Bukefalos 28 år!

Är detta för mkt foder??

Sv: Är detta för mkt foder??

Det fullblod som jag har på foder är ca 158 cm hög, väger kanske 500 kg, knappt. Hon motioneras mkt lite just nu. o hon får i sig 155 mj o 1050 gram protein, O hon har normalt hull. Kan tom väga lite till.

Då får hon fri tillgång på hösilage (ca 20 kg)
10 liter lusern hack (ca 2 kg skulle jag tro)
½ liter hippo alfa
7 dl soja
1 dl betfor pellets
10g multivitaminer
2 dl torkade maskrosor (hon har patella)
2 dl linfrö
samt selentillskott!

Som du ser, ingen lättfödd häst.. Min kuse som ska ha föl när som helst som är ett stort hbl får 2½ liter alfa, inga maskrosor o har gott hull!
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Jag vet mkt väl att fullblod är pigga och alerta.... Bara det att hon blev nästan hysterisk av betforen så aer ingen anledning till att fortsätta ge det när det funkade bra innan. Betforen var bara ett test. Hon lägger ju på hullet som det är nu utan att det går upp mot huvudet. Hon har varit lugn och trevlig i temperamentet hos sina tidigare ägare med så det har inte att göra med att hon "blir sitt rätta jag" av mer energi heller.

Nej, hon fick inte korn, rapsolja eller vetekli från början utan bara 3 kg hippo om dagen. Nu får hon ju fortfarande lika mkt hippo och har lagt till de andra sorterna för att få upp henne ytterligare, så jag ger ju mer! Har ju varken sänkt eller gjort det värre....
 
Sv: Är detta för mkt foder??

En flytt och ett miljöombyte kan förändra en häst över en natt eller på bara några timmar. Särskilt ett allert och vaket fullblod. Det är att kallt räkna med. Det är möjligt att det snabba sockret i betforen gjort att hästen går på tårna. Likaså vädret, våren gör vissa hästar nippriga.
 
Sv: Är detta för mkt foder??

Ja tror iaf att det är mer troligt, men ska se hur damen beter sig idag för tänkte ta en sväng ute sen ;) Och nu får det vara slut på betforen iaf så får väl se om det blir någon skillnad. Hon hade iaf skrämt livet ur stallpersonalen igår genom att galoppera runt i hagen som en tok haha. Så sockerkick kan det nog vara... hehe.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Senast: mackan
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 373
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 971
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp