Är din tråd borta?

Sv: Är din tråd borta?

Det är ju väldigt många säljare som svarar i trådar som berör den utrustning de säljer. Jag vet väldigt många som driver verksamhet som också sitter här på Buke.

Det är ett oerhört bra forum om man vill få ut en ny vara synlig för marknaden, det är ställt bortom allt tvivel.

Okej, är det någon specifik anledning som gör att det är så illa om en säljare svarar i en tråd, om utrustning som h*n säljer, sålänge det görs mer 'inofficiellt'? Jag t ex som 'glad användare' har ju INTE märk av 'väldigt många', så de är ju inte supersynliga direkt?
 
Sv: Är din tråd borta?

Svarar er bägge:

Forumets regler är satta av dess ägare, d v s Gunnar.

Vill ni diskutera detta föreslår jag att ni vänder er direkt till Gunnar, endast han kan ändra regelboken.

Min gissning är dock att de inkomster som reklam inbringar går förlorad i o m att reklamen blir gratis genom ett specifikt forum för efterlysningar.
 
Sv: Är din tråd borta?

Okej, GUnnar brukar dock bara hänvisa tillbaka, så jag spar den tiden.

Men kan inte se skillnaden mot nu om forumet redan nu är överlupet av 'undercover' butiksägare?

Trist hursom, för just efterlysningsdel verkar det ju finnas starka önskemål om. Och det är LÄTT att gå vilse i regeldjungeln när den är som nu. I min tråd om pannband kom nyss en otillåten länkning (snälla, ta bara bort länkningen), som inte var menad som reklam av den som postade, men där JAG hade enormt stor hjälp av svaret, för det pannbandet skulle bli perfekt, och det hade varit väldigt svårt för den som postade att försöka förklara hur det ser ut =/
 
Sv: Är din tråd borta?

Jag har inte varit moderator hela min tid på Buke, men inte ens innan min moderatortid hade jag problem att tolka de regler som finns och de uttalade förenklade regler som ligger på de flesta forumsidorna.
 
Sv: Är din tråd borta?

Nej, inte problem att tolka dem, men att det är lätt att av misstag bryta mot dem. Så jag menade.
 
Sv: Är din tråd borta?

min tråd som nyss togs bort, löd "finns det elastiska transport grimskaft". Fattade inte varför ett dyft så jag har pm:at dig, men nu har jag hittat denna tråden och förstår bättre, dock är jag full av frågetecken fortfarande.

jag måste oxå missat ngt ser jag nu när jag hittar denna tråden, för buke har de senaste 4 åren varit fullt på utrustning ang. trådar som exakt och precis på samma sätt frågar ang. utrustning.
har det därmed ändrats på senaste tiden och jag har missat det?

tillägg: det finns x antal trådar på utrustning just nu ang. fårskinnspaddar.
vad är skillnaden? försöker förstå.

hur och vad får man posta under tråden utrustning utan att bryta mot reglerna?
och menas det att om man själv inte brutit mot reglerna när man skapar en tråd, men ngn som svarar gör det genom att hänvisa till en specfik affär, märke etc - att då ryker tråden?
 
Sv: Är din tråd borta?

Jag var dum nog att fråga efter andra avkommor efter shettishingsten Ytol, för att få reda på hur dessa var innanför skallbenet. Det vore roligt att höra om andra och hur de är. Inlägget raderades, förmodligen då för att det var en efterlysning. Men det diskuteras halvblod och deras temperament kors och tvärs. Vad den ena ger och den andra etc. Jag fattar inte varför mitt inlägg var så totalförbjudet. Så ibland är gränserna svåra och även reglerna.

Likadant det här med utrustningstrådarna. Varför inte förenkla för Bukeanvändarna istället och lägga upp fler "undertrådar". En för bomsadlar, en för bomlösa, en för täcken etc. Det är ju lätt att se vilka ämnen som är mest populära. Att göra en sökning kan ibland ta evigheter och det man är ute efter svaret på kan ligga inbäddat var som.
/Sessiagh
 
Sv: Är din tråd borta?

Som sagt; vi moderatorer har som uppgift att hålla ett öga så forumreglerna följs.

Vill ni förändra forumet, kontakta Gunnar.
 
Sv: Är din tråd borta?

Annars trodde jag ju att moderatorerna framförde medlemmarnas önskemål till Gunnar..

Men en tanke som slog mig nyss. Varför är reglerna för forumen olika? Jag kan gå in på Foder och 'efterlysa' ett foder som ska vara si och så och fylla de och de kriterierna, och få namngivna foderförslag, inkl länkar till tillverkaren/var man kan köpa det. Men jag kan inte gå in här och 'efterlysa' ett pannband som ska vara si och så och fylla de och de kriterierna..

Det finns diskussioner om vad för foder som är billigast, det diskuteras namngivna tillskott och länkas till tillverkare/generalagent/återförsäljare.

Osv.

Varför är det så, funderat på det där att det inte får riskera att bli smygreglam, och okej jag tycker fortfarande det är ett extremt resonemang. Men då borde det ju vara lika i alla forum?
 
Senast ändrad:
Sv: Är din tråd borta?

Som sagt; vi moderatorer har som uppgift att hålla ett öga så forumreglerna följs.

Vill ni förändra forumet, kontakta Gunnar.

Jag håller med Alexandra, du har väl en roll i att vidarebefordra såna här åsikter? alternativt flytta tråden till Hjälp forumet där det finns en sportslig att få kontakt med Gunnar. Han svarar ytterst sällan på pm numera.

Jag tycker både mina egna och Alexandras med fleras, frågor är helt legitima och förtjänar ett svar. att säga att såhär har forum reglerna alltid varit stämmer inte heller, det är helt klart nya regler i fråga om uppskärpta. min fråga kvarstår: exakt vilken typ av trådar avses få finnas under just utrustning, om denna regel ska följas. en snabb titt på läget idag talar om för mig att ni har mkt rensning att göra om regeln ska efterföljas.
 
Sv: Är din tråd borta?

Åsikter framförs bäst från den det vederbör till den det vederbör. Gunnar är mycket lätt att nå via PM eller mail.

Varför blanda in en tredje part?

Bukefalos är ett diskussionsforum. Underlag för diskussioner (vad fungerar bäst i situation xxx, hur fungerar xxx, vad är bäst till xxx etc) är några få exempel på diskussionsunderlag.

Om tråden är "färdig" när ett butiksnamn som säljer en vara ges, då kan jag inte se annat än att det är en efterlysning.

Trådar som inte följer reglerna ska självklart rapporteras, vi moderatorer finns inte här 24/7 och kan granska alla trådar. Rapportering från uppmärksamma medlemmarna är en stor hjälp i arbetet.
 
Senast ändrad:
Sv: Är din tråd borta?

Jag är helt övertygad om att jag har lika lätt/svårt för att få tag på Gunnar som vem av er som helst.
 
Sv: Är din tråd borta?

Jag har precis hittat denna tråd ;)
Det är lika lätt för er att nå mig som för moderatorerna. Jag läser allt som skickas, dock svarar jag inte alltid, detta "drabbar" även moderatorerna.

Om ni vill ha en diskussion om vad som är bra eller dåligt på forumet är Bukefalos-hjälp absolut bästa stället att starta en tråd.

Som redan sagts tror även jag att Lovisaleonora_ är lite tuffare i sin bedömning än tidigare moderator. Jag tror faktiskt det är en förändring till det bättre, men det kan kanske ha blivit för tufft ibland.

Efterlysningar kan man lägga in på annonsforumet, detta är diskussionsforumet. Att lägga in bilder man inte har rätt att använda i inlägg här är inte ok. Att lägga en länk till en bild är mer ok.

När det gäller exemplet med gummi-grimskaft, tycker jag nog att frågan i sig är ok. Problemet blir om den är ställd så alla svar blir länkar eller liknande till butiker som säljer sådana.
Kanske frågan kunde ha ställts som två för att få till mer av en diskussion, finns det grimskaft i gummi, om det finns vilka är för- nackdelarna med dessa jämfört med andra transportgrimskaft?

Ett utrustningsforum tycker jag skall handla om vilka olika typer av utrustning som kan lösa ett problem man har och hur man använder och vårdar den på bästa sätt.

I vilken butik man hittar en specifik färg, ett specifikt märke kan man säkert google på i stället eller lägga ner lite möda och kolla med en eller annan butik. De flesta kan säkert ta hem, eller hänvisa till en annan butik som kan.
 
Sv: Är din tråd borta?

Varför försvann min tråd om ridbyxor?

Jag nödgades starta en ny, och det hade jag knappast tänkt mig.
 
Sv: Är din tråd borta?

så jag får inte starta en tråd om tips på ett bra vintertäcke ?är det en efterlysning ?
 
Sv: Är din tråd borta?

Det beror på. Är det underlaget till en diskussion eller är det en efterlysning av ett täcke?
 

Liknande trådar

Bukefalos Hej! Jag har återvänt till Buke efter många års bortavaro och då får man ju uppdatera sig lite på forumreglerna 🙂 Jag känner mig dock...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Upptäckte att min tråd där jag efterlyste tips på Mödravårdscentraler i Stockholm tagits bort. Varför får man fråga efter sånt här...
Svar
6
· Visningar
991
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 030
Senast: Sezziyanen
·
Fälttävlan Det kommer ju regelbundet frågor om skydd i terrängen, precis som det hela tiden kommer nya skydd. De flesta trådar är rätt röriga, med...
Svar
7
· Visningar
7 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp