Är ryttare generellt lata?

Dialhard

Trådstartare
Det läggs tid och pengar i oändligheter för att få/hålla hästen i kondition men det är inte många jag känner i hästvärlden som tränar själv. Det flåsas och fustas utav minsta lilla kroppsarbete men förväntas att hästen ska orka jobba långa tuffa pass, vara musklad, välbantad och vid god kondition. Är ryttare på hobbynivå generellt lata eller är det faktiskt så få som har förstått hur mycket mer utav ridningen dom skulle få ut av att själv vara i topptrim?

Hur viktigt tycker ni det är att själv hålla sig i form för ridningen och ni som inte bryr er, varför?:)
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Kul att du nämner detta, jag har också tänkt på att många överviktiga ryttare är extremt noga med att hästen inte får ha minsta extra kilo. Och att folk som köper kosttillskott och grejer till hästen för dyra pengar och räknar foderstater med minutiös noggrannhet själva äter enorma mängder skräpmat :p

Min högst ovetenskapliga teori är att det handlar om projicering, istället för att ta tag i sig själv så bantar man hästen, det är ju lättare...
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Det här har jag också funderat på. Fler och fler lämnar ifrån sig sina hästar för inridning eller tillridning. Och min undran är kanske inte varför dom är så lata. Fast det är kanske där det bottnar iofs. Jag funderar på varför man köper sig en häst som man helt klart inte har lust att utbilda själv. Varför ska man då ha en häst??
Även om man i en kort period lämnar bort den så får man faktiskt inte hem en färdig produkt. Den ska alltid utbildas mer, öka belastning och faktiskt träna den varje dag själv.
Det roliga med att ha en häst är att göra allt själv och sen när man sitter där på den en solig sommardag med en vältränad häst så får man en liten lycklig känsla i magen av att man faktiskt har klarat det helt själv. Och... Det är DIN häst... Det är ingen annan som har suttit på den och bestämt hur den ska utvecklas och hur den ska ridas. Varför värdesätts inte det här längre?
Är det lathet eller bara dumhet?
Många säger att dom inte klarar av inridningen t.ex. Varför då köpa en häst som behöver ridas in. Finns många inridna hästar därute som är till salu. Eller så säger dom att dom inte klarar av dom och skickar dom på tillridning. Vilket jag tycker är okej om man sen planerar att sälja den för att man inte fixar det. Men för att sen behålla den?? Vad har det då hjälpt? Hästen fungerar bara bra för den ryttaren som den har lärt sig under.
Har jag fel eller rätt??
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Sen stämmer det här med övervikt också. Jag själv har tyvärr blivit lite överviktigt för att jag har för ett drygt år sedan ramlat av och brutit korsbenet. Men jag ser det som min väg till att bli smal igen när jag går ut i stallet och mockar och sliter... Och rider... Det är extremt bra träning. Och mycket roligare än gymmet...
Men tja.. Ja.. Hästmänniskor överlag är nog lata.. :P
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag tycker det är väldigt viktigt att jag håller mig i form och tränar för det mesta 3-4 dagar i veckan, de andra dagarna rider jag. Men jag har å andra sidan tränar ganska mycket långt innan jag köpte häst så det rä en del av mitt liv. Det är väldigt få i mitt stall som tränar. De rider 4-5 dagar i veckan men sällan ngt annat.

Min häst å andar sidan skulle behöva bantas några kilon. Han tränas ganska mycket men är otroligt lättfödd och jag har svårt att hitta foder som är optimalt för honom.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag tror snarare att det är tiden som inte räcker till.
Betänker man att den genomsnittliga hobbyryttaren har ett heltidsarbete, familj och ev en del andra åtaganden utöver hästen, finns inte så många timmar kvar på dygnet.
Dessutom så brukar de flesta hobbyryttare rida för sitt eget nöjes skull och har inga större krav på sig själv att topprestera.
Så nej, jag tycker inte det är speciellt konstigt.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Tränar man ordentligt så räcker ridningen väl och bra! Att rida ett dressyrpass förbränner lika många kalorier som att spela tennis tex. Jag har aldrig tränat något utöver ridningen och det beror knappast på att jag är lat! Jag lägger all min energi på ridning och stallsysslor....

Att vara fet är givetvis inte bra och feta ryttare borde banta för sin egen och hästens del.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

När jag och dottern bara hade en häst att dela på tränade jag 3-4 ggr i veckan.Nu med tre hästar räcker varken tiden eller orken.Tränar en gång i veckan,men det hade jag inte heller kommit iväg på om det inte vore för att jag är instruktör då :)
Så jag tror det beror på tidsbrist mer än lathet.Kan man vara lat och ha häst ?
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

För mig var det så att tiden inte räckte till. Jag har, utöver dålig kondition, ett ryggfel som gör att jag skulle behöva rejäl muskulatur i buk (och rygg, naturligtvis), men det gör också att jag inte kan träna hur som helst då det är lätt att orsaka spänningar som gör träningen värdelös. Jag försökte i perioder, men med jobb, skola och häst räckte inte tiden riktigt så som jag hade behövt. När det blev avbrott i träningen var det bara att börja om på ruta ett igen, och då försvann också motivationen. Vintertid måste rutinerna anpassas efter gymmets öppettider, vilket sällan fungerade för mig. Då blev det jobbigt, med spänningar i kroppen, och ekonomin höll inte (håller inte) för att ha gymkort som knappt utnyttjas.
Nu under hösten har min läkare avrått mig från träning pga återkommande kraftiga fökylningar, en dålig kombo med dålig fysik. Men nu på torsdag kommer lönen och då ska jag köra igång med styrke- och konditionsträning enligt program. Men så har jag nu inte hästen hemma längre, så några timmar per dag har ju frigjorts att lägga på annat, så att säga.

Jag tror att jag är långt ifrån ensam om att ha problem att matcha "liv", jobb, ev studier, ev familjeliv och häst/-ar med annan träning.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag har övervikt men hästen är inte direkt slimmad heller :)
Jag gick upp när jag fick 2 barn tätt och sen är det svårt att bli av med det helt enkelt.
Jag vet inte om jag är direkt lat, har 2 hästar hemma som jag mockar efter och fodrar 4-5 ggr per dag. Rider och försöker tömköra ibland.
Har 5 barn boende hemma och pluggar på distans.
Det handlar inte om att jag inte bryr mej , utan det är väl mer tidsbrist isåfall det handlar om.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Nu är jag väl inte så särskilt otränad eller överviktig men jag har helt enkelt inte tid att träna utanför ridning och stalljobb (jag har nog egentligen lite för många hästar). Dock skulle knappast lite mer muskler eller kondition inte skada min ridning direkt, hoppas det skall bli lite bättre nu när jag börjat sätta igång min ena häst med mycket promenader.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Känner inte alls igen mig. När jag hade häst igång tränade jag på gym fem dagar/vecka och hade 1 timmes konditionsträning utöver det/dag. MEN då var jag singel och tränade innan kontorsjobbet, vilket innebar uppstigning vid 04:30. Sedan var det jobb och stallet, hemma vid 21-tiden och isäng.

Inget man håller på med om man vill ha ett förhållande (som fungerar).

Att tro att det är träning att mocka några boxar varje dag tycker jag är skrattretande, det ger för mig lika mycket som att gå till brevlådan.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Om man tränar eller tävlar på en lägre nivå vilket majoriteten av alla ryttare gör så tycker jag inte det behövs en jättevältränad kropp. Däremot tycker jag man bör hålla efter själva vikten för hästens skull, jag kan tycka att om man exempelvis hopptränar ofta så bör man själv inte vara alltför överviktig.

Hur som helst så tror jag knappast hästmänniskor är lata över lag utan snarare rör det sig just om tidsbrist, om man har heltidsjobb+familj+häst så är det svårt att få tid över till annat. Många hästmänniskor får ju också en viss träning i stallet, det ska mockas, fodras, bäras vatten, lagas hagar, man kör träningspass på banan etc).

Själv har jag funderat lite smått på att börja träna då jag har en usel kondition vilket jag märker hämmar mig i ridningen så fort jag börjar träna lite mer seriöst. Jag tycker dock gym är så förbannat tråkigt och jag orkar inte komma mig för någon ändring annat än att rida mer för tränare än jag gjort tidigare så jag är väl lite lat. :angel:
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag tycker att jag får så mycket motion av att flänga omkring i naturen med tre hästar, varav två är unghästar som mestadels tömkörs. Jag har varken tid eller engagemang att träna något annat- det finns ingen träning som är så kul som ridningen.

Dock är jag noga med att äta vettig mat, och framförallt att äta mycket då jag genom hästarna gör av med mycket energi. Jag är inte överviktig, och har hyfsat flås och tillräckliga muskler för att göra det jag behöver.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Ridningen är mitt sätt att hålla mig i form! Och jag tillhör kategorin människor som har både bra flås och är stark i kroppen! Och skulle jag träna mig själv, då skulle hästen få mindre tid, alltså få för lite motion/träning.

Däremot så cyklar jag gärna till stallet om det fungerar, tar en cykeltur en vacker kväll och går gärna i stället för att ta bilen. Men att träna, det finns det inte tid till för mig.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag har inte tid helt enkelt. Har fyra hästar och är i stallet 2 ggr/dag för att ta hand om dem utöver ridningen och stalljobbet, sen pluggar jag heltid och jobbar lite extra. Skulle gärna träna någon form av gruppträning men eftersom det då kräver att man kan passa in fasta tider i sitt schema så funkar det inte.

Kan tillägga att jag har bra grundkondition och är hyfsat tränad, så det är inte så att jag blir trött av ridningen eller det dagliga pysslet. Jag ser inte ridningen som träning, men som motion. Och just nu, med mitt liv så osorterat som det är, så får jag nöja mig med att jag får röra på mig dagligen.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Men alltså det har ju inte alls med lathet att göra. Jag tycker att du har så fel. Är väl aldrig fel att ta hjälp av de som kan bättre för att komma vidare eller komma till rätta med ett visst problem. Sen att man samtidigt måste utveckla sig själv som ryttare är ju självklart!
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Många säger att dom inte klarar av inridningen t.ex. Varför då köpa en häst som behöver ridas in. Finns många inridna hästar därute som är till salu. Eller så säger dom att dom inte klarar av dom och skickar dom på tillridning. Vilket jag tycker är okej om man sen planerar att sälja den för att man inte fixar det. Men för att sen behålla den?? Vad har det då hjälpt? Hästen fungerar bara bra för den ryttaren som den har lärt sig under.
Har jag fel eller rätt??

Du tycker inte att du motsäger dig själv här, först säger du att om man inte kan rida in själv så ska man köpa en färdig häst och sen skriver du att hästen bara går bra för den som den lärt sig under... Då kan man ju inte köpa färdig häst heller:grin:

Men för att återkomma till TS fråga, många ryttare har nog generellt för lite tid, men borde nog försöka konditionsträna mer, då ridning är ganska statisk träning och inte så mycket kondition. Sen borde nog många ryttare styrketräna knän och rygg, delar som tar mycket stryk av ridningen.

visst ger stallarbete muskler, var riktigt bitig när jag jobbade i stall, men då var det ju mer än ett par boxar som mockades, kändes som jag var konstant i rörelse från morgon till kväll (tappade 12 kg på en dryg månad och jag var hyfsat vältränad sen innan, men mina stora sprintlår krympte fort:D). Men allt beror ju på vad man vill med sin ridning, om man har det som träning eller som rekreation och avslappning, det senare är nog så viktigt i dagens samhälle. Jag saknar det verkligen nu när jag är hästlös (eller inte riktigt, men han går inte att rida på, bara klappas och pussas på)
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Förstår mycket väl varför man inte hinner med extra träning. De flesta har långa arbetsdagar, familj som ska ha sitt och utöver det hinna med hästarna.

Beror väl också på vad man vill med sin ridning/körning. Vill man klättra högt i toppen så krävs det ju mer än att bara skogsmulla. Jag själv är westernryttare på låg nivå (upp till C) och har inte behov av att prestera nåt speciellt. Tränar för min och hästarnas skull...mer som avkoppling.

Övervikt är aldrig bra oavsett om man är ryttare eller frimärkssamlare:cool:
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Intressant fråga :)
Ställde för något år sedan vilka här som viste exakt vilken mängd energi dom får i sig dagligen när man i hästens fall är jättenoga med och räkna mj hit och srp dit. Tror det var en här inne på buke som gjorde det ;)

Tillbaka till frågan då; jag tränar/rider 2-3.
Våren/hösten och sommaren hållar jag igång min egna träning.
Som bäst tränar jag såhär:
1 mil cykling/dag
mag- och- ryggövningar vartannan dag
joggning vartannan dag

men nu på vintern känner jag att man inte får tiden eller lusten till och träna när det hinna skymma innan jag ens har tränat klart hästarna.

Men jag känner såklart skillnad när man är mer tränad och orkar göra med i stallet och kanske rida längre och fler hästar varje dag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 861
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 908
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Dressyr Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp