Bukefalos 28 år!

Är era hästar nakna i hagen nu?

Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

*KL*

Mina två går nakna ute (och har gjort så i ca 3v), om det inte är regn/kraftig blåst då de får ha ett tunt regntäcke istället. De sover fortfarande inne på nätterna. De andra i stallet gör likadant med sina.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Jag har täcke på dom dagarna det är regn. Är det fint väder går han naken.
Jag har fördelen att ha hästarna hemma så jag kan täcka på och av efter väder.
hästen står inne naken nattetid.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Hittade en intressant artikel om hästar och täcken:

www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Jag förstår att det finns olika åsikter om detta med täcken, givetvis beror täckesanvändningen på olika saker som ägarens åsikt, hästen som individ, geografisk placering i landet samt på hästens möjlighet till att själv välja att gå in i lä eller undan regnet eller ägarens möjlighet att ta in den då den fryser.

Men vad tror ni, väljer hästen att gå in i ligghallen/vindskyddet då den fryser om den har möjlighet?
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

jag vet. jag tycker det är helskumt.
Jag har haft veterinär ute, såklart! :grin:
Hon kunde inte göra något än att rekomendera mer B vitamin.
Sen är det i princip bara jag som märker det på henne, andra har aldrig kommenterat hennes päls på något sätt.
Hon har alltid haft problem med det, även när jag köpte henne.
Fick hem henne efter en midsommar, på halva hästen var lång vinterpäls kvar.
Hon fäller och får något sån där fin sommarpäls.

Dessutom så svettas hon nästan aldrig. Knappt när man rider heller, bara mellan bakbenen och lite lite där sadeln ligger och något pytte lite på lite av halsen.
Kanske har nåt med det att göra? :confused:

Då kan det mycket väl vara som vetrinären var inne på. En brist av något slag. Då finns det de som sätter nödpäls, den är lång men endå inte som vinterpäls. Testa att ta ett blodprov och analysera. De går att skicka till en klinik per post om man inte har någon i närheten. Det behöver inte bli så dyrt heller.:idea:

Dessutom så behöver det inte ens vara hård blåst utan väldigt kallt i vinden när det är 10 +. jag tycker inte 10 grader är speciellt varmt OM det inte är helt blixt stilla och solen gasar men då är det det mer än 10 grader i och för sig.
Här i skåne där jag bor har vi haft dåligt väder i över en vecka, här har dom flesta hästarna haft täcke på sig, stora som små. Gamla som unga.
Ute och inne. ( i området där jag bor förstås )
Men idag sken solen och det var varmt, då åkte alla täckena av.

Fast här vill jag återigen vika in. Jämför inte hästar och människor. En människa behöver kläder om det är under 28+. Samma temperatur för en normal häst är max 5+. En häst men normal vinterpäls (för klimatet där den bor) klarar ner till -30 i sverige. För att ge nyans till tävlingshästarna med flera lager täcken så kan de mongoliska ponnyerna hålla värmen ner till -60 om de har något att tugga på. Och deras päls är då ca 5-7 cm lång.

En människa kan frysa ihjäl i 5+. Det kan inte en häst.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Då kan det mycket väl vara som vetrinären var inne på. En brist av något slag. Då finns det de som sätter nödpäls, den är lång men endå inte som vinterpäls. Testa att ta ett blodprov och analysera. De går att skicka till en klinik per post om man inte har någon i närheten. Det behöver inte bli så dyrt heller.:idea:



Fast här vill jag återigen vika in. Jämför inte hästar och människor. En människa behöver kläder om det är under 28+. Samma temperatur för en normal häst är max 5+. En häst men normal vinterpäls (för klimatet där den bor) klarar ner till -30 i sverige. För att ge nyans till tävlingshästarna med flera lager täcken så kan de mongoliska ponnyerna hålla värmen ner till -60 om de har något att tugga på. Och deras päls är då ca 5-7 cm lång.

En människa kan frysa ihjäl i 5+. Det kan inte en häst.

Det varit en bra idé, det ska jag göra. :idea:
Se om min vet. kan komma ut nån dag och ta lite blod.

Jo det är sant, men nu rider vi våra hästar och oftast klipper vi dom för deras egna skull.
Då är det vår skyldighet att se till så dom inte fryser.
Nu har väl många sommarpäls men vårt väder är så ostabilt, ibland är det riktigt bitande kallt, (här om morgonen fick jag slänga på mig vinter jacka:eek: ) och idag var det varmt och kvavt att till och med jag kunde gå i linne. :D
Sen har jag hört att det inte heller är bra att bara slänga av täckena på dom för snabbt?
På nätterna här kan det fortfarande gå ner mot närmare noll grader!
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Jag har inte heller täcke på mina, annat än på lilla ponnyn som har eksemtäcke men det räknas väl knappt. Möjligen om den hästen jag tävlar med får täcke på sig efter en tävling (distansridning, mycket energi går åt till tävlingen och jag ser hellre att hon är lite extra varm på natten en dag efter) oavsett om hon är inne eller ute och kanske att täcket åker på om hon är nyklippt och det är lite småkyligt ute, vissa har ju pälsbollar även på sommaren :crazy:

Annars nej, jag tycker att många verkar överdrivna med sina täcken men jag hoppas och antar att deras hästar är såna extremt frusna små djur.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

pälsbollar på sommaren?
Får inte din heller sommarfin och super kort päls?
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Min har varit utan täcke (förutom vid mkt regn/snö) sedan i höstas.

Fast han behövde det knappast heller med en vinterpåls på ca 6 cm.;)

Går ute dygnet runt nu sedan ca 1 vecka tillbaka.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Men vad tror ni, väljer hästen att gå in i ligghallen/vindskyddet då den fryser om den har möjlighet?

Har inte läst hela tråden men mitt fullblod går in i ligghallen omedelbart om det börjar regna. De andra har inte lika mycket emot att bli blöta men ofta står de en ganska lång stund i ligghallen om det regnar rejält.

Det är så skönt att ha en ligghall och veta att hästarna kan söka skydd om dom vill och kunna vila i torr halm. På sommaren uppskattar hästarna ligghallen nästan ännu mer då det inte är så mycket insekter där
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

......Men vad tror ni, väljer hästen att gå in i ligghallen/vindskyddet då den fryser om den har möjlighet?

Vi har ett ganska stort skjul till två hästar och jag har studerat det där lite eftersom jag förundrats över att jag hittat min häst några gånger mitt ute i ösregnet - skakandes av köld och stel som en gammal trästock! Undrade så klart varför han inte för länge sedan gått in i skjulet!? :confused:

När det gäller min häst så går han gärna in i skjulet om han ska fly från insekterna på sommaren men han gör det INTE om det är världens ösregn och/eller åska. Jag tror det det "dånar" för mycket på taket för att han ska kunna känna sig trygg och då står han hellre där ute och fryser.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

kl
Ska det ösregna hela dagen lång brukar jag täcka mina, annars går de utan. Likadant på vintern - är de oklippta och det inte snöar eller regnar så brukar de gå utan täcke. Så länge de har ordentligt med hull. Vi lägger ut hö i hagen med jämna mellanrum. Är de klippta täckas de däremot.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Planerar att bygga en ligghall/vindskydd nästa sommar så kan de välja själva (vara inne/ute). Idag går de alltid otäckta men jag tar in dem på tork i stallet om vädret är vidrigt en längre tid, oftast tror jag att jag far mest illa av att se dem stå där ute i rusket. Fast mina hästar älskar verkligen att stå i stallet, har ett oisolerat men välventilerat nybyggt stall med hög takhöjd (3,20).

Nu har jag dock fått ta hand om ett litet gammalt varmblod som är svartbrun och verkar ha mycket mer ont av insekter än de andra. Snälla dela med er av era erfarenheter om täckning mot insekter, hjälper det? Hur gör ni?
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Min går utan täcke sedan ett par veckor tillbaka.
Hon hade ett ofodrat regntäcke när det regnade i kombination med kylig luft, men nu är det slut med det också.
Det är bara tre veckor kvar till betessläpp så det går inte att tramsa med täcke hur länge som helst, tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 338
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 912
Senast: Shixle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 705
Senast: Mia_R
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 957
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp