Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

I såna här trådar äter alla bara kött från grannens djur som lever lyxliv och äter gräs.

Det har väl sin ganska naturliga förklaring som varken innebär att alla som äter kött äter närproducerat, eller att många som svarar ljuger. Utan att sådana här trådar tenderar att dra till sig skribenter med ett intresse i frågan och som också gör medvetna val?

Personligen äter jag kött men skulle uppskatta att ungefär 80 % av mina måltider är lakto-ovo-vegetariska. Har aktivt minskat köttkonsumtionen mycket de senaste åren av klimatskäl. Vi köper en stycklåda lamm varje år från en gård där vi mycket väl vet hur djuren har det. Utöver det är det enstaka gånger vi köper kött och då enbart svenskt och ekologisk. Men blir jag bjuden på kött äter jag och vägrar inte ifall det inte har "rätt" ursprung. Fisk och skaldjur däremot kan vi bli mycket bättre på att göra rätt val.
 
Den sojan jag äter är i huvudsak odlad inom EU. Själv då? Varifrån kommer sojan som du indirekt äter när du äter kött och mejeri?
Pass på den.
Det kött jag i huvudsak äter kommer från de får som går i vår hage här utanför. Så vitt jag förstår ser det mest ut att vara hagens gräs de idisslar. Även om den nu på vintern är serverad i vita plastbollar.
 
I såna här trådar äter alla bara kött från grannens djur som lever lyxliv och äter gräs.
Verkligen inte. Jag bor mitt i en storstad och äter mestadels kött som kommer från mataffären (där jag förvisso väljer sådant som är producerat inom landets gränser, men finare än så blir det inte). Det är något jag försöker ändra på, och samtidigt försöker jag att dra ner på min köttkonsumtion överlag. Jag är alltså fullt kapabel att se problematiken i köttätande som mitt och inse att jag inte agerar optimalt, utan att för den delen känna mig som en hemsk människa och tycka att alla bör sluta äta kött.
 
I såna här trådar äter alla bara kött från grannens djur som lever lyxliv och äter gräs.
Jag äter bara mina egna djur. Helt klart lever de ett lyxliv kontra en storproducent. Allt de äter odlas här på gården som sköts helt med mankraft bortsett en motorsåg då. Inte ens elektricitet bortsett 12voltladdare till mobil och dusch. Varje djur har ett namn och får en relation med människorna. Förra årets grisar Napoleon och Reinberth kunde sitt och gå fot och de följde ofta med ut på kantarelljakt.

Djuren som finns på gården är getter, grisar, kaniner, gäss, ankor, höns och vaktlar. Som komplement till det köttet jagar jag.

Hade jag inte haft möjligheten till egna djur så hade jag bara ätit vegetariskt och I viss mån vilt och fisk om jag hade haft någon lycka.

Jag har svårt att se att det skulle påverka miljön negativt någon högre dos.
 
Nu under pandemin när man slutat resa, när många fabriker stängt, mm, så har det haft extremt positiv effekt på miljön, renare luft, renare vatten, mm. Detta trots att man fortsatt äta som innan pandemin = man fortsatt föda upp, döda och äta djur.
Det tycker jag är ett ganska tydligt bevis på att vi inte behöver sluta äta kött för att rädda miljön, vi kan rädda miljön genom andra åtgärder.

Om man vill sluta äta kött för att man tycker det är fel att djur dör, det kan jag köpa, men jag köper inte att sluta äta kött kommer rädda miljön, det finns många andra saker man kan göra istället för att hjälpa miljön.

Jag tycker dock man behöver minska ner mängden kött, grädde, smör, mm, som vi äter, idag äter människor för mycket av dessa produkter vilket leder till hälsoproblem, så mindre av detta och mer svensk odlade grönsaker på tallriken tycker jag absolut är ett måste. Men det är mer för hälsan och inte för miljön.
 
Nu under pandemin när man slutat resa, när många fabriker stängt, mm, så har det haft extremt positiv effekt på miljön, renare luft, renare vatten, mm. Detta trots att man fortsatt äta som innan pandemin = man fortsatt föda upp, döda och äta djur.
Det tycker jag är ett ganska tydligt bevis på att vi inte behöver sluta äta kött för att rädda miljön, vi kan rädda miljön genom andra åtgärder.

Om man vill sluta äta kött för att man tycker det är fel att djur dör, det kan jag köpa, men jag köper inte att sluta äta kött kommer rädda miljön, det finns många andra saker man kan göra istället för att hjälpa miljön.

Jag tycker dock man behöver minska ner mängden kött, grädde, smör, mm, som vi äter, idag äter människor för mycket av dessa produkter vilket leder till hälsoproblem, så mindre av detta och mer svensk odlade grönsaker på tallriken tycker jag absolut är ett måste. Men det är mer för hälsan och inte för miljön.

Kossornas rapar hör redan till kretsloppet. Mina också för den delen. Det gör inte fossila bränslen. De har i regel varit under marken miljontals år och först nu tillsätts i kretsloppet. Ganska grundläggande kunskap som de flesta får lära sig i högstadiet.

Vad jag vet har antalet nötkreatur och grisar i Sverige minskat i samma takt som bönderna lagt eller gått i konkurs.
 
Är det någon som minns dokumentären som gick på SVT(?) där de försökte reda ut vilken kost och/eller vilket kött som hade minst klimatpåverkan?

Minns jag rätt så kom de fram till att det var omöjligt att avgöra i och med att det är så många parametrar att ta hänsyn till.

Konventionell kyckling var väl det som gav minst koldioxidutsläpp (mindre än vegetariska alternativ tror jag) men det är djurskyddsvidrigt och fanns andra problem med det också.

Jag skulle vilja se dokumentären igen men minns inte vad den hette.
 
Är det någon som minns dokumentären som gick på SVT(?) där de försökte reda ut vilken kost och/eller vilket kött som hade minst klimatpåverkan?

Minns jag rätt så kom de fram till att det var omöjligt att avgöra i och med att det är så många parametrar att ta hänsyn till.

Konventionell kyckling var väl det som gav minst koldioxidutsläpp (mindre än vegetariska alternativ tror jag) men det är djurskyddsvidrigt och fanns andra problem med det också.

Jag skulle vilja se dokumentären igen men minns inte vad den hette.
Kan det ha varit köttduellen? Verkar dock inte finnas kvar.
 
Är det någon som minns dokumentären som gick på SVT(?) där de försökte reda ut vilken kost och/eller vilket kött som hade minst klimatpåverkan?

Minns jag rätt så kom de fram till att det var omöjligt att avgöra i och med att det är så många parametrar att ta hänsyn till.

Konventionell kyckling var väl det som gav minst koldioxidutsläpp (mindre än vegetariska alternativ tror jag) men det är djurskyddsvidrigt och fanns andra problem med det också.

Jag skulle vilja se dokumentären igen men minns inte vad den hette.

Livscykelanalys är enormt komplext och det går att lägga på hur många parametrar som helst (nästan). Jag gjorde en sådan som grupparbete när jag läste miljökemi (vi jämförde en konventionell och en KRAV-märkt limpa) och vi slet vårt hår över hur mycket som skulle tas med. Om man sedan lägger till ett djuretisk perspektiv också blir det ännu mer komplicerat.

Det är inte så enkelt som att svart-vitt säga att den ena produkten är dålig och den andra är bra.
 
Hur kan det ingå i kretsloppet när kossornas antal ökar hela tiden ?
Nja, antalet nötkreatur i Sverige har ca halverats sedan 30-talet. I Stockholms län, för att ta ett exempel, fanns som flest kor runt förra sekelskiftet (80 000) och nu är det i storleksordningen en tiondel av det. Jag vet inte siffrorna för hela världen dock, men så enkelt som att nötkreaturen ökar hela tiden är det inte. Däremot producerar de mer per djurenhet.

Det är liksom inte kornas fel att det ser ut som det gör, däremot kan de vara en del av lösningen eftersom vi nu måste göra mer än att strypa tillförseln av kol till kretsloppet. Deras bidrag till klimatet är en faktor att ta med i beräkningen nu, men de är inga miljöbovar enligt mitt sätt att se det. Det är vi som har gjort så att vi inte längre har råd att ha dem i samma utsträckning. Hade vi inte tagit upp kol och olja hade det inte sett ut som det gör.

Jag har för övrigt letat efter en siffra på antalet nötkreatur i USA jämfört med antalet djur när bisonhjordarna var som störst. Sitter någon på de siffrorna så skicka dem gärna. :)
 
Oj vad svartvitt vissa verkar se denna diskussionen. Det är klart att vi måste minska vår köttkonsumtion, eftersom det är mer effektivt ur energi/näringsvärde-synpunkt att vi själva äter växterna istället för att först ge dem till djur. Dock har vi ju ganska stora arealer som vi inte kan odla ätbara växter på, men som kan användas till vallar. Där är det ju då mer effektivt att använda sig av betande djur. Jag ser stor problematik i importen av både kött och växter, både för köttproduktion och de grönsaker som hamnar i butiken. Det allra bästa vore såklart att enbart äta det som är i säsong och är närproducerat, och dessutom att ta tillvara på hela djuret (jag menar en stor del av djuret är ju inte ryggbiff/filé precis).

Jag tycker alltså att de flesta borde dra ner på sin köttkonsumtion, eller iallafall tänka över vilket kött man äter. Vilt borde ju vara bland det bästa ur klimatsynpunkt. Ingen direkt transport att tala om och ingen soja etc. Det finns så himla många parametrar och en djurart som påverkar klimatet negativt på ett sätt kan vara positiv på ett annat. Ett tips är att kolla in WWFs köttguide, den sammanfattar olika synvinklar väldigt bra. Där framhålls kyckling som ett generellt bättre alternativ än nötkött ur miljösynpunkt, men återigen beror det på så himla många saker som gör att det inte går att säga att det alltid är så. Det är samma sak som med ekologiska varor, det är kanske inte alltid bättre om det gått åt mer resurser (i form av vatten tex) för mindre avkastning eller om varan har transporterats långt.

Med det sagt så äter jag själv lite kött ibland, men äter lakto-ovo-vegetariskt mestadels och ibland helt veganska måltider. Jag tror att om alla hade minskat ner på animaliekonsumtionen, sett över vilka produkter man konsumerar och aktivt försökt välja närproducerat så skulle vi kunna minska vår klimatpåverkan ganska mycket.
 
I såna här trådar äter alla bara kött från grannens djur som lever lyxliv och äter gräs.
Och köttätarna i tråden vet exakt vad djuren de äter har ätit och varifrån fodret kommer?
Vet förstås inte alltid var köttet kommer i från, eller vad djuren ätit. Men gör aktiva val när jag kan. Köpte en köttlåda från en lokal bonde där korna går ute och inte äter kraftfoder. Köper aldrig nötkött på ICA. Äter i perioder tyvärr mycket kyckling, bättre ur klimatsynpunkt men sämre ur djurskyddssynpunkt.
Har även gjort ett val att mer vegetariskt och lagar då ofta veganskt. Har minskat mitt köttätande ganska mycket. Väljer också gärna svenska tillbehör, t ex mathavre och havreris istället för ris. Om fler skulle göra liknande val så skulle vi nog minska klimattrycket.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 113
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 604
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 818
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp