Bukefalos 28 år!

Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

Rekokycklingar brukar väl äta överblivna grönsaker och daggmask på sommarhalvåret så det måste ju vara bättre.

Dock kanske de äter soja på vinterhalvåret eller har det i tilläggsfoder?

Däremot ska väl Krav rimligen vara sämre om de finns på Reko eftersom de då äter fiskmjöl från utfiskade hav och hav som mår dåligt ska väl vara dåligt även för uppvärmningen.

Däremot är det väldigt svårt att få tag på kyckling på vår Reko i alla fall. Kalkon finns då och då, ägg finns om man är snabb, men kyckling att äta dyker upp någon gång om året. De kanske går till ICA el dyl?

Jag har funderat över det här med att äta insekter (som jag känner ganska mycket antipati mot själv och som tydligen kan vara ganska allergent), om man använder insektproteinsmjöl till tex kycklingar istället för soja och fiskmjöl, borde inte det kunna vara en grej. Kycklingar äter väl ändå insekter om de får chansen?
Det finns lite forskning kring insekter till kyckling. Jag är inte superpåläst men har för mig att lagstiftning sätter stopp för tillfället.
 
Jag tyckte nästan tvärtom som en liten trend.

Eller jag håller med om att i det stora så verkar folk konsumera vansinniga mängder av prylar, nya kök, hemkörning från ICA och klick från Kina.

Men alltmer folk verkar samtidigt lägga ut på Facebook att man får plocka från deras träd, Reko är ju helt nytt (nästan, några år), varje gång jag gått in i en plantskola har jag hamnat bredvid någon gammal dam som bara ska ha lökar och växter som drar bin. Snart har hela gatan här lavendel och folk klipper gräset mer sällan eller har en liten äng. Jag har kunnat köpa honung från vårt radhusområde och på jobbet, på ridningen, och av vänner. Det verkar vara en total trend att odla bin. Folk i bekantskapskretsen som har några höns exploderar. (jag är sjukt sugen själv men inser att de skulle äta upp allt i trädgården, den är lite liten :D och jag tror inte jag får för hyresvärd.)

Det känns som att någonting lossnar lite här och där, även om stora massan totalkonsumerar till vansinne, och facebook köp och sälj samtidigt svämmar över av -jag har använt en gång -som ny -bara lite använd, så går det en lappa och laga trend med japansk lappteknik, hur du stoppar strumpor och second hand. Det är ju lite fräschare, men tyvärr ännu inte så stort.
Jag håller med och har läst om en ny grön våg också. Kanske inte lika mycket hippie, och inte lika mycket flytta ut på landet, även om det också är poppis (åtminstone storstadsnära). Men att odla sin egen mat, ha bin, ha höns, köpa lokalproducerat. Absolut. Vår Reko-ring är rätt så stor och har blivit det på kort tid. På jobbet är vi många som odlar eget, i olika skalor. En kollega ska testa på att sälja tulpaner i år och vill gärna bli blomsterbonde på deltid, även där finns nu en medvetenhet om transporter och vilka växthus som används för att vi ska ha färska blommor inne året runt.

Grön infrastruktur ingår numera i stadsplaneringen på många håll, liksom ekosystemtjänster. Vissa städer har inte bara en grönplan utan en pollineringsplan. Dvs hur stadsplanerar man gör att gynna pollinerande insekter? Att skapa möjligheter för folk att odla (eller ha höns, bin etc) i staden är intressant både för kommuner som behöver nå miljömålen och har ambitiösa egna mål, men också för att deras medborgare efterfrågar det och de vill vara en attraktiv kommun. Odling i staden kan bidra till att nå flera miljömål, och det omfattar även flera olika ekosystemtjänster. Jag tror att genom stadsplanering och att ge detta både plats och pengar kommer just tillfället, tiden och orken att komma också. Som diskussionen redan har snuddat vid så tror jag på att vi som land behöver bli mer självförsörjande och ha en större resiliens vid katastrofer och kriser. Det är många saker som kan gå hand i hand - klimat, hälsa, ekosystem och biologisk mångfald, klimatmålen, attraktiva städer och attraktiv landsbygd, krisberedskap m.m.

Det har dock blivit en stor självhushållningsvåg vilket jag tror gör att många backar lite. Så mycket vill man inte odla. Kan inte, hinner inte, har inte plats. Och det är inte vad det handlar om, att du måste vara självförsörjande annars spelar det ingen roll. Lite som diskussionen för någon sida sedan - om du inte gör allt för klimatet är du en klimatbov och det kan lika väl kvitta. Men jag är glad att detta långsamt är på väg in i stadsplaneringen genom de mål Sverige satt upp, själva eller genom EU. Och att många både kommuner, personer och företag gör mer än de måste.
 
Nej helt enkelt och svartvitt är det ju inte. Jag gick just in på WWF:s lista med 50 förändringar för planeten. Bland de saker som kom upp för mig var denna:

BRYT MED KYCKLINGEN

Kyckling är det köttslag som ökar mest i Sverige och kycklingarna äter mest importerad soja av alla djur. Om du äter kött, välj då svenska djur som har betat, som nöt eller lamm. Bäst är kött som är certifierat med Svenskt Sigill, Naturbeteskött eller KRAV.

Här finns listan: Förändringar - Världsnaturfonden WWF
Oh vilken tur för mig att jag inte är något jättefan av kyckling. Köper aldrig det själv. Enda gången jag köpt kyckling har varit om det varit i någon av färdigmaten jag köpt när jag inte orkat laga mat, vilket varit väldigt sällan.

Har inte tänkt på vart köttet Dafsgård använder i sina maträtter kommer ifrån. Kanske borde kolla upp det, har i och för sig inte köpt något från dom på en evighet nu.

När jag köper kött köper jag helst lokalproducerat/närproducerat i första hand, sen svenskt kött aldrig något annat.
 
Lokalproducerat är inte heller automatiskt bäst.

---

Ang kött på restauranger utreds det om krav på ursprungsmärkning. Jag hoppas att det blir verklighet och att det leder till mer svenskt.

Maten och klimatet

Huruvida Lrf är en trovärdig källa är jag osäker på då risken finns att informationen är vinklad. Ja, jag är skeptisk till alla källor. Men jag köper inte alla argument att lokalproducerat eller svenskt alltid är dåligt. Jag gynnar hellre svenska bönder än brasilianska feedlots.
Sedan förstår jag att allt inte går att odla effektivt och klimatsmart här och att vi därför måste importera en del frukt och grönt.
 
Maten och klimatet

Huruvida Lrf är en trovärdig källa är jag osäker på då risken finns att informationen är vinklad. Ja, jag är skeptisk till alla källor. Men jag köper inte alla argument att lokalproducerat eller svenskt alltid är dåligt. Jag gynnar hellre svenska bönder än brasilianska feedlots.
Sedan förstår jag att allt inte går att odla effektivt och klimatsmart här och att vi därför måste importera en del frukt och grönt.
Har aldrig sagt att svenskt alltid är dåligt :)
 
:)Har aldrig sagt att svenskt alltid är dåligt :)

Nejdå, men det finns andra som prackat på hur dåligt det är med svenskt så jag har mer eller mindre suttit och kokat i flera dagar nu.:) Det är mycket "beror på" när det gäller mat och närproducerat. Men allt kan vi inte odla här för det skulle inte vara energieffektivt. Tänkte på kalla vintrar och sånt så en del frukt och grönt måste vi importera.

Peckas Naturodlingar i Härnösand tycker jag har ett intressant koncept med kretsloppsodling.
 
Jag förvånas lite över uppgifterna att köttproduktionen i Sverige har ökat. Beror det på att vi hellre köper svenskt kött idag och att det därför blivit större efterfrågan?

Den vegetariska "vågen" har ju annars gått som en storm över landet (och världen!) och där finns inte en restaurang med självaktning som inte har flera vegetariska/veganska alternativ - för att inte tala om snabbmatsrestaurangerna! MAX t.ex. har ju ett enormt utbud som är JÄTTEgott - och jag vet flera inbitna köttätare som numera väljer MAX' veganska nuggets istället för kyckling, som kan smaka lite unket. Jag tror uppriktigt sagt inte att trenden kommer att vända, heller, plantbaserat är här för att stanna.

Så, om nu alltfler väljer en åtminstone delvis vegetarisk/plantbaserad kost, så hur kommer det sig då att köttproduktionen ökar?
 
Måste vi?

Jag tror snarare att klimatet vinner en hel del på att vi lär oss äta efter säsong. Att vi ska ha färska tomater och vindruvor året runt är ju egentligen ett jäkla hittepå. Vi behöver inte färska tomater från Marocko för att överleva vintern.
Underbara svenska äpplen köper jag fortfarande på ICA, mitt i vintern. Odlade i mitt närområde dessutom.

Samtidigt... Nu blir frågan hur det skulle drabba de länder som är beroende av export? Avocado till exempel (där jag är övertygad om att minst 90% går till spillo där de ligger på hyllorna i butiken och förstörs...) och andra grönsaker som är jätteviktiga för de ländernas inkomst OCH de odlarnas inkomst. Hur man än bollar så blir det påverkan på någon sida. Jättesvårt.
 
Underbara svenska äpplen köper jag fortfarande på ICA, mitt i vintern. Odlade i mitt närområde dessutom.

Samtidigt... Nu blir frågan hur det skulle drabba de länder som är beroende av export? Avocado till exempel (där jag är övertygad om att minst 90% går till spillo där de ligger på hyllorna i butiken och förstörs...) och andra grönsaker som är jätteviktiga för de ländernas inkomst OCH de odlarnas inkomst. Hur man än bollar så blir det påverkan på någon sida. Jättesvårt.

Ja, det är svårt. Speciellt när det gäller miljövidriga produkter som just avokado. Man ska inte glömma att det är vår efterfrågan som styr mycket export och vad bönderna väljer att odla, dessutom. Är det bönderna man är mest orolig för, gör man gott i att ta sig en god koll på hur utnyttjade de blir av storföretagen, för att inte tala om kriminaliteten som uppstår när en gröda blir så pass värdefull för att det ska till rika västerländska länder.

Många parametrar, som sagt.
(Men hur någon kan äta en ICA-avokado med gott samvete övergår mitt förstånd, ska jag ärligt säga)
 
Jag förvånas lite över uppgifterna att köttproduktionen i Sverige har ökat. Beror det på att vi hellre köper svenskt kött idag och att det därför blivit större efterfrågan?

Den vegetariska "vågen" har ju annars gått som en storm över landet (och världen!) och där finns inte en restaurang med självaktning som inte har flera vegetariska/veganska alternativ - för att inte tala om snabbmatsrestaurangerna! MAX t.ex. har ju ett enormt utbud som är JÄTTEgott - och jag vet flera inbitna köttätare som numera väljer MAX' veganska nuggets istället för kyckling, som kan smaka lite unket. Jag tror uppriktigt sagt inte att trenden kommer att vända, heller, plantbaserat är här för att stanna.

Så, om nu alltfler väljer en åtminstone delvis vegetarisk/plantbaserad kost, så hur kommer det sig då att köttproduktionen ökar?
Köttproduktionen i Sverige har minskat, vi har färre nötdjur, vi äter mindre kött.
 
Köttproduktionen i Sverige har minskat, vi har färre nötdjur, vi äter mindre kött.
Aha, jag tyckte mig läsa bakåt i tråden att köttproduktionen ökat. Hinner inte läsa igenom alla sidor så jag hoppas du har rätt och att jag läst fel :-)

Då hoppas jag bara på att produktionen av grisar också börjar minska. Av djurskydds-skäl.
 
Måste vi?

Jag tror snarare att klimatet vinner en hel del på att vi lär oss äta efter säsong. Att vi ska ha färska tomater och vindruvor året runt är ju egentligen ett jäkla hittepå. Vi behöver inte färska tomater från Marocko för att överleva vintern.

Det är väl mera frukt jag tänker på. Försök hitta en svensk banan eller apelsin. Den enda grönsaken jag finner svår att hitta med svenskt ursprung är paprika. Svampar, gurkor och tomater går att få tag på med svenskt ursprung. Men jag håller med dig fullt ut.
 
Det är väl mera frukt jag tänker på. Försök hitta en svensk banan eller apelsin. Den enda grönsaken jag finner svår att hitta med svenskt ursprung är paprika. Svampar, gurkor och tomater går att få tag på med svenskt ursprung. Men jag håller med dig fullt ut.

Ja, vi är ju matade med att vi ska äta frukt flera gånger om dagen, och då behöver vi tydligen en jättevariation av det. Jag tror snarare att vi skulle klara oss alldeles utmärkt med den svenska frukt som finns att tillgå under sommarhalvåret.

Crowdfarming har ju dykt upp som ett jättefint alternativ sett till frukt och andra produkter.
 
Jag håller med och har läst om en ny grön våg också. Kanske inte lika mycket hippie, och inte lika mycket flytta ut på landet, även om det också är poppis (åtminstone storstadsnära). Men att odla sin egen mat, ha bin, ha höns, köpa lokalproducerat. Absolut. Vår Reko-ring är rätt så stor och har blivit det på kort tid. På jobbet är vi många som odlar eget, i olika skalor. En kollega ska testa på att sälja tulpaner i år och vill gärna bli blomsterbonde på deltid, även där finns nu en medvetenhet om transporter och vilka växthus som används för att vi ska ha färska blommor inne året runt.

Grön infrastruktur ingår numera i stadsplaneringen på många håll, liksom ekosystemtjänster. Vissa städer har inte bara en grönplan utan en pollineringsplan. Dvs hur stadsplanerar man gör att gynna pollinerande insekter? Att skapa möjligheter för folk att odla (eller ha höns, bin etc) i staden är intressant både för kommuner som behöver nå miljömålen och har ambitiösa egna mål, men också för att deras medborgare efterfrågar det och de vill vara en attraktiv kommun. Odling i staden kan bidra till att nå flera miljömål, och det omfattar även flera olika ekosystemtjänster. Jag tror att genom stadsplanering och att ge detta både plats och pengar kommer just tillfället, tiden och orken att komma också. Som diskussionen redan har snuddat vid så tror jag på att vi som land behöver bli mer självförsörjande och ha en större resiliens vid katastrofer och kriser. Det är många saker som kan gå hand i hand - klimat, hälsa, ekosystem och biologisk mångfald, klimatmålen, attraktiva städer och attraktiv landsbygd, krisberedskap m.m.

Det har dock blivit en stor självhushållningsvåg vilket jag tror gör att många backar lite. Så mycket vill man inte odla. Kan inte, hinner inte, har inte plats. Och det är inte vad det handlar om, att du måste vara självförsörjande annars spelar det ingen roll. Lite som diskussionen för någon sida sedan - om du inte gör allt för klimatet är du en klimatbov och det kan lika väl kvitta. Men jag är glad att detta långsamt är på väg in i stadsplaneringen genom de mål Sverige satt upp, själva eller genom EU. Och att många både kommuner, personer och företag gör mer än de måste.
Och det känns ju som att det kan vara mer rörelse än trend, det är ju lättare för gemene man att odla lite hemma än att gröna våga ut till en stuga.

Men precis, jag håller med, det är oroande med självförsörjningstrend om den blir alltför stor och tar ut stadsodling. Eftersom det kan vara så jobbigt att det dör om ett par år.
 
Hur funkar en reko-ring? Jag kollade på Facebooksidan för en i närheten och fattade ingenting!
Säljarna lägger ut vad de har. Och kanske lite om vad djuren/grönsakerna äter och hur de bor.

Men kommenterar under och säger -jag vill gärna ha 15 ägg tack.

Man får en gilla eller en kommentar under som bekräftelse.

Då betalar man med Swish (om säljaren vill, eller tar med pengar om den föredrar)

Sedan åker man och hämtar varan på en parkering en kväll i veckan/varannan vecka. Man får inte köpa någonting man inte bokat för då blir det torghandel som kräver andra tillstånd.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 255
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 701
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 877
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp