Är ryttare generellt lata?

Sv: Är ryttare generellt lata?

Att tro att det är träning att mocka några boxar varje dag tycker jag är skrattretande, det ger för mig lika mycket som att gå till brevlådan.

Allt är ju relativt. Att mocka några boxar är nog mycket mer än vad många andra gör, och all rörelse är ju träning. Sen att du har så hög grundkondis/styrka att det inte ger dig något betyder ju inte att det inte är träning för andra i sämre grundform.

Själv är jag en av dem som inte har tid. Och jag har verkligen inte tid, det är knappt att jag hinner med hästen, har ständig sömnbrist. Sen är jag inte någon gym-människa så skulle jag träna vid sidan av är det kampsport som gäller, och då pratar vi genast fasta träningstider vilket är svårt med mitt jobb. Tyvärr, för jag saknar verkligen att få sparka på någon efter en jävlig dag.

Jag jagar min häst i paddocken, det blir min flåsträning... :angel:
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jo, men ändå bra att veta att det lilla ändå hjälper. Att man inte måste springa på gym för att ändå hålla sig i trim.
När jag började tömköra min häst nån timme om dan märkte jag skillnad ganska snabbt. Men då hade jag inte tränat alls på flera år.
Och man blir ju lättare motiverad om man kan "vardagsmotionera" lite.
Tror inte man måste upp på elitnivå för att må bra.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Promenader är mycket bra motion, stärkande utan att slita, konditionskrävande på den nivå man lägger sig.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

före jag skaffade häst var jag ut och stavgick 4-6 km så gott som varenda dag!
efter att jag skaffade häst-har jag inte tid!! tar nån promenad ibland..

nu är motionen jag får den i stallet..ibland mockning av 3 boxar,ibland-sällan 13 boxar..ridning osv..frisk luft får man ju iallafall!

sen har jag ett jobb där jag står hela dagen och rör mej,men innomhus.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag ser heller inga fördelar konditionsmässigt personligen med att gå, men konditionen kanske bara förbättras till en viss nivå? Däremot mina klena ben, jag pallar inte våra 2 h rundor bara sådär. Och om jag springer parallellt så pallar mina knän och benhinnor mycket mer just under perioder hästen har motionerats mycket genom promenader (unghäst 2-6 år så periodvis är det endast avsutten skritt som "vila").

Men om nu folkhälsoinstituter ser 30 min promenad som motion så är jag väl jäkligt välmotionerad då, även om jag inte är vältränad öht :angel:

Fast du skrev först att du inte anser att 2 h rask promenad är motion:) Jag håller med om att 30 min promenad kanske inte ger så mkt för en person med bra grundkondition, men 2 timmar rask promenad kräver faktiskt en del av utövaren.
Jag kan ta mig själv som ett exempel på att promenader ger en bra kondition. Jag tog mig runt mitt första Lidingö Tjejlopp (1 mil kuperad terräng) på 1,06, med bara promenader och ridning som enda förberedelse.. Nu har jag en god fysik också uppe på det, men ändå :)
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

*kl*

Träningstips för människor som känner att "vanliga" promenader inte är riktigt tillräckligt, men ändå inte har lust/ork att springa: på med lagom med kläder och ut och gå raskt som satan i snö. Skog + snö brukar kunna bli rätt svettigt.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Fast du skrev först att du inte anser att 2 h rask promenad är motion:) Jag håller med om att 30 min promenad kanske inte ger så mkt för en person med bra grundkondition, men 2 timmar rask promenad kräver faktiskt en del av utövaren.
Jag kan ta mig själv som ett exempel på att promenader ger en bra kondition. Jag tog mig runt mitt första Lidingö Tjejlopp (1 mil kuperad terräng) på 1,06, med bara promenader och ridning som enda förberedelse.. Nu har jag en god fysik också uppe på det, men ändå :)

Självklart är det motion för den som gynnas av det konditionsmässigt. Jag känner dock inte av det såvida det inte är i backar. Däremot så fort jag kommer ur "bekvämlighetsjoggning" så orkar jag inte så mycket längre. Istället är det mina knän som inte pallar promenaderna, jag måste verkligen ta tag i det och kolla upp dem någon gång :o

Men kul att höra att det ändå är en såpass bra grund! Jag menar inte att det är värdelöst att promenera och inte ger någonting, men jag tycker inte det ger något direkt flås för mig, jag känner mig betydligt mer igång bara av att jogga 2 ggr/vecka typ 20 min tex.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag försöker träna så mycket jag hinner.
Dock inte enkelt, med tre hästar, skola inklusive skolarbeten hemma samt något som eventuellt kan kallas ett socialt liv... Sen ska man tydligen hinna sova och äta också. ;)

Skulle nog vinna mycket på att strukturera upp min tid, för jag tycker att det är väldigt avslappnande att träna.

Hur det är med andra vet jag inte. Stallarbete är ju rätt bra vardagsmotion så en del kanske inte tycker att det behövs.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Enkelt svar på varför inte jag tränar.

Det är det tråkigaste som finns! Avskyr det.

Har aldrig gillat gym eller olika grejjer där man står i grupp och pressar på olika vis. Har provat en rad grejjer men hästar är det enda jag har intersse av och all tid och pengar som det tar så hade det inte blivit möjligt även om jag velat med annan träning. Men bara för att jag kanske inte tar hand om min kropp på bästa sätt betyder det ju inte att jag inte kan ge min häst ett bättre liv eller hur?

Jag är en vanlig hobbyryttare vars häst är ur kondis eftersom hon har haft föl men ska igång nu. Under förra igångsättningen satte vi igång varandra så att säga. Vi flåsade och svettades lika friskt båda två och min träningsvärk var enorm. Men det blev ju bättre med både flås och muskler så det är en rolig träning för mig. Varför kan inte ridningen och stalljobbet vara träning nog?

Jag är inte lat. Vore jag lat skulle jag knappast kämpa i alla väder varje dag även om jag är sjuk på det sätt som jag gör i stallet. Vikten behöver jag inte bry mig om. Jag väger som jag ska men jag har inget flås. Men jag tänker inte ursäkta mig för att hästen oftast är i bättre kondition än mig.

Jag förtår faktiskt inte riktig frågan..om man är överviktig och dålig i kondisen ska man ha en likadan häst då? Då blir man ju en dålig hästägare istället :confused:

Om man vill ha sin häst musklad och fin i bra kondis så bör man se lika dan ut själv??

Om man ser på all tid som stallet tar och hur mycket kringjobb det är med hämta hö, strö och foder, sätta stolp mm så får jag säga att en del gymmänniskor är lata. De lägger en timma på gymmet några gånger i veckan och sen tycker de resten är soffpotatisar.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Har jag feDet här har jag också funderat på. Fler och fler lämnar ifrån sig sina hästar för inridning eller tillridning. Och min undran är kanske inte varför dom är så lata. Fast det är kanske där det bottnar iofs. Jag funderar på varför man köper sig en häst som man helt klart inte har lust att utbilda själv. Varför ska man då ha en häst??
Även om man i en kort period lämnar bort den så får man faktiskt inte hem en färdig produkt. Den ska alltid utbildas mer, öka belastning och faktiskt träna den varje dag själv.
Det roliga med att ha en häst är att göra allt själv och sen när man sitter där på den en solig sommardag med en vältränad häst så får man en liten lycklig känsla i magen av att man faktiskt har klarat det helt själv. Och... Det är DIN häst... Det är ingen annan som har suttit på den och bestämt hur den ska utvecklas och hur den ska ridas. Varför värdesätts inte det här längre?
Är det lathet eller bara dumhet?
Många säger att dom inte klarar av inridningen t.ex. Varför då köpa en häst som behöver ridas in. Finns många inridna hästar därute som är till salu. Eller så säger dom att dom inte klarar av dom och skickar dom på tillridning. Vilket jag tycker är okej om man sen planerar att sälja den för att man inte fixar det. Men för att sen behålla den?? Vad har det då hjälpt? Hästen fungerar bara bra för den ryttaren som den har lärt sig under.
l eller rätt??

Man lämnar väl inte iväg sin häst på inridning för att man är lat eller dum? :crazy: Det finns ju massor med anledningar. Du vill kanske ha proffshjälp? Få det riktigt bra gjort. Det är alltid första gången men unghäst för alla och varför exprimetera när det finns bra folk som verkligen kan? Man kanske inte vill skada sig? Hästen kan ha egenskaper som man själv är osäker på. man kanske vill att första kontakten med ryttare ska bli positiv och går något fel så vill man inte att hästen ska referera det till ägaren.

Jag har ALDRIG hört någon av mina bekanta som använt sig av proffs säga "Nä jag orkar inte så jag skickar istället". De som gör detta är de som vill tävla på lite högre nivåer och lägga en riktigt bra grund är min erfarenhet.

Inridning och utbildning är inte samma sak. Att få hem hästen riden i samtliga gångarter är knappast att ha utbildat den. Det kan du ändå göra själv med blod, svett och tårar. Och ta åt dig både ära och lycka att du gjort det själv. Och UTBILDA hästen är väl det som man uppskattar och kan känna sig ärad över?

Varför man köper en oinriden häst om man inte vill göra först jobbet sjäv finns många svar på. Ser man åter igen till de som vill tävla så vill de ofta ha en oförstörd häst med viss stam. Möljigheten ska finnas i hästen att nå dit man vill. Priset skiljer också en del. visst vill man bara luffa runt i skogen och träna lite lättare kan man ju köpa vad som helst som är inridet men många ställer höger krav än så. Och de vill forma sina hästar. Bara inte ta första rodeoveckorna utan överlåta det till proffsen. Knappast lathet.

Att skicka iväg sin häst som man har problem med är sunt. Att sen behålla den och arbeta vidare med tränare är ännu sundare. Herregud, massor får problem med sina hästar , tar hjälp och sen funkar det utmärkt. Med ditt resonemang skulle ju alla ge upp och sälja direkt. En rätt riden häst fungerar ju inte bara under den som har utbildat den. En rätt utbildad häst fungerar under alla ryttare som kan rida. Kanske därför så många inte vill chansa utan skickar sina hästar till proffsinridare :idea:


Mvh Voff
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Plus det man stoppar i sig betyder oxå en massa.
Man kan gå ner i vikt genom att tex använda sig av GI utan att gymma som en idiot.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Fast vill man ha kondition och muskler (vilket inte är en nackdel när man rider eller håller på med hästar) så behövs lite mer ansträngning än bara koll på kosten.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Så kan det ju vara om det är det man är ute efter. Men nu pratade jag om att gå ner i vikt. Det har nämligen oxå tagits upp här.
Motion anser jag att man får med de dagliga stall och hästritualerna. Och speciellt den här årstiden...pulsa runt i snö är rätt ansträngande.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Citat Voff

Enkelt svar på varför inte jag tränar.

Det är det tråkigaste som finns! Avskyr det.

Har aldrig gillat gym eller olika grejjer där man står i grupp och pressar på olika vis. Har provat en rad grejjer men hästar är det enda jag har intersse av och all tid och pengar som det tar så hade det inte blivit möjligt även om jag velat med annan träning. Men bara för att jag kanske inte tar hand om min kropp på bästa sätt betyder det ju inte att jag inte kan ge min häst ett bättre liv eller hur?

Jag är en vanlig hobbyryttare vars häst är ur kondis eftersom hon har haft föl men ska igång nu. Under förra igångsättningen satte vi igång varandra så att säga. Vi flåsade och svettades lika friskt båda två och min träningsvärk var enorm. Men det blev ju bättre med både flås och muskler så det är en rolig träning för mig. Varför kan inte ridningen och stalljobbet vara träning nog?

Jag är inte lat. Vore jag lat skulle jag knappast kämpa i alla väder varje dag även om jag är sjuk på det sätt som jag gör i stallet. Vikten behöver jag inte bry mig om. Jag väger som jag ska men jag har inget flås. Men jag tänker inte ursäkta mig för att hästen oftast är i bättre kondition än mig.

Jag förtår faktiskt inte riktig frågan..om man är överviktig och dålig i kondisen ska man ha en likadan häst då? Då blir man ju en dålig hästägare istället

Om man vill ha sin häst musklad och fin i bra kondis så bör man se lika dan ut själv??

Om man ser på all tid som stallet tar och hur mycket kringjobb det är med hämta hö, strö och foder, sätta stolp mm så får jag säga att en del gymmänniskor är lata. De lägger en timma på gymmet några gånger i veckan och sen tycker de resten är soffpotatisar.


Bra skrivet. Håller med dig. :)
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Jag tror många har svårt att hinna med träning, häst och heltidsjobb och i vissa fall även familj, socialt liv och andra djur.

Jag ser inte min ridning som träning då jag har mina två hästar att sköta. Jag behöver komplettera det med iaf core-övningar för att rida som bäst om jag "bara" rider mina två. Rider jag däremot 5 hästar per dag så blir jag stark nog av ridningen enbart för att prestera som bäst. Och rider jag så mycket och mockar mina egna och fixar deras mat så orkar jag inte träna så mycket mer.

Jag försöker träna core-styrka och backlöper en hel del i vanliga fall. Ibland simmar jag. Och jag promenerar mycket iom att jag har hundar och dessutom har en hel del in/ut-släpp i stallet.
Varannan dag väger jag upp nästan 70 kg hö, kör ut tunga vattendunkar till hagen och tar med lite höpåsar. Och mockar hage och boxarna mockas ju dagligen.
Även när jag bara gör stalljobbet så orkar jag utan större obehag springa milen när jag testar. Så jag verkar ha grym grundkondition.

Övervikt är inget jag behöver oroa mig för. Jag är klent byggd och kan äta vad jag vill när jag rör mig så här mkt. Dock försöker jag få i mig mkt näring och proteiner. Men går jag upp lite i vikt så ser jag genast till att strypa intaget lite och träna mer. Jag vill hålla mig slimmad dels av ytliga skäl. Men framför allt för att man lättare får till en bra sits då. Jag rider ju dressyr...

Jag har förespråkat att en PT ska komma och visa övningar för våra tävlingsryttare i klubben. Och att en nutrist ska komma och prata mat. Och en sjukgymnast har varit här och snackat spänningar, stretch och träning.

Våra tränare brukar tvinga ut oss på löprundor då vi bor där på sommaren. De anser att man ska träna utöver ridningen för att orka sitta rätt på hästar som rör sig stort tex.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Tillhör skaran som inte tränar på gym. Dock cyklade jag en mil om dagen.
Som svar på frågan varför inte: Tidsbrist först och främst, men också för att jag tycker att det är så förbannat tråkigt på gymmet. När jag kom hem vid 21-22-tiden, prioriterade jag mat, dusch och sömn. Hade verkligen ingen lust att ge mig iväg på träning efter 22-tiden. Helgerna gick åt till att försöka bringa lite ordning i hemmet samt lite extra tid med hästen.

En stegräknare är väl enklaste sättet att ta reda på hur mycket man egentligen rör på sig. På jobbet var vi med i en stegtävling för några år sedan och jag snittade cirka 27 000 steg på en dag och då är jag inte säker på att hästen var igång under den här perioden. Tror rekommendationerna ligger på 10 000, iaf är det den siffran jag har hört på tv i diverse bantningsprogram.
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

*kl*

Angående vad som är och inte är träning så borde man väl kunna säga att det som märkbart höjer pulsen, får igång flåset och kanske t o m framkallar svett kan ses som träning. Medans den form av rörelse som kroppen blir van vid och anpassar sig till snarare kan ses som vardagsmotion. Tänker jag iallafall.

Då kan man ju teoretiskt sett öka på vardagsjobbet och ändå få träning tack vare att man anpassar det till vad som blir träning och inte vardagsmotion. T ex öka på tempot i det man ändå brukar göra, gå eller jogga lite extra med kusen ouppsuttet innan ridningen, öka den typ av ridning man får upp flåset av osv, vad som nu känns genomförbart.
Men stannar man av och låter sig anpassas till det man gör till vardags, då hjälper ju inte motionen mycket längre i förbrännings- eller träningssyfte.


Kan rekommendera att träna med en flexi-bar i friskvårdssyfte och för att få bättre bålstabilitet i ridningen. :) Tar inte alls mycket tid heller, man får upp pulsen snabbt. 15 minuter kan klassas som ett riktigt träningspass som visar resultat (fast ska man träna för att gå ner i vikt får man såklart tänka på att ju längre, desto mer förbrännt, som med allt). Knappt någon skaderisk överhuvudtaget och mycket roligare än att gå på gym, tycker jag iallafall, tar knappt någon plats utan kan göras hemma på vardagsrumsgolvet.

Själv är jag väl rätt lat av mig ska erkännas, men jag försöker tänka på att det förutom vardagsmotionen ska bli träning då och då, vare sig det blir av att man tar i lite extra i det man ändå gör till vardags, eller om det innebär en mer renodlad tränings-situation.

Gick ner 5kg i höstas på ca 3 veckor "bara" av att behöva bära 3-5 vattenhinkar/dag och fylla hönät med 30-50kg/dag från att ha haft hästen på sommarbete! ;)
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Svarar på första inlägget...

Jag har ingen häst, men jag tränar på gym 3-4 ggr i veckan samt har hund som motioneras varje dag 1-2 tim. Skulle jag ha häst skulle jag inte hinna träna så mkt som jag gör, tveksamt om jag skulle hinna med hunden heller. Att bara ha ett heltidsjobb och häst skulle vara tillräckligt i överkant för mig. Att dessutom hinna träna utöver den träning man får i stallet... när hinns det? :crazy:

Då jag hade häst gick jag i skolan 8-16 och hade ibland 1 timmes enkel pendlingstid hem. Äta middag på det och man var i stallet kl 18-19. Jag tog hand om min egen häst vilket tog 3 tim allt som allt. Klockan var 21-22. När ska man hinna träna? Jag var dessutom singel, hundlös och pluggade i minsta laget...
 
Sv: Är ryttare generellt lata?

Uppenbarligen så går det! Beroende på vad man lägger för innebörd i "träna" :D

15 minuter per dag hinner man alltid, eller åtminstone 2-3 gånger per vecka. Lägga lite extra träning i det man gör hinner man också. T ex ta en rask promenad med hästen istället för att ta en skritt-uteritt.

Jag tänkte ungefär samma med mental tränings-programmet. När sjutton ska man hinna? Men både av det och av träning får man mer energi och orkar vara mer effektiv resten av dagen, så det handlar ju mer om att man är stressad och har svårt att komma sig för att göra det när man väl skulle kunna klämma in det. :)

Säg att jobbet tar 9 timmar per dag, hästen 3 timmar och så en timme för att äta när man är hemma. 13 timmar per dag. Sover man 8 timmar så har man alltså fortfarande 3 timmar per dag att slösa på en extra timmes restid eller slöa framför tv´n/datorn eller vad man nu gör.

Man MÅSTE ju inte träna en timme på gym 5 dagar i veckan för att det ska klassas som att träna. Tycker jag iallafall.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 908
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Dressyr Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 908
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp