Bukefalos 28 år!

Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

För det första har jag inte sagt nåt av det där, för det andra är inte "Sverige är inte värst" samma sak som "Sverige är hållbart".

Tillägg: ok sorry du skrev att "vi" har konstaterat, inte jag. Men del nr 2 ovan är viktig!
Dessutom: om vi äter lika mycket kött som idag men går över till enbart svenskt så måste vi producera ungefär dubbelt så mycket kött i Sverige. Hur går det ihop?
Sverige är på rätt väg emot mer hållbar köttkonsumtion.
Men enligt DIG ligger problemen utanför Sveriges gränser, så om problemet ligger utanför våra gränser varför är då Svensk kött så dåligt enligt dig? Är det inte det som orsakar problemet som är det dåliga och som måste förändras?
 
Det där var lågt.
Var det?

Äta måste vi, annars dör vi. Men vi får tydligen inte äta vad vi vill utan att vi är ansvarslösa. Men fritidsintressen som inte gör någon nytta är på något sätt befriade från den här granskningen?

Jag tycker snarare du bör fundera ordentligt på om du verkligen sitter i en sits där du rimligtvis kan döma andra så hårt som du gör här.
 
Sverige är på rätt väg emot mer hållbar köttkonsumtion.
Men enligt DIG ligger problemen utanför Sveriges gränser, så om problemet ligger utanför våra gränser varför är då Svensk kött så dåligt enligt dig? Är det inte det som orsakar problemet som är det dåliga och som måste förändras?
Jag har inte sagt att problemen ligger enbart utanför Sveriges gränser (var har du läst in det?) däremot att vi visst kan påverka utländsk djuruppfödning genom att sluta köpa importerat kött.
 
Var det?

Äta måste vi, annars dör vi. Men vi får tydligen inte äta vad vi vill utan att vi är ansvarslösa. Men fritidsintressen som inte gör någon nytta är på något sätt befriade från den här granskningen?

Jag tycker snarare du bör fundera ordentligt på om du verkligen sitter i en sits där du rimligtvis kan döma andra så hårt som du
Lägg ned det där spåret. Du har ingen aning om vad min häst betyder i mitt liv.
 
Vi är trots allt köttätare och som det är med det mesta i livet så är lagom bäst.

Nej. Det finns verkligen ingen seriös forskning som stödjer detta påstående. Katter, minkar och isbjörnar är köttätare. Människan klassificeras som allätare och historiskt sett har människan huvudsakligen ätit vegetabilisk föda. Animalisk föda har varit ”lyxkonsumtion”. Idag har vi vänt på steken och normen är att det ska ätas kött, fisk eller mejeriprodukter till varje måltid.
 
Var det?

Äta måste vi, annars dör vi. Men vi får tydligen inte äta vad vi vill utan att vi är ansvarslösa. Men fritidsintressen som inte gör någon nytta är på något sätt befriade från den här granskningen?

Jag tycker snarare du bör fundera ordentligt på om du verkligen sitter i en sits där du rimligtvis kan döma andra så hårt som du gör här.

Sedan kan man också fundera över sin egna argumentationsval...

Jag håller inte med @parellikusken någonstans (och det vet hon mycket väl) i den här frågan men du dök rätt lågt med det där påhoppet.

Edit: Om du nu har sådan koll på @parellikusken borde du faktiskt skämmas och faktiskt veta läget med hennes häst.
 
Nej. Det finns verkligen ingen seriös forskning som stödjer detta påstående. Katter, minkar och isbjörnar är köttätare. Människan klassificeras som allätare och historiskt sett har människan huvudsakligen ätit vegetabilisk föda. Animalisk föda har varit ”lyxkonsumtion”. Idag har vi vänt på steken och normen är att det ska ätas kött, fisk eller mejeriprodukter till varje måltid.
Utan animaliska produkter behöver man äta kosttillskott.
Så vi är inte gjorda för att enbart äta vegetabiliskt föda, däremot behöver vi inte äta så mycket animaliskt som vi gör idag.
 
Var det?

Äta måste vi, annars dör vi. Men vi får tydligen inte äta vad vi vill utan att vi är ansvarslösa. Men fritidsintressen som inte gör någon nytta är på något sätt befriade från den här granskningen?

Jag tycker snarare du bör fundera ordentligt på om du verkligen sitter i en sits där du rimligtvis kan döma andra så hårt som du gör här.
Ja såklart behöver man äta, sedan är det väl möjligt att problematisera VAD man äter etc. Jag var väl den som drog det mest morbida exemplet som svar, för jag tyckte att det var en märklig argumentation. Sedan är det väl överlag vettigt att man kan diskutera kost som en del av klimatavtrycket samtidigt som någon läger sitt fokus på exempelvis resor eller fritidsintressen. Bara för att man har häst så betyder det liksom inte att man inte kan kritisera någons kosthållning? Eller tvärt om, någon som äter kött kan kritisera någons diet.
 
Lägg ned det där spåret. Du har ingen aning om vad min häst betyder i mitt liv.
Fast det är väl egentligen inte så konstigt att någon reagerar när du går på så hårt som du gör med hänvisning till miljöaspekten av att vara vegan och att "det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar". Med undantag för dig själv eller?
 
Ja, vi är många som vet vad hästen betyder för @parellikusken :heart Jag önskar att vi släpper det spåret nu.

Svarar lite allmänt.
För övrigt önskar jag också att det i den allmänna och mellanmänskliga diskussionen om mat mer kunde fokuseras på vad vi SKA äta, än vad vi INTE SKA äta. Mat är laddat för en del. Mig till exempel. Jag är i perioder nere och hoppar över ätandet till en nivå som inte är okej. Det beror inte på någon smalhets eller så, bantat har jag aldrig gjort. Det beror på att jag då och då börjar ta alldeles för mycket hänsyn till alla möjliga parametrar (hälsa, klimat, biologisk mångfald, lokalsamhället, ekonomin, djuretik, globala frågetällningar osv), och därmed väljer bort allt fler livsmedel.

Jag har i vuxen ålder hittat ett sätt att äta som för mig fungerar bra. Jag mår bäst på lite mindre kolhydrater, spannmål går bort helt. Min familj är en magprolemsfamilj, baljväxter tex går bara i små doser. Så här har jag ätit i runt 20 år, det är noga genomtänkt och jag har testat mig fram. När jag får slängt i ansiktet att jag behover göra MER MEDVETNA VAL och BORDE INTE ÄTA DET ELLER DET, så blir det ibland så att det knappt finns något kvar att äta om jag inte lägger en massa pengar på exklusiva udda råvaror och står flera timmar i köket, för att förmodligen ändå ha magproblem.

Jag har flera personer i min närhet med liknande bekymmer. Vi tänker oerhört mycekt på kost och mat. Man försöker må så bra man kan och göra så gott man orkar Jag har även personer i min utökade närhet där det gick så långt med exkluderingen av olika livsmedel så att det blev sjukligt. I kombination med andra faktorer slutade det med att personen valde att avsluta sitt liv.

Det jag vill ha sagt är att vi ska vara jäkligt försiktiga med att skamma. Bättre att ge goda exempel då tycker jag, om det är något man vill förändra.

Fridens.
 
Ja, vi är många som vet vad hästen betyder för @parellikusken :heart Jag önskar att vi släpper det spåret nu.

Svarar lite allmänt.
För övrigt önskar jag också att det i den allmänna och mellanmänskliga diskussionen om mat mer kunde fokuseras på vad vi SKA äta, än vad vi INTE SKA äta. Mat är laddat för en del. Mig till exempel. Jag är i perioder nere och hoppar över ätandet till en nivå som inte är okej. Det beror inte på någon smalhets eller så, bantat har jag aldrig gjort. Det beror på att jag då och då börjar ta alldeles för mycket hänsyn till alla möjliga parametrar (hälsa, klimat, biologisk mångfald, lokalsamhället, ekonomin, djuretik, globala frågetällningar osv), och därmed väljer bort allt fler livsmedel.

Jag har i vuxen ålder hittat ett sätt att äta som för mig fungerar bra. Jag mår bäst på lite mindre kolhydrater, spannmål går bort helt. Min familj är en magprolemsfamilj, baljväxter tex går bara i små doser. Så här har jag ätit i runt 20 år, det är noga genomtänkt och jag har testat mig fram. När jag får slängt i ansiktet att jag behover göra MER MEDVETNA VAL och BORDE INTE ÄTA DET ELLER DET, så blir det ibland så att det knappt finns något kvar att äta om jag inte lägger en massa pengar på exklusiva udda råvaror och står flera timmar i köket, för att förmodligen ändå ha magproblem.

Jag har flera personer i min närhet med liknande bekymmer. Vi tänker oerhört mycekt på kost och mat. Man försöker må så bra man kan och göra så gott man orkar Jag har även personer i min utökade närhet där det gick så långt med exkluderingen av olika livsmedel så att det blev sjukligt. I kombination med andra faktorer slutade det med att personen valde att avsluta sitt liv.

Det jag vill ha sagt är att vi ska vara jäkligt försiktiga med att skamma. Bättre att ge goda exempel då tycker jag, om det är något man vill förändra.

Fridens.

Jag är till viss del i samma läge, min mage tål inte vad som helst. Vegetariskt protein går tex till stor del bort för mig, magen ballar ur helt. Min kropp behöver också rätt mycket protein för att jag inte ska tappa de stackars muskler jag har (något jag insett över åren). Lägg sedan till att jag är ätstörd, sedan många år. Dvs vissa typer av mat kan trigga en fruktansvärd ångest.

Lägg som sagt sedan till att försöka äta medvetet ur flera synvinklar (klimatsmart, djuretiskt osv). Då är jag glad att jag inte skäms för att en del av mina val inte är optimala, oavsett vad någon säger. Jag gör så gott jag kan men jag tänker inte kompromissa med min egen hälsa, fysiskt såväl som psykiskt.
 
Jag är till viss del i samma läge, min mage tål inte vad som helst. Vegetariskt protein går tex till stor del bort för mig, magen ballar ur helt. Min kropp behöver också rätt mycket protein för att jag inte ska tappa de stackars muskler jag har (något jag insett över åren). Lägg sedan till att jag är ätstörd, sedan många år. Dvs vissa typer av mat kan trigga en fruktansvärd ångest.

Lägg som sagt sedan till att försöka äta medvetet ur flera synvinklar (klimatsmart, djuretiskt osv). Då är jag glad att jag inte skäms för att en del av mina val inte är optimala, oavsett vad någon säger. Jag gör så gott jag kan men jag tänker inte kompromissa med min egen hälsa, fysiskt såväl som psykiskt.

Om allt utom optimalt val för klimatet är förkastligt, får ingen avvika från en uteslutande potatisbaserad kost.
 
Jag är till viss del i samma läge, min mage tål inte vad som helst. Vegetariskt protein går tex till stor del bort för mig, magen ballar ur helt. Min kropp behöver också rätt mycket protein för att jag inte ska tappa de stackars muskler jag har (något jag insett över åren). Lägg sedan till att jag är ätstörd, sedan många år. Dvs vissa typer av mat kan trigga en fruktansvärd ångest.

Lägg som sagt sedan till att försöka äta medvetet ur flera synvinklar (klimatsmart, djuretiskt osv). Då är jag glad att jag inte skäms för att en del av mina val inte är optimala, oavsett vad någon säger. Jag gör så gott jag kan men jag tänker inte kompromissa med min egen hälsa, fysiskt såväl som psykiskt.
Det här! Det finns så många olika perspektiv att ta hänsyn till, det blir omöjligt att äta "rätt" ur alla perspektiv.

Jag är medveten om mina "brister", men försöker göra en del "bra grejer". Äter till exempel en del älg. Har köpt köttlåda från ett ställe med både bra kvalité på köttet och ett bra djurskydd som slaktas lokalt.

Men på resturang frågar jag sällan vad det är för ursprung på köttet. Det gnager lite i mig och jag borde bli bättre. Dock riskerar det att bli väldigt lite att välja på i min stad.
 
Nej och du har ingen aning om vad andra saker betyder för andra i deras liv. Det blir fruktansvärt enkelt att sitta där på sin piedestal och predika om vad andra självklart bör och inte bör offra i sina liv medan man samtidigt sanktionerar sina egna val.

Så ja jag ska inte dra det vidare men tycker även du bör lägga ner din retorik då det är hycklande av rang.

Om alla gör det de kan så tror jag vi kommer långt. Alla kommer inte göra samma saker men om alla gör nåt så blir det iaf bättre än det var innan.
 
Det här! Det finns så många olika perspektiv att ta hänsyn till, det blir omöjligt att äta "rätt" ur alla perspektiv.

Jag är medveten om mina "brister", men försöker göra en del "bra grejer". Äter till exempel en del älg. Har köpt köttlåda från ett ställe med både bra kvalité på köttet och ett bra djurskydd som slaktas lokalt.

Men på resturang frågar jag sällan vad det är för ursprung på köttet. Det gnager lite i mig och jag borde bli bättre. Dock riskerar det att bli väldigt lite att välja på i min stad.

På restaurang antar jag att det inte är svenskt om det inte specifikt står att det är det. Det är en så stor postiv reklam att servera svenskt kött att de garanterat skriver ut om det är det. Så tänker jag iaf. Nu går jag inte på restaurang pga pandemin men jag ska bättra mig framöver och fråga om de har nåt svenskt kött på menyn innan jag beställer.
 
På restaurang antar jag att det inte är svenskt om det inte specifikt står att det är det. Det är en så stor postiv reklam att servera svenskt kött att de garanterat skriver ut om det är det. Så tänker jag iaf. Nu går jag inte på restaurang pga pandemin men jag ska bättra mig framöver och fråga om de har nåt svenskt kött på menyn innan jag beställer.
Vi brukar beställa för avhämtning, eller helgpåse, relativt ofta. Det svenska brukar ofta vara kyckling. Jag älskar verkligen en bra köttbit och väljer helst det på resturang. Men precis som du säger, är det svenskt så skrivs det ofta ut.

Jag skulle så gärna vilja äta lokalt kött på resturang!

Frågade en gång på en "större kedja" där köttet var från Tyskland och lammet från nya Zeeland. Jag var och hämtade upp min beställning och fick vänta några minuter. Maten smakade inte alls lika bra med den vetskapen.
 
Om alla gör det de kan så tror jag vi kommer långt. Alla kommer inte göra samma saker men om alla gör nåt så blir det iaf bättre än det var innan.
Det är väl egentligen det viktigaste, gör man mer än man klarar av hela tiden så riskerar man att tappa det helt och det blir inte bättre. Jag skulle tycka att det var ett framsteg om man börjar smått som tex utesluter kött en dag i veckan om man inte gör det annars.

Det blir helt galet många kor i veckan om alla uteslöt en dag. Sen behöver det ju inte vara just det men vad som helst som man kanske inte gjorde innan är ju bättre.
 
På restaurang antar jag att det inte är svenskt om det inte specifikt står att det är det. Det är en så stor postiv reklam att servera svenskt kött att de garanterat skriver ut om det är det. Så tänker jag iaf. Nu går jag inte på restaurang pga pandemin men jag ska bättra mig framöver och fråga om de har nåt svenskt kött på menyn innan jag beställer.
Så är det inte. Om det inte står någonting utgår jag snarare från att det inte är svenskt.

Jag jobbade ett tag på Östermalm. Skulle ha en affärslunch och valde ett ställe som är känt för kvalitet. Men på frågan varifrån köttet kom såg den mycket proffsiga personalen ut som fågelholkar. De visste inte och efter att ha utrett det hela visade det sig att det inte var svenskt.

Efter det gjorde jag en snabbscanning av de restauranger vi hade i området och konstaterade att om jag skulle veta att det var svenskt kött innan jag gick in på stället var det Texas Longhorn som gällde.

Det här var två år sedan så saker kan ha blivit bättre. Men jag tror fortfarande att kött som saknar ursprungsmärkning på restaurang kan förutsättas att inte vara svenskt.

TILLÄGG: restaurangen som var ögonöppnaren har inriktning svensk husmanskost. Att parmaskinkan på min favorit-italienare inte är svensk tycker jag inte är uppseendeväckande.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 383
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 346
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 817
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 928
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp