Bukefalos 28 år!

Är man sjuk när man är förkyld?

susanne

Trådstartare
I en diskution med en kollega tvistade vi om ifall man är sjuk när man är förkyld. Jag anser inte det och jobbar som vanligt, om än inte lika effektivt. Han tycker att man ska vara hemma när man är förkyld så att man inte smittar ner sina kollegor (vi har inte kundkontakt). Jag kan förstå de som blir jättedåliga och får feber, de kan inte jobba, men jag som ändå kan jobba och där förkylningen sitter i under minst två veckor, oftast mer. Det är såklart ingen vits att vara hemma bara de dagarna då det är värst, jag riskerar ändå smitta mina kollegor, så allt eller inget. Hur ser försäkringskassan på om jag skulle vilja vara hemma för förkylning i tre veckor, där jag inte ens har feber utan bara snuva och lite hosta? Hur ser ni på det? Kan man gå till doktorn och få läkarintyg med bara lite snuva?
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Bara lite snuva och hosta jobbar jag med, absolut. Feber, elak rethosta eller liknande så stannar jag hemma.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag som är sjuk i tre veckor gör som du (om jag inte totaldäckar i feber eller jätteont i halsen någon enstaka dag någon gång om året).

Men andra människor får ju förkylning mer kort och intensivt. Det är nog de som inte förstår att vi som får långdragna milda travar till jobbet.
 
Senast ändrad:
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

hur sjutton skulle det fungera om alla var hemma för en lättare förkylning tänkte han? Har också stött på det synsättet men jisses vilken sjukfrånvaro det skulle vara då!
Däremot kan man ju vara om sig och kring sig med hygien och vad man gör för att inte smitta andra. Ett gränsfall är väl de dagar man inte gör annat än snyter sig, det är inte trevligt, men frågan är om det verkligen är bättre för kollegorna att man är borta, särskilt i ett jobb där de andra får mer jobb. Har man ett jobb man kan sitta hemma ett par dagar och arbeta är det ju en bra lösning.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Det beror ju på vad man jobbar med, kan jag tycka. Jobbar man tex inom vården och inte har möjlighet till andra arbetsuppgifter borde man ha en lägre "tröskel" än om man sitter på ett kontor . Lätt förkylning eller snuva jobbar väll de allra flesta med?
Jag jobbar trots förkylning så länge jag ork att gå till jobbet. Är jag så förkyld att det är övermäktigt att ta promenaden på 5 minuter så stannar jag hemma, oavsett feber eller ej. Det händer oerhört sällan.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Hur ser ni på det? Kan man gå till doktorn och få läkarintyg med bara lite snuva?
Nej men med mycket snuva. Jag tycker att man kan gå till jobbet med vanlig enkel förkylning. Dvs. lite nästäppa, nysningar lite typ jag- blev- kall- igår snuva, lite hostningar
Värre... till riktigt jobbig förkylning (även utan feber) då ska man bli hemma tycker jag. Feberkänsla i kroppen (fortfarande utan feber) absolut hemma. Sen är det visst så att man smittar som värst när man mår som sämst.
Människorna på mitt jobb går alla dar i veckan till sitt arbete eftersom de går skift med en jädra massa tillägg och förlorar väldigt mycket på att sjukskriva sig. Illa tycker jag!!
gulan
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Det är ju skillnad på förkyld och förkyld. Jag är alltid förkyld. Men när jag har feber, måste be kunderna att vänta för att muta och hosta, inte förstår vad kunden säger eller vad jag ens håller på med längre, då ska jag vara hemma.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag brukar tycka att man ska vara hemma med förkylning om

a) man är äcklig för andra genom sitt snörvlande och hostande :yuck:
och/eller
b) man upplever att man blir försämrad genom att kämpa vidare på jobbet. Det har jag gjort en gång, och det slutade med en rejäl luftvägsinfektion, så numera är jag s a s uppmärksam på kroppens signaler.

Jag jobbar på kontor, kan tänka mig att tröskeln är lägre för dom som jobbar inom vården t ex.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Det finns arbetsplatser man inte får vara på om man är aldrig så lite förkyld. Inom vården t ex, kan det ju vara otroligt olämpligt att ens vara lite förkyld om du jobbar med en känslig patientgrupp.

Jag försöker verkligen att hålla mig undan arbetskamrater om jag är förkyld, även om jag inte blir så sjuk, kan andra bli rejält mycket sämre om de blir smittade. Och då har vi ju problem i projekten.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag tycker man kan vara hemma under den mest akuta fasen när näsan rinner som en kran. Måste man vara på jobbet kan man hålla sig på lite avstånd.

Väldigt sunkigt med folk som sitter och snyter sig och lägger snoriga näsdukar på matbordet. Urrk!
 
Senast ändrad:
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Har man feber ska man vara hemma. Dock har faktiskt en läkare sjukskrivit mig p.g.a. rejäl nästäppa och andningsbesvär i samband med svår allergi och astma. Då kände jag mig lite fånig, men jag hade verkligen svårt att jobba också, då all kraft gick åt till att andas.

Så, i fall där man faktiskt har väldigt svårt att andas som följd av förkylning kan jag se att man är hemma under den värsta dagen.


Annars inte.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag jobbar med ögon. Ögon är ganska känsliga för förkylningsvirus. Jag har själv haft just förkylningsvirus på hornhinnan. Det satt i sex månader och kändes som när man får en ögonfrans i ögat....hela tiden. :crazy:
Så jag stannar gärna hemma de första fyra-fem dagarna för att inte smitta, chefen beordrar sen mig att vara hemma en vecka till för att vi inte får jobba med förkylning.

Kontaktlinsbärare lever farligt om de tex har linser när de är förkylda, ni kan ju själva läsa er till vad keratit kan orsaka, då känns det dumt att jag som personal är där och smittar just den kundkategorin.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Beror helt på vilket jobb du har. Jag försöker undvika då mitt jobb är fysiskt och ofta med infektionskänsliga personer.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Skulle man vara hemma för förkylning hade man knappt jobbat i mitt yrke under vintern. Jag jobbar som tränare och ryttare. Man är sjuk större delen av vintern.
Man rider och svettas och ska sen stå och frysa och man måste skrika och anstränga rösten i kylan. Alltså blir man förkyld konstant.

Men oftast kan man ju hålla avstånd och smittar inte så lätt.
Alltså jobbar man.

Hade jag jobbat på kontor hade jag inte blivit sjuk lika lätt och förmodligen av hänsyn till andra stannat hemma om jag var sjuk.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag är intutad sen barnsben att feber är det som avgör om man får vara hemma eller inte. Nu har jag i vuxenålder släppt den regeln en aning och går mer på hur jag faktiskt mår samt vilka uppgifter jag förväntas göra den dagen. T.ex. sjukskrev jag mig från mitt jobb som konduktör när jag tappade rösten. När jag jobbade i ett öppet kontorslandskap såg jag till att jobba hemifrån de värsta dagarna för att skona intillsittande kollegor från snörvel och hostattacker.

Är av typen som har korta men intensiva förkylningar, så ofta så är det inte så mycket att orda om. Med 39 graders feber så kommer jag helt enkelt inte ur sängen.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

*kl*

Tycker också att det beror helt på vilket jobb. Lite ont i halsen/lättare snuva och hosta borde vem som helst kunna stå ut med (både friska kollegor och den sjuka under arbetstid).

De jobb jag haft har inneburit mycket kundkontakt, mycket fysiskt arbete och för det allra mesta var det till att jobba utomhus. De första dagarna av mina förkylningar brukar jag kunna köra på precis som vanligt, sedan kommer oftast en kortare period med rejält illamående och yrsel. Har tur om jag hinner till toaletten efter att ha klivit upp ur sängen innan jag svimmar.. Så då har jag kunnat med att stanna hemma ett par dagar för att sedan köra på igen när den värsta sjuklingskänslan har gått över. Sedan är det inte sådär jättetrevligt när man själv eller kollegan sitter och snyter sig 20 gånger under lunchrasten, vare sig man är frisk nog för att arbeta eller inte.. :p
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

KL

Varför tycker så himla många att det beror på vilket arbete man har om man ska stanna hemma eller ej?
Ni har inte tänkt på att det finns både kunder och kollegor som kan vara väldigt infektionskänsliga, där det blir rent av farligt att bli förkyld?
Finns flera vanliga sjukdomar som behandlas med tex cellgifter eller andra mediciner som påverkar immunförsvaret kraftigt som underhållsmedicin och många gånger kan arbeta trots tung medicinering.

Fruktansvärt respektlöst att inte bry sig om dem!
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag jobbar på så länge jag orkar ta mig till jobbet. Däremot har jag varit sjukskriven för hosta i tre veckor. Jag kunde inte prata utan hostattaker, och mitt jobb går till stor del ut på att prata. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 979
Senast: bollen__
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 861
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 716
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Köpte en grej på letsdeal som jag ska använda idag. Såg nu att sista datum för den var 24/10. Jag skulle gått mycket tidigare men har...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp