Bukefalos 28 år!

Är detta gikt?

Frozen shoulder - hur skiljer sig det från kalkaxel?

Kalkaxel - kalkarea - är en utfällning av kalk i mjukdelarna. Kan vara helt symtomfri länge, men ge helt orimliga smärtor av t ex ett litet slag. Det kan vara så att man tror att axeln är bruten. Kan behandlas med enstaka kortisonsprutor.

Frozen shoulder - adhesiv kapsulit - är en gradvis skrumpning i ledkapseln. Den har tre faser; smärtfasen, stelningsfasen och återhämtningsfasen. sammanlagt 1-2 år. Under smärtfasen kan man ha nytta av kortison i leden, men inte senare. Axeln blir mekaniskt stel men man bör träna så att man bibehåller den rörlighet man har. Att pressa rörligheten mer än kapseln tillåter gör det bara värre.
 
Jag har en deadline, så jag var tvungen att googla! :)

Ασβεστοποιός Τενοντίτιδα

Πρόκειται για διαταραχή της αρχιτεκτονικής δομής του τενοντίου πετάλου, όπου γίνεται προοδευτική εναπόθεση αλάτων ασβεστίου. Τι ακριβώς πυροδοτεί την έναρξη αυτής της ασβεστοποίησης δεν είναι απόλυτα διευκρινισμένο, όμως πιστεύεται ότι επαναλαμβανόμενοι τραυματισμοί ή εκφύλιση του τενοντίου πετάλου μπορεί να οδηγήσουν σε αυτή την κατάσταση.

Συνήθως ο ασθενής με ασβεστοποιό τενοντίτιδα παρουσιάζεται με έντονο, αιφνίδιο πόνο στον ώμο, που περιορίζει σημαντικά τις κινήσεις. Η κρίση αυτή συνήθως διαρκεί μερικές μέρες και συχνά υποχωρεί με συντηρητική αγωγή. Μερικές φορές όμως, μπορεί να μεταπέσει σε χρονιότητα, με διάχυτο πόνο που περιορίζει τις κινήσεις, ή να μπορεί να παρουσιάσει μια πορεία με εξάρσεις και υφέσεις. Σε αυτή την περίπτωση είναι αναγκαία η αρθροσκοπική αντιμετώπιση, με αφαίρεση των ασβεστώσεων και ακόλουθη συρραφή του τενοντίου πετάλου.

Jag har pratat med min vän på telefon nu, frågade henne om läkaren sagt något om asvestopoios tenontitida. Det hade han inte - han hade bara sagt "jag lovar att göra dig bra". Såvitt jag sett från tidigare så frågar inte grekiska patienter doktorn, hen är en gudom. Och själv vill hen gärna behålla den statusen så hen förklarar inte så mycket heller.

Det var inte kortison hon får, enligt henne själv, men hon visste inte vad det var.

Jag ska ta med lite värktabletter till henne i alla fall.

(Och någon gång under min levnad MÅSTE du förklara hur du löste det där ;))
 
Kalkaxel - kalkarea - är en utfällning av kalk i mjukdelarna. Kan vara helt symtomfri länge, men ge helt orimliga smärtor av t ex ett litet slag. Det kan vara så att man tror att axeln är bruten. Kan behandlas med enstaka kortisonsprutor.

Frozen shoulder - adhesiv kapsulit - är en gradvis skrumpning i ledkapseln. Den har tre faser; smärtfasen, stelningsfasen och återhämtningsfasen. sammanlagt 1-2 år. Under smärtfasen kan man ha nytta av kortison i leden, men inte senare. Axeln blir mekaniskt stel men man bör träna så att man bibehåller den rörlighet man har. Att pressa rörligheten mer än kapseln tillåter gör det bara värre.
:bow: Tack Cilla!
 
En grekisk vän har haft ont i armen länge och häromdagen kunde hon inte lyfta den.

Efter läkarbesök berättade hon att läkaren sagt att hon har "stenar vid benet i armen, som njursten eller gallsten fast de bildas vid benet istället". Det är språkförbistring här som ni förstår, detta var det sätt hon kunde förklara det på.

Bör inte detta vara gikt? Eller finns det något annat som det skulle kunna vara? (Jag vet inte säkert att det är i armbågen hon har ont, har inte pratat med henne själv än, men där kan man ju få gikt har jag läst mig till).

Jag frågar för att hon blev ordinerad 20 injektioner av läkaren, de är säkert svindyra och enligt svensk info som jag hittat så kan det räcka med ibuprofen eller naproxen. Jag tänkte ta med det till henne när jag åker ner isåfall.


Solklart fall av axilus vinus tintos.
 
(Och någon gång under min levnad MÅSTE du förklara hur du löste det där ;))

Det var inte så avancerat faktiskt. :) Jag försökte först google-translejta "kalkaxel" men fick inget vettigt alternativ på grekiska. Men så prövade jag den engelska motsvarigheten "calcific tendinitis" och fick napp. Jag kontrollgooglade alltså den översättning som jag fick på google.gr. Vips så fanns det där!
 
Det var inte så avancerat faktiskt. :) Jag försökte först google-translejta "kalkaxel" men fick inget vettigt alternativ på grekiska. Men så prövade jag den engelska motsvarigheten "calcific tendinitis" och fick napp. Jag kontrollgooglade alltså den översättning som jag fick på google.gr. Vips så fanns det där!
Jag är sjukt imponerad ändå! Brukar tycka att jag är googlemästare men den där knäckte jag inte :D
 
Nu återstår bara det spännande med att förklara kalkaxel på grekiska (nej, jag ska inte ställa diagnos, jag ska bara nämna för min vän att det skulle kunna vara t ex det).

Kalk heter asvestis och axel/skuldra omos, så långt är jag med. Men det kan bli ett skojigt samtal för själva diagnosen heter förmodligen något helt annat :meh:

Lexin hade ingen ledtråd - annars brukar de klara det mesta:

Ordet kalkaxel finns inte i lexikonet, men ordet kalkade finns.
tree_white.gif

tree_open.gif

kalkar [²k'al:kar] LYSSNA verb
tree_white.gif

〈kalkar, kalkade, kalkat, kalka〉
tree_white.gif

stryka kalkfärg på; strö ut kalk(pulver)
tree_white.gif

<A kalkar (x)>
tree_white.gif

ασβεστώνω (εμπλουτίζω με μίγμα ασβεστίου)
tree_white.gif
 
Lexin hade ingen ledtråd - annars brukar de klara det mesta:

Ordet kalkaxel finns inte i lexikonet, men ordet kalkade finns.
tree_white.gif

tree_open.gif

kalkar [²k'al:kar] LYSSNA verb
tree_white.gif

〈kalkar, kalkade, kalkat, kalka〉
tree_white.gif

stryka kalkfärg på; strö ut kalk(pulver)
tree_white.gif

<A kalkar (x)>
tree_white.gif

ασβεστώνω (εμπλουτίζω με μίγμα ασβεστίου)
tree_white.gif

Så långt som asvestos kom jag också för jag visste att det var kalk. Samma ord som asbest, därför är det lätt att komma ihåg.

Men tack! Jag gillar att Buke mobiliserar sina kunskaper i grekiska! :D

Själv fick jag just in en kall halvliter öl och väntar på linssallad och köttbullar. Just sayin'
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 377
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 112
Senast: lewellyn
·
Träning För att göra det lättare att läsa och förstå så skriver jag såhär: Gamlahovslagaren och Carissa: Förra hovslagaren har verkat...
2
Svar
34
· Visningar
3 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp