Är ni nöjda med er livsstil?

Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag är jätte ironisk i mitt inlägg. Min Karl hade kunnat jobba med vad som, hade älskat honom lika mkt ändå.

Men du ska veta hur Ofta jag får höra! "Ja du har ju din framtid tryggad"!! Blir lika irriterad varje gång jag får höra det!

Jag har ju för fan inget med hans val av arbete att göra, jag skulle aldrig sluta jobba eller gå ner i tid för att han tjänar mer pengar än mig!

Så nej min karls val av yrke är inget + i min vardag.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Haha räknar du in din sambos yrke som ett plus i ditt liv? :D Jag har aldrig ens tänkt tanken på att min sambos framtida yrke (eller för all del nuvarande) skulle ligga som ett plus eller minus i mitt liv. Eller jo, kanske som ett minus om det ger oss problem men annars är det ju ingenting som direkt påverkar mig. Mitt liv blir ju inte "mer perfekt" för att jag har en sambo med ett 'fint' yrke?

Har svarat dig :)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Ja, fast egentligen tror jag inte våra grundresonemang ligger ganska nära varandra? Jag tycker inte att pengarna i sig är det viktiga i det hela, utan att de kan ge oss mer fritid (tid som vi kan ägna åt sådant som vi tycker om, sådant som gör oss lyckliga!). Jag håller med dig om att det viktigaste är att alla människor gör sådant som de tycker om och som gör dem lyckliga. För mig och för min sambo är dock fritid det vi värdesätter mest i vårt liv, då det är den tid vi faktiskt kan fylla med det vi verkligen tycker om och uppskattar. Vi värdesätter vår fria tid högt och ett välbetalt yrke ger oss (i alla fall den ekonomiska) möjligheten att arbeta mindre, och därmed ger det oss möjligheten att fylla våra liv med sådant vi älskar och som gör oss lyckliga!

Ganska likt ditt resonemang i grund och botten, bara att du ser på arbetets betydelse lite annorlunda än vad jag/vi gör. Självklart utgör trivsel i ens yrke en viktig komponent för vår allmänna lycka, men arbetet är (och kommer nog aldrig vara) den viktigaste aspekten i mitt eller min sambos liv, och inte heller det som är avgörande för vår lycka. Men tack och lov utesluter inte det ena det andra, jag förespråkar knappast att man enbart väljer yrke efter lön men jag ville bara förklara hur jag resonerar :)

Och kanske lämnade jag grunddiskussionen lite, jag inser att jag kanske inte direkt diskuterar kring huruvida det kan påverka ens egna lycka om ens sambo har ett visst sorts yrke utan snarare hur det påverkar min egna och min sambos egna lycka att ha yrken som ger oss möjligheten att gå ner i arbetstid. Kanske inte riktigt samma sak...
 
Senast ändrad:
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Hade varit mycket bättre om han valde att bli hovslagare eller veterinär.. :D
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jo, men för mig känns det märkligt att i en diskussion om sin egen livsstil räkna upp sin sambos yrke som ett plus. Oavsett anledning.

Piquer:
Men du ska veta hur Ofta jag får höra! "Ja du har ju din framtid tryggad"!! Blir lika irriterad varje gång jag får höra det!
Jaha men då förstår jag! Jag får höra samma sak nämligen och för mig är det helt främmande att ens tänka så. Som om min sambos val av yrke skulle ha någon som helst tyngd i varför jag älskar honom eller är med honom.

Så nej min karls val av yrke är inget + i min vardag.
Missade helt ironin i ditt inlägg men då förstår jag och då är vi på samma våglängd :)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

För mig och för min sambo är dock fritid det vi värdesätter mest i vårt liv, då det är den tid vi faktiskt kan fylla med det vi verkligen tycker om och uppskattar. Vi värdesätter vår fria tid högt och ett välbetalt yrke ger oss (i alla fall den ekonomiska) möjligheten att arbeta mindre, och därmed ger det oss möjligheten att fylla våra liv med sådant vi älskar och som gör oss lyckliga!
Jo, det är väl en sak men för mig känns det rimligare att formulera det som i att "jag och min sambo har möjlighet att tillbringa mycket av vår tid ihop, vi har mycket tid att lägga på blablabla och det gör oss väldigt lyckliga" snarare än så som det var formulerat. Nu var ju dock Piquer ironisk så vad just hon menade är ju utrett. Men ja, för min del kan jag mycket väl förstå varför ens liv blir bekvämare och enklare om båda parter tjänar bra, att det kan bidra till ens lycka att båda har stor flexibilitet och kan styra över tiden ihop men att därifrån rada upp sambons yrke som ett plus i ens eget liv känns för mig märkligt.

Kort sagt, jag förstod inte hur Piquer menade (men gör det nu), jag förstår hur du menar (men tänker att då borde det i första inlägget formulerats annorlunda, att det inte är riktigt samma sak) men nu är väl allt hursomhelst utrett :)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Det är många som ser det som ett plus att ha en sambo som tjänar bra, jag är inte en av dem. Sen var det fel av mig att utrycka mig som jag gjorde 0340 natten mot söndag, jag hör ju min ironiska klang när jag rabblar upp det ena efter d andra, men den ironiska klangen försvinner lätt när man läser

Jag är iaf nöjd med min livssituation, jag har sålt min lgt, köpt karls föräldrar hem, jag har mina hästar i ett bra stall, jag trivs på mitt jobb fast det är slitigt att jobba natt. Jag har just nu lite ångest över att min Karl ska göra AT-tjänst 30mil bort, men det kommer säkert gå bra.

Jag gick + på lgt så tänkte bjuda min snälla mamma på en resa nästa år.

Jag är frisk, & lika så min familj. Ibland måste man stanna upp & tänka, just nu är det bra. Njut! För i morgon kan d se annorlunda ut.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Men du ska veta hur Ofta jag får höra! "Ja du har ju din framtid tryggad"!! Blir lika irriterad varje gång jag får höra det!

Har hört många tjejer som får höra samma sak om pojkvännen/sambon/mannen har ett välbetalt jobb eller utbildning som leder till detsamma. Undra om killar med dito flickvänner får höra samma sak?
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Har hört många tjejer som får höra samma sak om pojkvännen/sambon/mannen har ett välbetalt jobb eller utbildning som leder till detsamma. Undra om killar med dito flickvänner får höra samma sak?

Ha ha. Jag tror verkligen inte d... :D
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag lever absolut som jag mår bra utav. Jag har börjat komma underfund med vad jag vill göra på såväl lång som kort sikt. Nog för att jag bor i en liten risig hyresetta, men den är mysig så det räcker! Har äntligen en häst som jag tror matchar mig bra i sinom tid. En partner som får mig att må bra för första gången någonsin. Jodå, det saknas bara lite pengar på sparkontot så är jag väldigt nöjd sedan! Att allt kan bli bättre är bara bra, man ska inte nöja sig ;)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

KL

Jag hade lätt räknat in gubbens arbete i min livsstil om jag hade haft ett förhållande. Det är ju halva sitt eget liv?
Självklart spelar hans yrke roll beroende på hur man själv jobbar och hur han jobbar, hur man får ihop vardagen och hur man kan planera framtiden.

I praktiken har jag hellre en gubbe som arbetar som läkare än som taxichaffis! Hur verkligheten kommer se ut kan man ju aldrig veta men en läkare i familjen hade jag sett som en vinstlott!
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Kl.

Jag är inte riktigt med på vad ens partners yrke skulle spela för direkt roll, så länge man inte 1) vill ha en massa pengar eller 2) det handlar om någon som försörjer sig typ på knark eller hundfighter.

Min sambo är elektriker och jag har aldrig ens tänkt tanken att jag hade velat att han var doktor? Han älskar sitt jobb. Själv är jag oerhört glad att han inte bryr sig om mitt jobb och tycker att jag borde haft något bättre. Tvärtom säger han ibland att han blir alldeles varm i hjärtat när jag ska gå till jobbet för jag ser alltid så uppriktigt glad ut då (jobbar i nattpatrull, äldreomsorg).

Är med Nippe där, det absolut viktigaste är väl att ens partner är lycklig och mår bra, och naturligtvis inte t ex behöver bli helt försörjd en lång period el dylikt.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Kl.

Jag är inte riktigt med på vad ens partners yrke skulle spela för direkt roll, så länge man inte 1) vill ha en massa pengar eller 2) det handlar om någon som försörjer sig typ på knark eller hundfighter.

Min sambo är elektriker och jag har aldrig ens tänkt tanken att jag hade velat att han var doktor? Han älskar sitt jobb. Själv är jag oerhört glad att han inte bryr sig om mitt jobb och tycker att jag borde haft något bättre. Tvärtom säger han ibland att han blir alldeles varm i hjärtat när jag ska gå till jobbet för jag ser alltid så uppriktigt glad ut då (jobbar i nattpatrull, äldreomsorg).

Är med Nippe där, det absolut viktigaste är väl att ens partner är lycklig och mår bra, och naturligtvis inte t ex behöver bli helt försörjd en lång period el dylikt.

Och, jag är så needy och töntig att jag hellre ser att vi har mycket tid ihop, och att jobbet inte upptar all tid.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Har hört många tjejer som får höra samma sak om pojkvännen/sambon/mannen har ett välbetalt jobb eller utbildning som leder till detsamma. Undra om killar med dito flickvänner får höra samma sak?

Min sambo får höra det emellanåt när han berättar att jag läser till jurist. Sedan är han inte sen att haka på och proklamera att han tänker bli hemmaman. :meh: :D
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Min sambo får höra det emellanåt när han berättar att jag läser till jurist. Sedan är han inte sen att haka på och proklamera att han tänker bli hemmaman. :meh: :D

Precis samma sak här när min utbildning kommer på tal, samtidigt som jag aldrig får höra något om mig i förhållande till hans arbete (även om det är jag som utan tvekan profiterar på att han är ute i arbetslivet just nu, trots att jag betalar för min del av vårat gemensamma liv).
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag är inte riktigt med på vad ens partners yrke skulle spela för direkt roll, så länge man inte 1) vill ha en massa pengar eller 2) det handlar om någon som försörjer sig typ på knark eller hundfighter.

Jag har haft förhållanden som spruckit för att vi haft alltför olika inkomst, utbildningsnivå, intresse/ambitioner. Klart sånt spelar roll?

Ju äldre jag blir ju viktigare tycker jag det känns faktiskt, att man inte bara är kära och har kul utan även har delade mål. Det hjälper faktiskt att ha någorlunda liknande referenser för att fatta varandra.
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Jag har haft förhållanden som spruckit för att vi haft alltför olika inkomst, utbildningsnivå, intresse/ambitioner. Klart sånt spelar roll?

Ju äldre jag blir ju viktigare tycker jag det känns faktiskt, att man inte bara är kära och har kul utan även har delade mål. Det hjälper faktiskt att ha någorlunda liknande referenser för att fatta varandra.

Fast att ha "delade mål" och att förstå varandra är väl inte alls samma sak som att hellre ha en läkare än en chaufför till partner?
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Fast att ha mycket pengar är ju en trygghet för framtiden och eventuellt barn. Att kunna erbjuda sina barn tex körkort och slippa topplån på sin första lägenhet är ju få förunnat!!

Jag säger inte att pengar är lycka men allt bblir ju enklare och bekvämare ju mer pengar man har.

Men jag skulle aldrig själv gå ut och leta efter en höginkomsttagare. Dock kan man ju ha turen att falla för en ändå ;)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Och, jag är så needy och töntig att jag hellre ser att vi har mycket tid ihop, och att jobbet inte upptar all tid.

Det beror ju förstås på vad man gör det till oavsett vad man jobbar som, men nog tycker jag att det känns lite lättare att ex jobba halvtid och ha massor av tid ihop om man har en heltidslön på 50 000/månad än om den ligger på hälften eller ännu mindre :).

(Även om det förstås är lätt hänt att det med hög lön följer mycket övertid - dock så verkar det ändå gå att reglera hyfsat bra som just läkare, åtminstone senare i karriären.)
 
Sv: Är ni nöjda med er livsstil?

Absolut, men jag tänker att det vanligaste kanske ändå är hög lön = mycket arbete.

Nu jobbar min sambo heltid och jag jobbar i princip heltid också, så det är inte det att vi bara slappar jämt heller, men jag tänker mig ändå att många som är extremt högavlönade också jobbar extremt många timmar, reser mycket etc.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 485
Senast: Gunnar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 479
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 576
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 656
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp