Är jag nojjig?

D

Dundret

Idag har tandläkaren varit här hos hästen, och gjort en ordentlig undersökning.
Han verkade väldigt proffsig och använde munstege med lampa på + lampa i pannan. Hade flera verktyg som handslip, och flera små raspar i olika längder o storlekar. Även en grej man tar bort tandsten med och diverse andra grejer.
Spolade även munnen på hästen före behandling och efter.
Var även väldigt noggran med att visa en vad som var fel och hur han korrigera det, och hur reslutatet blev sen.
Efteråt kände han så käkarna gick lätt att föra från sida till sida och så underkäken föll fram när huvudet togs ner och fördes tillbaka när huvudet togs upp.

Han tog även sig tid att kolla igenom betten, och såg till så de passade. Han konstaterade att min häst har väldigt låg gom, men BRED mun. Så mitt 3-delade 13,5 bett som jag trodde var lagom ska jag helst byta till 14, då han tyckte det blev trångt.

På min häst hittade han en hake som var vass och nästan nuddade lanerna:crazy: han var även väldigt vass i underkäken och hade en liten hake i underkäken.
Han hade även små små hakar i framtänderna, och mkt tandsten på betarna.
Allt detta åtgärdade han med speciella verktyg för var och en tand. Dock kunde han inte ta slipen på haken i underkäken, då min häst som fick en liten dos lugnade 100 kg och han väger ca 550kg (är överkänslig och blir fruktansvärt vinglig av mer). Så han var väldigt vaken men ändå lite slö. Så han var rädd att slinta med slipen om hästen ryckte till och fick därför raspa ner den med en liten rasp.

Detta problemet visste jag delvis, har kollat i munnen och sett haken. Och ridit bettlöst ända sen jag märkte det.
När hästen ätit har hälften av kraftfodret sipprat ut ur munnen, och tidigare när jag red med bett blev han lätt spänd och gapade när man tog i han vilket jag nu förstår ännu mer.

Har haft 2 veterinärer som kollat han 3 ggr i munnen, dock de traditionella undersökningarna, med en enda stor rasp och munrulle. Den ena veterinären tyckte att hakarna var inget problem men ville ändå raspa dem men det hjälpte inte, och att han tappade kraftfoder var bara för han var kräsen... Den andra ville inte röra hakarna, men ville gärna raspa alla andra tänder:smirk: och rekommenderade en tandläkare med handslip att ta hakarna.

Tillslut lyckades jag hitta denna tandläkare som kom idag, en riktig tandläkare. Han är även veterinär, och har över 40 års erfarehet av hästar och 17 år med tänder.

MEN nu till min nojjighet..*pust* Ikväll när hästen fick sitt kraftfoder, så tappa han fortfarande mat, men dock inte lika mkt men han gjorde det. Dock tugga han höet mkt bättre med ordentliga käkrörelser, som det ska vara.
Men varför rinner kraftfodret ut ur munnen än? Kan han vara öm? Eller kan det bero på att han är så van vid att det är svårt att tugga och inte vant sig än?
Kan säga att han var väldigt nöjd när allt var klart och stod och rörde med käkarna. Vilket nog var skönt, när de varit låsta så länge..
Tandläkaren kommer tillbaka för en titt i augusti-september för att se hur han ser ut då.
Men försvinner inte detta att han tappar kraftfodret inom en vecka så ringer jag han.
Men ni kanske har nån teori sålänge?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är jag nojjig?

Jag tycker att du ska ringa till tandläkaren och fråga.
Jag tror att hästen inte heller är van ännu som du säger och kanske öm också.:)
 
Sv: Är jag nojjig?

Ge han lite tid att komma på att han har en mun som inte gör ont :idea:
 
Sv: Är jag nojjig?

Jo jag har gör nog det, 1 vecka iaf.. Detta var ju också hans första riktiga munundersökning av en som visste vad han gjorde, det var ju inte som en vanlig veterinär precis..
Det har ju hjälpt, han var så avslappnad när han hämtat sig från lugnandet medlet. Fick värsta gäspattack! Och bara såg så nöjd och fridfull ut.
 
Sv: Är jag nojjig?

Hade likadant problem med min förra häst....Då sa dem till mig att hon kunde vara lite öm i munnen i några dagar.
 
Sv: Är jag nojjig?

Men var det ett problem som fanns där innan behandlingen?
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 160
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 527
Senast: Piaff
·
Katthälsa Var inne med kissen på hennes halvårskontroll av sköldkörtelvärden (hon äter medicin pga överproduktion och vi har träffat samma...
Svar
4
· Visningar
743
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp