Är foder så viktigt, egentligen?

Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

När sambon inte är ledig får alltså inte hundarna komma ut dagligen? Brott mot djurskyddslageb isf, även om det krävs väldigt korta promenader.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Även på människor tvistar ju vetenskapen lite om vad som är "rätt" att äta.

Men personer som är överviktiga, underviktiga, sockerberoende, dåliga blodvärden etc mår inte så bra som de kan göra. Jag är frisk på skräpmat men känner mig mycket bättre både fysiskt och mentalt när jag äter nyttigare.
Tyvärr har jag rätt dålig självdiciplin, hundarnas godissug känner jag inte ;)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Olina hundar hatr ju olika lätt att lägga på sig. Att dryga ut med råa grönsaker funkar, ben sla också ge mättnadskänsla och så får de ju något att tugga på längre.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Det är ju mer kött än ex. vis korven i mataffären brukar innehålla iaf:p
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Om ett foder med 60% kött anses köttbaserat, betyder det att mitt matbröd (med 70% vatten) är vattenbaserat?

Vad äter du för matbröd? Mjukt bröd innehåller ca 35% vatten. Eller räknar du med det som förångas under gräddningen?
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag tror att det är lätt att underskatta att hundar funnits hos människan länge och ätit vad vi har ätit. Det har naturligtvis påverkat hunden vilket också påvisats i undersökningar, där hundar visat sig kunna göra sig tillgodo kolhydrater på ett annat sätt än vargen. En hund är inte en varg, varken vad gäller födointag eller beteenden.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag tror att det är lätt att underskatta att hundar funnits hos människan länge och ätit vad vi har ätit. Det har naturligtvis påverkat hunden vilket också påvisats i undersökningar, där hundar visat sig kunna göra sig tillgodo kolhydrater på ett annat sätt än vargen. En hund är inte en varg, varken vad gäller födointag eller beteenden.

Ja hundar kan tillgodogöra sig kolhydrater i form av ris, pasta, osv - men är det verkligen optimalt för dom ? Jag tror inte det.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Det är ju mer än hälften kött så då får man väl anse att det köttbaserat. Skulle man kalla det grönsaksbaserat menar du?
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Ja hundar kan tillgodogöra sig kolhydrater i form av ris, pasta, osv - men är det verkligen optimalt för dom ? Jag tror inte det.

Det tror inte jag heller och det finns en hel del forskning som stödjer detta. Hundar är primärt fettmetaboliserare, till skillnad från människor som metaboliserar kolhydrater väldigt bra givet att de inte är insulinresistenta. Hundar har heller ingen möjlighet att lagra kolhydrater som människor. Försök att kolhydratladda greyhounds inför kapplöpning har t.ex. visat sig leda till kramp hos hunden.

Jag hinner inte lägga upp några källor just nu, men jag kan återkomma om det är av intresse. :)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Fast då räknar du med något som försvinner under tillagningen. Inget färdigt bröd innehåller så mycket som 70% vatten. Kött däremot förångas inte utan finns kvar i slutprodukten. Möjligtvis förkolnas det men då äter nog inte ens hundar fodret... :D
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Fast det är drygt 60% vatten i kött också. Det var lite min poäng, att mängden beräknas på råvaran, inte den färdiga (torkade) produkten.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag tror att det är lätt att underskatta att hundar funnits hos människan länge och ätit vad vi har ätit. Det har naturligtvis påverkat hunden vilket också påvisats i undersökningar, där hundar visat sig kunna göra sig tillgodo kolhydrater på ett annat sätt än vargen. En hund är inte en varg, varken vad gäller födointag eller beteenden.

Förutom det som andra redan skrivit så är det ju också stor skillnad på att "kunna tillgodogöra sig kolhydrater på ett annat sätt än vargen" och på att "må riktigt bra av att äta nästan uteslutande kolhydrater". (För ja, många färdiga foder innehåller så lite kött att det är skrattretande)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

De äter en uteslutande kost på bytesdjur. Inte "vad de får tag i". De äter även bär ja, men annars kan jag inte komma på något annat de äter. Maten de äter är ju i allra högsta grad av god kvalité och helt oprocesserad vilket gör råvaran optimal.

Stämmer inte. De äter även bland annat potatis när de får tag på det. De äter ungefär vad de får tag på bara det är smakligt.

*kl*

Jag har provat en hel del foder, mina har levt på allt från doggy active, robur till VoH i längre perioder. Och jag har inte sett någon skillnad på dem varken fysiskt eller psysikt. Pälsen är densamma, inga problem med klor eller trampdynor, magen funkar som den ska och bajset ser normalt ut. Det enda är att ena fiser mer när hon äter royal canin men magen är annars OK. De har alla jättefint hull och pälsen är kanonfin på dem. Jag ger mina från matbordet en hel del och om jag vinner en säck med hundmat på tävling så får dem den.

Jag tror personligen inte att det påverkar så gravt som vissa tror. Men att vissa gärna inbillar sig att det gör skillnad. Även hundägare kan råka ut för placebo. Jag har hört folk säga att trampdynor och päls påverkas direkt efter en vecka av foderbyte vilket inte torde vara möjligt. Sådant tar ju lite längre tid. Så var det ju när Standardt började bli en grej. Och sen kommer de på att fodret var inte så super ändå för hundarna fick samma problem tillslut och bytte till något annat i jakten på det perfekta fodret ;)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Spannmål tros vara bidragande faktor till många sjukdomar idag.

Det är ju på samma nivå som alla var övertygade om att aspartam var livsfarligt. Så visar det sig efter metastudie av 500 studier att du får halsa litervis med coca cola över en lång period för att ens få en effekt. Det skylldes cancer, för tidiga födslar etc. på aspartam men så visar det sig att det inte finns någon som helst grund i det.

Det finns liksom ingen vettig forskning kring spannmål och gluten-hysterin idag. Bara hälsofreaks som hoppat på en idé.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag tror personligen inte att det påverkar så gravt som vissa tror. Men att vissa gärna inbillar sig att det gör skillnad. Även hundägare kan råka ut för placebo. Jag har hört folk säga att trampdynor och päls påverkas direkt efter en vecka av foderbyte vilket inte torde vara möjligt. Sådant tar ju lite längre tid. Så var det ju när Standardt började bli en grej. Och sen kommer de på att fodret var inte så super ändå för hundarna fick samma problem tillslut och bytte till något annat i jakten på det perfekta fodret ;)

Känner mig lite utpekad där ;)

När min Wahidah hade som allra mest problem med trampdynorna så lyckades hon även med att skrapa upp trampdynorna på tre tassar. Det vägrade läka. Jag hörde överallt att det inte tog så lång tid det att läka när det såg ut som på henne, men efter tre veckor var det inte ens lite bättre. Jag började då ge fiskolja, någon köpt i affär med "människogrejer" och inom en veckas tid blev det plötsligt extremt mycket bättre med tassarna och det tog inte lång tid innan de läkt helt. Möjligt att hon hade såna otroliga brister att kroppen sög åt sig allt i fiskoljan som en svamp och att resultaten visade sig så snabbt eftersom hon faktiskt var skadad, men med tanke på att jag har allt dokumenterat i foton så vet jag att jag inte hittar på med hur lång tid saker tagit.

Likadant har jag gett standardt, och märkte stor positiv skillnad jämfört med tidigare torrfoder jag gett. Även det finns dokumenterat på ett sätt som visar att jag inte bara hittar på. Men, eftersom jag är perfektionist så började jag efter ett tag fundera på om det fanns något ännu bättre. För att göra en lång historia kort så testade jag sedan färskfoder och upptäckte att jodå, det gick att få något som fungerade bättre än Standardt. En dag hade jag dock glömt att tina färskfoder och gav Standardt igen. Genast märkte jag av flera av de negativa saker som vi blivit av med när jag började ge färskfoder. Sen den dagen har jag varit helt bestämd på att jag inte tänker ge mina hundar torrfoder igen.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Kl
Jag tror också fodret påverkar. Mina hundar får färskfoder varierat mellan Bravo, Sund hundmat och Musch och de är så superfina i sina kroppar och pälsarna är blanka och fina. Skulle aldrig återgå till torrfoder. Mina hundar får också allt möjligt utöver detta tex ost, ägg, rått kött mm.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Varför inte ost? Rå äggvita hindrar upptag av andra näringsämnen i samband med intagandet, men har knappast några konsekvenser på lång sikt vad jag vet.

"Rå äggvita innehåller nämligen ämnena avidin och antitrypsin.
Avidin är ett protein som binder B-vitaminen Biotin till sig vilket gör att kroppen inte kan ta upp Biotinet som finns i fodret.
Speciellt mycket avidin finns i kalkonägg.
Antitrypsin är ett protein som blockerar enzymet trypsin i tunntarmen. Trypsinet behövs för att kroppen skall kunna ta upp protein ur fodret.
Om trypsin blockeras, så minskar upptagningen av protein."
http://www.hundstunden.se/artikelvisa.php?arg1=47


Dvs det är inte värre än att äta mjölkprodukter till spenaten ibland - du tar inte upp järn lika effektivt som utan mjölkprodukter, men du dör knappast av att göra det ibland.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 495
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp