Är detta genomförbart?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Jag vill bara bolla lite ideer och tankar med er om min ide så snälla inga negativa kommentarer:)

Jag har en sk skitsele till min shettis. Selen har 2 gjordar runt magen + baksele.
Har funderat på hur jag skulle kunna göra selen bättre för han.
Jag har tänkt att sätta draglinor från bröstan o i svängeln på rockarden. I den remmen som bröstan fästs i däckeln så har jag funderingar på om det går att sätta Tilbury Tugs i, som man lägger skacklarna i. Dessa fäster man med nån slags gjord under magen, har inte riktigt kommit så långt i tänkandet. :D

Tror ni detta är genomförbart?:)

//B
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är detta genomförbart?

Borde vara enklare och billigare om det funkar att ta ett par skackelremmar i läder och fästa på uppehållsremmen (den som sitter i däckeln och håller upp dragringen) så det blir en ögla att lägga skaklarna i.

Gör ett par öglor på skaklarna med för bakselen :) Bättre att fästa den där än i dragringen på selen.
 
Sv: Är detta genomförbart?

jo jag funderade på detta oxå men vet inte hur jag ska få till det bara :P

för spännet på skackelremmen måste man väl fästa i remmen på däckelen men hur ska man då få fast skackeln? :rofl:
 
Sv: Är detta genomförbart?

Om du har en "skitsele" så har den väl även en skitdäckel! De fördelar inte trycket som de ska då den är för mjuk o därmed trycks ihop mot hästens rygg o ryggrad......

Det jag brukar göra med de som börjar köra o har en sele med skitdäckel är att montera ett järn, typ bomjärnet till ändringsbara sadlar på däckeln o sätta fast det med tömringarna. På så sätt köper man sig lite tid att prova på om körning är något man vill hålla på med. Är det så så finns det billiga giggselar att köpa från ca 1500:- eller så köper man bara en giggdäckel om resten fungerar.
 
Sv: Är detta genomförbart?

Där håller jag med, tänkte först bara att "jo, om man gör en massa förbättringar" Men, jag har själv kört både shettis, travare, halvblod och russ med skitsele och de ligger ALDRIG bra på ryggen, bröstan går inte att justera heller vilket gör det ganska meningslöst att börja lägga tid o pengar på att ändra en dålig sele till en ngt bättre (ej lika skadlig).

Om jag räknar på vad jag skulle kunna komma undan med i pengar räknat, så blir det såhär.
Baksele 600:- Draglinor 600:- Stadigt däckelunderlägg 350:- 1550 kronor! När det finns schyssta nybörjarselar för under 2000:-
OBS Skitselarna ska alldrig användas med rockard, de har fyrhjulsvagnsdäckel, så man måste oftast köpa en ny vagn med om man tvunget ska behålla sin skitsele..
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 826
Senast: ameo
·
Körning Jag fick hem min nya sele idag, och efter en testkörning inser jag att vi är tvungna att bygga om rockarden lite och tänkte slänga med...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 870
Senast: -Catherine-
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Cilva
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 803
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp