Är ni nöjda med er livsstil?

villagegirl

Trådstartare
Ja alltså, som rubriken säger: är ni nöjda med er livsstil? Med t ex jobb, fritidsintressen, boende, hälsa osv. Lever ni på det sätt som ni vill och är nöjda med? Om inte, har ni en plan för att förbättra den och på vilket sätt? Är det en tillfällig period med ett slutdatum eller har ni fastnat?

Helt enkelt: lever ni så som ni mår bra av?


Jag själv är halvnöjd med min livsstil. Det största som jag skulle behöva (och nu jobbar för att få till) är att ha ett jobb med regelbundna tider, jag vill helst jobba ungefärliga kontorstider med lediga helger och kvällar. Detta eftersom att jag är väldigt beroende av att kunna äta på regelbundna tider, samt får bäst sömn då (med regelbundna tider alltså). Sen så vill jag också kunna boka in fritidsaktiviteter samt träffa vänner, som bara går att göra på kvällar/helger.

Saker som jag vill förbättra och som automatiskt skulle bli bättre ifall jag hade regelbundna tider är kosthållning och motion. Då skulle jag kunna ha träningspass som jag går på varje vecka, samt kunna äta mellanmål (som jag ganska beroende av, då jag är hungrig hela tiden).

Min tredje sak som jag är missnöjd med är boendesituationen. Jag och min sambo har flyttat runt en massa och därför inte "bo:at" in oss någonstans. För tillfället bor vi säkert där vi bor nu, men vi har ev chans att bo på ett ställe som vi jättegärna vill bo på men det drar ut på tiden, och det som stör i situationen är ju att jag bara vill veta var vi ska bo, så att jag vet och vi kan börja inreda/renovera.

Hur lever ni, är ni nöjda?
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Kort svar: Verkligen inte.

Längre svar: Jag är arbetslös och skulle verkligen behöva ett jobb för att ha råd med att vara så aktiv som jag vill vara. Jag vill träna på gym, gå kurser med hunden, tävla med hunden osv. Vill även ha råd att flytta och helt enkelt kunna börja leva ordentligt.

Samtidigt tar jag ganska bra hand om mig, försöker ha bra matvanor och rör på mig mycket under dagarna. Jag har regelbunden dygnsrytm, sover bra och har fantastiska vänner och underbara föräldrar. Det gör att jag mår bättre än någonsin fysiskt och psykiskt, trots att jag tidigare haft utbildning och en bra lägenhet. Kan jag bara kombinera hur jag mår nu med något som ger mig en inkomst osv, jäklar vad bra allt kan bli då :)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag skulle säga att för min ålder på 23 år så är jag himla nöjd med min tillvaro. Kontorsjobb med årsarbetstid vilket ger otroligt mycket flexibilitet, nära till jobbet med 5 min promenadväg, sambo, en underbart fin 2:a som vi renoverade helt i somras, häst som skall ha föl i somras och möjlighet till att resa ordentligt (minst 1 stor och en liten resa om året) vilket är ett stort intresse för oss. Fantastiska vänner och bekanta i min närhet som förgyller dagarna. Vad jag saknar kanske just nu är möjligheten att ha ytterligare en häst till och en balkong vilket tyvärr saknas på nuvarande lägenheten. :meh:

Det är väl dock inte så att det är såhär jag ser mitt liv bli. Jag hoppas när jag blivit lite äldre och jobbat lite längre att jag skall ha möjlighet att ha en större villa/gård gärna belägen i florida, ha möjligheten att ha 2-3 hästar tävlingshästar och ett par avelsston. Samt att jag skall få se resten av världen :) det finns planer för allt, vi vet exakt hur vi sparar, prioriterar och vad vi bör ha råd med och när. Sen får man se vad livet erbjuder! :)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Nja... jag är rätt nöjd med hur mitt liv ser ut nu nen inte att det stannar där :)
Har ett jobb där jag trivs väldigt bra men som inte är inom det jag är utbildad till. Det skulle jag vilja ändra på men svårt att få fast jobb där så samtidigt går jag i valet och kvalet om huruvida jag ska satsa på att avancera i nuvarande företag.

Sen bor jag i lägenhet och vill ha hus, men där måste vi spara först men har börjat kolla runt lite.

I övrigt, med förhållande, fritidsintresse, träning osv är jag väldigt nöjd :)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Ang att fastna så nej, det har jag inte gjort nu. Har dock haft en period när allt i princip stod still då jag var arbetslös (och många jobb kommer med kort varsel). Det händer att jag får prestationsångest över jobbsituationen, men oftast försöker jag leva livet nu och då får "rätt" jobb komma när det kommer. Fortsätter söka gör jag men inte riktigt lika intensivt.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag är nöjd med hur jag har det, men jag har förstås fortfarande saker jag vill uppnå.

I dagsläget bor jag t ex i lägenhet, och en dag vill jag ha villa istället. Jag tänker ta mig igenom min uni-utbildning (är föräldraledig för tillfället). Fortsätta med mina goda vanor :D
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag är väldigt nöjd, har fått mitt drömjobb, har en lägenhet som jag äger (med balkong, badkar och klädkammare...det enda skulle väll vara att jag vill bo i ett lite mer centralt, eller på hästgård)

Med fritidsintressen och träning så har jag verkligen kommit igång igen, förhoppningsvis uppnår jag mina mål, har iaf uppnåt flera av delmålen redan.
Så ja, för att ändra på saker sätter jag upp mål

Om jag är missnöjd med ngt så är det att min familj är långt bort och att jag inte hittat kärleken. Men det senare händer väll förr eller senare.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag vill ha en man och bättre ekonomi (vilket går lite hand i hand), samt skärpa mig och återgå till att banta och träna. Det senare ska tas tag i nu när våren kommit.

I övrigt är jag nöjd. Byter gärna ut hyresrätten mot en bostadsrätt, och för den delen bostadsort, men efter omständigheterna som singel är det OK.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag är halvnöjd. Det mesta i "missnöjet" bottnar i att jag är arbetslös, för det leder till att ekonomin är mindre bra och hindrar mig från saker jag vill göra, som att åka ut och träna och tävla med ponnyn. Jag skulle precis som du vilja ha ett jobb med kontorstider eftersom det passar mitt liv bäst (jag vill vara ledig kvällar och helger av två skäl, det är då min familj är ledig och det är då alla träningar och tävlingar för hästen äger rum), men nu kommer jag förmodligen behöva jobba ännu en sommar med oregelbundna skittider (fast jag ska ju vara tacksam för att jag ens får ett sommarjobb).

Skulle jag bara få ett jobb skulle jag ta tag i ridningen ordentligt igen, och rida för tränare, det behöver vi. Boendesituationen är väl inte heller den bästa, men jag tar hellre och bor som jag gör nu ett tag till mot att kunna få tag i något vettigare ställe sen när jag skramlat ihop lite pengar. Jag är ingen lägenhetsmänniska, så en lägenhet skulle bara vara en mellanlandning, och jag vill verkligen ha eget stall någon gång i framtiden så jag kan bestämma över min egen häst precis som jag vill ha det. Men det är väl sett hur lite längre perspektiv, även om man kan ha tur här där jag bor och få tag i mindre hästställen för nästan inga pengar alls.

Sen tror jag väl förvisso att man aldrig blir nöjd, och det ska man kanske heller inte bli, utan hela tiden ha mål att sträva efter. Men får jag bara i tur och ordning
- jobb
- träning
- eget boende för både mig och ponny
så är jag mycket mer i fas sen.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag är nöjd och inte nöjd. Jag har en fantastisk son och sambo, sonen prioriterar jag framför allt annat.
Men jag vill gå färdigt min uni-utbildning, flytta till ett större hus och ha en egen häst. Det som jag skulle behöva mer utav är pengar, så jag kan ha den där hästen och storrenovera ett hus:)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Mitt liv är helt upp och ner: Jag och kollegorna på min avdelning fick kicken för ca fyra månader sen. Jag slutade jobbet sista feb och är arbetsbefriad med lön i mars. Har börjat timvika inom samma bransch på ett bra ställe, i sommar kommer jag skiftpendla till Sthlm - inte idealt, men det är ett superjobb jag kommer ha i sommar med bra betalt, förhoppningsvis kul och en fin pinne i CV:t.

Håller på att sälja av en häst delvis pga den ändrade situationen men mest pga att jag och hästen inte matchar samt att mitt intresse just nu bara räcker till en häst, så försäljningen är positiv på flera plan. Samtidigt har jag träffat, vad jag tror är, mannen i mitt liv.

Det är skitjobbigt att gå från fast inkomst till mer osäkert och fasta jobb finns knappt i min bransch, så fråga är nu: Vad vill jag på det planet? Samtidigt kul att göra lite annat än det jag gjort i sju år. Resten av livet är däremot awesome!
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag är tyvärr mer missnöjd än nöjd med livet. Och de flesta sakerna kan jag just nu och kanske aldrig någonsin göra något åt vilket gör att jag delvis måste hitta andra vägar för att känna mig nöjd = väldigt svårt.

Lever och bor ihop med någon jag älskar mycket.
Vad som fattas mig är att vara frisk, orka träna aktivt och leva sundare, ha en fritidssysselsättning (förr var det häst men pga skador är det i dagsläget svårt).

En framtidsdröm för mig som kanske är självklart hos andra är att bli frisk och orka träna och vara aktiv. Bo på landet och ha egna hästar hemma igen. Och sen åter igen - se över vänskapsbanden som i vissa fall inte borde få ta plats i ens liv.
Eftersom jag är student i minst 3 år till drömmer jag om resor och weekends som gör att vardagen inte känns lika grå!
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag är nöjd med det mesta faktiskt, jag gör det jag har lust med, jag följer min plan mot mål i livet som jag både vet är realistiska och möjliga att nå, vilket ger tillfredsställelse när jag når dit. Har utbildat mig, har fast jobb, ska vidareutbilda mig också. Jobbar oregelbundet för att jag inte vill ha samma arbetstider jämt, passar bra när man har häst tycker jag.
Jag ägnar det mesta av min fritid till att rida och greja i stallet och kämpar på med att bli bättre på ridning, att träna för att tävla högre klasser.

Jag mår bra i mig själv och hänger inte upp mitt liv på någon annan person.

Det enda jag skulle vilja förbättra är inkomsten och få lite mer ledig tid.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag är glad över att ha gått från att vara helt förvirrad och borttappad till att börja lista ut vad jag vill ha och trivs med. Och dessutom börjat bocka av "checklistan" :-). Men det kan alltid bli bättre hehe. Så nöjd är inte riktigt rätt ord, jag är inte nöjd-mätt. Men jag uppskattar att jag tagit mig dit jag har och det peppar mig att fortsätta sträva.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Överlag är jag väldigt nöjd och lycklig med mitt liv, det finns helt klart fler bra saker än mindre bra;

- Jag har två jobb inom helt olika saker som jag verkligen älskar. Jag är alltid glad när jag ska få gå till jobbet. Det ena är på natten, vilket dessutom ger mig en massa ledig tid. :D
- Jag har två suveräna hundar, som jag har möjlighet att lägga mycket tid på med tanke på hur jag jobbar.
- Jag är helt färdig med en utbildning, och nästan klar med den andra.
- Det jag gör nu ger mig bra erfarenhet och är en förutsättning för det jag eventuellt vill göra sen, sas.
- Jag älskar min sambo mer än någonting annat på hela jordklotet, han är den mest fantastiska människan jag känner.
- Mina vänner är de bästa som finns, och jag är döförtjust i sambons polare också.
- Min svärmor och resten av den familjen är :love::love:
- Min egen familj går inte av för hackor heller, och jag är så glad för att min mamma äntligen fått ett grymt jobb som hon älskar, och inte bara viger livet åt att ta hand om hem och familj. I år var första gången hon glömde ge oss "ungar" något på alla hjärtans dag t ex och jag är så glad att hon har annat att tänka på!
- Jag har kommit igång med vettigare mat-rutiner, försöker verkligen pilla i mig lite frukost så att jag sedan fyller på regelbundet resten av dagen, och slipper må illa och bli så hungrig att jag bara slänger i mig massa skit.
- Vår ekonomi gör att vi har möjlighet att köpa typ det vi vill ha, och roa oss med en av våra stora hobbies; dricka fin-öl på favoritpubarna.

Det enda jag egentligen vill ändra på är vår boendesituation. Vi sitter inte i vattnet på något sätt, men vi vill så gääääärna ha hus nu. Vi har en rejäl kontantinsats och ett bra lånelöfte; nu fattas bara huset! Detta är ju något vi jobbar på däremot, så jag hoppas att det blir ett fint hus till oss inom en snar framtid. Helst typ idag. Jag skulle också vilja bli av med mina "dippar". Har känt mig så sjukt jävla trött ett tag. Inte "åh, det hade varit fint med en liten lur-trött", utan snarare "jag orkar inte, seriöst jag skjuter mig hellre i huvudet än hänger en enda maskin tvätt". Vet inte vad det beror på, men det gör också att jag blir lite off. Känner mig inte deppig direkt, men fan inte peppig heller liksom. Nu har jag iaf lyckats ta tag i ett gäng "måste göra" och då känns det lite bättre, även om jag fortfarande är trött. Ett måste kan ju också vara att kolla hur jag mår hos vårdcentralen t ex.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag lever absolut som jag mår bra av. Det jag kan påverka har jag styrt upp bra, tycker jag! Toppenfin sambo, en älskad katt, en bra familj här (sambons familj) och en bra familj hem-hemma, läser på en utbildning där jag trivs och jag äter, tränar och sover bra. Har få men nära vänner, bra studiekamrater och inga problem att roa mig när jag är ledig. Förutom värkproblematik i händerna är jag frisk och kry, träningen som jag varit disciplinerad med senaste fyra åren har gjort mig någorlunda stark men framförallt är jag uthållig och har bra kondition.

Det enda jag verkligen avskyr med mitt liv är vårt boende, jag har nog aldrig avskytt en lägenhet så som jag avskyr den här. Tack och lov är det nu bara fyra-fem månader tills vi får vår nyproducerade bostadsrätt.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Ja och nej. Jag är nöjd med hur jag lever precis just nu - speciellt vad gäller fritid och hälsa - men kan samtidigt inte vänta tills jag får påbörja nästa del av mitt liv och gå vidare från det här. Är snart klar med tredje året av fyra på universitetet och börjar väl känna mig lite mätt på livet som student. Det är förvisso kul, ger mig massor av fri tid och möjligheter, men jag börjar känna ett behov av att göra något mer. Bidra, förändra, hjälpa. Det känns inte så värdefullt att sitta med näsan i böckerna och skriva en massa uppsatser, och även deltidsjobbet jag har börjar kännas mer och mer uttjatat och värdelöst. Så är det ju självklart inte, men jag tror att jag börjar bli lite mätt på det hela.

Jag längtar också efter att få lite mer stabilitet i mitt liv - att "settle down" någonstans och veta att där vill jag bo. Jag har vetat redan från början att jag inte vill stanna i den staden jag bor i nu när jag är klar med studierna, och det i kombination med allt som lockar i Sverige gör att jag inte riktigt känner att jag kan/vill påbörja någon relation eller liknande här. Jag är alltid på väg någon annanstans känns det som; om det så är en tvåveckors resa till Sverige nästa månad eller en permanent flytt till England om ett år. Samtidigt känner jag längtan efter en relation och någon att dela livet med, men när allt är så flytande och ovisst som det är nu - på gott och ont - känns det som sagt svårt och komplicerat.

Jag inbillar mig att allt det här kommer att lösa sig efterhand som jag tar min examen, förhoppningsvis får ett bra jobb och flyttar någonstans "på riktigt". Jag inbillar mig att jag om två-tre år kommer att ha just den där stabiliteten jag suktar efter och att det då blir lättare att börja dela livet med någon och nöja mig med det jag har. Fram tills dess ska jag njuta av att vara ung och fri, för det har minsann sina fördelar det också!
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Både ja och nej.

Mitt liv har ändrats drastiskt på 2 år. Då hade jag sambo, en fin nyproducerad 2:a (förstahandskontrakt), fast anställning, god inkomst. Den bilen jag verkligen ville ha och levde relativt gott.

Nu har jag ingen sambo (dock ny pojkvän), ingen lägenhet då jag sa upp den förra utan att leta ny, inget jobb då jag tröttnade och sa upp mig, dvs ingen fast inkomst. Jag bor helt enkelt hemma hos mamma (men snarare hos min pojkvän) och lever på pengar som jag har kvar på banken.

Mina kriterier för hur jag vill leva stämmer egentligen in på hur jag hade det för 2 år sedan. Men jag är bannemig betydligt lyckligare nu.

Ibland är det konstigt. Men jag är rätt nöjd med min situation som den är nu - känner mig fri som en fågel som inte behöver tänka på hyror och arbetstider.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag skulle nog vilja säga att jag är både nöjd och missnöjd med min situation just nu. Denna termin har jag beslutat mig för att inte läsa på universitetet vilket är så underbart då jag kände att jag var nära att "gå in i väggen" (löst uttryckt) förra terminen så en paus är välbehövlig. Dock börjar jag få lite studie-ångest då jag läst 1 år pedagogik (50% allmän och 50% med vuxen/HR-inriktning) och 1.5 år teologi, jag har alltså läst 2.5 år på universitetet utan att egentligen komma någon vart, vilket känns lite läskigt. Men nu tror jag att jag har hittat mitt "kall" och kommer (förhoppningsvis) byta studie-inriktning och studie-ort till hösten vilket känns spännande och bra! Dessutom är möjligheten stora att fortsätta läsa teologin så den tänkte jag fortsätta med när jag fått ett jobb efter examen så att jag har en hel teol.kand.

När det gäller jobb har jag två ställen jag jobbar extra på vilket ger en liten, osäker inkomst men det är i alla fall något att pyssla med ibland och med sparade bufferten som jag valt att använda till just detta uppehåll gör det att jag klarar mig helt okej, mycket tack vare att jag fortfarande bor hemma. Betalar självklart räkningar, nöjen etc själv men ja.. Boendekostnader och liknande är mycket låga för mig.

Allt som allt känns det som att jag står och trampar lite vatten. Det finns så mycket jag skulle vilja göra, flytta, köpa häst, ta körkort, resa och så vidare, men samtidigt känner jag att jag trivs otroligt bra just nu med bara så mycket "måsten" jag själv väljer att ha så jag tror att jag får ta och njuta så länge det varar, även om jag känner att framtiden är lite osäker just nu. :)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag är inte alls där jag egentligen vill vara men det är en tillfällig period som jag varit beredd på att gå igenom och nu är äntligen året här, när saker kan börja förändras! :) Sambon kommer hem i augusti och har redan nu fått ett arbete på annan ort, i staden jag vill leva. :bump: Så bollen är i rullning.. Första målet är att hitta nytt boende innan hösten, när det tillslut blir ordnat så är jag i rätt stad med min underbara sambo, vovvar & närmsta vänner!

Är inte färdig där men det blir ett stort steg i rätt riktning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 413
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 515
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 616
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 408
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp