Bukefalos 28 år!

Är ni ute på sociala medier om ni är sjukskrivna från jobb?

Mirre

Trådstartare
Vi hade en diskussion på jobbet förut angående detta, de flesta var eniga om att man inte kan/bör/ska vara ute på facebook, instagram osv om man är hemma från jobbet för att man är sjuk.
Men vad tycker ni?
Hur gör ni själva?
 
Varför kan/bör/ska man inte det? Vad innebär ”vara ute på sociala medier”? Sociala medier är ju så inkopplad med ens smarta telefon nu för tiden. Att vara online på Messenger är ju att vara på sociala medier. Att i feberyran scrolla igenom instagram är ju också att vara på sociala medier.
 
Precis, det är ju inte som att man ligger döende med apatisk blick upp i taket, oförmögen att lyfta telefonen.
men precis.

Man kan ju vara sjukskriven utan att vara särskilt dålig dessutom, särskilt nu innan vaccinet kom och man skulle vara hemma med minsta symptom.
Var hemma tidigt i våras med lite halsont liksom - var ute och rastade/tränade hund som vanligt, fick ju inte jobba men var knappast sjuklig heller.
 
Vi hade en diskussion på jobbet förut angående detta, de flesta var eniga om att man inte kan/bör/ska vara ute på facebook, instagram osv om man är hemma från jobbet för att man är sjuk.
Men vad tycker ni?
Hur gör ni själva?
I sådana fall skulle man inte titta på TV eller läsa/lyssna på böcker när man är sjuk heller? Det är väldigt sällan jag är såpass sjuk att jag ENBART sover.
 
Vi hade en diskussion på jobbet förut angående detta, de flesta var eniga om att man inte kan/bör/ska vara ute på facebook, instagram osv om man är hemma från jobbet för att man är sjuk.
Men vad tycker ni?
Hur gör ni själva?
Varför skulle man inte kunna ligga och slötitta på sociala medier när man är sjuk? Vill jag glo på fb/insta en hel dag när snoret rinner så har min chef absolut noll med det att göra.
 
Ni har samma åsikt som mig i frågan, tycker inte det ska spela någon roll om man skriver på fb tex, är ju skillnad att sitta hemma i soffan och surfa på mobilen och att hålla igång hela dagen på jobbet.
 
Sitta och slösurfa lite och posta någon bild på en ångande kopp te kan knappast anses som något man inte "bör orka" för att man är sjuk. Att däremot lägga upp aktivitetsbilder eller längre youtubeklipp känns väl sådär. Även om det är någonting man gjort innan man blivit sjuk så kan det säkert misstolkas om chefen eller kollegor ser.
 
Vilken önskan att vara ögontjänare! Klart det inte är samma sak orkesmässigt att arbeta eller scrolla sociala medier. Men ja, bilder som insuerar att någon som är sjukskriven utför något som skulle kunna likställas med arbete energimässigt är ju knappast smart att lägga ut.
 
Det är väl inte helt lämpligt om en är sjukskriven för en rejäl hjärnskakning, kanske (eftersom vårdens ordination då brukar vara att hålla sig borta från skärmar för att hjärnan ska få återhämta sig - okej att lyssna på musik eller ljudbok, men helst inte surfa/smsa etc.). Men det har ju inget att göra med sociala medier vs sjukskriven, utan med sjukvårdens rekommendationer för ens återhämtning. Äh, trams säger jag. Däremot kan det ju vara bra att tänka ett steg längre kring vad en publicerar just den dagen, kanske. Det ser ju lite.. tveksamt ut att tex lägga upp bilder på drinkar från uteserveringen i stan, om en enligt egen utsago ligger hemma och kräks.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 043
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 893
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 805
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp