Bukefalos 28 år!

Är era hästar nakna i hagen nu?

kopparberg

Trådstartare
Jag börjar känna mig ovanlig! Jag och kompisen/stallägaren har i flera veckor haft våra hästar utan täcke både ute och inne. Är det rejält regnigt åker ett tunnfodrat regntäcke på min häst, hon är första hästen jag haft som faktiskt fryser av regn på sommaren! Jag är förvånad, har aldrig förut haft någon häst täckt så här års faktiskt!
Visst, någon dag ibland har det blivit täcke som smutsskydd när det regnat fram lera och det är brått till någon träning, men annars går våra hästar nakna.

Men jag har sett i stallarna runt omkring att de flesta hästar fortfarande har täcke! Vissa tom både ute och inne!

Jag bor strax norr om Örebro, på dagarna är det runt 15-knappt 20 grader, tidigt på morgonen sisådär 4-5 grader.

Är jag ovanlig som inte har täcke nu på min häst?
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Jag har inte heller täcke på mina! Hellre lite kalla en stund på morgonen än svettiga mitt på dagen...
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Är jag ovanlig som inte har täcke nu på min häst?

Tror inte du är så ovanlig, här har inga hästar täcken på sej om det inte regnar hela dagen. Är runt mellan 3-5 grader på morgonen nu och runt 15-17 på dagen. Här och runt omkring så har hästarna bara täcken på sej när det regnar hela dagen.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Min går ute på bete dag och natt nu och har endast täcke om det ska bli regn, aldrig annars... Finns dock några ponnyer i stallet som fortfarande har täcken, ibland med foder även om det är över 15+ och sol... :(
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Mina har gått nakna sedan april, även om det regnat så har dom gått utan.

Finns dom som har TVÅ täcken på sina hästar nu, tycker lite synd om dom då det är varmt ute och dom är svettiga under.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Mina har gått nakna sedan april, även om det regnat så har dom gått utan.

Finns dom som har TVÅ täcken på sina hästar nu, tycker lite synd om dom då det är varmt ute och dom är svettiga under.

Hästar har ju helt olika hårrem! Jag har själv en häst som är extremt korthårig! Bara för att det är april behöver det ju inte betyda att det är varmt! Häromdagen så blåste det svinkallt och var endast 7 grader, lite regn på det och det är som en oktoberdag! Här måste väl förnuftet få råda! Jag tycker det är precis lika illa att ha sin häst gå i ösregn, kyla och blåst - utan täcke, om den nu har en kort hårrem. Oavsett om det är april eller maj!
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Fast det behöver ju inte ha med hårremmen att göra, min har sommarpäls nu, i stort sätt..många andra i stallet är klippta, eller var klippta och är väldigt kortpälsade men som inte bryr sej det minsta om kall blåst sålänge det inte regnar. Regnar det och blåser kallt så självklart kan man sätta täcke på dom vilket dom flesta faktiskt gör.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

De flesta hästar häromkring är nakna.

Min har aldrig haft täcke på sig. :)
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Min är naken dagtid, men på natten (han går ute dygnet runt) har han ett tunt regntäcke på sig. Ponnyn går otäckad dygnet runt, men han har en helt annan päls.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Våra har inte täcke, den ena har regntäcke på natten just in case, hans rygg tål inte kyla/regn.

Min egem har förvisso aldrig haft täcke.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Fast är hästarna svettiga under så är de på tok för mycket påklädda.

Till trådens ämne;

Min går naken hela tiden nu, inne som ute. Om det inte spöregnar när hon skall gå ut.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Min ponny går med tunt vinter täcke på sig fortfarande! :crazy:
Är det soligt och varmt får hon gå ute utan täcke någon timme.
Hon är rätt så frusen av sig, och sätter mer päls så fort det är kallt och regnigt någon dag.
På nätterna/mornarna här så är det ibland fruset på bil rutorna.
Så helt naken får vänta, hon måste dessutom ha regn täcke på sig på sommaren. Om det inte är varmt regn och bara en skur.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Jag bor i Borås, och mina går helt nakna dygnet runt!
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Det har ju varit varmt i flera veckor nu (eller mer?), så givetvis går hästarna otäckade. :)
Dock har dom fått för sig om något så shettisen och en annan ponny har täcke på sig. Förstår inte varför. De går i en padock där det är gassande hett de soliga dagarna (för dem).

Men alla andra pållar är utan täcke. :)
Skulle min häst vara ute skulle hon nog få täcke på sig vid regniga dagar då hon har fel på ryggen och ömmar av bara pytteregn.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Men har man TVÅ täcken på sin häst nu, så lär det ju vara något fel på den! (OM den är så kall så den behöver det, annars är det väl fel på ägaren..)
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

*KL*

Ponnyn har eksemtäcke, fbl har ett insektstäcke. Dvs värmemässigt så är de 'nakna', men nakenperioden här är extremt kort, så den har vi redan klarat av, sen kom insekterna.

De går in nattetid om det går ner mot noll, då har fbl ett fleecetäcke på sig (kallstall), mest för han blirömklig i ryggen av att bli kall, även om han inte fryser. Ponnyn har eksemtäcke inne, utom var tredje natt då han får lufta pälsen, dvs är naken.

Går de ute nattetid och det är regn eller risk för regn får fbl ett Bucas Sunshower, dvs ett supertunt, ofodrat regntäcke.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Våra har varit utan täcken några veckor, men de släpptes på bete igår kväll och fick regntäcken på sig under natten och så även i natt då det bara är strax över noll ute på nätterna. Så fort det blir lite varmare på nätterna så slipper de täcken då också.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

min går naken om det inte regnar, regnar det så får hon ett tunt regntäcke på sig..
likadant för 38 / 40 hästar på jobbet också. dom två som går täckade har tunt (typ fleecefodrat) täcke på sig för att dom har lite muskelproblem som gör att dom måste hållas lite varmare..

vi har 0-5grader på mornarna, 12-20grader på dagen
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Hästar har ju helt olika hårrem! Jag har själv en häst som är extremt korthårig! Bara för att det är april behöver det ju inte betyda att det är varmt! Häromdagen så blåste det svinkallt och var endast 7 grader, lite regn på det och det är som en oktoberdag! Här måste väl förnuftet få råda! Jag tycker det är precis lika illa att ha sin häst gå i ösregn, kyla och blåst - utan täcke, om den nu har en kort hårrem. Oavsett om det är april eller maj!

Jag har oxå en extremt korthårig häst, som även har väldigt mycket och ytliga muskler, han går ute nu dygnet runt han går utan problem naken om dagarna men om nätterna har han ett 90 g täcke på sig. Men kommer det en regnskur med blåst mitt på dagen räcker det inte att han har bara regntäcke på sig utan måste då ha fodrat annars fryser han. Så fort det blir varmare om nätterna får han ha flugtäcke på då istället.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Ponnyn står utan täcke, både inne och ute. STora hästen har exemtäcke...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 516
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 837
Senast: Mia_R
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 110
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp