Är ryttare generellt lata?

Sv: Är ryttare generellt lata?

Om du promenerar och kör styrka hemma så har du ju redan koll på läget. Mer än så krävs det ju inte :idea:

Jag skulle gärna träna mer om jag hade mer tid att bolla med. Konditionen är inte på topp och hela kroppen skulle säkert må bra av mer träning, men visst, det är bättre att träna lite än att inte träna alls.:)
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag gick på spinning flera ggr i veckan förr när jag hade min förra häst. Han krävde mkt från mig när vi tränade dressyr så jag pallade inte med ridningen om jag inte tränade själv. Så visst hjälper det om man har en sån häst....
Jag hoppas mina nuvarande hästar inte är sådana när de väl blir inridna, utan att jag då tränar mig själv samtidigt som dem, vid ridningen.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag är mest förvånad över att så många sitter och pillar med och räknar foderstater till sina hästar som de är så fruktansvärt nog med, medan de själva sitter där och proppar sig fulla med kakor, färdigrätter och annan skitmat och både ser ut och mår därefter.

Och hur många har inte rakriktning av hästen högst i agendan efter konstens alla regler men skulle aldrig drömma om att aktiv börja jobba med sin egen oliksidighet- den ska hästen kompensera för.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag tränar karate tre gånger i veckan. Det gör mig stark, koordinerad och smidig.
Nu tränar jag karate för att det är så kul, men visst har jag nytta av det i resten av mitt liv också.

Äter nyttigt också.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag tränar ca 4dagar i veckan utöver stallet. Då pluggar jag heltid, har sambo och hund. Har egen häst som jag tävlar med så det är klart det går mycket tid där. Men för mig handlar det om prioritering. Jobbade tidigare och hade det likdant, men för mig är det viktigt att orka med. Dock har jag en sambo som tränar mycket och det gör mig såklart extra motiverad. Jag tycker att de som säger att de inte hinner bara skyller ifrån sig(kanske annorlunda om man har barn och sådär, men att man jobbar och har häst är ingen ursäkt). Det räcker liksom att träna 2gånger i veckan. Tror nog man kan kapa en halvtimme från tv-soffan två gånger i veckan utan att avlida. Jag lovar att ni bli mycket piggare och orkar helt plötsligt med mycket mer! :D
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

*kl*

Jag håller helt med Janey om att det handlar om prioritering. Nu har jag inga barn, men sambo, hästar och hund. Jag har heltidsarbete (anställd) + delvis kvällsarbete (eget företag).
Har jag ont om tid någon dag så blir det joggingtur eller promenad med både häst och hund i släptåg.
Hästen är i full kondition, hunden en vältränad jakthund och jag själv en glad motionär som hunnit med tjejklassikern i två år i rad :)
Håller inte med om att ryttare är lata generellt, det är faktiskt bra motion att mocka, bära höbalar, rida etc. såvida man inte står på fullservicestall där även ridningen av ens häst ingår :)
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Att ryttare är latare än befolkningen i stort tror jag inte ett dyft på, då hade de snarare intresserat sig för schack, TV-kvällar, eller bara ligga hemma och softa. Att ha häst (och ta hand om den) innebär ett tämligen aktivt liv oavsett om man motionerar vid sidan av elelr inte. Mänskligheten i stort är nog ganska bekväm av sit i stort, man väljer oftast den minst krävande vägen där det är möjligt, och ryttare är säkerligen inte annorlunda.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Glömde också säga att jag inte heller tror att ridtjejer överlag är lata. Det jag skrev var nog mer generellt för alla som säger att dom inte har tid. Om det är nån som är så stressad att dom inte har 1timme över på en hel vecka tror jag faktiskt att man bör se över sitt liv och göra generella bort prioriteringar. Att träna och hålla igång kan vara så allvarligt att det handlar om 10-15år på sitt liv. Är det inte värt dom två halvtimmar i veckan att röra sig lite extra?

Så nej jag har svårt att se "att man inte har tid".
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Men ridning är ju att "hålla igång"! Eller har även vi hästfolk numera sällat oss till skaran som anser "ridning är ju inget jobbigt, det är ju hästen som springer"! :confused:

Var finns belägg för att flera timmars motion utöver ridningen ska göra så att man lever så långt som 10-15 år längre? Det har jag aldrig någonsin hört talas om! Inte av vare sig läkare eller sjukgymnaster! Men det kanske finns andra källor?

Jag har ett sjujäkla flås, är stark i kroppen och frisk. Det är tack vare ridningen, det har även en läkare en gång sagt till mig när han behandlade mig för ett sk muskulärt ryggskott. Likaså så imponerade jag för ett par år sedan på "syster Johan", sjuksköterskan som gjorde hälsokontroll på mitt dåvarande jobb. Jag hade så bra fysik att han sa "herregud" och fick lägga på extra tyngd på testcykeln för att jag skulle få mätbara värden, dvs få så hög puls att han kunde mäta vad han nu ville mäta.

Så jag tillhör skaran som inte alls anser jag behöver sporta mer än jag sportar med ridningen! Att jag däremot gärna tar en promenad, hellre går än tar buss/bil samt gärna tar mig en cykeltur på ett par mil sommartid gör inte saken sämre.
 
Senast ändrad:
Sv: Är ryttare generellt lata?

Glömde också säga att jag inte heller tror att ridtjejer överlag är lata. Det jag skrev var nog mer generellt för alla som säger att dom inte har tid. Om det är nån som är så stressad att dom inte har 1timme över på en hel vecka tror jag faktiskt att man bör se över sitt liv och göra generella bort prioriteringar. Att träna och hålla igång kan vara så allvarligt att det handlar om 10-15år på sitt liv. Är det inte värt dom två halvtimmar i veckan att röra sig lite extra?

Så nej jag har svårt att se "att man inte har tid".

Fast har man som jag 5 barn boende hemma, så får man välja bort det man inte tycker är viktigast . Det går åt tid att ha barn och häst hemma.
Vi hugger ved och travar på helgerna, hämtar hö och halm. Fixar hagar och leker ute med våra barn plus att sambon jobbar 13 timmar åt dan och jag pluggar 100 %.
Jag har inte dåligt samvete för att jag väljer bort 1 timmes träning per vecka.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

kl

Alltså de om jag känner som sysslar med hästar kan man ju knappast inte kalla lata! Att på mornarna gå upp kl. 05 för att gåut i -grader för att fodr och släppa ut 14 hästar, och efter jobb,matlagning,barn, istället för att stanna inne i värmen ge sig ut i iskall blåst och halkiga gator för att rida ,mocka,lassa hö etc.! Det är det inte många som ids göra ! Obegripligt kanske,men inte lathet:p

Sen tycker jag det inte riktigt går att jämföra en hästs foderstat med va vi proppar i oss. Vi får inte kolik om vi nallar av en påse chips på fredag kväll.

JAg gymmar inte,dels för att jag faktiskt inte hinner och sen för att jag tycker det är så in i helsike trist:p
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag önskar att jag hade bättre flås! Då skulle jag, som du säger, få ut mer av ridningen och kunna hjälpa min häst mer på vägen.

Däremot är jag råstark. Jag är en sådan som kan gå hur långt somhelst på enbart vilja. MEN ber du mig att jogga så är jag död på 4 minuter :cool:


Jag tycker för det första att det är FRUKTANSVÄRT tråkigt att vara ute och springa eller på gymmet. Istället för att lägga tid på att jogga själv så åker jag till stallet och pysslar om hästarna.

Det hjälps inte att jag på träning sitter och flåsar som en gris efter att ha galopperat 2 varv (min häst är dessutom en sådan man verkligen måste rida i varje steg, gör inget gratis). Det är helt enkelt för tråkigt att träna mig själv!
Vad gör man då?
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Det hjälps inte att jag på träning sitter och flåsar som en gris efter att ha galopperat 2 varv (min häst är dessutom en sådan man verkligen måste rida i varje steg, gör inget gratis). Det är helt enkelt för tråkigt att träna mig själv!
Vad gör man då?

Förr simmade jag en gång/vecka för att slippa ryggont. Något för dig? Det ger ett sjujäkla flås, jag lovar!
Cykla? Jag tycker det är jättemysigt att ta en cykeltur på sommar/vår/höst, och så väljer jag rundor som har vacker natur och annat intressant. Tex så vet jag en runda på ca 1 mil där det finns X antal hästgårdar efter vägen, MYCKET intressant att titta på! :d
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Glömde också säga att jag inte heller tror att ridtjejer överlag är lata. Det jag skrev var nog mer generellt för alla som säger att dom inte har tid. Om det är nån som är så stressad att dom inte har 1timme över på en hel vecka tror jag faktiskt att man bör se över sitt liv och göra generella bort prioriteringar. Att träna och hålla igång kan vara så allvarligt att det handlar om 10-15år på sitt liv. Är det inte värt dom två halvtimmar i veckan att röra sig lite extra?

Så nej jag har svårt att se "att man inte har tid".

Har inte tid kan ju just vara att man inte prioriterar att träna. Flertalet som har häst rör sig mad all säkerhet mer än befolkningen i stort och en del rider som motion liksom andra dansar line-dance, bowlar eller spelar pingis. Rätt eller fel kan man ju diskutera men för alla är det inte självklart att jogga eller gå på gym och då ligger det långt ner på listan över vad man prioriterar.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Sedan behöver ju inte träning innebära just gym eller jogging.
Jag smygtränar sas genom att promenera två km till stallet enkel väg. Ibland flera gånger per dag. På sommaren cyklar jag, för att inte tala om allt rännande när hagar ska ses ööver osv osv.

Folkhälsoinstitutet ( tror jag det heter?) rekomenderar minst en halvtimmes rörelse om dagen. När de hade en tävling för några årssedan vann jag i mitt distrikt. Och inte tränade jag ett dugg. men jag gick/cyklade,lassade hö, stängslade och allt annat det innebär att ha stall.:D
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Att tro att det är träning att mocka några boxar varje dag tycker jag är skrattretande, det ger för mig lika mycket som att gå till brevlådan.

Eller när folk vart på promenad med hästen, hihi. Jag räknar inte ens 2 h jäkligt rask takt som motion men det är det väl för gemene man.

TS: Det är mycket lättare att rida om man är hyfsat igång utöver ridningen! Det märks om inte annat när man bara har en häst och inte är igång ;)

Fast "hästlivet" gör ändå en hel del utöver normal vardag utan träning tycker jag. Var borta från hästarna någon månad och sedan var det jobbigt att bara borsta hästen :eek: Hemskt :crazy:
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Eller när folk vart på promenad med hästen, hihi. Jag räknar inte ens 2 h jäkligt rask takt som motion men det är det väl för gemene man.:

Vad räknar du som motion då undrar jag?? En rask promenad är bra motion och ett utmärkt sätt att förbättra konditionen.
Nyttigt för hästen är det också att få skritta på i rask takt utan ryttare...
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Vad räknar du som motion då undrar jag?? En rask promenad är bra motion och ett utmärkt sätt att förbättra konditionen.
Nyttigt för hästen är det också att få skritta på i rask takt utan ryttare...

Jag har aldrig sett att gå som motion, mest något man är tvungen till att göra :angel: Tex gå banor en tävlingsdag, på en fälttävlan blir det en bra bit.

Jag ser heller inga fördelar konditionsmässigt personligen med att gå, men konditionen kanske bara förbättras till en viss nivå? Däremot mina klena ben, jag pallar inte våra 2 h rundor bara sådär. Och om jag springer parallellt så pallar mina knän och benhinnor mycket mer just under perioder hästen har motionerats mycket genom promenader (unghäst 2-6 år så periodvis är det endast avsutten skritt som "vila").

Men om nu folkhälsoinstituter ser 30 min promenad som motion så är jag väl jäkligt välmotionerad då, även om jag inte är vältränad öht :angel:

Ang kommentaren om hästen så hör det ju inte alls hit men jag delar helt din åsikt! Jag anser fortfarande att våra avsuttna skrittrundor är väldigt viktiga trots att pålle nu närmar sig sju, och de har varit en grundläggande byggsten i min uppbyggnadsplan för honom sedan han kom som 2.5-åring.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

" Många svettiga timmar i gymmet är inte nödvändigt för nå bättre hälsa. En daglig promenad kan vara tillräckligt för att du ska gå ner i vikt och må bättre. Forskning visar dessutom att lätt motion ger bättre hälsa. Här hittar du allt du behöver veta och får massor av tips. "

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/41
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

" Många svettiga timmar i gymmet är inte nödvändigt för nå bättre hälsa. En daglig promenad kan vara tillräckligt för att du ska gå ner i vikt och må bättre. Forskning visar dessutom att lätt motion ger bättre hälsa. Här hittar du allt du behöver veta och får massor av tips. "

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/41

Jag gillar rådet:
*Köp en hund

:rofl:

I övrigt så, nja. Är man så otränad att 30 min promenad gör skillnad så visst. Jag märker ingen som helst skillnad. Mao ger nog ridning mer än man tror, även om jag bara rider fre-sön till och med och inte mockar/något annat.

Det beror ju på vad man har som utgångsläge helt enkelt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 909
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 541
Dressyr Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp