Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Narcissa

Trådstartare
Jag är spekulant på ett avelssto född 1996 och gick alltså treårs med följande bedömning.

Typ 9.
Huvud hals och bål 8.
Extremiteter 8.
Skritt 7.
Trav 7.
Galopp 8.
Teknik hoppning 7.
Temperament hoppning 7.
Skritt riden -
Trav riden -
Galopp riden -
Temperament gångarter -
Totalpoäng gångarter 47.
Totalpoäng hoppning 47.
Mankhöjd 165.
Bedömningsplats Flyinge
Bedömningsår 1999

Hilfe bitte. :D
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Klass 1, för diplom är det väl 48 poäng som gäller.
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

nej, 47p är Diplom. 48p är "nedre gränsen" för att kvala till finalerna :)
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Aha!

TS

Då är det diplom då, eller tom dubbeldiplom :D
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Fast man kan väl inte få diplom om inte gången har medelvärde 8? Vilket denna inte har. Nu var detta 1999 iofs och reglerna var väl annorlunda då.
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

47p är nedre gränsen, MEN för hoppdiplom krävs även att de ska ha minst 8 på båda hoppbetygen och för gångartsdiplom ska de ha minst 8 på två av gångartsbetygen, så stoet är klass I, i alla fall enligt dagens regler. Kan inte svara på om det var samma som gällde då hon visades.
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Dessutom måste de ridas för att få diplom, vilket inte framgår av blup.
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Sant


- Lägst 47 poäng totalt, ingen delpoäng under 7 i aktuell gren
- Godkänt ridprov
- Dessutom
lägst 8 poäng i minst två gångartsbetyg, som lovande dressyrhäst
eller lägst 8 poäng i båda hoppbetygen, som lovande hopphäst


Alltså blir den väl bara klass 1 ?
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Klass 1 i båda .
Undrar om det inte var totalt 48 poäng för Diplom 1999 sen ändrades det till minst minst 2 gångartsbetyg med lägst 8 och inte under 47 poäng senare .

Sen ett tag fick väll alla Diplom som låg bland de 20% bästa ?? Vet inte om det gällde 99 eller tidigare .

Ring ASVh och fråga
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Klass 1 i båda .
Undrar om det inte var totalt 48 poäng för Diplom 1999 sen ändrades det till minst minst 2 gångartsbetyg med lägst 8 och inte under 47 poäng senare .

Sen ett tag fick väll alla Diplom som låg bland de 20% bästa ?? Vet inte om det gällde 99 eller tidigare .

Ring ASVh och fråga

Red en val på kvaliten 98 (född 94) han fick diplom i gångarter med betygen men det troligen för just det där med % ... Så vi fick åka ner till Elmia och visa upp oss (göra bort oss ;) )

Typ 8.0
Huvud hals och bål 8.0
Extremiteter 7.0
Skritt 9.0
Trav 8.0
Galopp
Teknik hoppning 6.0
Temperament hoppning 0 6.0
Skritt riden 9.0
Trav riden 7.0
Galopp riden 7.0
Temperament gångarter 7.0
Totalpoäng gångarter -
Totalpoäng hoppning -
Mankhöjd 172.0
Bedömningsplats 98STR™
Bedömningsår 1998
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Tack för svar men jag vet inte om jag blir så mycket klokare. Haha.
Stoet är även selektionssto om det är något som påverkar?
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Hittar ingen info om hur de bedömde då men oavsett om det är ett klass I-sto eller ett diplom-sto är ju poängen bra. Selektionssto på det låter som ett bra avelsmaterial.

Är det viktigt om det är diplom eller klass I som gäller? Marknadsförs hon som ett diplom-selektionssto? Om det inte har med skumma säljare eller något annat konstigt att göra skulle jag nog tycka att poängen får tala för sig själv, oavsett vilken klassning hon hade på den tiden.
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Fast att ett sto är selektions sto kan jag tycka har ingen speciellt betydelse , har för mig att jag sett selektionston som är både klass 2 och med 6 protokollet ...
För mig har selektionsto betydelsen inget värde efter att ha sett detta .
Bättre att se till bedömningapoängen.
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Ja så kan man kanske resonera även om jag alls inte håller med..

Skulle begreppet selektionssto förlora i värde för att man valt att t ex även inkludera de ston som redan fått A och Elit och således bevisat sitt värde i aveln för att en och annan av dem inte uppfyller exteriörkriterierna?

Poängen är en dag i hästens liv och kan tjäna som vägledning innan vi har information om stoets verkliga värde i aveln.
Det är värdefullt att så tidigt som möjligt kunna identifiera de presumtivt för aveln värdefulla stona, men avelsutfallet i verkligheten är ju av ännu större betydelse.
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Måste läsa kriterierna igen .
 
Senast ändrad:
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Det finna ston som inte har uppfyllt kriterierna tex i gångarterna till selektionsto men får prestationstjärna i stället och då helt plötsligt då får selektionsto titeln ändå ?
Det handlar då inte om att stoet fått bra avkommor utan helt på att stoet har en stam som ger rätt blup .
 
Sv: Är stoet klass 1 eller diplomsto?

Ja - det finns flera sätt som ett sto kan kvalificera sig för selektionssto.

Om man inte uppfyller tex gångartskraven måste det finnas någonting annat som gör att stoet värt att uppmärksamma som potentiellt värdefullt i aveln. En del häri är härstamningen och släktingars och syskons meriter, en del är avkommornas meriter, en del är egna tävlingsprestationer och en del är egna bedömningar på visning.
Att bara ha ett sätt att kvalificera sig tycker jag skulle kännas som begränsande.

Tex ett av mina elitston har inte poäng i gångarter för diplom, men har tävlat Falsterbo och championat. Alla hennes avkommor hos oss har diplom, hennes avkommor har flera placeringar på Riksföl och hon är femte generationen Elitston. Är hon inte värd titeln selektionssto för att hon inte skrittade tillräckligt bra på treårstest?

Jag personligen har hellre ett sto ur en riktigt förärvningsäker stofamilj men med ett sämre eget resultat vid visning i avel, än ett sto utan större meriter på mödernet men som själv gjort ett bra treårstest.
Avel är ingen slump och jag tror att det förärvningsäkra mödernet ger betydligt större möjligheter för att de goda egenskaperna skall slå igenom.

..och där har blupen absolut ett värde som hjälp för att identifiera dessa individer som jag ser det.
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Freazer
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 488
Senast: HMQ
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 266
Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp