Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

Fast här hakar du upp dig lite på ordet "vegan". Idag är det ett ord som oftast likställs med en ideologi med väldigt hårda och ganska extrema gränsdragningar. Men man kan äta vegansk utan att vara "vegan" i det avseendet. Idag använder man ofta uttrycket Plantbased (Växtbaserad) mat istället, lite för att undvika hela ideologin (som t.ex. omfattar att inte "ha husdjur" etc). Då blir det lite enklare och inte så begränsande.

Jo, då går andelen säkert från under 5 % till 10%.

Jag tror fortfarande att det är kontraproduktivt att kalla alla insatser för att minska klimatbelastningen från livsmedel som inte innebär fullständigt avstående från animaliska produkter för förkastliga.
 
När det gäller kor och metan så är de faktiskt bra mycket mer belastande än de flesta andra djur. 1 kg metan motsvarar runt 100 kg koldioxid, på kort sikt (10 år). Därefter minskar visserligen effekten på lång sikt, men är fortfarande på 100 års sikt motsvarande ca 30 kg koldioxid. Det går visserligen att påverka några procent av kornas metanproduktion genom fodret. Men deras matsmältningssystem bildar helt enkelt väldigt mycket metan oavsett om de enbart lever på grovfoder eller ej.
Iaf i Sverige är det inget annat betesdjur, inklusive hästar, som är i närheten av lika stora metanutsläpp.

Nu var det något år sedan jag räknade på det, så kommer inte ihåg exakta siffror. Men när jag räknade och jämförde visade det att EN ko i genomsnitt släpper ut metan motsvarande samma mängd koldioxidekvivalenter som en modern personbil (bensin eller diesel) vid normal användning per år. På lång sikt räknat, på kort sikt mycket mer. Enbart räknat på gasutsläpp för att leva då, inte inräknat övrigt runt anläggning/skötsel/transport eller tillverkning mm för bilar.

10 år är väl heller tyvärr inte så kort tid sett till uppvärmningsgraderna vi rör oss på numera.

Jag vill visserligen personligen inte avskaffa kor för livsmedel totalt, av totalt egoistiska skäl. Men nog sjutton finns det skäl att minska MYCKET, för klimatets skull.

Ot: Finns det andra djur som ger mjölk som smakar i princip identiskt med komjölk? 😇 Äter nästan köttfritt men ost och mjölk är bland de få någorlunda nyttiga livsmedel jag gillar...
 
Jo, då går andelen säkert från under 5 % till 10%.

Jag tror fortfarande att det är kontraproduktivt att kalla alla insatser för att minska klimatbelastningen från livsmedel som inte innebär fullständigt avstående från animaliska produkter för förkastliga.
Nu är det kanske värt att tänka på, att de flesta Veganer (som räknar in sig i den gruppen) inte är det av varesej hälsoskäl eller klimatskäl utan av rent moraliska skäl dvs det handlar om djurrätt. Så klimataspekten kanske man inte ens reflekterar mycket över just iom sin ideologi. Den handlar om annat.

Om man med animaliska produkter även räknar in t.ex. gödsel så är ett strikt veganskt resonemang orimligt. All odling behöver organisk näring för att inte utarmas. Varför släpper t.ex. eken tiotusentals ekollon rakt under sin krona, när knappt någon enda av dem blir till ett träd? Är det inte slöseri av obegripliga mått? Nej, de fallna ekollonen drar till sig djur som äter dem ... och bajsar under eken så den får näring. En förklaring jag fick i en väldigt intressant tv-dokumentär och som jag tycker är så himla tänkvärd!
 
När det gäller kor och metan så är de faktiskt bra mycket mer belastande än de flesta andra djur. 1 kg metan motsvarar runt 100 kg koldioxid, på kort sikt (10 år). Därefter minskar visserligen effekten på lång sikt, men är fortfarande på 100 års sikt motsvarande ca 30 kg koldioxid. Det går visserligen att påverka några procent av kornas metanproduktion genom fodret. Men deras matsmältningssystem bildar helt enkelt väldigt mycket metan oavsett om de enbart lever på grovfoder eller ej.
Iaf i Sverige är det inget annat betesdjur, inklusive hästar, som är i närheten av lika stora metanutsläpp.

Nu var det något år sedan jag räknade på det, så kommer inte ihåg exakta siffror. Men när jag räknade och jämförde visade det att EN ko i genomsnitt släpper ut metan motsvarande samma mängd koldioxidekvivalenter som en modern personbil (bensin eller diesel) vid normal användning per år. På lång sikt räknat, på kort sikt mycket mer. Enbart räknat på gasutsläpp för att leva då, inte inräknat övrigt runt anläggning/skötsel/transport eller tillverkning mm för bilar.

10 år är väl heller tyvärr inte så kort tid sett till uppvärmningsgraderna vi rör oss på numera.

Jag vill visserligen personligen inte avskaffa kor för livsmedel totalt, av totalt egoistiska skäl. Men nog sjutton finns det skäl att minska MYCKET, för klimatets skull.

Ot: Finns det andra djur som ger mjölk som smakar i princip identiskt med komjölk? 😇 Äter nästan köttfritt men ost och mjölk är bland de få någorlunda nyttiga livsmedel jag gillar...
Om jag har förstått det rätt så är det inte så att det är metan kvar i luften som ger en koldioxidekvivalent på runt 30 kg, utan för att metan har så väldigt hög påverkan under de 10 år som metanen finns i atmosfären innan den bryts ned. Vilket gör att det jämnas ut till runt 30 kg när man ser på 100 års påverkan.
 
Jag undrar lite över det, faktiskt, inte minst när jag funderar över mitt eget beteende. Jag är allätare normalt sett, men har i perioder försökt äta (mycket) mer vegetariskt, korta perioder veganskt. Jag är tyvärr ingen älskare av baljväxter, kan liksom äta det om jag "måste" men gillar inte riktigt varken konsistens eller smak (möjligen undantaget vanliga gröna ärtor och gröna sojabönor). Detta gör att jag ganska ofta, under mina vego-perioder, har ätit halvfabrikat som diverse schnitzlar, nuggets, "filébitar" och annat man kan hitta i frysdisken och som är baserat på ärtprotein, soja och annat (?). Det här är ju processad mat som visserligen är vegansk men som ändå borde vara hyggligt resurskrävande att tillverka. Är den fortfarande "bättre" ur klimatperspektiv än till exempel en svenskuppfödd kycklingfilé?

Jag slutade ju med de här vego-perioderna för att jag inte vill äta en massa halvfabrikat (dyrt och känns inte så nyttigt). Jag äter nu istället mat som är "naturligt vegetarisk" (tänk typ pasta med tomatsås) vissa måltider och varvar med ägg, fisk, fågel eller kött vissa måltider. För mig känns det som en vettig kompromiss - jag slipper halvfabrikat, slipper äta sånt jag inte gillar och håller ändå nere mängden kött någorlunda.
Oftast är den fortfarande bättre, ja (särskilt om vi pratar klimat). Finns ett gäng rapporter på temat om du vill att jag länkar vid tillfälle (eller googla Elin Röös mm). Sen finns det givetvis bättre och sämre vegalternativ också. Skulle gärna se mer eko och svenskt där.

Vegansk kost är inte ett dåligt alternativ- även om totala livsmedelsförsörjningen inte ska vara helt vegansk.
 
Ett tillägg är dock att det är synd att olika filosofier kring att äta "hållbart" riskerar att ställas mot varandra. Tex när ekologiskt går ner till förmån för veganskt. Hoppas på fler produkter som kombinerar det.
 
Och köttätarna i tråden vet exakt vad djuren de äter har ätit och varifrån fodret kommer?

Ja denna köttätaren (som förövrigt varit vegan av klimat- och djurrättsskäl men ändrat uppfattning) gör det iaf. Det mesta kommer inom 500m från ytterdörren, både foder och djur. Övrigt kommer från lokala producenter och en mindre andel foder är svenskproducerat som köps in.

Vårt kött är producerat utan soja, på åkermarker av lågt värde och utan långa transporter. Vi har ytterst litet fodersvinn dessutom då djuren kan äta varandras spill (kaninerna grovfoder utgörs i princip endast av det fåren ratar, det minimala kaninerna ratar blir strö, de är nog det mest klimatsmarta vi äter).
De flesta producenter jag känner är ytterst miljömedvetna.

Animaliska produkter producerat på rätt sätt är ytterst klimatsmart och resurssnålt. Viktigt att tänka på näringstätheten och inte bara vikten, betydligt mer klimatsmart att äta tex ett ägg än något mindre närings-/kaloritätt, när det hänvisas till källor pratas det ofta per kilo livsmedel, man måste ta hänsyn till kalori-/näringstätheten också.

Sämst i matväg är helt klart dock allt onödigt vi sätter i oss, ’tomma kalorier’ och överflödiga kalorier.
 
Senast ändrad:
I såna här trådar äter alla bara kött från grannens djur som lever lyxliv och äter gräs.

Nej, vem har sagt det i den här tråden? Jag försöker att göra det så gott jag kan men visst, nog köper jag kött på ICA (bara svenskt). Jag har inga problem med att äta djur, det backar jag aldrig ifrån. Sedan ska djuren givetvis ha det så bra som möjligt, det säger jag ingenting om.
 
I såna här trådar äter alla bara kött från grannens djur som lever lyxliv och äter gräs.

Det är undantagsfallet men ibland händer det att man kan få in vilt eller nöt genom grannar. Det är ett privilegium. Jag ser inte riktigt att det är vad ”alla” hävdar. Däremot är det extremt många typer av livsmedel som väljs bort av olika skäl, och på köttområdet är det extra tydligt. Men det är också ett privilegium, att ha tillräcklig inkomst för att kunna välja hårt.

Har minskat köttkonsumtionen med ca hälften sedan ett par år tillbaka och försöker hitta vägar till att dra ned lite till. Det är svårare att få med sig vissa i familjen än andra och basalt näringsintag är högre prioriterat än klimatet om det blir konflikt.

Om det handlar om att minska signifikant tror jag vi kan få med oss många i arbetet. Om det handlar om att avstå helt, blir det svårare. Det är därför jag anser att det är kontraproduktivt att kalla en minskad köttkonsumtion för förkastligt - för klimatets skull.

Jag tror att alla i tråden är medvetna om att en minskad köttkonsumtion (från dagens nivåer) är rätt för klimatet.
 
En vegansk kost är enligt många forskare mycket bra för miljön och att skippa animaliska produkter är något alla friska människor kan göra. Att man vill äta kött för att man alltid gjort det eller för att det är gott är faktiskt usla skäl till att göra det.
Alla kan inte göra det, alla mår inte bra av att göra det. Mat är en stor del av livet för många och att äta kött för att det är gott är goda skäl att göra det. Däremot är det inte okej att slösa på kött och köpa bara för att, det är viktigt att man man gör vad man kan och inte köper utländskt kött osv.

Dessutom är vegansk kost inte bra för kroppen i längden, det är väldigt svårt att vara hälsosam som vegan. Dom tre veganer jag känner har alla fått byta kost tex på läkarnas inrådan när dom blivit gravida och på annat sätt blivit sjuka pga kosten. En fick byta till vegetarisk mat då hennes kropp helt enkelt blivit för dålig av bara veganmat. Då är ändå dom veganer som är väldigt kunniga inom matområdet men uppenbart så behöver vissa kroppar annan mat för att fungera.

Vi är trots allt köttätare och som det är med det mesta i livet så är lagom bäst.
 
Finns en hel del mat jag valt bort för både folk som bor där, på miljön och även med tanke på djuren.
Mandel, avokado, banan mm går bort medan kött rakt av inte går bort även om mycket kött gör det.
 
I såna här trådar äter alla bara kött från grannens djur som lever lyxliv och äter gräs.
Många kollegor köper hela lamm eller halva kor i stycklådor direkt från bonde, för dessa hänger kvalitén på köttet på vad djuren äter.
Gemensamt för dessa personer är att dom inte varit svenskar i så många generationer och tagit med traditionen av att köpa från bodde fast nu inte levande djur utan nu istället i form av slaktlåda.

Så behöver inte bo granne med djuren utan går utmärkt att bo i Göteborg eller i förorterna för att kunna känna väl till vad djuren ätit och hur djuren har haft det.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 108
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 264
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 582
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 785
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp