Bukefalos 28 år!

Är detta för mkt foder??

T

Tunnelapa

Hej hej!

Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca 10 kg ensilage. När hon kom till mig så tappade hon i vikt så jag ökade till 15 kg ensilage och la till hackad strå lusern. Hon är fortfarande lite tunn så har precis lagt till krossat korn, rapsolja och vetekli. Funderar på att ge lite betfor i nåt mål med med. Blöter och blandar ihop allt till en gröt och hon älskar det :) Hon har blivit väldigt fin och blank i pälsen och är pigg och glad i övrigt.

Min fråga är bara, HUR MKT ska man ge av allt!? Får så många olika tips av folk att jag blir helt snurrig:S Känns som om jag rent av öser i henne mat just nu.

Ger just nu (vid varje mål, 3ggr om dagen med andra ord):

½ l Krossat korn
1 l Hippo Grov Alfa
1 l hackat stå lusern
½ l vetekli
1 dl rapsolja
½ msk kalk
en näve morötsslantar

Någon som tycker att detta är rimligt eller är jag helt ute och cyklar?? Bör väl tilläggas att jag precis satt igång henne då hon gått som avelssto innan.

Och nej, har inget analyserat grovfoder tyvärr eftersom ensilaget köps in i mängder då vi delar på det. Men de andra hästägarna är väldigt nöjda med det och jag ser inget större fel på det...

Tacksam för svar!!
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Tycker det låter som ett vanligt fullblod, finsn väl undantag för vissa som är lättfödda - men oftas behöver de mycket mat!

Svårt att säga om du ger för mycket eller för lite när du inte har analys på grovfodret. Man vet liksom inte basen i forderstaten, man brukar ju alltid utgå från vad grovfodret ger och sen fylla på med det som behövs.

Först och främst ska du ge hästen så mycket grovfoder det bara går, helst fri tillgång. Mitt fullblodssto lycks pilla isig ca 15 kg hösliage/dag sen är det stopp, så jag får fylla på med lucern hack och lite kliblandning så hon få i sig det hon behöver.

Ett fullblod brukar ligga högre i behovet än den "normala" hästen, så ett grovfoder med högt proteininnehåll är super om man kan få tag på.

Mitt råd är att skicka iväg hösilage för analys, ta och plocka från några balar (går att frysa in). Köper ni från samma bonde hela tiden eller från olika? Är ju lättare om man håller sig till samma leverantör. Om du inte vet vad grovfodret innehåller så kan du omöjligt räkna ut resten.
Om du inte vill analysera, så kan jag bara säga att vissa fullblod behöver mycket mat. Min brukar ligga på ca normalt behov vad gäller MJ, men smrp så behöver hon nästan dubbel för att ej falla ur.
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Haha ja jag har förstått att de är rätt ordentligt svårfödda ;)

Jag kommer förmodligen leta reda på eget torrt hö sen eftersom jag har hört att torrhö är bätre om man ska få upp dom i vikt då det inte mättar på samma sätt som ensilage då ensilage är blött och ger mättnadskänsla fortare. Och ska man ändå köpa så kan mn ju köpa analserat.

Du blandar också i lusernhacket i kligröten? Min häst är inte så förtjust i lusernet så måste göra så för att hon inte ska peta ut det. Hur mkt lusernhack ger du? Har hört att man ska ha flera kilo om dagen men isf måste jag nog ge det torrt vid sidan av...
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Det är sant att de flesta hästar äter mer kilo hö än hösilage/ensilage. Men det beror på att hö har en högre ts-halt än ensilage. Så framförallt hästar som inte "orkar" äta upp hela ensilagemängden får i sig lika mycket näring på en mindre mängd hö (som den då orkar äta upp). Jag skulle vilja föreslå att du köper en hushållsvåg och väger upp kraftfodret istället för att mäta det i liter. Det är ett säkrare sätt att veta hur mycket hästen får i sig av kraftfodret eftersom det kan finnas olika mängd skal t ex som följer med i litermåttet (mycket skal = mindre mängd näring kan man säga).

Jag ser inte det som att du ger några ofantliga mängder kraftfoder för en svårfödd häst, men det är bra om du låter hästen få så mycket hö hon orkar äta som grund i alla fall.

Många hästar gillar inte lusern. Så det du kan göra är att prova med lusernpellets (som du också blöter upp). Vissa hästar gillar det bättre. Annars får du lov att köra med t ex. soja som extra proteinkälla istället. Men som sagts tidigare och som du även tänkt, kolla med analysen innan du börjar laborera allt för mycket.
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Min häst fick torrt (vanligt hö) tidigare, och jag hade svårt att få i henne tillräckligt avdetta. Hon gillar hösilage bättre, men jag försökre hitta ett hösilage som ligger runt 70%-75% i TS. Blir det blötare så får hon i sig mindre och hon gillar hösilage som ligger runt detta TS bäst.

Att få i dem Lucern kan vara lite si och så, min avskyr pellets av all dess sorter uppblött eller inte. Hon äter enbart Lucern av ett märke (K-ft), har provat att köpa billigare alternativ men det ratar hon. Lite kräsen dam!;)

Hon får ca 1 kg om dagen nu, hon rids inte för tillfället. Innan när jag red henne regelbundet så låg hon på ca 3 kg lucernhack/dag + lkli + kross korn + mineraler. Sen får hon linfrö för att hålla magen i trim.

Men det är bara att prova sig fram vilken lucern de gillar eller om man få hitta någon annan proteinkälla. Men lucernet är ju kanon om det bara vill äta det.
 
Sv: Är detta för mkt foder??

3 liter hack per dag är inte så mycket i vikt räknat. Tippar på att det blir mindre än ett kilo men det beror på fabrikat och hur mycket du packar det i måttet.
Sedan tre liter av Hippon är en minskning mot vad hon fick innan. En liter av det väger inte ett kilo så de kanske ska öka den mängden. När mitt fullblodssto behöver kraftfoder på vintern äter hon ungefär 4 kilo av hippo alfa och lika mycket av lusernpellets. Vilket gör att du ligger långt under i mängd mot vad jag ger. Om du verkligen behöver alla sorterna så ligger du lågt i kilo räknat även med det andra fodertyperna. Själv skulle jag dra ner på antalet olika fodersorter, behålla lusern och hippo och öka mängden på det istället.
Dessutom så att låta henne börja äta lite gräs brukar göra underverk med tunna hästar ;)
 
Sv: Är detta för mkt foder??

1 liter hippo Alfa är bara ca 0,7 kg så därmed har du minskat ner mängden kraftfoder. 1 liter hackat strå väger inte mycket och har du dessutom sämre värden på ditt hösilage mot vad hon åt innan så är det inte konstigt attt hon går ner.

Jag hade nog gått upp till minst 1 kg alfa vid varje mål (1,5 l) och gett fri tillgång på höösilage, alternativt hösilage ute och hackat strå lucern inne men fortsatt fri tillgång. Räcker det ändå inte är det bara att öka på hippo alfan eller lägga till lite olja (om hästen äter det)
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Börja med att väga fodret. Eftersom alla värden anges per kg är det värdelöst med mått i volym. Använd vikt.

Vi körde som mest i fullblodet 4,5 kg Alfa, olja, riskli, betfor och fri tillgång på hösilage och lusern hack. Han valde i nästan rätt ordning, han åt hösilage (med höga värden) först, sedan kraftfoder. På morgonen började han knapra i sig lite hack.
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Tack för alla svar! Hon äter dåligt om hon endast får Hippon så därför har jag lagt till flera olika sorter för att hon ska tycka om det. Med bara Hippon så lämnade hon ganska ofta. Eftersom hon inte är överförtjust i lusern så är det ingen succé att bara köra på hippo och lusern, har redan försökt... :P Det är först när jag blandade i krossat korn och kli och blötte allt som hon tycker att det är fruktansvärt smaskigt! Som skrivet så har jag redan i 1 dl rapsolja i varje mål....

Kan inte se att jag har minskat ner mängden kraftfoder genom att bara ge 0,7 kg hippo per mål + kli, lusern och krossat korn då hon endast fick 1 kg hippo innan...

Eftersom hon står i ett större stall så funkar det inte med att ge fri tillgång till ensilage då det går fler hästar i samma hage, som inte är mina. Däremot så äter hon gräs för glatta livet just nu haha, och vi fodrar ensilage vid lunchen.

OCH en sak bara, jag skrev inte att hon blir tunnare, bara att hon fortfarande är lite tunn :) Hon har börjat lägga på sig så det handlar egentligen inte om vad jag ska ge för sorts foder, för detta verkar funka fin fint, utan mer om hur mkt jag ska ge.
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Du blandar också i lusernhacket i kligröten? Min häst är inte så förtjust i lusernet så måste göra så för att hon inte ska peta ut det. Hur mkt lusernhack ger du? Har hört att man ska ha flera kilo om dagen men isf måste jag nog ge det torrt vid sidan av...

Har du provat olika sorters lusern, olika tillverkare?
Jag upplever det som att mina hästar gillar vissa typer av lusern-märken mer än andra :)

Har en häst som är medel mot svårfödd, iofs har hon analyserat silage men jag ger henne så mycket hon kan äta om nätterna, och hon blir fin på 1 kg lusern/dag (pellets). Menar att det är nog olika från häst till häst hur mycket lusern de behöver för att man ska se någon skillnad.
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Jo det är säkert sant :) Nej har bara testat detta lusernet faktiskt. Tror inte att jag kan få tag på annat fabrikat här i området då de bara har KRAFFTS häromkring...
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Svaret är väl egentligen självklart, om hästen inte är för tjock så får den inte för mycket mat :D (naturligtvis med undantag för stora plötsliga ökningar, men det handlar det ju inte om här). Om hästen nu dessutom varit för tunn men börjat lägga på sig, så är det inte heller för lite mat, utan tydligen precis lagom. Var bara beredd på att dra ner lite när försommarbetet är som kraftigast, för att sedan börja öka i tid igen när betet blir sämre (kan behöva ökas direkt efter midsommar med svårfödda fullblod).

Jag tycker du ska vara nöjd med din foderstat när den nu tydligen fungerar, och inte börja mixtra med den i onödan. Att hon tappade i samband med flytten är väl inte så konstigt eftersom det troligvis innebar både stress och nytt grovfoder, och nu har det ju tydligen vänt.
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Kan inte se att jag har minskat ner mängden kraftfoder genom att bara ge 0,7 kg hippo per mål + kli, lusern och krossat korn då hon endast fick 1 kg hippo innan...

Då har du skrivit fel eftersom hon enligt ditt första inlägg fick 3kg Alfa.
// Linda
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Ja, 3 kg om dagen ja, alltså 1 kg per mål......
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Jag har själv varit i samma sits som du är i nu! Köpte min valack i december men han såg redan ut som ett staket när jag fick hem honom:mad:

Något som jag alltid anser vara viktigt för att kunna räkna ut en så korrekt foderstat som möjligt och ÄNNU viktigare när man har ett fullblod, är en grovfoder analys.. det är faktiskt ett måste! Dessutom kan det vara värt att veta att många fullblod blir som bäst när dom ligger på en lite högre kvot, min ligger i nu läget på en kvot runt 7-8.

Nu får min gosse:

10 kg hö (hade gärna gett honom mer men han pillar inte i sig mer helt enkelt)
1 kg betfor
2 dl olja
3 kg h*pp* Grow A*fa

När han var som tunnast fick han även fri tillgång till lucern hack..

Vill även påpeka att det är mycket vanligt att blodisarna faller ur när dom flyttar.. tar ett tag innan dom kommer på fötter igen;)

så här såg min ut i mars
32195347.jpg

och så här ser han ut idag:love:
32338812.jpg


Med mycket tålamod OCH rätt mat går det;)
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Jo jag vet så blir nog att skaffa sig analyserat till hösten sen iaf :) Ja hon såg hemsk ut efter att hon fick flytta! :S Blev riktigt skrämd.. Men nu har hon iaf tack och lov fått lite mer hull så på rätt väg iaf ;)

Testade att ge henne betfor i förrgår kväll och igår var hon helt hopplös att leda! Skulle ta en liten promenad ute och hon taktade och studsade som en kanin av iver haha... Så, kan det bero på betforen eller är det bara allmänna vårkänslor? (Det snöade så kan väl inte direkt påstå att det kändes som vår ute hehe... ) Men betforen ska väl bara ge kortvarig energi...? Hon fick det ju på kvällen innan och detta var på eftermiddagen.

Hur gör man för att bifoga bilder?? :) Kommer upp nåt om URL när jag trycker på bifoga-ikonen....???? :S
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Att fodra upp en häst innebär att man ger den mer energi (och protein). Har man ett fullblod kommer det nästan ofelbart att sätta sig på lynnet, d v s de blir höga på maten, explosiva, pigga och mycket, mycket alerta. Tycker man inte om den typen av häst, ska man nog inte skaffa fullblod.

När xx var igång och fick som mest mat var det verkligen ett heltidsgöra att hålla honom på mattan. Han blev pigg, sprang sönder sig i hagen, krävde 110 % i ridningen för att inte gå i luften fullständigt. Specialrutiner för att han inte skulle springa sönder box och väva - mycket mat ger mycket energi. Har man däremot en flegmatiskt lagd häst lägger de istället energin på hull och blir ännu slöare.
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Korn, rapsolja och vetekli har du precis lagt till enligt ditt första inlägg. Så jag tolkade det som att hon inte fick det från början. Då har hon ju fått mindre från början fast du ökat nu. Eller?
När hästen tappar är det inte bara att lägga upp det på samma summa som den fick innan den tappade. Då behöver den mer för att komma upp i samma hull igen. När den väl är uppe i rätt hull justerar man så den ligger kvar på det hullet.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Senast: mackan
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 373
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 971
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp