Bukefalos 28 år!

Är detta normalt för en 5 åring?

Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Det låter väl som ett överaktivt barn som testar gränser.
Jag var överaktiv som liten, dock snäll och verkade inte testa gränser på samma sätt. Kunde väl i och för sig reagera aggresivt om jag blev liksom inträngd i ett hörn så att säga men vad jag brukade jag itne sparka och bitas.

Sitta stilla kunde jag däremot inte vet inte hur det var med matbordet, men gissar att jag slängde i mig och sedan gick ifrån.
Däremot på bilresor, jag kunde sitta och gunga i baksätet av uppdämd energi och i alla andra situationer hade jag "myror i brallan". Sov ovanligt lite ända fram till skolstarten egentligen. Jag har ingen diagnos, men man ska nog inte avgöra huruvida brorsonen har det över internet.
Däremot kommer det som någon sa visa sig längre fram om så är fallet. Under tiden kanske man kan försöka kanalisera energin på ett så positivt sätt som möjligt? Hitta på uppgifter/uppdrag som pojken gillar att utföra?

Sedan är det viktigt att försöka hålla nere sockernivåerna. Inte onödigt mycket godis, sockrad saft och läsk. Lördagsgodis i rimlig mängd tycker jag däremot han bör kunna få.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Men jag tror inte att det fungerar så.
Utan jag tror att olika människor med precis samma blodsockernivå kan reagera helt olika på den.
Så att känsligheten snarast sitter i personligheten än i metabolismen.

Men då är man inte insulinkänslig (dvs, kroppen utsöndrar mer insulin än vad som normalt är nödvändigt) utan det är en ren energifråga, som är tätt förknippad med personlighet. Och precis som hos hästar, om man nu ska dra den parallellen, skulle jag rekommendera mer motion/stimulans snarare än lägre energimängd.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?

Och precis som hos hästar, om man nu ska dra den parallellen, skulle jag rekommendera mer motion/stimulans snarare än lägre energimängd.

Ja definitivt som förstahandsval.
Men ibland så går det ju inte av olika orsaker.
Skoldagar, resor, släktmiddagar o.s.v. och då så kan det ju vara listigt att ligga lågt med sockret.
Socker är ju dessutom inte bra för systemet som en allmän belastning till vardags.
Så det är ju inte fel att ligga lågt på det även av andra orsaker.
 
Sv: Är detta normalt för en 5 åring?



Vi åt helt enkelt inte lika mycket socker förr. Idag är det socker i allt, inte bara i pannkakssylten, lördagsgodiset och melodifestivalschipsen. Det är färdiglagat som aldrig förr till middagen och där är det dolt socker i mängder, barn får dricka diverse saker i tid och otid osv. osv.

Spontant så tänker jag att eftersom du bemödat dig om att skriva den här tråden och dessutom har med dig dina egna föräldrar i åsikterna så är det mer än bara en vanlig busig unge. Frågan är då vad och här föreslog någon laktosintollerans - varför inte. Även andra allergier finns ju.

Reagerar han mot att någon behandlar honom illa antingen i hemmet eller ute? Kan det finnas någon i hans närhet som är skrämmande? Det där med toalocket är ju en solklar grej för att få uppmärksamhet - likaså att skrika tills han blir hörd. Ignorerar de honom då så att han förstår att han måste sluta eller lyssnar de varenda gång han skriker så?

Eller är det helt enkelt en diagnostiserbar grej. Är han dubbelhänt? Det stod i media häromdagen om en undersökning som visade att detta kan vara ett tecken på hyperaktivitet. OBS kan vara. Jag var själv delvis dubbelhänt som barn och har alltid varit kolugn - det verkar bara vara fler med denna dubbelhänthet som råkar bli så där aktiva. Dock verkar det mest vara bevisat i senare tonåren.
Fast just vad gäller socker tycker jag det verkar som om dagens föräldrar är mycket mer medvetna och restriktiva än vad våra föräldrar var (nu tänker jag oss som är födda på typ 70-80-talet). Jag och mina kompisar käkade glatt massor av marmeladmackor och sköljde ner med oboy och så var det hemma hos alla. När vi blev så stora att vi rörde oss mer fritt (typ sen lågstadie och mellanstadieålder) så köpte vi godis bra ofta för veckopengar och andra småslantar. Vi åt filmjölk med kalaspuffarna och Yoggi med fruktsmak, nyponsoppa med mandelbiskvier etc etc till mellis (när vi inte åt marmeladmackor och oboy) mm. Den "dieten" tror jag är rätt ovanlig i dag, men den var det inte -85!

Dock är nog godispåsarna större i dag, men frågan är om det uppväger ovan beskrivet?
 
Fast just vad gäller socker tycker jag det verkar som om dagens föräldrar är mycket mer medvetna och restriktiva än vad våra föräldrar var (nu tänker jag oss som är födda på typ 70-80-talet). Jag och mina kompisar käkade glatt massor av marmeladmackor och sköljde ner med oboy och så var det hemma hos alla. När vi blev så stora att vi rörde oss mer fritt (typ sen lågstadie och mellanstadieålder) så köpte vi godis bra ofta för veckopengar och andra småslantar. Vi åt filmjölk med kalaspuffarna och Yoggi med fruktsmak, nyponsoppa med mandelbiskvier etc etc till mellis (när vi inte åt marmeladmackor och oboy) mm. Den "dieten" tror jag är rätt ovanlig i dag, men den var det inte -85!

Dock är nog godispåsarna större i dag, men frågan är om det uppväger ovan beskrivet?

Gammal tråd ;)
 
Nu är inte detta riktigt rätt ställe att svara på detta, men jag utgår ifrån att ni hittade detta längst ned på sidan under Rekommenderas av Google:
Google tipsar om intressanta trådar, även gamla trådar kan vara intressanta och innehålla intressant information.
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 576
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 750
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 127
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 195
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp