Bukefalos 28 år!

Är man sjuk när man är förkyld?

susanne

Trådstartare
I en diskution med en kollega tvistade vi om ifall man är sjuk när man är förkyld. Jag anser inte det och jobbar som vanligt, om än inte lika effektivt. Han tycker att man ska vara hemma när man är förkyld så att man inte smittar ner sina kollegor (vi har inte kundkontakt). Jag kan förstå de som blir jättedåliga och får feber, de kan inte jobba, men jag som ändå kan jobba och där förkylningen sitter i under minst två veckor, oftast mer. Det är såklart ingen vits att vara hemma bara de dagarna då det är värst, jag riskerar ändå smitta mina kollegor, så allt eller inget. Hur ser försäkringskassan på om jag skulle vilja vara hemma för förkylning i tre veckor, där jag inte ens har feber utan bara snuva och lite hosta? Hur ser ni på det? Kan man gå till doktorn och få läkarintyg med bara lite snuva?
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Bara lite snuva och hosta jobbar jag med, absolut. Feber, elak rethosta eller liknande så stannar jag hemma.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag som är sjuk i tre veckor gör som du (om jag inte totaldäckar i feber eller jätteont i halsen någon enstaka dag någon gång om året).

Men andra människor får ju förkylning mer kort och intensivt. Det är nog de som inte förstår att vi som får långdragna milda travar till jobbet.
 
Senast ändrad:
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

hur sjutton skulle det fungera om alla var hemma för en lättare förkylning tänkte han? Har också stött på det synsättet men jisses vilken sjukfrånvaro det skulle vara då!
Däremot kan man ju vara om sig och kring sig med hygien och vad man gör för att inte smitta andra. Ett gränsfall är väl de dagar man inte gör annat än snyter sig, det är inte trevligt, men frågan är om det verkligen är bättre för kollegorna att man är borta, särskilt i ett jobb där de andra får mer jobb. Har man ett jobb man kan sitta hemma ett par dagar och arbeta är det ju en bra lösning.