Bukefalos 28 år!

Är detta gikt?

mandalaki

Trådstartare
En grekisk vän har haft ont i armen länge och häromdagen kunde hon inte lyfta den.

Efter läkarbesök berättade hon att läkaren sagt att hon har "stenar vid benet i armen, som njursten eller gallsten fast de bildas vid benet istället". Det är språkförbistring här som ni förstår, detta var det sätt hon kunde förklara det på.

Bör inte detta vara gikt? Eller finns det något annat som det skulle kunna vara? (Jag vet inte säkert att det är i armbågen hon har ont, har inte pratat med henne själv än, men där kan man ju få gikt har jag läst mig till).

Jag frågar för att hon blev ordinerad 20 injektioner av läkaren, de är säkert svindyra och enligt svensk info som jag hittat så kan det räcka med ibuprofen eller naproxen. Jag tänkte ta med det till henne när jag åker ner isåfall.
 
Jag skulle nog akta mig för att ändra på läkarens ordination. Du vet ju inte vad det är för "stenar", och vad det är för sprutor. Grekland är väl inte ett u-land medicinskt sett?

Min mamma har haft gikt och inte fick hon ipren eller dylikt
 
Jag fick ju gikt för några år sedan nu och jag fick frågan om jag ville ha kortisonsprutor eller om det räckte med smärtlindring. Just då hade vi ingen aning om varför jag fick gikt då jag inte verkade vara inom riskzonen. Jag var ingen medelålders fet eller alkoholiserad man. ;)

Min gikt försvann av sig själv till slut. Anledningen kom ingen på, men eftersom jag har problem med gallsten också trodde läkaren länge på glutenallergi, men det var inte fallet.

Hur som helst så är läkningstiden snabbare med kortisonsprutor, så vill man bli normal fortare är det att rekommendera. Men det beror ju på hur illa däran man är förstås.
 
Jag skulle nog akta mig för att ändra på läkarens ordination. Du vet ju inte vad det är för "stenar", och vad det är för sprutor. Grekland är väl inte ett u-land medicinskt sett?

Jo. Själv skulle jag hellre gå till en veterinär om jag blev sjuk i Grekland.

Jag frågar ju här just för att jag inte vet vad det är för "stenar". Om jag tar med värktabletter och min vän känner att de lindrar så är det väl bara bra, oavsett om hon fortsätter med sprutorna eller inte. Eftersom jag inte pratat med henne själv ännu så vet jag inte vad sprutorna kostar - men de kan mycket väl kosta 1000 kr per spruta. (Även utan det lilla kuvert som läkaren förmodligen kommer att vilja ha under bordet). Pengar som den här familjen inte har. Det är alltså inte säkert att hon har råd att fullfölja behandlingen och då kan rätt värktabletter vara bra att ha.
 
Senast ändrad:
Jag fick ju gikt för några år sedan nu och jag fick frågan om jag ville ha kortisonsprutor eller om det räckte med smärtlindring. Just då hade vi ingen aning om varför jag fick gikt då jag inte verkade vara inom riskzonen. Jag var ingen medelålders fet eller alkoholiserad man. ;)

Min gikt försvann av sig själv till slut. Anledningen kom ingen på, men eftersom jag har problem med gallsten också trodde läkaren länge på glutenallergi, men det var inte fallet.

Hur som helst så är läkningstiden snabbare med kortisonsprutor, så vill man bli normal fortare är det att rekommendera. Men det beror ju på hur illa däran man är förstås.

Tack, bra input!
 
@mandalaki

Gikt är utfällning av urinsyrakristaller i lederna, vilket genererar en inflammatorisk reaktion och smärta.
I Sverige behandlas akuta anfall mha COX-hämmare, dvs. anti-inflammatoriskt som ex. ibuprofen. Även lokala kortisolinjektioner lindrar smärtan.

Tillägg: Nu läste jag lite noggrannare och insåg att jag nog inte alls svarade på det du frågade om. Den språkförbistrings-mening du citerar påminner om gikt, då ex. njurstenar kan vara uppbyggda av urea.
 
@mandalaki

Gikt är utfällning av urinsyrakristaller i lederna, vilket genererar en inflammatorisk reaktion och smärta.
I Sverige behandlas akuta anfall mha COX-hämmare, dvs. anti-inflammatoriskt som ex. ibuprofen. Även lokala kortisolinjektioner lindrar smärtan.

Tillägg: Nu läste jag lite noggrannare och insåg att jag nog inte alls svarade på det du frågade om. Den språkförbistrings-mening du citerar påminner om gikt, då ex. njurstenar kan vara uppbyggda av urea.

Ja, jag vet alltså vad gikt är och hur det behandlas :)

Men du tycker också att det låter som gikt. Bra, tack! :bow: Jag kan inte komma på något annat som skulle kunna beskrivas så.
 
Det låter inte som gikt för mig. Det har man dessutom sällan i axeln.

Skulle gissa på s k kalkaxel dvs att det fällts ut kalk i mjukdelarna. Det kan göra skitont. Om nu diagnosen är rätt kan det hjälpa med EN spruta cortison + lokalbedövning. Möjligen en till efter minst tre månader.

Nu vet jag inte hur bra hon är undersökt, det finns ju en massa andra orsaker till de symtomen.
 
Det låter inte som gikt för mig. Det har man dessutom sällan i axeln.

Skulle gissa på s k kalkaxel dvs att det fällts ut kalk i mjukdelarna. Det kan göra skitont. Om nu diagnosen är rätt kan det hjälpa med EN spruta cortison + lokalbedövning. Möjligen en till efter minst tre månader.

Nu vet jag inte hur bra hon är undersökt, det finns ju en massa andra orsaker till de symtomen.

Tack snälla! :bow:

Jag ska kolla om det är i axeln hon har ont. Eftersom hon inte kunde lyfta armen är ju axeln egentligen troligare än armbågen.

Det senaste jag hörde var att hon ska få dagliga injektioner i 14 dagar vilket låter lite knepigt, de jag känner som fått kortison för liknande besvär har fått sprutorna precis som du beskriver.

Tack för att du svarade, bukes husdoktor :love:
 
Ja precis, Cilla vet väl allra bäst men det låter sannolikt det du säger ändå. Sen spekulerar jag väl helt fritt om orsaken är olik, men symptomen lika. Jag vet inte, som sagt, det är bara intressant, alltid lär man sig något när Cilla är på! :)
 
Nu återstår bara det spännande med att förklara kalkaxel på grekiska (nej, jag ska inte ställa diagnos, jag ska bara nämna för min vän att det skulle kunna vara t ex det).

Kalk heter asvestis och axel/skuldra omos, så långt är jag med. Men det kan bli ett skojigt samtal för själva diagnosen heter förmodligen något helt annat :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 377
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 112
Senast: lewellyn
·
Träning För att göra det lättare att läsa och förstå så skriver jag såhär: Gamlahovslagaren och Carissa: Förra hovslagaren har verkat...
2
Svar
34
· Visningar
3 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avla utan fullständig stam?
  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp