Är ryttare generellt lata?

Sv: Är ryttare generellt lata?

Tycker absolut att det är lika viktigt att hålla igång flåset på sej själv som på hästen.
Dock måste jag erkänna att nu är det en svacka i allt vad träning heter. Det blir ju mörkt så fort nu.

Annars vid den ljusa årstiden cyklar jag till jobbet 14 km, stavgår 1 timme och simmar när lusten faller på.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Fast , har nån sagt att det är träning att mocka efter några boxar?
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Varför skulle just ryttare generellt vara lata? Dom är väl som folk är mest.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag är nog rätt lat, men jag skyller på att jag rör mig en del ändå genom att cykla 1-2 mil om dagen, rida 1-2 hästar 5-6 dagar i veckan och när jag inte rider så går jag 2-6 km med hästen. Den dagen jag slutar med hästar kommer jag svälla som en ballong med tanke på hur mycket jag stoppar i mig..
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Kl och lite utav ett massvar. All inte ha tid till konditionsträning kan jag i viss mån köpa. Men 30min på tex en crosstrainer eller motionscykel hemma framför tvn varannan dag är ju mindre tid än vad många lägger på att surfa på buke dagligen. Ett gäng sit-ups, rygglyft och armhävningar tar 5-10min och ALLT är bättre än inget. Det handlar inte bara om vikten utan om att ta han om sin kropp..
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag är väl både och. Är ganska lat av naturen. VILL gärna ut och springa men av olika skäl gillar jag inte att ens vistas ute här just nu.
Dock måste jag väl ta tag i träningen lite nu, för jag rider bara varannan vecka och har nooooll muskler. :p

Men, också när jag har egen häst har jag helt enkelt inte TID eller ork för att träna utöver detta.
Jobb 9 timmar, stallet 2-3 timmar, sova 8 timmar. Behöver de kvarvarande timmarna till annat.
Fast så har jag ett fysiskt arbete också, så jag får ju "träning" därifrån.

Huvudsaken för min del är att orka rida hästen. Orkar man inte det tycker jag definitivt att man ska träna utöver ridningen, men mer än så tycker jag inte det behövs.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Dom ryttare jag känner (mest fritidsryttare) skulle inte jag vilja kalla lata. En lat människa offrar inte all sin tid och sina pengar för en hobby som kräver både mycket tid och arbete. När jag hade hästarna hemma så gick all min fritid och ork till att skaffa foder, stallskötsel, strö, åka på träningar mm. Har man familj och dessutom bor lite avsides så finns inte tiden helt enkelt till att åka och träna på gym också. Överhuvudtaget så tror inte jag att en lat människa skaffar häst, inte en vuxen i alla fall. Däremot så har jag sett exempel på yngre lata ryttare som har sin morsa som dräng åt dom. Som villigt kuskar runt på ungen som enbart behöver sätta sig på den färdiga hästen och rida. Mamsen mockar, sadlar och fixar allt runtomkring. Dom överviktiga som rider brukar väl i dom flesta fall som jag har sett också ha en häst som är dimensionerad till ryttarens storlek och ridning är väl jättebra träning även för dom överviktiga? Vad är det förresten som säger att en överviktig inte skulle kunna vara vältränad?
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Klart det är viktigt att hålla sig i trim själv, men när tiden inte räcker till för allt man vill tror jag många lägger tiden på hästen istället.
Jag promenerar en hel del (i högt tempo), använder hantlar för olika övningar osv. Att träna på gym skulle säkert vara kalasbra, men det får inte plats i schemat som det ser ut nu. Heltidsjobb, familj och två hästar tar sin tid. (sen får man lite gratis träning på köpet när man har eget stall. Det är mycket som ska fixas med varje dag.)
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Klart det är viktigt att hålla sig i trim själv, men när tiden inte räcker till för allt man vill tror jag många lägger tiden på hästen istället.
Jag promenerar en hel del (i högt tempo), använder hantlar för olika övningar osv. Att träna på gym skulle säkert vara kalasbra, men det får inte plats i schemat som det ser ut nu. Heltidsjobb, familj och två hästar tar sin tid. (sen får man lite gratis träning på köpet när man har eget stall. Det är mycket som ska fixas med varje dag.)

Om du promenerar och kör styrka hemma så har du ju redan koll på läget. Mer än så krävs det ju inte :idea:
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Först måste man jobba heltid för att ha råd med häst och sen ta hand om hästen, det blir ingen tid över till egen träning.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Men du kan väl inte tycka att alla hästägare är lämpliga att vidareutbilda sin häst? Bara för att du själv tycker att det är roligt behöver ju inte andra göra det.

Sen så köper man kanske inte en häst som behöver utbildas, man kanske föder upp den?
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag kan ju bara svara för hur det är för mig men...

Jag pluggar 100% på universitetet och har fram tills nyligen även jobbat 55% samtidigt och haft 3 hästar att hålla igång. Phuuu! Det har no way funnits tid för träning fast jag vet att jag borde. Nu har jag bara 2 hästar att hålla igång samt en att jobba från marken men min mamma står för mkt motion av den ena. Har också slutat jobba (tempot var inte hållbart på sikt) och jobbar bara lite extra ibland så nu hoppas jag att jag får mer tid för träning. Jag promenerar en del eftersom jag har hund och tänkte börja löpträna 2 dgr/vecka istället för promenad. Kruxet är att jag har dåliga knän.

Jag har tidigare tränat på gym ett par ggr/vecka men som sagt nu har tiden inte funnits, det går inte att hinna med allt! Jag känner dock att jag verkligen skulle vilja lägga lite tid på mig själv och min hälsa. Som många säger så är man ju petnoga med hästarna men inte med sig själv. Jag är ganska skadedrabbad och får ofta ryggskott. Smärta i rygg och höfter ffa men även i knäna tidigare. Träning, massage och kiropraktik är min teori just nu och jag hoppas att jag tar tag i detta på allvar nu.

Iofs skulle jag inte kalla mig överviktig och jag äter mkt husmanskost då jag har en underbar sambo som lagar mat när jag inte hinner (vilket är ganska ofta). Men ändå, jag skulle inte kalla mig lat. Bara stressad och med tidsbrist.

Mvh JV
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Det läggs tid och pengar i oändligheter för att få/hålla hästen i kondition men det är inte många jag känner i hästvärlden som tränar själv. Det flåsas och fustas utav minsta lilla kroppsarbete men förväntas att hästen ska orka jobba långa tuffa pass, vara musklad, välbantad och vid god kondition. Är ryttare på hobbynivå generellt lata eller är det faktiskt så få som har förstått hur mycket mer utav ridningen dom skulle få ut av att själv vara i topptrim?

Hur viktigt tycker ni det är att själv hålla sig i form för ridningen och ni som inte bryr er, varför?:)

Jag tänker på hur svårt det är att ens hålla en häst i bra kondition samtidigt som man har ett tex heltidsyrke. Vissa har även fler hästar, barn eller andra djur. Att man då inte tränar utöver anser jag fullt förståeligt. Huvudsaken är väl att man orkar det som behövs för hästens skull?
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Det läggs tid och pengar i oändligheter för att få/hålla hästen i kondition men det är inte många jag känner i hästvärlden som tränar själv. Det flåsas och fustas utav minsta lilla kroppsarbete men förväntas att hästen ska orka jobba långa tuffa pass, vara musklad, välbantad och vid god kondition. Är ryttare på hobbynivå generellt lata eller är det faktiskt så få som har förstått hur mycket mer utav ridningen dom skulle få ut av att själv vara i topptrim?

Hur viktigt tycker ni det är att själv hålla sig i form för ridningen och ni som inte bryr er, varför?:)

Jag skulle inte ha tid att träna på ngt annat sätt än den träning man får genom att varje dag mocka, släpa vatten och torvbalar och gud vet allt, gå i skogen med hundarna, markarbeta hästarna....
Och sen tillkommer även ridning när jag nu nångång får mina pållar inridna.
Jag har iofs inga problem med ngn övervikt heller och har aldrig haft....det är väl flåset som kan bli dåligt men som sagt det hålls i schack av vardagliga göromål. :)
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

jag hinner inte träna, redan idag ligger jag efter med städning, handling osv. Jobbar heltid skift, hade tills nyss en försummad partner, har många försummade vänner och en försummad familj. ´Jobbar nio timmar dag, pendlar ca 90 min om dagen och rider helst mer än en timme om dagen. lediga dagar passar jag gärna på att rid atvå hästar och/eller umgås med vänner och familj.
Men kanske skulle kunna klämma in tre träningspass i veckan men på bekostnad av vänner och städning... typ. Och det vill jag inte. Tror det skulle minska min livskvalitét radikalt.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Att man lägger ner mer tid på hästars foder och träning är väl omtanke? Precis på samma sätt som man är mer noggrann med sina barns hälsa än sin egen.

För min egen del är det en prioritetsfråga, jag prioriterar, vänner, pojkvän, studier och jobb högre än träning. Men att hålla på med hästar är ju definitivt träning, det är ridning, promenader, hagbygge (en stäändigt pågående process hos mig) bära halm och hö, mocka, rykta osv.
Om sömn inte var nödvändigt kanske man skulle ha tid att inte vara så "lat" :P
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

När jag var aktiv och drev egen verksamhet hade jag självklart svårt att hinna träna (eftersom jag jobbade 7 dagar i veckan). Även fast jag mockade +10 boxar om dagen, fodrade, sprang in och ut med hästarna och motionerade uppåt tio hästar om dagen, så räckte inte det.
Jag har visserligen inte varit överviktig, eller ens i närheten av att vara det, men det behövs så mkt muskler för att kunna prestera ordentligt.

Jag har haft en hel del elever genom åren och det har faktiskt varit genomgående rätt vanligt att folk inte har tränat tillräckligt mkt.
I de äldre åldrarna (+35) har det funnits flera stycken som haft problem med övervikt. De är duktiga och ambitiösa ryttare, som skulle kunna prestera så mkt bättre än vad de gör, om de orkat och inte haft en kroppsmassa som varit i vägen.

Bland de yngre ryttarna är övervikt rätt ovanligt, men träningsproblemet finns där ändå. Många unga, smala tjejer saknar muskler som behövs. Benmusklerna finns oftast, men resten?

En person som är ute o lufsar i skogen med sin häst behöver självklart inte samma muskler som en person som tränar och/eller tävlar med sin häst, men om man tränar/tävlar så vill man väl ändå kunna prestera så bra som möjligt, och då är ens egen muskulatur lika viktig som hästens.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag skulle mer än gärna tränna själv. Jag saknar kiken som man får utav att tränna:love: Men som det ser ut har jag inte råd eller möjligheten till det idag.

För att det ska vara lönt för mig att tränna måste jag göra det minst 4ggr/vecka. Gör jag det färre ggr slutar det alltid med att jag lägger av innan jag har hunnit komma igång.

Vilket betyder för att jag ska ha tid att tränna dessa dagarna måste hästarna stå. Då jag inte kan rida och tränna samma dag pga att återhämtningstiden för min kropp blir för kort, samt att det blir ett stressmomet för mig. Vilket leder till att jag kommer ha svårate att varava ner på kvällarna, sova minder och få magsår:grin:

Sen skulle jag behöva äta ännu mer än vad jag redan gör för att inte träningen ska få "fel" effekt (läs: tappa vikt). Då jag redan som det e äter väldigt mycket för att bara kunna hålla vikten som det e idag.

Så med detta i tanke så skulle trännigen göra med skadda än nytta för mig:cry:
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag har varit väldigt lat. Jag såg ingen anledning alls att träna själv, tyckte att jag fick styrka och lite ork av att rida och sköta stallet. Har insett att man får ut mycket mycket mer av allt, och att stallarbetet går så mycket lättare när man tränar själv. Och att dessutom dra med hästen ut på en joggingrunda gör att man får en bättre kontakt med hästen tycker jag.
Jag har fått större förståelse för hästen när den börjar tycka att det är jobbigt och hur den då känner, nej jag har ingen häst så jag kan inte säga exakt hur hästen känner, men hur jag skulle känna i just det läget.
Dessutom är det ju så skönt att träna. Så jag gillar verkligen att kombinera ridning och löpning med styrketräning! :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 929
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 969
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 603
Dressyr Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört...
2
Svar
21
· Visningar
3 281
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp