Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

du skrev i en annan tråd att du inte behövde ha strömmen på.

Ha dem utan grimmor när det förväntas nederbörd. Mina har aldrig grimmor på.
kollar själv väderleksrapporterna som en bonde vid skördetid.

ispansar är väl i undantagsfall. de klarar nog det med.

Varför göra allt så mkt krångligare än vad som är nödvändigt:confused:

Tänk om mamma blir skadad, då har du ingen hjälp.:eek:

Jag skrev att jag har strömmen på höst och vår, men inte under betessäsong och vinter. Alles korrekt. Vad har det med saken att göra?

Utan grimma på har mamma i nuläget inte en sportkepa om hon måste göra något med hästen. Som synes om du läser tråden. Det är därför jag lämnat den på, för att ta bort symptomen på problemet. Dock så om du läser tråden, så den gången arma mor blev biten och sparkad HADE hästen grimma på sig, men vägrade låta mor få tag i den.

Normalt har de inte grimmor på varken ute eller inne, utan grimma sätts på om de ska ledas, eller om man ska ta ut dem ur boxen för att göra något.

Ispansar är inte undantagsfall när det snöar slask och sen fryse rpå framåt kvällen. Tyvärr. Varken på täcken, grimmor eller ev skydd. Hur mycket undantag sådant väder är beror helt på vintern. Vissa vintrar är det 90% sånt skit, andra vintrar är det en begränsad period i början och slutet på vintern.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Men jag vill lösa det så att jag dels får de där sista 10% tills när de behövs (vintern) och så att mamma kan känna sig trygg igen. För HON tänker ju också på de där tio procenten.

Ok då fattar jag och är med lite bättre.

ang. ispansar på grimma/benskydd så är det väl inte så länge tills det smält - även om du har kallstall, så genererar hästen värme ganska bra när den väl kommit undan från vindar utomhus.


om det är 10% vi pratar om så finns det kanske en sportslig att lösa det. fast jag tycker VÄLDIGT synd om mamma, och väldigt hög olycksrisk i processen.

trist häst som nyttjar situationen på det sättet.
det är ju inte direkt i ett utsatt läge, där ngt särskilt direkt krävs av den, av ngn den känner av är potentiellt lägre i rang.

skulle (med tanke på hur mtk risk jag tycker din mamma är utsatt för) ta den lätta vägen, de 10% vi pratar om, och ta med godishink. typ.
låt hästen fokusera på godiset, ta och bind upp den under tiden. problem solved.
skulle skita i att det inte är "politiskt korrekt" gjort.
det är viktigare med folks - läs din familjs, säkerhet.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Hej!
Har inte läst alla inlägg, men de flesta :d

Mitt förslag är helt enkelt att du går in till hästen och tar på Grimma och kedja när din mamma är med. Att du tar ut hästen ur boxen och ber din mamma att leda den till hagen när du går brevid. Ge henne lite tips och råd å låt henne göra lite halter osv.

När det funkar när du går nära, går du längre ifrån å så går ni så fram och tillbaka till hagen även in i boxen, utan att ta lös den, vänder i boxen och går ut igen. Du befinner dig allt längre och längre ifrån din mamma och hästen tills du tillslut kan stå nere vid hagen och hon kan gå mellan stall och hage själv. När allt det funkar kan hon ju börja ta av och på grimman, men utan att släppa hästen dvs kanske har en grimma under? eller ha grimskaftet runt halsen? Något som gör att hon har kontroll iaf.
Och till slut släppa hästen helt men utan att gå ur boxen ta den igen å sedan fortsätta, sen gå ur boxen men inte stänga osv..

Sen kan ju jag tycka att det faktiskt är okej att ge hästen en lite morotsbit när man fått på grimman, men det är ju helt upp till individerna vad man väljer :)

Du skriver ju att hästen beter sig annorlunda när din mamma är ensam, låt henne inte vara helt ensam med hästen till det fungerar!

Jag föreslår även att ni tar och repeterar detta flera dagar i rad och inte gör det nån gång ibland så att hästen inte får chansen att "bossa" mellan tillfällena. :smirk:
Detta borde nästan göra att din Mamma blir mer självsäker om du inte går för fort fram utan att du står nere vid hagen ett par gånger.

Hoppas det löser sig iaf :)

// Maria
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Ok då fattar jag och är med lite bättre.

ang. ispansar på grimma/benskydd så är det väl inte så länge tills det smält - även om du har kallstall, så genererar hästen värme ganska bra när den väl kommit undan från vindar utomhus.


om det är 10% vi pratar om så finns det kanske en sportslig att lösa det. fast jag tycker VÄLDIGT synd om mamma, och väldigt hög olycksrisk i processen.

trist häst som nyttjar situationen på det sättet.
det är ju inte direkt i ett utsatt läge, där ngt särskilt direkt krävs av den, av ngn den känner av är potentiellt lägre i rang.

Jag tycker också synd om mamma. Annars skulle jag inte tyckt att 'jag gör mig av med hästen'. Men för mig är det liksom ohållbart att mamma ska gå och vara rädd, oavsett om hon tycker/försöker påstå att 'det inte är så farligt'. För mamma har liksom inte skaffat några hästar.

Och ja, det är väldigt trist att hästen utnyttjar situationen. Jag är ganska förvånad över det också, hästen har inte visat minsta sådan tendens eller aggresiv tendens tidigare. Men det är i mina ögon en MYCKET negativ egenskap både ATT den gör det och ffa på vilket SÄTT den gör det.

Sen, jag har försökt studera det för att försöka se om det ÄR 'dö din fan' eller 'låt mig vara, jag vill inte' eller om det är rädsla som slår fel. Jag kan dock inte riktigt säkert avgöra annat än att hästen inte har något emot MAMMA egentligen, utan bara det som 'ska göras'. Varför vetefan. Den verkar dock inte rädd, utan mer 'lämna mig ifred' och t ex ställer sig med baken mot och huvudet i ett hörn och så står den där. Om den får som den vill då händer inget, går mamma in i boxen hotar den kraftigt, och sen gör den allvar av hotet. Så långt är jag med vad som händer även om det inte är varken önskvärt eller accepterat beteende, men det är iaf korrekt hästspråk i sak. Däremot så när den helt sonika 'får för sig' att mamma inte ska ta på grimman, då är det ren 'jag bestämmer'. Och om mamma då insisterar, då blir det hot och attack. Och där är det en ren ranggrej.

Ispansaren tinar inte om det är minus som håller i sig. Är det ordentligt kallt tinar det inte på oklippta, otäckade (dvs med god egen värmeisolering) heller. Sen, ispansaret i sig stör mig inte, det är när det blir så det blir vasst jag 'stör' mig. Ispansartäcke dör de inte av att sova i. Däremot är det värre när det sitter så det skaver/kan skava och ger obehag.

Men rent teoretiskt så är det i ett läge där det verkligen inte går, ja men sorry hästen, men det var ditt eget val. Men att mamma ska gå och vara orolig för att det ska bli ett läge där hon bör/måste försöka, det är inte okej ens teoretiskt. Och jag är för pipig för att tycka att det är okej att det alltid 'är som det är' T ex att det alltid om det nu inträffar när jag jobbar natt är ispansar.

Därför jag vill lösa det om det går (har ju fått en del tips i tråden), och om det inte går kommer köra över mamma och göra mig av med den aktuella hästen, hur mycket det än kommer att krossa mitt hjärta. För det skulle krossa mitt hjärta MER om mamma blev skadad eller förolyckades pga den hästen.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Skyman - tyvärr kan jag ju inte undvika att mamma är ensam med hästen tills det löst sig, då jag ju jobbar nätter. Dock så mycket det går fortsätter jag ju med samma undvikandeteknik som vi kört sen incidenten, dvs att mamma så långt som det är möjligt inte behöver hantera den hästen utan bara öppna/stänga boxdörren åt den.

Allmänt/till alla: För övrigt lyckades jag få mor att följa med ner i stallet efter intag idag. Och ihop med mig (jag stod mellan henne och bakbenen på hästen, så jag skulle ta smällen OM hästen slog) gå in i boxen till hästen. Som glatt stod och mumsade hö, sa 'hej' lät sig klappas utan sura miner, och sen gick mamma ut medan jag stod kvar tills mamma gått ut (fortfarande för att ta smällen om den skulle slå)
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Hej Alexsandra ! Jag är mor till en dotter som ja du vet säkert älskar hästar.. Men jag har aldrig hållt på med hästar tidigare hon är nu 18 år.Hon har alltid varit hästintr. sen 3 års ålder vilket ställde till "det hela".Har numera egen häst. (Inga problem med honom ). Ja ..Det har varit en fantastisk resa i alla dessa år och är fortfarande. Kan nog känna som din mamma när jag ska hantera ANDRAS hästar, det jag testat är att bära höga axlar samt strunta i hästen ifråga (vända ryggen till ) bry mig om en annan. Titta inte i ögonen,bär grimman lågt , gå fram inge trams sätt på.ANNARS MORRA...Gör gärna sånt när du finns i närheten men visa dig aldrig då känner säkert din mamma att det finns backupp om det skulle ja du vet.Men ge det tid gå inte fram hjälp henne inte(bara att du finns).Låt det gärna misslyckas även när du är där...
Det här tar lite tid men känner hästen övertaget säg till henne att bli riktigt arg, hästar är inte dumma, inge respekt. Lite horsman ship. Lycka till..:banana: :banana:
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Jag skrev att jag har strömmen på höst och vår, men inte under betessäsong och vinter. Alles korrekt. Vad har det med saken att göra?
Att de hade röjt staketet flera ggr.
Vad händer om de rymmer när du jobbar?- Ska Mamma fånga in dem- i mörkret:eek:

tänk mer på säkerheten än petitesser.

Tänkte på en sak.

De får väl mat både innan utsläpp o efter insläpp- lätt för mamma att sätta fast dem vid krubban.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Du hann före, ang mat (och det skrev visst mackan också:idea:)


alex:
Jag tänkte just föreslå att mamsen häller 1 kg morötter i krubban den dagen hon måste sätta på skydd eller göra ngt annat de där 10 procenten, binder upp skrället medan den plockar i sej godsakerna och gör det som behövs. :idea:
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Att de hade röjt staketet flera ggr.
Vad händer om de rymmer när du jobbar?- Ska Mamma fånga in dem- i mörkret:eek:

tänk mer på säkerheten än petitesser.

Tänkte på en sak.

De får väl mat både innan utsläpp o efter insläpp- lätt för mamma att sätta fast dem vid krubban.

Jaså har de? Intressant, när då? Om vi ska fortsätta att citera den tråden så:

det fåtal ggr innan när någon varit på stängslet

Jag vet inte riktigt hur du får det till att de brukar rymma? Ingen av nuvarande hästar har någonsin raserat stängsel under den tid de varit hos mig. Utom då den gången för ett par veckor sen, då strömmen som sagt var på. Kele fastnade med grimman en gång och drog det inåt. Fångstoet står för majoriteten av gångerna (hon sket i om det var ström eller ej), hon hade nog en 5 - 6 ggr på sitt samvete.

De får ingen mat inför utsläpp. När de kommer in är det 'färdigdukat', kraftfodret ligger i krubban och hösilaget på sin plats. När/om de står och äter i krubban (gäller alla hästar) så kan de utan minsta problem placera bakdelen vid/mot dörren om de vill, så om de så utifrån skulle sättas fast i krubban så såvida inte mot ska klättra över boxväggen sen (där tror jag gränsen är passerat för länge sen i mammas lgon för övrigt *s*) så ger det ingen skillnad om hästen tycker 'du ska inte in här'.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Du hann före, ang mat (och det skrev visst mackan också:idea:)


alex:
Jag tänkte just föreslå att mamsen häller 1 kg morötter i krubban den dagen hon måste sätta på skydd eller göra ngt annat de där 10 procenten, binder upp skrället medan den plockar i sej godsakerna och gör det som behövs. :idea:

Se svar till axel, de kan blocka dörren ändå. Men det är ju ett scenario att man skulle kunna köra en variant av det. Om jag sätter upp en krubba vid uppbindningsplatsen. Och så får man knalla dit och käka ett kilo morötter (de andra kan ju få i sina krubbor i boxarna så slipper de bli avis) varje gång mamma tar ut den ur boxen. (Och så gärna ta ut bara för sakens skull ibland). Så hästen VILL få på sig grimman och gå ut ur boxen till krubban, där den binds upp.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

HOn kommer att älska din mamma:love:

Jag tror mat är ett bra sätt ibland, men risken finns förstås att hon efter två gånger trycker sej förbi mamma och slänger sej ner i den krubban:( MEn å andra sidan lär hon ändå vara upptagen länge nog för att få på täcke/lindor eller vad det nu är.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

HOn kommer att älska din mamma:love:

Jag tror mat är ett bra sätt ibland, men risken finns förstås att hon efter två gånger trycker sej förbi mamma och slänger sej ner i den krubban:( MEn å andra sidan lär hon ändå vara upptagen länge nog för att få på täcke/lindor eller vad det nu är.

Vem har sagt det är en hon? =)

Ingen av hästarna är särskilt burdusa kring mat, utan väntar vackert, samma sak när man öppnar boxdörrar. Utan det är väl då om det skulle bli 'bråttom' med att få på grimma etc, så det blir ett problem därför. Men då får man ju skrota iden och prova en annan.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Hade lite samma problem vintern 06 då pappa var sjuk. den ena var ju dräktig o den andra stoig men jag lät inte mamma sätta på täckena, dels för att den ena är 170 o mamma 160 och den andra var för le.
däremot är ju min mamma rätt tuff, när vi hade hästarna inhyrda(valacker) så ledde hon dem med bruten arm varje dag o den ena som alla andra vägrade leda gick som ett ljus. så det kanske har med attityden att göra? fast din mamma verkar vara tuff ändå.
KAnske hästen tar ut sin frustation på henne som den känner att den rår på eftersom du sätter stopp för sånt?
Har inga bra tips dock, inte just nu iaf
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Hej
Beklagar att din mamma har blivit skrämd av hästen, det är alltid svårt att få tillbaka förtroende efter att något hänt.
(min mor går inte nämre än tio meter från en häst så jag tycker hon är modig som försöker).

Kan du placera krubban vid boxdörren?
Därmed kan morsan lägga något gott i krubban och förhoppningsvis få rätt ände av hästen mot sig. Ifall den inte hugger mot henne för mycket.
Sen finns det grimmor med säkerhetsutlösning, på så sätt skulle du kunna ha grimma på henne de aktuella nätterna (jag gillar inte heller grimma inne så jag förstår dig till fullo). Med de enkla medlena så skulle din mor ganska lätt kunna få tag i henne.

Att sen ställa henne i gången för att byta täcken m.m vore det bästa. Kan du bara ha svansrem på täcket istället för bensnoddar så underlättar det ännu mer.
Visa hästar framför allt ston är min erfarenhet kan vara en svår nöt att knäcka när man kommit på kant med dem, och det känns inte som en fajt som din mamma skall ta idagsläget.
Hotar och slår hon i gången? Eller kan hon byta täcken där?
Kan du som nattlinda istället ha BoT/hööks hela natt skydd som hon kan dra av snabbare än att sitta och linda av.
Tror du skall försöka underlätta allt för din mamma istället för att tvinga henne in i fajter med hästen som hon kanske inte löser.

Hoppas det löser sig, har själv haft några riktiga skator till hästar hemma så jag vet hur obehaglig det är att bli upptryckt i boxväggen.

/B
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
434
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp