Bukefalos 28 år!

Är era hästar nakna i hagen nu?

Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

min går näck trots regnet, bor 1,6 mil utanför örebro och här har det varit ganska varmt ganska länge, nu har det dock regnat lite men han går näck ändå.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

*kl* (försöker att svara på flera inlägg här nu...)

Inte fasen har man täcke på hästen nu, det är endast om hästen behöver eksemtäcke som det är motiverat att täcka en häst under perioden maj-september.

Är det +10 och gassande solsken så får täcke på hästen i det närmaste betraktas som djurplågeri... och om hästen inte klarar av att gå utan täcke under sommarmånaderna utan att få ont i ryggen så är det dags att köra hästen till klinik eller rentav att få den utdömd - den ska definitivt inte ridas !
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

tolkar som att du menar min häst det där med rygg ont. Kan isåfall säga att hans rygg mår prima och har inga som helst problem. Sen med plågeri kallar jag det om man ser en häst står och skakar av köld och man inte täckar den. Min pålle går naken vid fint väder, men får han inte ha täcke på sig nu vid regn är det djurplågeri.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Min fjording går utan täcke o likaså vårt fullblod. Vår ponny på 22år har däremot täcke nattetid o vid regn/blåst. Men han är helrakad också då han inte fäller. Grannens halvblod går alla utom en utan täcke dygnet runt så nej du är inte ovanlig som inte har täcke. Tycker jag...
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Jag bor också strax norr om örebro och fyra av våra hästar går utan täcken och har gjort så en tid nu. Den femte är täckad på natten och vid regn eftersom han är klippt.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Inte fasen har man täcke på hästen nu, det är endast om hästen behöver eksemtäcke som det är motiverat att täcka en häst under perioden maj-september.

Är det +10 och gassande solsken så får täcke på hästen i det närmaste betraktas som djurplågeri... och om hästen inte klarar av att gå utan täcke under sommarmånaderna utan att få ont i ryggen så är det dags att köra hästen till klinik eller rentav att få den utdömd - den ska definitivt inte ridas !


Jag tycker inte man kan generalisera sådär och säga att bara för det är maj så ska hästen gå utan täcke. Det kan vara precis vilket skitväder som helst fastän det är maj eller "sommar". Igår till exempel, +9 grader och ordentligt blåst, smhi hotade med regn till natten (vilket det också blev), och min häst fick regntäcke på sig vid 21-tiden på kvällen. Då hade han redan rest pälsen för att hålla värmen och snörvlade rätt bra. Regn ovanpå det och jag är mer än övertygad om att han hade frusit. Nu fick han på ett regntäcke som höll honom torr och tog bort det mesta av vinden. Och jag tror knappast att han blev för varm i täcket under natten.

Tro nu inte att jag är en sån som har täcke dygnet runt/året runt på min häst. Han får gå utan så mycket som möjligt, det är ju helt klart skönast för honom. Men man måste lära sig var gränserna går för sin egen häst, blir det dåligt väder så tänker inte jag låta min häst gå utan täcke när jag vet att han kommer att frysa. Trots att det är maj månad.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

kl

Min går naken nu, men har rengtäcke om det blåser super mycket eller om det rengnar super mycket hela dagn
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

*kl* (försöker att svara på flera inlägg här nu...)

Inte fasen har man täcke på hästen nu, det är endast om hästen behöver eksemtäcke som det är motiverat att täcka en häst under perioden maj-september.

Är det +10 och gassande solsken så får täcke på hästen i det närmaste betraktas som djurplågeri... och om hästen inte klarar av att gå utan täcke under sommarmånaderna utan att få ont i ryggen så är det dags att köra hästen till klinik eller rentav att få den utdömd - den ska definitivt inte ridas !

Det mest korkade inlägget på länge :mad: Sluta generalisera sådär!
10+ och sol betyder inte att det är varmt bara för det. Hört talas om stark blåst?

Tycker inte du ska utala dig om hurvida en häst med problem som du antagligen inte har en aning om ska dömas ut eller ridas.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

håller med. och kl.

Dessutom så behöver det inte ens vara hård blåst utan väldigt kallt i vinden när det är 10 +. jag tycker inte 10 grader är speciellt varmt OM det inte är helt blixt stilla och solen gasar men då är det det mer än 10 grader i och för sig.
Här i skåne där jag bor har vi haft dåligt väder i över en vecka, här har dom flesta hästarna haft täcke på sig, stora som små. Gamla som unga.
Ute och inne. ( i området där jag bor förstås ;) )
Men idag sken solen och det var varmt, då åkte alla täckena av.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Ta inte detta som kritik, jag bara undrar, var man än åker, hur vackert väder det än är, så ser man hästar med täcken, varför?

Varför täcka sina hästar, de är ju skapta för att leva utomhus till skillnad från oss människor? (Förutom gamla, sjuka eller klippta hästar förstås som kan behöva lite hjälp)

Täckar man hästen kan den inte själv reglera sin kroppstemperatur antingen genom att resa upp pälsen för att hålla värmen eller svetta bort överskottsvärme. Hästarna skakar för att få upp värmen till skillnad från oss människor kan de faktiskt få upp värme på så vis.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Är det +10 och gassande solsken så får täcke på hästen i det närmaste betraktas som djurplågeri... och om hästen inte klarar av att gå utan täcke under sommarmånaderna utan att få ont i ryggen så är det dags att köra hästen till klinik eller rentav att få den utdömd - den ska definitivt inte ridas !

Vädret kan ju varier kraftigt från dag till dag så att säga att hästen inte behöver täcken från maj-september är ju bara korkat:crazy: Här var det ca: 25 grader i April och sedan har det bara gått neråt.
Förra året kom jag ihåg att det var runt 30 garder vid den här tiden (jag var i spanien då, men när jag kom hem var det varmare i sverige än vad det var där)
Nu har vi mellan 12 och 15 grader trots att det är en bit in i Maj så vädret kan ju variera enormt.

Varma sommardagar klarar nog de flesta hästar (även dom med ryggproblem) av att gå nakna, men även i Juni kan det komma kalla dagar med regn eller kylig blåst precis som det i April eller tillomed Mars kan komma riktig värmebölja under ett par dagar.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Ta inte detta som kritik, jag bara undrar, var man än åker, hur vackert väder det än är, så ser man hästar med täcken, varför?

Varför täcka sina hästar, de är ju skapta för att leva utomhus till skillnad från oss människor? (Förutom gamla, sjuka eller klippta hästar förstås som kan behöva lite hjälp)

Det är kanske dessa gamla, sjuka eller klippta hästar som du ser med täcke när du är ute och åker ;)
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Har svårt att tro att alla är gamla och sjuka, även klippta hästar har väl sommarpäls här nere i södern nu.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Har svårt att tro att alla är gamla och sjuka, även klippta hästar har väl sommarpäls här nere i södern nu.

;)= litet skämt.
Nä, men jag vet faktiskt inte varför visa väljer att täcka sina hästar, jag brukar inte ens lägga märke till hur andra täckar sina hästar.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

*kl*

MIn häst går naken dygnet runt, hon är inte så väderkänslig (uppfödd på lösdrift, gick där tills juni förra året).
Vid regn nattetid får hon däremot ha ett regntäcke.


Nästan alla hästar i vårat stall är nakna, två stycken lite känsligare har fodrade regntäcken på natten.
I stallen runt omkring ser man fortfarande hästar som dagligen går med 2-300 grams täcken.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Ryggont vid ihållande regn vet jag flera hästar som får. Utan att det är något medicinskt fel eller att de är i utdömningsbart skick.
De ägarna har täcke på sin häst vid regn sommartid. Och då är det ju vid ihållande regn, inte vid ett fint sommarregn en solig dag.

Min häst fryser när det regnar. Även på sommaren upptäckte jag i fjol! Det var ju nästan 15 grader varmt på hösten när det var solsken, kröp termomentern ner några grader och det regnade ihållande timme efter timme, då frös min häst så hon skakade.
Och jag tror inte jag får tid på klinik om jag ringer in och ber om en veterinärkoll. "Hej, min häst måste ha täcke om det hällregnar på sommaren annars fryser hon, när kan jag komma in så ni får hitta felet". ;)
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Vi reser också upp den lilla päls vi har och skakar för att få upp värmen. Inte för att man ska jämföra människor och djur, men jag tror att det är ok att göra så att en häst slutar "skaka för att få upp värmen" lika väl som det är ok för mig att ta på en tröja när jag reser pälsen och skakar.
 
Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

*kl*

Inga täcken här inte! Mina hästar tål att vara utan täcke, 2-åringen mår nästan bättre om det är lite småkallt. Går ute på bete och har mkt skog att stå i vid regn.

Resten av hästarna i stallet:
Helrakade tävlingsponnyn har täcke i stallet där det är 0 gradigt på morgonen.
Frusna fjordingen får ha regntäcke vid mkt regn.
Resten går som sagt utan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 519
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 848
Senast: Mia_R
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 128
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp