Är foder så viktigt, egentligen?

Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Av ren nyfikenhet, finns det någon bra källa på det? :) Har läst så himla mycket på internet, vissa hävdar bestämt att de är omnivorer medan vissa hävdar att de är carnivorer.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Hundar är väl ändå carnivorer?

Är de verkligen det till hundra procent? Vi har diskuterat detta här hemma ofta. För om tex en hund skulle ta en hare, så äter de troligen upp hela djuret, alltså även magen och i magen så är det gräs och rötter.

Vi sitter nu och diskuterar när jag tog upp denna tråden. Och vi kan bara se våra hundar. Får de välja, så skulle det inte bara bli kött de skulle äta. Varför är hästskit så gott, där är det "bara" gräs i.
Skulle våra flock med hundar äta ett rådjur, så skulle de säkert också äta upp magen och dess innehåll. Jag antar/tror de även skulle behöva den näringen.
De älskar också att äta blåbär när det är den säsongen i skogen, de går och plockar själva. De är tokiga i rå potatis.. Ja listan kan göras lång..
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Av ren nyfikenhet, finns det någon bra källa på det? :) Har läst så himla mycket på internet, vissa hävdar bestämt att de är omnivorer medan vissa hävdar att de är carnivorer.

Är det inte lättare att skriva allätare och köttätare ;)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag har läst att vargar inte äter maginnehåll. Kommer tyvärr inte ihåg vart nu då det var ett tag sedan.

Jag tycker inte att det är lättare att skriva allätare och köttätare. För min del kommer det mer naturligt att skriva carnivorer och omnivorer :)

Argumentet att hunden "behöver" det bara för att den äter det fungerar inte riktigt. Vi äter ju massa saker enbart för att det är gott. Det är inget som vi behöver för att överleva. Jag tror för att fortsätta på exemplet med bajs. Jag tror inte att det finns något speciellt i bajs som gör att hundar/vargar måste ät bajs. De gör det för att det är gott helt enkelt.

Min hund äter inte rå potatis, behöver hon inte det då? )Jag tror att det beror på att hon helt enkelt inte tycker om det.)Blåbär och andra bär är ju söta och smakar säkert därför väldigt gott. Även om jag också tror att det säkert kan vara nyttigt och att de kan tillgodogöra sig antioxidanter osv från bären. Men jag tror inte att de är något som "behövs".
 
Senast ändrad:
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Där håller jag med, min erfarenhet är också sån.
Vår äldsta hund älskar stark mat, och tror aldrig jag sett henne dålig i magen.
Min man hade henne när vi träffades och när han fick hem henne som 8 veckors valp så blev hennes första måltid pizza och kebab :crazy: De skulle ju fira lite att hon kommit hem. Sen dess är det nog bland det bästa hon vet. Vi brukar skoja och säga hon vande sin mage direkt :D


Men sen tycker jag att vi är skyldiga att ge våra djur bra mat, de har inget val mer än äta det vi ger.
Vill vi själva äta skräpmat så är det vårat val och vi kan också tänka att nu mår jag skit för jag åt "det" i dag. För visst äter man mat ibland som man tycker är så gott, fast man vet man känner sig lite :wtf: efteråt :D

Absolut att vi är skyldiga att ge bra mat, men vad är bra mat?

Som jag skrev (tror jag) ger jag min hund både torrfoder och färskfoder( samt matrester och lite extra ben mm). Utöver det får hon ibland slicka tallrikar, får en del matrester, blir tillslängd en ostskiva, en skinkbit mm när jag gör mackor till mig själv mm. BASfodret tror jag är bra, hon får ett sk fint torrfoder ihopblandat med färskfoder hemma, men hon får också "skitfoder" när hon är hos nattmatten när jag jobbar. Märker ingen skillnad på magen/avföringen..

Jag anser att jag ger min hund bra mat ( ett bra köttbaserat torrfoder blandat med färskfoder, färska ben och lite matrester).
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag har läst att vargar inte äter maginnehåll. Kommer tyvärr inte ihåg vart nu då det var ett tag sedan.

Mina äter maginnehåll ibland, andra dagar ratas det med rynkad näsa. Samma sak med det mesta av den oprocessade maten, tupphuvuden, hönsfötter, köttstycken, ben... Ibland går det ner, ibland tittar de på mig som om jag vore knäpp när jag serverar det.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Kort och koncist är bra mat råvaror av god kvalité väl anpassade för arten och individens behov av näring. Allt utöver som den inte behöver är ju egentligen bara bukfylla.

Agreed!

*kl*

Frodo hälsar att hästbajs borde vara basen i varje sund foderstat. Processad, smaksatt och delikat i fruset tillstånd:p (På tal om att de äter maginnehåll)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Agreed!

*kl*

Frodo hälsar att hästbajs borde vara basen i varje sund foderstat. Processad, smaksatt och delikat i fruset tillstånd:p (På tal om att de äter maginnehåll)

Och Ian hälsar att han gärna äter joggarskit varje dag. Spelar ej roll om det är nytt eller gammalt :(:yuck:
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag tror absolut att det spelar någon roll vad hunden får för foder.

Min gamling har i stort sett levt på "skit foder" + matrester hela livet för att vi inte visste om att ge något annat.
Led gjorde han väl inte direkt, såg pigg, fräsch och frisk ut.

Numera får han Nordic färskfoder + matrester och jag märker en klar förbättring...

Däremot är jag övertygad om att hundarna mår bättre av att äta olika sorters mat vilket jag även fått höra bland flertalet veterinärer.
Var in med min gamling en gång när han blivit rejält magsjuk och veterinären frågade vad han brukade äta och jag generat svarade att min hund får äta typ all mat som vi äter i tron om att det var helt galet då jag fått höra det av andra hundägare.
Men jag fick såå mycket beröm för att hunden äter en varierad kost med allt möjligt och hon sa att såna hundar sällan är sjuka och så gott som aldrig har magproblem.
Det stämmer iaf väldigt bra på min hund då han alltid varit väldigt frisk :)

Har även fått höra det av flertalet andra veterinärer när vi diskuterat foder mm så jag fortsätter att köra på olika sorters foder men undviker torrfoder i möjligaste mån.

Dock ger jag min stora en del torrfoder nu pga ekonomi, det blir för dyrt att låta henne gå på endast färskfoder.

Å innan någon gnäller om att man inte ska skaffa hund om man inte har "råd" så äger jag inte hunden utan hon hamnade här tämligen oplanerat pga krissituation hos ägaren.
Dessutom får hon samma mat här som hon hade fått hos ägaren.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

men skiljer det så mycket att det ena kan kallas dåligt och det andra bra?
Ja det gör det verkligen! Vem som helst borde kunna se på innehållsförteckningen vad som är bra och dåligt. Dom flesta torrfoder innehåller billig utfyllnad och sedan är det ju diverse tillsatser osv.

man INTE ska blanda olika foder till hunden ( som jag då gör ändå) för att det blir "fel" i näringsämnerna som hunden behöver.
Färskt och torrt har olika ph. En hund som äter torrfoder får svårare att smälta ben, har jag för mig.

Jag är absolut inte för att ge ett sk "skitfoder". Jag betalar gärna för ett bra foder och ger min hund det hon behöver, men...

Jag har också en annan hund i min bekantskap som lever endast på Doggy, och endast det. Hunden har blank fin päls, är pigg och välmående. Så... spelar fodret någon roll?

Är vi överdrivna med foder? Vem säger att hunden mår bättre på det ena eller andra fodret? Vem "bestämmer", att ett foder rikt på kött är bättre för just din hund? Vem vet sanningen om vad just DIN och MIN hund mår bäst av?
Tjaa, är man intresserad kan man läsa på ordentligt och då är det inte så svårt att förstå vad hundar bör äta. Jag skulle aldrig ge min hund torrfoder, det stämmer inte överens alls med hur deras tänder är utformade, hur matsmältningen fungerar och så dessutom allt skit det innehåller. Måste man ge det så finns det sorter utan spannmål och minimalt med tillsatser.
Jag är för övrigt noggrann med min egen mat också, äter inte färdigmat eller halvfabrikat. Allt lagas från grunden, ekologiskt. Min svaga punkt är dock godis, där tar jag inte hand om mig så bra :o

Sedan tycker inte jag att hundar är så friska! Många verkar tycka det är naturligt med tandsten, rinnande ögon, problem med analsäckar, allergier osv. Jag anser att det kan kopplas till fodret och har aldrig sett en hund som inte blivit bättre efter övergång till barf (egenkomponerad köttbaserad hundmat).
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Agreed!

*kl*

Frodo hälsar att hästbajs borde vara basen i varje sund foderstat. Processad, smaksatt och delikat i fruset tillstånd:p (På tal om att de äter maginnehåll)

Mina håller med :D
När jag var i stallet förut så hittade valpen en bra, stor frusen hästskitklump, en stor som liksom satt ihop. Den tänkte hon inte släppa och jag hittade inget att byta med heller. Men så kom jag på..... gick in i en box, tog en liten liten hästbajs och sa att ska vi byta, då gick det.
Matte tänkte som så att bättre en liten liten skit, än en stor stor jätteskit :D
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag anser att jag ger min hund bra mat ( ett bra köttbaserat torrfoder blandat med färskfoder, färska ben och lite matrester).

Av ren nyfikenhet, vilket torrfoder ger du? Jag har dålig koll på torrfoder nu för tiden, men har hittills inte sett något som faktiskt är köttbaserat, däremot några där det står kött först och därefter räknas det upp så extremt mycket annat att fodret utan tvekan innehåller mer sådant än kött.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

kl

Jag ger min lilla Sund Hundmat oxblandningen , problemet är att får han den mängden han "ska" ha blir han tjock , så jag ger honom mindre och sen har han torrfoder framme som han får äta ifall han svälter ;) -- men han får 150gr och det slukar han på 3 sekunder, jag tänker att äter jag 3 sekunder på en dag så blir man ju hungrig och inte mätt.
Ändå är det en riktigt energisk hund som är lös jämt o springer flera mil om dagen
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Hunden är i grund och botten ett rovdjur.
Spannmål tros vara bidragande faktor till många sjukdomar idag.
Flera torrfoder från mataffärer innehåller ca 10% kött.
All hälsa/ohälsa syns inte utanpå.

Det räcker för att jag ska vilja ge mina så bra mat, med högt köttinnehåll, som möjligt.

Med det sagt läste jag en kurs i hundars utfodring på slu för några år sedan där de förespråkade mervegetabilier än man brukar lläsa på forum. Detta dock utifrån vad hundarna "klarade av" och att kött är dyrt, inte att de behövde det (men enligt det inte heller tog skada). Har faktiskt inte läst så mycket forskning på det, borde leta rätt på lite.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 494
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp