Bukefalos 28 år!

Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

Så är det inte. Om det inte står någonting utgår jag snarare från att det inte är svenskt.

Jag jobbade ju ett tag på Östermalm. Skulle ha en affärslunch och valde ett ställe som är känt för kvalitet. Men på frågan varifrån köttet kom såg den mycket proffsiga personalen ut som fågelholkar. De visste inte och efter att ha utrett det hela visade det sig att det inte var svenskt.

Efter det gjorde jag en snabbscanning av de restauranger vi hade i området och konstaterade att om jag skulle veta att det var svenskt kött innan jag gick in på stället var det Texas Longhorn som gällde.

Det här var två år sedan så saker kan ha blivit bättre. Men jag tror fortfarande att kött som saknar ursprungsmärkning på restaurang kan förutsättas att inte vara svenskt.

Det var ju det jag skrev.
 
Så är det inte. Om det inte står någonting utgår jag snarare från att det inte är svenskt.

Jag jobbade ett tag på Östermalm. Skulle ha en affärslunch och valde ett ställe som är känt för kvalitet. Men på frågan varifrån köttet kom såg den mycket proffsiga personalen ut som fågelholkar. De visste inte och efter att ha utrett det hela visade det sig att det inte var svenskt.

Efter det gjorde jag en snabbscanning av de restauranger vi hade i området och konstaterade att om jag skulle veta att det var svenskt kött innan jag gick in på stället var det Texas Longhorn som gällde.

Det här var två år sedan så saker kan ha blivit bättre. Men jag tror fortfarande att kött som saknar ursprungsmärkning på restaurang kan förutsättas att inte vara svenskt.

TILLÄGG: restaurangen som var ögonöppnaren har inriktning svensk husmanskost. Att parmaskinkan på min favorit-italienare inte är svensk tycker jag inte är uppseendeväckande.
Oj, Texas i min stad hade definitivt inte svenskt kött.
 
Oj, Texas i min stad hade definitivt inte svenskt kött.
Det kan säkert vara olika på olika restauranger. Det här var restaurangen i Östermalmshallen. Jag kan inte svära på att det var 100 % svenskt, men det fanns och framför allt hade de tydlig märkning.

Näringslivets hus i samma område hade svenskt kött och jag tror till och med att det ibland stod än mer tydligt varifrån köttet (ja, många produkter över huvud taget) kom. Men där krävs att man är medlem på något sätt. Jag har aldrig varit det utan gått dit som gäst.

I samma veva var jag på pub hemma i Uppsala och frågade då varifrån köttet kom. De visste inte, men där kunde de ta reda på det på två minuter. Köttet var från Polen. Servitören tyckte själv att det var dåligt (han sa det rakt ut). Jag tog en kikärtsburgare istället. När jag kom dit ett par månader sedan kände servitören igen mig och meddelade att de numera hade svenskt kött. Om min fråga och val att äta något annat för att köttet inte var svenskt påverkade på något sätt har jag ingen aning om och inte heller om de hållit fast vid att ha svenskt kött. Jag har inte varit där sedan före pandemin. Men, jag tror att vi konsumenter kan påverka genom att fråga och göra medvetna val.
 
Det intressanta i den frågan är, att naturligtvis är det mindre miljöpåverkan av just den sorts varor, men problemet är att det inte går att göra i större skala. Den överväldigande majoriteten av Sveriges befolkning saknar möjligheten till att köpa närproducerat och ekologiskt på samma sätta, likadant med jakt. Inga bönder skulle ha råd med en storskalig produktion för sin ekonomiska överlevnad.

Frågan är därmed, hur göra vilt och lokalt producerat, ekologiskt kött tillgängligt för alla svenskar till ett pris de har råd till och som grannar, bekanta osv betalar. Att en liten, liten minoritet har den möjligheten kommer inte att ha någon inverkan på miljön.
Jag tänker att självklar är det bra att tänka på att alla ska kunna göra likadant. Samtidigt kan det vara ett hinder att tänka så.

Om man är tillräckligt många i en befolkning är det nog bra om folk gör olika för att avlasta miljön. Och om så många som bara kan köper lokalt och om så många som bara kan äter det de jagar och så många som bara kan odlar i trädgården och äter upp alla sina äpplen på träden och har bärbuskar istället för grön gräsmatteöken i trädgården. Om så många som bara kan har höns, äter sina ägg och säljer till ett par grannar.

Då har vi ju plötsligt börjat avlasta systemet lite. Och jag tror vi måste försöka lite överallt samtidigt som vi gör väldigt mycket på många ställen.

(Om alla (inklusive kommunen och skolan) som har en grön plätt hade bärbuskar, blommor och fruktträd på den/ i trädgården (och någon kanske rent av en damm) skulle i alla fall bina bli glada och bostadsområdet bli svalare.)

Så jag tänker att man behöver inte avfärda någonting för att alla inte kan göra det.

Men jag har ju insett själv att det är totalt döfött att föda hela stadens befolkning från några få Reko ägg. Reko äggen bokas upp bara efter någon timma då de lagts ut. Samtidigt är det tillåtet att hålla 3 höns i många trädgårdar (och de är väl goa djur?) så om det blev mode så skulle det ju räcka en liten bit.

När det gäller mandlar och avokado tex så var det ju inte så stora problem innan konsumtionen totalt exploderade och alla skulle använda det som bindningsmedel och i varje smoothie istället för att ha det som kronan på bakverket/maträtten.
 
Det här! Det finns så många olika perspektiv att ta hänsyn till, det blir omöjligt att äta "rätt" ur alla perspektiv.

Jag är medveten om mina "brister", men försöker göra en del "bra grejer". Äter till exempel en del älg. Har köpt köttlåda från ett ställe med både bra kvalité på köttet och ett bra djurskydd som slaktas lokalt.

Men på resturang frågar jag sällan vad det är för ursprung på köttet. Det gnager lite i mig och jag borde bli bättre. Dock riskerar det att bli väldigt lite att välja på i min stad.
Det här är intressant tycker jag, för jag gör likadant. Dock så har jag börjat fråga vad det är för svamp om det inte står vad det är för svamp. Oftast kan inte servitören svara på det och ganska ofta inte kocken heller. "Vanlig svamp" är ett vanligt svar. Nu är inte jag den mest intresserade av matsvamp, jag letar naturvårdsintressanta svampar i skogen, men jag har varit på svampkurser med svampkonsulenter. Och efter det skulle jag aldrig äta svamp på restaurang om de inte kan säga vilken det är.

Så, nu har jag bestämt mig för att försöka göra samma sak med kött. Om de inte kan svara på var köttet kommer ifrån eller om det inte är svenskt, får det bli något annat alternativ eller en annan restaurang. Jag har uppenbarligen en svamp-reflex så fort det står svamp på menyn, så nu ska jag bara träna upp köttreflexen. Det går, men kan ta lite tid. :)
 
Jag tänker att självklar är det bra att tänka på att alla ska kunna göra likadant. Samtidigt kan det vara ett hinder att tänka så.

Om man är tillräckligt många i en befolkning är det nog bra om folk gör olika för att avlasta miljön. Och om så många som bara kan köper lokalt och om så många som bara kan äter det de jagar och så många som bara kan odlar i trädgården och äter upp alla sina äpplen på träden och har bärbuskar istället för grön gräsmatteöken i trädgården. Om så många som bara kan har höns, äter sina ägg och säljer till ett par grannar.

Då har vi ju plötsligt börjat avlasta systemet lite. Och jag tror vi måste försöka lite överallt samtidigt som vi gör väldigt mycket på många ställen.

(Om alla (inklusive kommunen och skolan) som har en grön plätt hade bärbuskar, blommor och fruktträd på den/ i trädgården (och någon kanske rent av en damm) skulle i alla fall bina bli glada och bostadsområdet bli svalare.)

Så jag tänker att man behöver inte avfärda någonting för att alla inte kan göra det.

Men jag har ju insett själv att det är totalt döfött att föda hela stadens befolkning från några få Reko ägg. Reko äggen bokas upp bara efter någon timma då de lagts ut. Samtidigt är det tillåtet att hålla 3 höns i många trädgårdar (och de är väl goa djur?) så om det blev mode så skulle det ju räcka en liten bit.

När det gäller mandlar och avokado tex så var det ju inte så stora problem innan konsumtionen totalt exploderade och alla skulle använda det som bindningsmedel och i varje smoothie istället för att ha det som kronan på bakverket/maträtten.
Jag håller med i allt du skriver men tror tyvärr att det liksom inte riktigt har någon plats i det "moderna samhället". Det ses som för bökigt, jobbigt, tidskrävande, dyrt osv att ha ett par höns eller att ens se till att ta vara på äpplena från sitt träd. Många vet nog inte heller riktigt hur man gör.

Vi lever ju i en tid där det bara är att gå på ICA, eller ja inte ens det längre.. Bara att öppna laptopen och klicka på vad du vill ha så kommer det i vissa fall direkt till dörren. Då kan det vara svårt att hitta motivationen till att hålla sitt träd klippt, ta tillvara på fallfrukt, preparera den, förvara den osv när du kan köpa en burk mos i affären för 10 kr.

Det krävs liksom ett genuint intresse för att man ska orka hålla på att göra det krångligt för sig. Framförallt nu tror jag då många jobbar väldigt mycket. Den lilla fritiden man har vill man spendera på något man tycker är roligt, inte fler måsten utöver de man redan har.

En bra grej tycker jag är facebookgrupper och liknande där folk kan lägga ut att de har t.ex några äppelträd och så kan folk komma och plocka gratis. Deras trädgård ser trevligare ut och någon annan får gratis frukt, win-win liksom :)
 
Jag håller med i allt du skriver men tror tyvärr att det liksom inte riktigt har någon plats i det "moderna samhället". Det ses som för bökigt, jobbigt, tidskrävande, dyrt osv att ha ett par höns eller att ens se till att ta vara på äpplena från sitt träd. Många vet nog inte heller riktigt hur man gör.

Vi lever ju i en tid där det bara är att gå på ICA, eller ja inte ens det längre.. Bara att öppna laptopen och klicka på vad du vill ha så kommer det i vissa fall direkt till dörren. Då kan det vara svårt att hitta motivationen till att hålla sitt träd klippt, ta tillvara på fallfrukt, preparera den, förvara den osv när du kan köpa en burk mos i affären för 10 kr.

Det krävs liksom ett genuint intresse för att man ska orka hålla på att göra det krångligt för sig. Framförallt nu tror jag då många jobbar väldigt mycket. Den lilla fritiden man har vill man spendera på något man tycker är roligt, inte fler måsten utöver de man redan har.

En bra grej tycker jag är facebookgrupper och liknande där folk kan lägga ut att de har t.ex några äppelträd och så kan folk komma och plocka gratis. Deras trädgård ser trevligare ut och någon annan får gratis frukt, win-win liksom :)
Jag tyckte nästan tvärtom som en liten trend.

Eller jag håller med om att i det stora så verkar folk konsumera vansinniga mängder av prylar, nya kök, hemkörning från ICA och klick från Kina.

Men alltmer folk verkar samtidigt lägga ut på Facebook att man får plocka från deras träd, Reko är ju helt nytt (nästan, några år), varje gång jag gått in i en plantskola har jag hamnat bredvid någon gammal dam som bara ska ha lökar och växter som drar bin. Snart har hela gatan här lavendel och folk klipper gräset mer sällan eller har en liten äng. Jag har kunnat köpa honung från vårt radhusområde och på jobbet, på ridningen, och av vänner. Det verkar vara en total trend att odla bin. Folk i bekantskapskretsen som har några höns exploderar. (jag är sjukt sugen själv men inser att de skulle äta upp allt i trädgården, den är lite liten :D och jag tror inte jag får för hyresvärd.)

Det känns som att någonting lossnar lite här och där, även om stora massan totalkonsumerar till vansinne, och facebook köp och sälj samtidigt svämmar över av -jag har använt en gång -som ny -bara lite använd, så går det en lappa och laga trend med japansk lappteknik, hur du stoppar strumpor och second hand. Det är ju lite fräschare, men tyvärr ännu inte så stort.
 
Jag är till viss del i samma läge, min mage tål inte vad som helst. Vegetariskt protein går tex till stor del bort för mig, magen ballar ur helt. Min kropp behöver också rätt mycket protein för att jag inte ska tappa de stackars muskler jag har (något jag insett över åren). Lägg sedan till att jag är ätstörd, sedan många år. Dvs vissa typer av mat kan trigga en fruktansvärd ångest.

Lägg som sagt sedan till att försöka äta medvetet ur flera synvinklar (klimatsmart, djuretiskt osv). Då är jag glad att jag inte skäms för att en del av mina val inte är optimala, oavsett vad någon säger. Jag gör så gott jag kan men jag tänker inte kompromissa med min egen hälsa, fysiskt såväl som psykiskt.

Vad jag håller med dig där. Upptäckte inatt att jag ätit hälften så mycket än vad jag brukar senaste två dagarna och höll på att falla i matvanor som jag hade i tonåren. Detta har resulterat i en tappad ork och muskler som inte lyder. Det märktes särskilt igår när jag tog ett spett för att lyfta närmare hundra kg plank samtidigt som jag stod i närmast spagat och skulle med andra armen lyfta lös en bräda.

Ska det inte räcka att man gör så gott man kan utav sina förutsättningar liksom? Att äta svenskt, närproducerat och ännu hellre kött som går att få tag på lokalt kör jag väldigt stenhårt med då jag har förutsättningar som tillåter det. Det behöver inte betyda att köttet inte blandas ut ganska duktigt med svampar, grönsaker och rotfrukter. Att börja kompromissa om sin egen hälsa i klimatets namn är väldigt fel väg att gå. Tydligen behöver kroppen mat för att överleva.
 
Nej helt enkelt och svartvitt är det ju inte. Jag gick just in på WWF:s lista med 50 förändringar för planeten. Bland de saker som kom upp för mig var denna:

BRYT MED KYCKLINGEN

Kyckling är det köttslag som ökar mest i Sverige och kycklingarna äter mest importerad soja av alla djur. Om du äter kött, välj då svenska djur som har betat, som nöt eller lamm. Bäst är kött som är certifierat med Svenskt Sigill, Naturbeteskött eller KRAV.

Här finns listan: Förändringar - Världsnaturfonden WWF
 
Om man går in och skriver i en tråd om köttätande så bör det vara okej att diskutera det, annars kanske man inte ska göra det.
Men att därifrån gå till att diskutera en enskild persons val att ha häst är däremot orimligt. Jag tog väldigt illa vid mig då min häst är enda anledningen till att jag överlevt de senaste elva åren.

Jag har rapporterat nu.

Även om inlägget var skrivet onödigt personligt så måste det ju gå att göra en sådan jämförelse i en sådan här debatt. Det blir väldigt märkligt om ingången är att "äta kött är vedervärdigt oavsett vad punkt slut" samtidigt som andra livsstilsval är okej för där kan man ha personliga skäl.

Du har säkert all anledning att ha din häst, jag ifrågasätter det inte det eller vad den inneburit för dig på något sätt. Men på samma sätt finns det människor som exempelvis sliter dag ut och dag in med anhöriga med selektiv ätstörning där det skulle innebära totalkatastrof att helt utesluta animaliskt protein. Där kategoriska uttalanden som dina kring att äta kött blir precis lika fel som det du fick höra om din häst.
 
Senast ändrad:
Nej helt enkelt och svartvitt är det ju inte. Jag gick just in på WWF:s lista med 50 förändringar för planeten. Bland de saker som kom upp för mig var denna:

BRYT MED KYCKLINGEN

Kyckling är det köttslag som ökar mest i Sverige och kycklingarna äter mest importerad soja av alla djur. Om du äter kött, välj då svenska djur som har betat, som nöt eller lamm. Bäst är kött som är certifierat med Svenskt Sigill, Naturbeteskött eller KRAV.

Här finns listan: Förändringar - Världsnaturfonden WWF

Hur är det med ekologisk kyckling typ Reko?
 
Om man slentrianmässigt hade med kött eller andra produkter kan det bli så, eller om man börjar anstränga sig mer för att det blir svårare när man valt bort eller av annan anledning. Annars får man lite per definition svårare att variera om man utesluter stora grupper livsmedel, och vissa smaker finns helt enkelt inte tillgängliga på den reducerade kartan. Å andra sidan kanske man utforskar resten av kartan lite mer noga? Huruvida man behåller tillräckligt eller inte och vad man vill behålla blir en personlig fråga.

Men jag vill slå ett slag för att det går att få in väldigt mycket smak från väldigt lite råvara om man är lite noga med valet av råvara och med tillagningen. För oss som gillar smakerna av animalier, så finns det gott om vägar till att minska hur mycket vi konsumerar utan att behöva offra de goda smakerna alls egentligen.
Ja, absolut. Jag måste ju erkänna att jag ALDRIG trots verkliga försök, lyckades tillaga en köttbit så den blev annat än skosula. Jag kunde göra gudomliga köttbullar, köttfärssås och ugnsrostad kyckling - men kött i annan form misslyckades jag ALLTID med. Vegetariska rätter kan jag göra i tusen varianter och mer (tänk INDISK mat!!) däremot, så nu saknar jag inte ens kycklingen till jul (vi åt det istället för kalkon). Så det har sä'kert gjort att valet blivit lättare att leva med - även om jag ändå aldrig skulle vilja äta kött igen idag.

Nu blir det ett sidospår här, men mycket av känslan kring vissa maträtter är, för mig, starkt förknippade med minnen. Jag kan gå en promenad i området och känna doften av stek, och bli lite vimmelkantig av nostalgi, då det påminner mig om min barndoms söndagsmiddagar. Så jag försöker skapa nya minnesbilder för min familj.
 
Jag tyckte nästan tvärtom som en liten trend.

Eller jag håller med om att i det stora så verkar folk konsumera vansinniga mängder av prylar, nya kök, hemkörning från ICA och klick från Kina.

Men alltmer folk verkar samtidigt lägga ut på Facebook att man får plocka från deras träd, Reko är ju helt nytt (nästan, några år), varje gång jag gått in i en plantskola har jag hamnat bredvid någon gammal dam som bara ska ha lökar och växter som drar bin. Snart har hela gatan här lavendel och folk klipper gräset mer sällan eller har en liten äng. Jag har kunnat köpa honung från vårt radhusområde och på jobbet, på ridningen, och av vänner. Det verkar vara en total trend att odla bin. Folk i bekantskapskretsen som har några höns exploderar. (jag är sjukt sugen själv men inser att de skulle äta upp allt i trädgården, den är lite liten :D och jag tror inte jag får för hyresvärd.)

Det känns som att någonting lossnar lite här och där, även om stora massan totalkonsumerar till vansinne, och facebook köp och sälj samtidigt svämmar över av -jag har använt en gång -som ny -bara lite använd, så går det en lappa och laga trend med japansk lappteknik, hur du stoppar strumpor och second hand. Det är ju lite fräschare, men tyvärr ännu inte så stort.
Det som behövs är politiska beslut. Ett sådant skulle vara att vi i större utsträckning skall vara självförsörjande, det vi kan producera inom landet skall inte importeras. Främst då livsmedel men även i viss mån andra konsumtionsvaror som kläder och skor t.ex. En betydande del av befolkningen skulle nog kunna tänkas ställa upp på ett sådant beslut, det är min tro i varje fall.
 
Senast ändrad:
Hur är det med ekologisk kyckling typ Reko?
Rekokycklingar brukar väl äta överblivna grönsaker och daggmask på sommarhalvåret så det måste ju vara bättre.

Dock kanske de äter soja på vinterhalvåret eller har det i tilläggsfoder?

Däremot ska väl Krav rimligen vara sämre om de finns på Reko eftersom de då äter fiskmjöl från utfiskade hav och hav som mår dåligt ska väl vara dåligt även för uppvärmningen.

Däremot är det väldigt svårt att få tag på kyckling på vår Reko i alla fall. Kalkon finns då och då, ägg finns om man är snabb, men kyckling att äta dyker upp någon gång om året. De kanske går till ICA el dyl?

Jag har funderat över det här med att äta insekter (som jag känner ganska mycket antipati mot själv och som tydligen kan vara ganska allergent), om man använder insektproteinsmjöl till tex kycklingar istället för soja och fiskmjöl, borde inte det kunna vara en grej. Kycklingar äter väl ändå insekter om de får chansen?
 
Det som behövs är politiska beslut. Ett sådant skulle vara att vi i större utsträckning skall vara självförsörjande, det vi kan producera inom landet skall inte importeras. Främst då livsmedel men även i viss mån andra konsumtionsvaror som kläder och skor t.ex. En betydande del av befolkningen skulle nog kunna tänkas ställa upp på ett sådant beslut men det kommer tyvärr inte ske.

Sverige behöver bli mer självförsörjande och det är av fler skäl än klimatet. Skulle gränserna stängas på grund av konflikter så skulle hyllorna i affärerna gapa tomma inom några dagar.
 
Senast ändrad:
Angående tex det här med äpplen från villaträdgårdar. Vi behöver lära om angående hur det är rimligt att frukt och grönt ser ut. Jag märker det på mina barn, som inte är uppvuxna med egna äpplen (dock grönsaker). Är det lite prickigt skal eller något så ratar de äpplet. I affären ser de alltid så blanka och vackra ut.
 
Angående tex det här med äpplen från villaträdgårdar. Vi behöver lära om angående hur det är rimligt att frukt och grönt ser ut. Jag märker det på mina barn, som inte är uppvuxna med egna äpplen (dock grönsaker). Är det lite prickigt skal eller något så ratar de äpplet. I affären ser de alltid så blanka och vackra ut.
I samma anda kan vi ta upp en sak till som är jätteviktig i sammanhanget. MATSVINNET.
Den otroliga mängden mat som slängs är en jättestor klimatbov.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 345
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 342
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 776
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 916
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp