Bukefalos 28 år!

Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Lill76

Trådstartare
Och om dom är det hur har ni tränat dom för det? Vår travare har gått jättebra den senaste tiden, men igår blev det ett litet missöde :( När vi var på väg hem från körturen mötte vi en traktor med balvagn och Bingo blev rädd och stegrade och kastade sig ut i en åker. Min man försökte desperat styra och stanna och jag försökte hjälpa till och vi lyckades till slut. Men efter det var hästen jättespänd och nervös. Han la tungan över bettet och ville inte lyssna. Problemet med honom är att när han är så där spänd är det som om inget funkar i huvudet på honom kraften går uppåt och inte framåt så efter vi gjort halt för att rätta till tungan stegrade han sig rejält högt ett par gånger när han skulle gå fram. Pisken är han jätterädd för så den går inte att använda på honom för att styra eller få honom att gå fram. Har man någon gång försökt använda den får han nästan panik och bara skakar och försöker fly.
Nu ska vi köra här hemma en tid och träna på traktorer och liknande. Har tänkt ställa ut traktorn på åkern och köra runt den tills det funkar och sen får väl en köra traktorn och en köra hästen tills att Bingo inte är rädd längre. Det lustiga är att våra hästar går i en hages som ligger alldeles ut till en stor väg där det passerar massor med bilar, lastbilar, traktorer mm och där lyfter han inte ens på huvudet för vad som än passerar. :smirk:
Lite tips för att få en trafiksäker häst, tack!!
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Min valack jag har (för tillfället utlånad) är helt lugn i trafiken. Kan stå 1-2 dm från stora lastbilar som åker förbi i 90 km/h och han står på långa tyglar och bara sover. Har inte mött någon situation med motorfordon som har varit problem.

Min 5 åring däremot är en heeeelt annan historia!
Hon är inte trafiksäker, kanske för 8% men inte mer.. Läskigt med bilar!!! Men hon har en bra teknik, dom stannar i alla fall när man slänger sig ut framför dom!! :crazy:
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Jag vill nog påstå att våra är så nära man kan komma. Har kört förbi en grävmaskin som var i full gång med att lasta av grus på en dumper. Han brydde sig inte ett skit.
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Alla våra hästar är väldigt trygga i trafiken. Hingsten (som är den som körs mest) kan dock vara misstänksam mot bussar/större lastbilar. Han försöker inte sticka eller så men blir kort och spänd, böjer sig som en makaron från fordonet och det liksom sticker i kroppen på honom.

Det beror på att en lastbil varvade motorn och tutade när han var nyfyllda två år och vi var ute och tömkörde, det sitter i och jag vet inte om det någonsin kommer att gå ur tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Har en häst som är så nära 100% man kan komma.
Vi har mött timmerbilar, skolbussar, traktor med vagn o en skopa full med ungar, skotrar o crossar på våra småvägar här o han inte så mycket som skryklar på nosen.
Han är perfekt för andra hästar som är känsligare, det smittar helt klart - lugnet.

Dock vart han skraj för en cykel som kom bakifrån en dag, det blåste lite o inte förrän
farbrorn på cykeln hostade till för att uppmärksamma oss på honom så hörde han att
cykeln kom krasandes i gruset. Då tog han ett skutt, innan han förstod vad det var.

Vi har tom ridit förbi en stor tryckluftsapparat som stod mitt i vägen o hoppade o pös(de skulle spränga bort en stor sten mitt i vägen), men rullen o tråden till sprängladdningen som vi var tvungen att gå över var liiiivsfarlig, inte apparaten.

Mitt råd är att hitta den coolaste hästen i grannskapet o se till att ni kan följas åt under en period.
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

hanna_shetland skrev:
Det beror på att en lastbil varvade motorn och tutade när han var nyfyllda två år och vi var ute och tömkörde, det sitter i och jag vet inte om det någonsin kommer att gå ur tyvärr.
Åh, om man fick tag på en sån idiot-chaufför någon gång :devil:. Blir så arg att jag kokar :mad:.

Mina tre hästar är helt olika i trafiken: den äldsta shettisen är helt cool vad som än händer och hur mycket det än skramlar eller bullrar runt om henne, kort sagt den perfekta stadskörningshästen (om jag nu hade haft behov av att köra henne i stan ;)). Hennes dotter är inte lika lugn, men hon är också nyligen inkörd (bara riden tidigare). Hon stirrar upp sig och blir trippig, men står ändå stadigt på vägen. Hon lugnar sig om man hoppar ur rockarden och promenerar med henne förbi det otäcka. Håller på och sätter ihop dessa båda i par med förhoppningen att mamma kan lugna ner dottern och dotterns högre tempo triggar mamma till liiite högre fart (man promenerar ifrån henne i skritt :D).

Den tredje pållen (islandshäst) kör jag inte med, men hon tycker att allt dieseldrivet är farligt... Vanliga bilar är ok (även om de har släp), men kommer det en diesel-pickup så vill hon iväg i grisepass. Det värsta hon vet är stora motorcyklar - då blir hon riktigt galen!

Det låter jättebra att träna i hagen, det är vad jag också gör med vår lilla traktor här hemma. Passar också på att gå förbi stora traktorer med läskiga redskap när de kör ute på åkrarna, då kan jag själv bestämma avståndet till dem på annat sätt än om man möter dem på vägen. Ska hyra in en mc-kompis för att träna bort lite av knatterfobin hos islandshästen. I hennes fall kommer man långt med lite godis, men det är ju individuellt om det funkar eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Skulle nog säga att mitt monster är 95% trafiksäkert, han är jätte cool av sig, blir inte rädd så ofta, han har fått förlja med på det mesta sen jag köpte honom och har stått på gård med vältrafikerad järnväg som granne, han kan spänna sig något om de kommer ett godståg i 300knyck,men han gör inget mer.

Sen kan han nästan vara så modig så han blir dum ibland...så de är både på gott och ont som han är så pass orädd.
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Tyvärr så åker dom ju alltid i väg i full fart.

På bilar som kör förbi snabbt brukar jag slå med pisken i taket/rutan :D
Om de stannar och blir sura, svarar jag oskyldigt:

"Ni körde så fort att ni skrämde min häst och jag råkade tappa pisken".

Det har hänt och de förstod antagligen att det inte var så men vad ska de svara? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

*knapplån*

Min lilla tjej är väldigt trafiksäker. Under de tre år som jag har haft hand om henne har hon aldrig blivit skrämd i trafiken, och då har vi hunnit träffa på det mesta. Så jag litar ganska mycket på henne. :)
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Eftersom det är levande varelser vi ägnar oss åt och alla kan bli rädda för ett eller annat beroende på situationen (även vi) så skulle jag vilja säga att min häst är så säker han kan bli i trafiken!
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

:rofl: :rofl: :rofl: Du é för rolig du, men kom ihåg att snart är din kille säker han med när han gått i farbror P;s skola för att bli trafiksäker :D
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

hihi du kör lite av "min" taktik

Men jag kastar små sten och säger att hästen blev rädd och de sprätta sten :angel:

Mina hästar är nu trafik säkra.
Lillan som är 1 år reagerar på lastbilar men annars går allt bra :)
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Min häst är trygg i trafiken. Dvs han bryr sej inte om vad som kommer förbi eller som möte. MEN jag är mkt medveten om att han KAN bli rädd och trots att han är så gott som helt trafiksäker så har jag ändå alltid i bakhuvudet att han kan bli rädd. I annat fall kan det vara saker han blir rädd för brevid vägen(i skogen eller så) som gör att han kan bli rädd och därför trampa ut i vägen..

Traktorer,balvagnar-stoora traktorvagnar, vägskrapa, motorcykel, cykel, gående med skällande hundar, bilar som kör för nära, timmerbilar, lastbilar, bilar med släpvagnar med last som låter, flygplan(bodde brevid ett flygfält..., dessutom bor vi på bondgård..) djur i hagar brevid vägen;-kor-tjurar-får, fortkörande bilar etc, sånt är inga problem.
Har tom varit ute på 90-väg och knallat utan att han viftat med örona.
Fö ,de som är mest hänsynsfulla i trafiken enligt mej det är väl(de flesta) motorcykelförarna, de saktar alltid ner och tar det lugnt förbi..

Vi bor så vi måste ut på trafikerad asfaltsväg för att öht komma nånstans, det enda min häst REAGERAT på är crossar, detta för att crossåkarna här inte har nåt vett i skallen...åker som hel-e, saktar iofs ner om de ser oss sen gasar de när de är precis bakom, det är ljudet som skrämmer när de gasar (för de låter inte så tyst...) inte sälva crossen..han blev skrämd en gång när vi kom bakom en krök och fick dom som möte(4 stycken..) de kom FORT och hann inte sakta ner..
Min häst är iaf sån att han lyssnar på mej och lugnar sej om jag pratar med han, kan börja trampa men håller sej på stället iaf.
En annan grej som jag inte VET hur han reagerar på är plogbilen, för den har vi aldrig mött än..
 
Senast ändrad:
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

;)

Ska ta in honom till jobbet någon dag och löshoppa lite, synd att du inte har Plutten i gång så vi kan köra ut en sväng, men det kommer fler tillfällen.
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

nej min häst är inte 100% trafiksäker (men det har mkt att göra vilket humör han är på o hur "hemska" saker för tillfället) vanliga personbilar går bra. men traktorer o lastbilar/bussar är läbbiga. man blir ju rätt så skraj själv oxå när man möter en :( tyvärr är stallet vid en 90-väg som man måste gå en bit på för att ta sig till skogen. jag brukar hålla ut pisken om det kommer en bil bakifrån för att visa att de ska hålla ut åtminstonde -hatar de som slickar en med 30cm från hästen, bätte att de kör 110 o håller ut på andra sidan! o det har ju hänt mera än en gång som man hållit ut pisken och bilen som kört förbi tagit pisken i farten - då visar man långfingret åt de förbannade bilisterna och svär och är glad att man fortfarande lever. har fått lära mig att inte svära o gasta högt åt dem för det innebär att hästen oxå blir skärrad när den hör att jag är upprörd!
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Min tjocke Kotte är ganska säker i trafiken.
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

nope min häst som knappt e tränad för "faliga" saker e inte ett dugg rädd av sig....MEN jag menade att man aldrig till 100% kan lita på det heller nån gång kan de hända...
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

Ja, hon är ganska rejält säker, eller till 99%. Hon har sina dagar, är hon brunstig kan hon t.ex få för sig att ALLT är läskigt. På en ridtur för ett tag sedan blev hon dööööskraj för en buske (eller något som jag inte såg var det iaf), men gick sedan rakt förbi en stor skogsmaskin utan att ägna den en blick.. :smirk:

Har tur så att de flesta som bor runtikring stallet vet att man ska stanna/köra långsamt förbi hästarna. Ibland är de lite FÖR lugna faktiskt, står still kvar fast man ber dem att åka förbi :D
 
Sv: Är era hästar 100 % trafiksäkra?

min häst är väl rätt så nära 98% kanske... då jag köpte henne stod hennes hage intill E4 och jag antar att det är därför som hon är så trafiksäker...
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 844
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 013
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 486
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp