Är lärare verkligen så dumma?

Eftersom du verkar efterfråga ett ärligt svar (bra!) så svarar jag ärligt utifrån den information du har delat med dig här:

Ja, jag tycker det var väldigt otrevligt! Framför allt reagerar jag på ifrågasättandet av hennes kompetens och inställning. Du har inte träffat läraren tidigare och tolererar inte att hon känner sig fram för att hitta en bra kommunikationsform med dig utan kräver att hon ska fingertopskänsla från minut 1, samtidigt som du medger att du ofta är sarkastisk och därmed svårtolkad.

Jag tolkar det dessutom som att skolan verkligen försöker anpassa undervisningen efter dina behov och du avfärdar den inom några minuter genom att säga "då kan du ha undervisning med någon annan".

Jag antar att ni båda två jobbar på efter bästa förmåga och tror att du verkligen har mycket att vinna på att sänka garden och ge henne en chans. Det låter som du har väldigt högt ställda krav på hur andra ska agera mot dig men inte riktigt tycker att du behöver leva upp till samma krav vad gäller ömsesidig respekt och välvilja.
Jag ifrågasatte inte hennes kompitens som lärare till de allra flesta. Det här är inte första lektionen, men jag har aldrig träffat henne.

Skolan försöker, men inte utefter vad som sagts flera gånger. De chansar vilt, och det hjälper inte när vi påpekar det och ber de lyssna.
 
Och du missar poängen med vad jag skrev. Men om vi försöker så här då, om hästen inte är motiverad nog att lära sig dricka ur en vattenkopp, och sparkar ut vattenhinken direkt efter att man har ställt in den i boxen så får hästen finna sig i att bli vattnad på regelbundna tider som passar mig.
En bra början hade vart att sätta in hink, inte putsa vattenkoppen.
 
Uppenbarligen arbetar skolan rätt hårt med anpassningen i det här fallet, det är verkligen inte normal undervisning att ha 1:1 lärare och elev, på skypeundervisning. Som jag förstod det är det första gången elev-lärare har haft lektion ihop och då behöver båda vara väldigt ödmjuka och hitta sätt att kommunicera. Jag kan anpassa min undervisning in i absurdum men det ligger även ett ansvar på eleven att försöka ta till sig undervisningen. Talesättet "man kan leda hästen till vatten men inte tvinga den att dricka" är rätt bra, jag kan på alla möjliga sätt erbjuda undervisning men det är upp till eleven att åtminstone försöka tillgodogöra sig den eller kommunicera vad det är som inte fungerar.
Det kan säkert stämma att de försöker anpassa undervisningen så kanske det är som TS var inne på i första inlägget, att det är kompetensen som saknas. Bara det att ha undervisning med en lärare på en elev, jag kan mycket väl förstå att det leder till konflikt.
 
Jag är fullt medveten om skolplikten, vad hjälper det när man mår dåligt?
Jag känner mig lite triggad av det där.

Ja, man går till skolan ändå. Jag har gått till skolan under flera år och mått skit, flera samtal med kuratorn och sjuksyster, självmordstankar och många gånger suttit på toan gråtandes. Livet är inte alltid en dans på rosor.

Skolan är nog det softaste man kan gå, i alla fall när man jämför med ett jobb, som kräver mer av dig än det gör att sitta som elev i skolan. Kan ibland sakna att sitta på lektion, men samtidigt är det rätt gött att få lön också.
 
Jag ifrågasatte inte hennes kompitens som lärare till de allra flesta. Det här är inte första lektionen, men jag har aldrig träffat henne.

Skolan försöker, men inte utefter vad som sagts flera gånger. De chansar vilt, och det hjälper inte när vi påpekar det och ber de lyssna.

Jag tycker det låter som att det finns en diskrepans mellan vad du tycker att du behöver och vad de ser att du behöver. Och antagligen, utifrån min erfarenhet, så har ni båda rätt. Det vill säga, du har en bra uppfattning av hur stödet skulle utformas för att passa dig här i stunden, de har betydligt fler faktorer att anpassa sig till: såsom vetskap om att ditt sätt att tillgodogöra sig kunskap kanske fungerar nu, men inte kommer att fungera lika bra längre fram (hänvisning till det som har skrivits i tråden tidigare kring att "se svaren" och att det fungerar en viss tid, men inte är funktionellt hur länge som helst. Det betyder bara att den typen av problemlösning för den typ av problem ni sysslar med nu är automatiserad, men det betyder INTE att den kommer vara det på nästa nivå eller om ett år. De har MASSOR med mer förståelse för hur inlärning fungerar än vad du har, det måste du bara förhålla dig till som en sanning), men också vilka förutsättningar att bedriva undervisning de har och vilka ramar de måste hålla sig inom.

Och om du nu tycker att denna skriftliga form är så fel, avsäg dig den från början, istället för att racka ner på läraren.

Får jag fråga vad du är ute efter med tråden? Du verkar först öppen för att vara självkritisk och få hjälp att tolka ditt beteende, men när du får kritik för ditt beteende ser jag inga spår av självinsikt utan bara kritik mot skolans agerande.
 
Jag känner mig lite triggad av det där.

Ja, man går till skolan ändå. Jag har gått till skolan under flera år och mått skit, flera samtal med kuratorn och sjuksyster, självmordstankar och många gånger suttit på toan gråtandes. Livet är inte alltid en dans på rosor.

Skolan är nog det softaste man kan gå, i alla fall när man jämför med ett jobb, som kräver mer av dig än det gör att sitta som elev i skolan. Kan ibland sakna att sitta på lektion, men samtidigt är det rätt gött att få lön också.
Nej, det gör man inte när det är skolan man mår dåligt av.
 
Ja, jag läste hela.
Eftersom att jag inte har kontakt med personens chef skriver jag direkt till personen. Skolan är väldigt mycket inne på autism, och om de har den bilden borde dem (enligt mig) läsa som det är skrivet.

Varför skulle jag ha det synsättet på en annan människa, oavsett vad denne jobbar som?
Det spelar ingen roll. Det är fortfarande så det uppfattades. Och det var väl ett problem att kommunikationen inte fungerade? Så då är det bättre att nästa gång inte låta som om man ser ned på lärare, även om själv tycker att det är helt självklart att man inte gör det. Läraren vet ju inte självklart att du inte ser ned på läraren?

Det är samma sak med "Är lärare verkligen så dumma" lärare är ju olika personer och antagligen olika dumma eller smarta beroende på. De har dock gått igenom en lärarutbildning. Så även om läraren möjligen är dum så har den fortfarande kunskap om matematik att förmedla. Eller att se över om en elev kan. Och har samma rättigheter till att inte bli ledsen som någon som är smart.

Det är ju inga konstigheter, det finns många människor i världen som tycker att de är bättre än andra. Så då gäller det att inte låta så bara så det inte sker missuppfattningar.
 
En bra början hade vart att sätta in hink, inte putsa vattenkoppen.
Jag ser gårdagens lektion som en vattenhink för att se om du ens vill ha vatten och du sparkade ut den. ;) Jag förstår att det kan vara svårt att förstå vilken ynnest det är att ha en lärares fulla uppmärksamhet och fokus, för det var det du fick och du har hamnat i försvarsställning i den här frågan istället för att fundera över vad som faktiskt hände. Skulle du varit mitt barn hade jag rått dig till att ta ett steg tillbaka, läs igenom dels det du har skrivit och dels de svar du har fått och försök se situationen ur lärarens perspektiv. Nej det är inte säkert att läraren gjorde helt rätt, men du betedde dig ganska illa mot läraren oavsett hur högt IQ du har. Det är inte lätt i din ålder att se att någon gör saker för ditt eget bästa trots att du kanske inte håller med om det, jag har den diskussionen rätt ofta med mina egna barn trots att de är högfungerande och är med all säkerhet inom den högre skalan inom normalskalan på IQ.
 
Jag tycker det låter som att det finns en diskrepans mellan vad du tycker att du behöver och vad de ser att du behöver. Och antagligen, utifrån min erfarenhet, så har ni båda rätt. Det vill säga, du har en bra uppfattning av hur stödet skulle utformas för att passa dig här i stunden, de har betydligt fler faktorer att anpassa sig till: såsom vetskap om att ditt sätt att tillgodogöra sig kunskap kanske fungerar nu, men inte kommer att fungera lika bra längre fram (hänvisning till det som har skrivits i tråden tidigare kring att "se svaren" och att det fungerar en viss tid, men inte är funktionellt hur länge som helst. Det betyder bara att den typen av problemlösning för den typ av problem ni sysslar med nu är automatiserad, men det betyder INTE att den kommer vara det på nästa nivå eller om ett år. De har MASSOR med mer förståelse för hur inlärning fungerar än vad du har, det måste du bara förhålla dig till som en sanning), men också vilka förutsättningar att bedriva undervisning de har och vilka ramar de måste hålla sig inom.

Och om du nu tycker att denna skriftliga form är så fel, avsäg dig den från början, istället för att racka ner på läraren.

Får jag fråga vad du är ute efter med tråden? Du verkar först öppen för att vara självkritisk och få hjälp att tolka ditt beteende, men när du får kritik för ditt beteende ser jag inga spår av självinsikt utan bara kritik mot skolans agerande.
Jag tycker att det skriftliga oftast fungerar bra.

Jag är mest ute efter folks åsikter, och hur de agerat.
 
... såsom vetskap om att ditt sätt att tillgodogöra sig kunskap kanske fungerar nu, men inte kommer att fungera lika bra längre fram (hänvisning till det som har skrivits i tråden tidigare kring att "se svaren" och att det fungerar en viss tid, men inte är funktionellt hur länge som helst. ...
Jag vill bara säga att jag delvis tar tillbaka mitt tidigare bidrag i tråden när det gäller matematik och behovet av repetition. Generellt stämmer det men efter den ytterligare info som kommit fram tror jag inte det är rätt i det här specifika fallet.
 
Det kan säkert stämma att de försöker anpassa undervisningen så kanske det är som TS var inne på i första inlägget, att det är kompetensen som saknas. Bara det att ha undervisning med en lärare på en elev, jag kan mycket väl förstå att det leder till konflikt.
Skolan har nog kompetens, att ha en lärare till en elev är det som oftast efterfrågas och sällan kan uppfyllas. Är kemin mellan lärare och elev dålig kan det självklart bli konflikt men det är ännu större risk för konflikt om läraren dessutom ska förhålla sig till fler elever.
 
Det är bara psykologer som har behörighet att göra WAIS-tester och varje "rättningsblad" kostar en del så antingen får du 1) hitta en bussig och lite etiskt flytande psykologbekant med tillgång till WAIS-väska (testmaterialet alltså) eller 2) beställa en privat utredning för säg 20-30 tusen. Möjligt att du kan komma lite billigare undan om du formulerar att det BARA är WAIS-testningen du vill åt och ingen läkarbedömning eller dylikt.

IQ-tester som används hos exempelvis MENSA är ju regelrätta logisk slutledningsförmåga och det är liksom ett paraplybegrepp för intelligens. Rent teoretiskt så ska det vara hög korrelation (överrenstämmelse) mellan ett sådant logiskt slutledningstest och exempelvis Helskale-IK som man benämner det viktade medelvärde som WAIS ger. Lite förenklat men också invecklat så brukar man säga att test av olika förmågor (ex visuella, språk, spatialt) ska "ladda" på "G" (generell intelligens) och logiskt slutledning är det som laddar allra starkast. Om du bara väljer ett deltest så är alltså det med logisk slutledning det som teoretiskt ger bäst uppskattning av hela intelligensen (och det som också är mest förknippat med klassiska men simplistiska modeller av vad intelligens är)

Det kan vara så att du är ovanligt stark eller ovanligt svag inom några av de andra områden som illvet-testet omfattade, vilket gör helskale-värdet mindre tillförlitligt. Allra helst ska alla de olika deltesten befinna sig någorlunda nära varandra föra att man ska våga dra slutsatser om den generella intelligensen. Presterar man över medel på allt utom exempelvis spatial förmåga där man är helt under isen, så 1) drar ju det ner helskalevärdet onödigt mycket och 2) pekar det ut en viktig brist som man kan behöva arbeta med/kompensera/träna/få hjälpmedel/ för, vilket såklart är bra. Finns det stora avvikelser över alla skalor ska man egentligen inte uttala sig om ett medelvärde, alltså.

Mvh, har jobbat mycket med att utreda framför allt det sistnämnda, och allmän intelligensnörd. Har tyvärr ingen väska att tillgå ;)

Jag får leva i ovetskap helt enkelt. Illvet gav ju dels en uppskattad iq och dels resultatet på "deltesterna". Jag låg som lägst på 16/20 (gissa vilket ;P) och som högst på 20/20. (16,17, 17,19,20). Så det spretade inte så mycket som jag trodde. Samtidigt tror jag inte riktigt på resultatet omvandlat till iq.
Men jag får nog helt enkelt leva i ovetskap.

Det gör inget, jag blev bara lite nyfiken utifrån tråden och att det tog mig väl upp i vuxen ålder att inse att min hjärna inte verkar tänka riktigt som alla andras. Det beror nog snarare på något man kan sätta en helt annan diagnos på än begåvningskorrelerad ;)
 
Jag vill bara säga att jag delvis tar tillbaka mitt tidigare bidrag i tråden när det gäller matematik och behovet av repetition. Generellt stämmer det men efter den ytterligare info som kommit fram tror jag inte det är rätt i det här specifika fallet.

Det får man absolut göra :D

Jag syftade framför allt till elo's väldigt bra beskrivning av nivåer av förståelse.
 
Utgår du från att det här är första lektionen med läraren?
Det var det jag antog när du skrev att tidigare lärare har arbetat på annat sätt som du har upplevt fungerar. Om det här är något som har pågått en längre tid med samma lärare att du gör någon uppgift och vägrar göra fler under lektion, lämnar in gjorda uppgifter utanför lektionstid så misstänker jag snarare att gårdagens lektion handlade om att försöka avgöra om du faktiskt förstår eller om du fuskar när du lämnar in saker som inte har skett i realtid.
 
Jag ifrågasatte inte hennes kompitens som lärare till de allra flesta. Det här är inte första lektionen, men jag har aldrig träffat henne.

Skolan försöker, men inte utefter vad som sagts flera gånger. De chansar vilt, och det hjälper inte när vi påpekar det och ber de lyssna.

Jag frågar igen. Kan du nu i efterhand förstå att läraren kan ha upplevt det som förolämpande och otrevligt? Fast du inte menade det så?

Jag frågar inte för att kritisera eller "sätta dit" dig utan för det har enormt stor betydelse för både den här diskussionen och din undervisning.
 
Skolan har nog kompetens, att ha en lärare till en elev är det som oftast efterfrågas och sällan kan uppfyllas. Är kemin mellan lärare och elev dålig kan det självklart bli konflikt men det är ännu större risk för konflikt om läraren dessutom ska förhålla sig till fler elever.
Det gäller helt andra elever, väldigt sällan de som har lätt att ta in det som skall läras ut.
 
Det var det jag antog när du skrev att tidigare lärare har arbetat på annat sätt som du har upplevt fungerar. Om det här är något som har pågått en längre tid med samma lärare att du gör någon uppgift och vägrar göra fler under lektion, lämnar in gjorda uppgifter utanför lektionstid så misstänker jag snarare att gårdagens lektion handlade om att försöka avgöra om du faktiskt förstår eller om du fuskar när du lämnar in saker som inte har skett i realtid.
Jag har lämnat in få uppgifter utanför lektionstid, även om jag gjort ganska många.

Jag upplever inte att det fungerat speciellt bra innan vilket skolan vet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 987
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 483
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Min systerdotter började gymnasiet i Augusti. Det gick bra men hon blev sjuk. Det började med en förkylning (ej corona) men den gick...
2
Svar
28
· Visningar
3 898
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp