Bukefalos 28 år!

Är detta normalt för en 5 åring?

Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Min kompis har gamla kakrecept. Det var mycket mer fett i de kakorna och mindre socker. Men sen blev man rädd för fett, tog bort fettet och bytte ut det mot socker... *hmm* Vet inte om det blev bättre med dagens rön ;)
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Jag hade nästan kunnat skriva det du skrivit om min sambos systerson. Där är dock min gissning att han är understimulerad! Han ÄR en busig kille med myror i brallan och med föräldrar som aldrig går utanför dörren (spelar mkt dator och tv-spel) så klättrar han på väggarna när han väl får träffa folk. Det har inneburit att jag alltid sysselsätter honom när vi ses. Går ut och leker i snön, går ut och sparkar boll, sätter oss och spelar spel osv.

För nåt år sedan var vi bjudna dit en kväll på kalas. Sonen var helt uppåtvägarna och rent ut sagt vidrigt jobbig. "Mormor" frågade då om de varit ute och lekt på dagen (fin vinterdag med strålande sol och snö) men det hade de ju inte hunnit. Hade det varit min unge så hade jag "rastat ordentligt" en sån dag...

Som många säger så kanske ni alla som reagerar har rätt i att han är "värre än genomsnittet", men frågan är varför och vad som kan göras. Det verkar som om ni ändå vet ganska lite om hans vardagssituationer?

Tillägg: I julas nu så berättade föräldrarna stolt att sonen som fått nytt tv-spel suttit och spelat 5 timmar i sträck en dag. Man kan säga att det är sånt jag INTE imponeras av när det handlar om en i det här fallet 6 år gammal pojke...
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Hoppas det är ok för TS om jag frågar varför du var mer orolig för din lugne son, och om du vill svara på saken, fick din son någon diagos eller dylikt?
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Jag håller med. Jag undrar också om det verkligen är "fel" på honom eller att det helt enkelt är yttre omständigheter.

Sen är det så att killar i 5-årsåldern ÄR RÄTT BUSIGA!! Alla är inte lugna. Vi har ett gäng av dem på jobbet och det är inte fel på en endaste av dem :) Men de måste ut två gånger per dag!
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Är det så? för när jag diskuterat detta med mina föräldrar menar min mamma att han är alldeles för välfungerande i vissa situationer och kan därav inte ha någon funktionsnedsättning?!!

Men visst borde det väl vara så att personer med t.ex adhd visst kan fungera i vissa situationer eller?
Absolut! Men det tar massor av energi att "kontrollera sig" om inte förutsättningarna är de rätta och det funkar inte hur länge eller hur mycket som helst, för väldigt många inte alls.

På simningen, som du berättade att han fungerade bra på, gör han förmodligen något som han tycker är roligt, det ger stimulans, han rör på sig och han blir sedd, alltså alla möjligheter för att han ska fungera bra där.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Jag tror absolut det kan grundas i att han är ostimulerad, problemet om det skulle ligg i detta är att han inte förändras när han är hos mina föräldrar som bor ute på landet där han princip är ute hela dagarna. I sin hemmiljö tror jag han är väldigt understimulerad, mycket tvtittande och tvspel...och då är ju detta också kanske en anledning till att han fungerar så väl på simskolan där han får utlopp för allt.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Du beskriver min dotter klockrent;) Första gången jag såg henne gå, alltså inte småhoppa fram så var hon iallafall 14 år:D
Hon har alltid haft full fart, klättra i träd, springa på murar, hoppa i snö, sand och jordhögar till och med idag, några månader innan hon fyller arton var hon bara tvungen att kasta sig i snöhögen utanför stallet när vi hade ridit:D

Hade jag inte haft väldigt tydliga och klara regler och gett henne all den uppmärksamheten hon behövde, så tror jag absolut att hon hade uppfattats som du uppfattar din brorsson, hade hon dessutom inte fått lov att springa, hoppa och leka den mesta tiden av dygnets vakna timmar så hade hon nog varit ännu värre än du uppfattar din brorsson.

Jag ska inte säga att det inte är något fel på din brorsson för det vet jag inte, men jag vet att min dotter inte kunde gå rakt fram på en stig eller på en trottoar förren ganska nyligen, eller på en stig kan hon nog inte gå idag heller. Hon bara måste få utlopp för sin energi och det är helt underbart att komma in i stallet när hon står och sopar, mp3´n på högsta volym och sjungande och dansande utför det hon ska:love::rofl:

Vissa människor är bara sådana att de har enormt mycket energi och låter man dem få utlopp för den så kan även de koppla av framför en film eller dylikt. Många gånger har min dotter kommit neddansande för trappan och i förbifarten ropat, -jag måste springa lite för jag har suttit så länge, sedan är hon utanför dörren:laugh:
Jag vet vart det kommer ifrån, jag var likadan fram till min olycka hände.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Min systerson har alltid varit "galen". Ofta bad vi honom springa runt huset bara för att stå ut. Idag är han 18 år och håller på med teater och cirkus. Cyklar enhjuling och slukar eld :) Mycket energi!!
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Min systerson har alltid varit "galen". Ofta bad vi honom springa runt huset bara för att stå ut. Idag är han 18 år och håller på med teater och cirkus. Cyklar enhjuling och slukar eld :) Mycket energi!!

Jag behövde aldrig be dottern springa, hon sprang ändå:D När jag hade gått 100 meter så hade hon sprungit 200 meter...och klättrat och hoppat och, ja som barn gör helt enkelt om de bara får. Sonen var precis likadan fram till han var runt 10-11 år, sedan var det annat som var roligare.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Det där var nog det inlägget som lugnade mig mest :bow:

För visst kan det nog vara så, tänk om han har så mycket överskotts energi som aldrig aldrig får komma ut, såklart att han då blir skogstokig när han inte får utlopp för den! Det borde ju också vara så att i kombination med för lite sysselsättning lite dåligt med regler mycket energi och förmycket socker så blir det KATASTROF vilket är fallet med min brorsson !!

Ni kan väl alla hålla en liten liten tumme för att detta är fallet :)

Rör det sig om något annat lär ju detta förr eller senare komma fram..kanske när han börjar skolan? Eller kan hans förnekande föräldrar hindra från att få fram en eventuell diagnos? Det borde väl uppmärksammas i skolan hur som helst?!
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Det där var nog det inlägget som lugnade mig mest :bow:

För visst kan det nog vara så, tänk om han har så mycket överskotts energi som aldrig aldrig får komma ut, såklart att han då blir skogstokig när han inte får utlopp för den! Det borde ju också vara så att i kombination med för lite sysselsättning lite dåligt med regler mycket energi och förmycket socker så blir det KATASTROF vilket är fallet med min brorsson !!

Ni kan väl alla hålla en liten liten tumme för att detta är fallet :)

Rör det sig om något annat lär ju detta förr eller senare komma fram..kanske när han börjar skolan? Eller kan hans förnekande föräldrar hindra från att få fram en eventuell diagnos? Det borde väl uppmärksammas i skolan hur som helst?!

Vad skönt att jag kunde lugna dej:)
Är det något fel så bör ju även dagis uppmärksamma det. Jag vet att jag fick frågan hur jag orkade vara ensam med två så aktiva barn från dagispersonalen emellanåt men jag visste ju inget annat och för mej var det aldrig några problem just för att reglerna var så tydliga.
Men visst gick det några lampor ibland när de fick för sig att hoppa på bord:angel: eller som när sonen ställde en pall på badrumspallen som stod på en stol för att han skulle hämta något i ett överskåp medans jag var på toa och lyckades bränna hela handflatan på en platta som varit på:crazy:
Eller som när lillasyster var törstig och sonen skulle vara snäll och ge henne saft fast saften var ju outspädd så det var lite starkt:angel:

Jag möblerade vårt hem efter deras behov så det fanns inga porslinssaker eller annat framme som kunde gå sönder, don efter person helt enkelt och jag ville att mina barn skulle få leka och njöt av att de lekte som de gjorde:love:

Vi hade väldigt roligt just för att vi lekte så mycket, jag hade inget som kunde kallas barndom så jag njöt nog mycket just för den sakens skull av att de fick vara precis som de var och leka precis som de ville.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Men visst borde det väl vara så att personer med t.ex adhd visst kan fungera i vissa situationer eller?

De kan fungera normalt eller bättre än normalt när de får hålla på med något de är intresserade av.

Jag har en kompis som har en Asberger diagnos. Hon har superminne och kan inte fatta varför jag inte minns allt vi lärt oss på kurser vi gick tillsammans för 10 år sedan.

På ridklubben finns flera personer som fungerar bra där, tar ansvar för hästarna och övrigt som behöver göras, men i skolan går det inte alls.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Nej det är klart sant det du skriver, konstigt egentligen att det slängs ner mer och mer socker i maten när vi vet mer och mer hur farligt det är :confused:
Det hade ju egentligen varit fantastiskt om det varit att han inte tål socker frågan är bara om sockret kan ha med hans humör också att göra? Att han bits sparkas och rivs o blir rent tokig kan detta har koppling till sockret?

Det finns väldigt mycket pseudovetenskap bakom den typen av idéer att socker skulle göra någon "hyperaktiv" eller "galen". Det är säkert inte bra eftersom det belastar insulinapparaten hos de som är särskilt känsliga, men att pojken skulle vara aggressiv för att han får fel mat låter väldigt långsökt. Om vi äter så mycket socker per person, varför springer vi inte alla runt och bits och skriker åt varandra då? Typ. Nej, allt annat verkar mer sannolikt.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Det finns väldigt mycket pseudovetenskap bakom den typen av idéer att socker skulle göra någon "hyperaktiv" eller "galen". Det är säkert inte bra eftersom det belastar insulinapparaten hos de som är särskilt känsliga, men att pojken skulle vara aggressiv för att han får fel mat låter väldigt långsökt. Om vi äter så mycket socker per person, varför springer vi inte alla runt och bits och skriker åt varandra då? Typ. Nej, allt annat verkar mer sannolikt.

:bow:

Håller verkligen med. Denna pojke låter som en ganska "normal" (om vi nu ska använda oss av den kategoriseringen...) femåring som antagligen lätt känner sig rastlös och behöver en fast tillvaro med mycket utmaningar :)
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Jag var sådan när jag var liten.
De kallade mig för Kvicksilver.
Dubbelhänt är jag också, eller snarare ohänt, ambidextrös heter det på ett finare språk.

Sådan energi måste kanaliseras på något konstruktivt.
Annars så blir det olidligt för alla inblandade.
När man sedan blir äldre så har man en oerhörd nytta av all denna energi.
Den gör att man får mycket gjort och klarar sig från övervikt utan att behöva anstränga sig.
Och jag är oerhört känslig för socker.
Så där arg kan man bli av insulinpåslaget som sänker sockerhalten till för låg efter att man intagit för mycket socker.
Barnet bör hållas på en diet som gör att blodsockernivån ligger jämn och inte åker upp och ned.

Jag har absolut ingen diagnos alls.
Och då så har det ändå letats efter en med tanke på mina svårigheter att sitta stilla.
Jag har fortfarande svårt att sitta stilla längre stunder och ligga och sola fungerar inte.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Om vi äter så mycket socker per person, varför springer vi inte alla runt och bits och skriker åt varandra då?

Jag tror inte att alla reagerar så.
Men jag gör det.
Om jag inte passar mig och ser till att röra på mig efter att ha satt i mig en massa socker så kan jag både skrika och kasta saker omkring mig.
Jag blir helt "hög" på socker.

Nu så är jag ju vuxen och vet kopplingen mellan en glass och att det kryper i kroppen på mig.
Men ett barn kan inte göra den kopplingen.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Jag tror inte att alla reagerar så.
Men jag gör det.
Om jag inte passar mig och ser till att röra på mig efter att ha satt i mig en massa socker så kan jag både skrika och kasta saker omkring mig.
Jag blir helt "hög" på socker.

Nu så är jag ju vuxen och vet kopplingen mellan en glass och att det kryper i kroppen på mig.
Men ett barn kan inte göra den kopplingen.

Ja, men det är ju en koppling som du gör, vilket inte alls är samma sak om att den går att vetenskapligt verifiera. Och det är det jag menar med att det florerar en massa pseudovetenskap på det här området. Människor gör egna observationer och det är en enkel och bekväm förklaring jämfört med den att barnet helt enkelt har humör och är född mer aggressiv, tex. Sockerkänslighet går förresten att mäta lätt med blodprov om man vill göra det.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Sockerkänslighet går förresten att mäta lätt med blodprov om man vill göra det.

Men jag tror inte att det fungerar så.
Utan jag tror att olika människor med precis samma blodsockernivå kan reagera helt olika på den.
Så att känsligheten snarast sitter i personligheten än i metabolismen.

Jag tror inte att jag har högre sockernivå när jag känner hur kroppen börjar att studsa av tre bullar än vad "Lugna Lina" har efter tre bullar.
Utan bara att min normalt höga energinivå går över gränsen och blir helt outhärdlig.

Som att pigga hästar blir överpigga av havre medan andra hästar kommer upp till en trevlig energinivå av samma havre.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 498
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 668
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 064
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 087
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp