Är lärare verkligen så dumma?

Som speciallärare kan hon troligtvis gå in i någon av alla stökiga klasser och hjälpa till. Annars kan hon veta det till nästa gång, så att hon gör något meningsfullt. Jag har ingen kontakt med rektorn eller möjlighet till det
Såg du sista biten i citatet?

Så då låter meningen som någonting en drottning säger till en tjänare. Eller en husfru till ett hembiträde som irriterar henne.

Det gör att den som behandlas som en tjänare eller ett hembiträde lätt blir ledsen. Eftersom personens riktiga chef har gett uppgiften.

För ditt nya citat lät också som om du ser på lärare som tjänare. Och så är det väl inte?

(Det var därför kommunikationen blev viktig.)
 
Såg du sista biten i citatet?

Så då låter meningen som någonting en drottning säger till en tjänare. Eller en husfru till ett hembiträde som irriterar henne.

Det gör att den som behandlas som en tjänare eller ett hembiträde lätt blir ledsen. Eftersom personens riktiga chef har gett uppgiften.

För ditt nya citat lät också som om du ser på lärare som tjänare. Och så är det väl inte?
Ja, jag läste hela.
Eftersom att jag inte har kontakt med personens chef skriver jag direkt till personen. Skolan är väldigt mycket inne på autism, och om de har den bilden borde dem (enligt mig) läsa som det är skrivet.

Varför skulle jag ha det synsättet på en annan människa, oavsett vad denne jobbar som?
 
Om det är till nån vägledning för dig så har jag gjort illvet-testet och det skiljde nån/några få siffror från det resultat jag fick när jag gjorde tester inom npf-utredningen. Så för mig stämde det iallafall rätt bra.

Jag fick såpass högt på illvets test, så det känns inte riktigt rättvisande att det verkligen skulle vara så "I verkligheten". Men intressant det skilde så lite för dig!
 
Som speciallärare kan hon troligtvis gå in i någon av alla stökiga klasser och hjälpa till. Annars kan hon veta det till nästa gång, så att hon gör något meningsfullt. Jag har ingen kontakt med rektorn eller möjlighet till det

Ursäkta men ovanstående är extremt föraktfullt gentemot din lärare. Hon gjorde något meningsfullt, hon försökte undervisa en väldigt spydig och otacksam elev.

Bara för att man är begåvad betyder det inte att man har rätt att trampa på folk.
 
Ja, jag läste hela.
Eftersom att jag inte har kontakt med personens chef skriver jag direkt till personen. Skolan är väldigt mycket inne på autism, och om de har den bilden borde dem (enligt mig) läsa som det är skrivet.

Varför skulle jag ha det synsättet på en annan människa, oavsett vad denne jobbar som?

Du tycker de borde.. Kanske tycker de att du borde? Kan ni kanske försöka gå en liten bit var att förstå den andre mer?
 
Ursäkta men ovanstående är extremt föraktfullt gentemot din lärare. Hon gjorde något meningsfullt, hon försökte undervisa en väldigt spydig och otacksam elev.

Bara för att man är begåvad betyder det inte att man har rätt att trampa på folk.
Jag håller inte med om att hon gjorde något meningsfullt, även om det var tanken. Meningsfullt i det här sammanhanget hade vart att fråga varför jag inte gjorde nästa uppgift, inte fråga om jag kan göra uppgiften igen.

Jag menar inte på något vis att trampa på folk.
 
Fast om du nu gör uppgifterna på fem minuter, då går det ganska fort att komma vidare. Så egentligen arbetade du fem minuter och la övrig tid på tjafs? Om du nu ändå tänker göra uppgiften, varför inte bara bita ihop och göra det tillsammans med läraren och visa att du har förstått? Tyvärr är det många elever som försöker fuska genom att låta andra göra deras uppgifter och man är därför tvungen att övervaka när de arbetar för att se om det har gått rätt till. Jag vet att det kan vara svårt att se helheten, men att läraren försöker få dig att göra uppgifterna när ni sitter tillsammans kan ha många olika orsaker. Att ta ett djupt andetag, prova att göra på deras sätt och sen lugnt och stilla, efter att du har provat och anser att det inte ger dig något, förklara vad det är som inte fungerar för dig och ditt förslag på lösning.

Jag har en son som har haft extremt lätt för huvudräkning, så pass att han fram till högstadiet inte har sett något behov av att skriva ner. Nu är matten så pass komplicerad att han måste kunna visa sin uträkningar och han håller på att bli tokig för han avskyr att behöva skriva ner, men för att han ska kunna komma vidare så måste han lära sig steget att skriva ner sina uträkningar så det blir tydligt för den som ska läsa och så att han kan gå tillbaka till dem senare. Det är ett tragglande och han blir frustrerad och förstår inte vitsen men jag som förälder och vuxen vet att för att kunna komma vidare så måste han förr eller senare lära sig att formulera i text. Alltså behöver han lita på att jag och hans lärare faktiskt vet bättre än honom och ja jag har tusen andra roligare grejer att göra än traggla med honom men jag vet också att han behöver det alltså avstår jag de roliga grejerna just nu.

OT
Jag har otroligt svårt för enkel huvudräkning, alltså vanlig subtraktion eller addition. Men i vissa (mycket) mer avancerade uträkningar så kan jag bara se svaret framför mig, utan att räkna alls, det bara dyker upp. Helkonstigt! Ofta när jag inte ens vet hur jag ska räkna ut det. Hänt flera ggr på prov att jag inte vet hur jag ska räkna ut något, och så poff dyker svaret upp i huvudet? Ingen aning om hur det går till. Har alltid hållt mycket siffror i huvudet och hoppat över många steg för att det känns som ett steg för mig. Händer c så händer ju a och b med automatiskt, och så skriver jag upp det färdiga efter det.

@Aliisa Det verkar som att du har förstått att du var otrevlig mot din lärare. Jag har ett tips till dig iomed det. Be om ursäkt och förklara vad du egentligen menade, alltså att du ville gå vidare till andra typer av uppgifter. Om hon då säger uppgift 6, och menar att den är annorlunda, om du inte ser HUR den är annorlunda, så fråga. Den kan ju vara annorlunda på ett sätt som du inte ser vid första anblicken. Och skriv gärna något i stil med att "Jag kan inte se hur den är annorlunda, kan du förklara?" Istället för att skriva tex "Den ser inte annorlunda ut" eller "Den är inte annorlunda". Det första upplevs mycket trevligare, och du öppnar upp för en diskussion med läraren, medans de två sista är påståenden där läraren tvingas hamna i någon form av övertalningsförsök, det är inte trevligt för någon av er.

Var inte rädd för att be om ursäkt. Jag vet att det ibland kan kännas som att man "lägger sig" eller som att man erkänner sig sämre än den andra personen eller liknande, så kunde iaf jag känna i din ålder. Men faktum är att om du ber om ursäkt så kommer du GARANTERAT VÄXA i lärarens ögon. Det lovar jag dig!
Personer som jag hyser mest respekt för i min omgivning är personer som faktiskt kan be om ursäkt. För alla kan göra fel, alla kan ha en dålig dag osv. Men det krävs en riktigt bra person för att kunna erkänna det, dels för sig själv och för andra, och sedan be om ursäkt.
 
Jag håller inte med om att hon gjorde något meningsfullt, även om det var tanken. Meningsfullt i det här sammanhanget hade vart att fråga varför jag inte gjorde nästa uppgift, inte fråga om jag kan göra uppgiften igen.

Jag menar inte på något vis att trampa på folk.

Jag tror helt och hållet på att du inte menar att trampa på eller förolämpa. Men en viktig fråga är om du när du får det förklarat nu I efterhand förstår att det ändå för den personen kan upplevas precis så? Eller är det svårt att förstå varför?
 
Jag håller inte med om att hon gjorde något meningsfullt, även om det var tanken. Meningsfullt i det här sammanhanget hade vart att fråga varför jag inte gjorde nästa uppgift, inte fråga om jag kan göra uppgiften igen.

Jag menar inte på något vis att trampa på folk.

Men kan du se att din tolkning kanske inte överensstämmer med hennes och att du faktiskt inte behöver ha rätt?

Sedan behöver man inte mena att trampa på folk men gör det ändå. Då gör man som @SiZo säger, man ber om ursäkt och tänker sig för nästa gång. Om man alltid anser att man har rätt och inte vill försöka se någon annans sida av saken (och faktiskt se att de ibland har rätt och en själv fel) så kommer livet att bli väldigt jobbigt.
 
Det man inte får glömma bort är att också skolan har ett ansvar och i det här fallet låter det som att undervisningen inte fungerar och det kan man inte lägga enbart på eleven. Matematik är dessutom ett ämne som är väldigt enkelt att anpassa efter förmåga.
 
Men kan du se att din tolkning kanske inte överensstämmer med hennes och att du faktiskt inte behöver ha rätt?

Sedan behöver man inte mena att trampa på folk men gör det ändå. Då gör man som @SiZo säger, man ber om ursäkt och tänker sig för nästa gång. Om man alltid anser att man har rätt och inte vill försöka se någon annans sida av saken (och faktiskt se att de ibland har rätt och en själv fel) så kommer livet att bli väldigt jobbigt.
Jag hade kunnat be om ursäkt, om jag visste att hon inte uppfattade vad jag menade.

Det tycker jag dock gäller läraren med, och jag tar inte illa upp för att någon frågar när den inte förstår. Hon förstod helt uppenbart inte vad jag menade, då är det bara bra att fråga
 
Jag hade kunnat be om ursäkt, om jag visste att hon inte uppfattade vad jag menade.

Det tycker jag dock gäller läraren med, och jag tar inte illa upp för att någon frågar när den inte förstår. Hon förstod helt uppenbart inte vad jag menade, då är det bara bra att fråga
Utifrån hur jag läser texten tror jag inte att hon uppfattat det som att hon inte förstod, utan bara upplevt att du ville vara otrevlig. Helt enkelt ett missförstånd.
 
Det man inte får glömma bort är att också skolan har ett ansvar och i det här fallet låter det som att undervisningen inte fungerar och det kan man inte lägga enbart på eleven. Matematik är dessutom ett ämne som är väldigt enkelt att anpassa efter förmåga.
Uppenbarligen arbetar skolan rätt hårt med anpassningen i det här fallet, det är verkligen inte normal undervisning att ha 1:1 lärare och elev, på skypeundervisning. Som jag förstod det är det första gången elev-lärare har haft lektion ihop och då behöver båda vara väldigt ödmjuka och hitta sätt att kommunicera. Jag kan anpassa min undervisning in i absurdum men det ligger även ett ansvar på eleven att försöka ta till sig undervisningen. Talesättet "man kan leda hästen till vatten men inte tvinga den att dricka" är rätt bra, jag kan på alla möjliga sätt erbjuda undervisning men det är upp till eleven att åtminstone försöka tillgodogöra sig den eller kommunicera vad det är som inte fungerar.
 
Lite ot men jag har blivit väldigt nyfiken. Kan man få göra t ex WAIStest/motsvarande som vuxen bara för att man vill? (såklart att man betalar för det)

Bara för att se om jag fortfarande känner mig dum i huvudet av IQtest enligt Mensa med "vilken jävla symbol/mönster kommer sen" googlade jag igår. Test på nätet kan ju aldrig mäta sig med test i verkligheten. Men gjorde om mensas och så hittade jag ett större med fler delar som illustrerad vetenskap hade och som "testar din visuella förmåga, dina språkkunskaper, ditt logiska tänkande, ditt matematiska tänkande samt ditt minne" . Låt oss säga att det var ett extremt stort glapp i vad de indikerade/upskattade.

Men det räckte för att bli nyfiken på om man kan få ett test motsvarande wais bara för man vill det?

Undrar om någon bedömt utan att göra en regelrätt utredning under tiden jag var inom psykiatrin förresten? Kanske ska gräva fram journalerna i källaren. Men då borde de ju talat om det.

Det är bara psykologer som har behörighet att göra WAIS-tester och varje "rättningsblad" kostar en del så antingen får du 1) hitta en bussig och lite etiskt flytande psykologbekant med tillgång till WAIS-väska (testmaterialet alltså) eller 2) beställa en privat utredning för säg 20-30 tusen. Möjligt att du kan komma lite billigare undan om du formulerar att det BARA är WAIS-testningen du vill åt och ingen läkarbedömning eller dylikt.

IQ-tester som används hos exempelvis MENSA är ju regelrätta logisk slutledningsförmåga och det är liksom ett paraplybegrepp för intelligens. Rent teoretiskt så ska det vara hög korrelation (överrenstämmelse) mellan ett sådant logiskt slutledningstest och exempelvis Helskale-IK som man benämner det viktade medelvärde som WAIS ger. Lite förenklat men också invecklat så brukar man säga att test av olika förmågor (ex visuella, språk, spatialt) ska "ladda" på "G" (generell intelligens) och logiskt slutledning är det som laddar allra starkast. Om du bara väljer ett deltest så är alltså det med logisk slutledning det som teoretiskt ger bäst uppskattning av hela intelligensen (och det som också är mest förknippat med klassiska men simplistiska modeller av vad intelligens är)

Det kan vara så att du är ovanligt stark eller ovanligt svag inom några av de andra områden som illvet-testet omfattade, vilket gör helskale-värdet mindre tillförlitligt. Allra helst ska alla de olika deltesten befinna sig någorlunda nära varandra föra att man ska våga dra slutsatser om den generella intelligensen. Presterar man över medel på allt utom exempelvis spatial förmåga där man är helt under isen, så 1) drar ju det ner helskalevärdet onödigt mycket och 2) pekar det ut en viktig brist som man kan behöva arbeta med/kompensera/träna/få hjälpmedel/ för, vilket såklart är bra. Finns det stora avvikelser över alla skalor ska man egentligen inte uttala sig om ett medelvärde, alltså.

Mvh, har jobbat mycket med att utreda framför allt det sistnämnda, och allmän intelligensnörd. Har tyvärr ingen väska att tillgå ;)
 
Uppenbarligen arbetar skolan rätt hårt med anpassningen i det här fallet, det är verkligen inte normal undervisning att ha 1:1 lärare och elev, på skypeundervisning. Som jag förstod det är det första gången elev-lärare har haft lektion ihop och då behöver båda vara väldigt ödmjuka och hitta sätt att kommunicera. Jag kan anpassa min undervisning in i absurdum men det ligger även ett ansvar på eleven att försöka ta till sig undervisningen. Talesättet "man kan leda hästen till vatten men inte tvinga den att dricka" är rätt bra, jag kan på alla möjliga sätt erbjuda undervisning men det är upp till eleven att åtminstone försöka tillgodogöra sig den eller kommunicera vad det är som inte fungerar.
Ja, de arbetar hårt med att lösa det. De frågar gång på gång hur vi/ kag tycker. Men det hjälper inte hur mycket de än frågar om de inte lyssnar och tar till sig svaren.

Talesättet fungerar bra, men det är inte att erbjuda en häst vatten tillräckligt genom vattenkopp, om inte hästen förstår hur en sådan funkar.
 
Ja, de arbetar hårt med att lösa det. De frågar gång på gång hur vi/ kag tycker. Men det hjälper inte hur mycket de än frågar om de inte lyssnar och tar till sig svaren.

Talesättet fungerar bra, men det är inte att erbjuda en häst vatten tillräckligt genom vattenkopp, om inte hästen förstår hur en sådan funkar.
Men hästen behöver vara intresserad av att lära sig en vattenkopp om det ska kunna fungera. ;) Det är lite här ditt val kommer in, vill du lära dig att hantera vattenkopp och få fri tillgång till vatten eller vill du ha en hink och därmed riskera att stå utan vatten när du behöver det som mest?
 
Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så.

Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren.

Jag hade lektion idag, matte. Jag gjorde en miss första uppgiften men rättade mig själv. Läraren frågar några andra likadana frågor (olika siffror men exakt samma räknesätt) och jag svarar. Efter några uppgifter tröttnar jag och frågar "Känns det här nödvändigt?". Läraren svarar "Ja vi ska stärka och befästa kunskaperna". Det är inte så man befäster kunskaper, repetion är bra men med vissa intervaller och då räcker det med att påminna om att såhär gör man, inte traggla många uppgifter. Det har tagit mer än en termin för att jag öht skulle få uppgifter, så jag ligger lite efter men inte överdrivet då jag alltid legat lite före.

Jag svarar att då kan hon ha lektion med någon annan.
Bara första tycker jag att hon borde förstått, nu är jag enligt mig övertydlig.
Då frågar hon: Tycker du att vi ska gå vidare till uppgift 6 istället?

Den är precis likadan, men det är en textuppgift så man måste hitta siffrorna vilket inte är svårt. Det är få människor jag är så tydlig och konsekvent med som med skolfolk, för att undvika missförstånd. Jag är ofta sarkastisk utan att vara otrevlig, men det är så jag är. Det är jag inte med lärarna, de verkar inte kunna tolka det utan tror att jag är dum på riktigt.

Jag frågar om hon läste vad jag skrev, hon svarar att hon gärna vill fortsätta lektionen med mig. Det hjälper inte att hon vill det när hon inte läser vad jag skriver, alternativt hittar egna tolkningar.

Jag frågar om hon har rätt inställning och kunskap för det. Observera att jag inte ifrågasätter hennes förmåga som lärare generellt.

Hon frågar om vi ska gå vidare till uppgift 6.
Nu har jag tröttnat ordentligt.

Jag svarar att läs igenom vad jag har skrivit så har du svaret.

Nu har tiden för lektion gått ut så hon säger att vi slutar nu och hörs nästa vecka.

Jag är medveten om att jag inte är jättetrevlig, men kan faktiskt inte tycka att hon är det heller. Jag hade kunnat skriva vad jag tänkte, men det om något hade vart otrevligt.

Nu kom min mamma hem frän sipmötet (som var planerat idag). Då säger hon att de har sagt att det räknas som kränkande det jag skrivit? Och att rektorn minsann läst konversationen. Jaha, gör det då.

Jag är inte rädd för rektorn och har inga problem med att stå för vad jag sagt eller skrivit, anledningen till att jag vill ha lektion skriftligt. Min tanke med skrift är att både jag och läraren måste stå och hålla vad som skrivs (vilket det inte gör ändå).

Jag har alltid haft problem med att ha lätt för mig, jag vill inte riskera att det blir som i andra klass. Jag har lägre tröskel till vad som är traggel än de flesta och vad jag haft om skolan lyssnat.

Så nu är min fråga, tycker ni att jag var otrevlig/ kränkande mot läraren?

Eftersom du verkar efterfråga ett ärligt svar (bra!) så svarar jag ärligt utifrån den information du har delat med dig här:

Ja, jag tycker det var väldigt otrevligt! Framför allt reagerar jag på ifrågasättandet av hennes kompetens och inställning. Du har inte träffat läraren tidigare och tolererar inte att hon känner sig fram för att hitta en bra kommunikationsform med dig utan kräver att hon ska fingertopskänsla från minut 1, samtidigt som du medger att du ofta är sarkastisk och därmed svårtolkad.

Jag tolkar det dessutom som att skolan verkligen försöker anpassa undervisningen efter dina behov och du avfärdar den inom några minuter genom att säga "då kan du ha undervisning med någon annan".

Jag antar att ni båda två jobbar på efter bästa förmåga och tror att du verkligen har mycket att vinna på att sänka garden och ge henne en chans. Det låter som du har väldigt högt ställda krav på hur andra ska agera mot dig men inte riktigt tycker att du behöver leva upp till samma krav vad gäller ömsesidig respekt och välvilja.
 
Men hästen behöver vara intresserad av att lära sig en vattenkopp om det ska kunna fungera. ;) Det är lite här ditt val kommer in, vill du lära dig att hantera vattenkopp och få fri tillgång till vatten eller vill du ha en hink och därmed riskera att stå utan vatten när du behöver det som mest?
Och de allra flesta hästar fungerar med vattenkopp. Men sen finns det några enstaka som inte gör det, då kan man som ansvarig inte låta den stå utan vatten för det, även om den i teorin har fri tillgång.
 
Jag hade kunnat be om ursäkt, om jag visste att hon inte uppfattade vad jag menade.

Det tycker jag dock gäller läraren med, och jag tar inte illa upp för att någon frågar när den inte förstår. Hon förstod helt uppenbart inte vad jag menade, då är det bara bra att fråga
Jag förstår faktiskt inte hur hon skulle kunna ha uppfattat exakt vad du menade. Jag läste ditt startinlägg flera ggr för att förstå vad du menade. Och sedan tog det faktiskt några inlägg till från dig för att jag skulle få hela bilden.

Meningen "Är det här verkligen nödvändigt?" utelämnar massor information. Det blir helt omöjligt att förstå vad du faktiskt menar. Och det blir automatiskt svårare för den man konverserar med att fråga vad man menar om man uttrycker sig otrevligt. Hon gick ju dessutom vidare, till uppgift 6, som var lite annorlunda. Hur skulle hon kunna veta att du inte tyckte att den var annorlunda om du inte talar om det, framförallt som du inte ens talat om varför du inte ville räkna de föregående?

Jag tex upplever att textuppgifter är MYCKET svårare än rena taluppgifter. Jag har överlag väldigt svårt för uppgifter som blandar medium. Alltså om det är både text och siffror, eller serietidningar där det är både bilder och text är HELT omöjliga för mig att läsa. Så för mig så hade uppgiften garanterat varit HELT annorlunda. Hur ska hon veta att du inte är sådan om du inte talar om det?

Har inga som helst problem med bara text eller bara siffror. Förutom när det gäller instruktioner, för att läsa saker och ting i en specifik ordning från A-Ö är tydligen väldigt svårt. IKEA instruktioner får mig på riktigt att börja svettas innan jag ens har börjat, där blandar de dessutom ofta bilder och lite text, och man måste göra det i rätt ordning :arghh::arghh::rofl:
 
Och de allra flesta hästar fungerar med vattenkopp. Men sen finns det några enstaka som inte gör det, då kan man som ansvarig inte låta den stå utan vatten för det, även om den i teorin har fri tillgång.
Och du missar poängen med vad jag skrev. Men om vi försöker så här då, om hästen inte är motiverad nog att lära sig dricka ur en vattenkopp, och sparkar ut vattenhinken direkt efter att man har ställt in den i boxen så får hästen finna sig i att bli vattnad på regelbundna tider som passar mig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 047
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 597
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 504
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Min systerdotter började gymnasiet i Augusti. Det gick bra men hon blev sjuk. Det började med en förkylning (ej corona) men den gick...
2
Svar
28
· Visningar
3 935
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp