Status
Stängd för vidare inlägg.
En sak som är viktig att påminna sig om är att allt är fejk numera. Alla stora konton (utom i väldigt speciella fall) visar upp en bild som ofta skiljer sig rejält från verkligheten. Bilden kanske är tagen för flera månader sen men presenteras som idag, det som ser ut att vara fotat i ett fönster är egentligen fotat i en studio (mer eller mindre hemmagjord), när biodlingen filmades gjorde personen i själva verket om det tio gånger för att få till det exakt rätt fastän det kanske inte är så bra för bina. Räkna med att alla hyfsat stora har en helt annan bild bakom kulisserna, även de som verkar autentiska. Saker snyggas till, man använder subtila AI-filter, det skarvas i kanterna och för följarna är det inte så himla viktigt vad som är sant och vad som är tillräckligt sant.


Ett helt orelaterat tips som jag kom att tänka på när du skrev att du inte har landat i din autismdiagnos @Wille : Du kan använda Instagram till detta. Det finns otroligt många autisminfluencers som utbildar och delar med sig av både sin egen upplevelse och tips och tricks för att klara vardagen med autism. T ex norska thespectrumgirl fick sin autismdiagnos i 40-årsåldern och har en extremt snygg sida Klicka dig vidare i algoritmen tills du hittar någon som passar just dig. En liten varning dock för att det också förekommer en hel del desinformation så du får sålla bland sånt som presenteras som fakta men inte har någon vetenskaplig grund.
Jag tvivlar på att andra autister har något jag kommer känna igen mig i. Det har jag inte gjort hittills.
 
Om du är bra på att göra hemsidor, kan du inte göra det som lönearbete då? I ditt fall borde prio 1 vara mesta möjliga pengar för minsta möjliga insats, och om du redan kan göra hemsidor så slipper du lära dig en massa nytt. Instagram är säkert kul och så, men passar kanske bäst som hobby om man inte har oändlig kreativitet och känsla för vad som säljer/väldigt mkt tur.
 
Men jag berättar inte om min diagnos.
Varför gör du inte det? Varför är inte dina diagnoser det som ett instagram-konto handlar om? Med tanke på hur mycket av ditt liv som kretsar kring dina diagnoser och hur kunnig du är i ämnet borde väl det vara något att prata om?

Tänker att tex Josh Zilberberg gjort miljoner på att skämta om sin ångest.

Så kan du vara ärlig med att trädgården är ångestdämpande och så lägger du upp trädgårds- och bigrejerna om du vill.

Hur lever man ett liv med konstant ångest är väl mer intressant än dina odlingar?! Så tänker jag.
 
Håller med. I alla fall när det gäller autism-influensers. Dom identifierar sig ofta som sin diagnos och allt handlar om hur miserabelt och svårt det är.

Kan inte annat än att hålla med. Även de som försöker göra det roligt pratar mest om saker de inte kan göra pga sin diagnos. Eller 'idag fick jag ett meltdown i affären pga en vattenfläck'

Jag får mest 'men va i! Ta dig i kragen och fixa digsjälv!' Tankar om alltihop.

(Ja. Jag har autism. Jag har massor av det. Och jag är trött på att det används som ursäkt för att inte jobba med sig själv. Är det jobbigt? Ja. Är det omöjligt? Nej.)
 
Varför gör du inte det? Varför är inte dina diagnoser det som ett instagram-konto handlar om? Med tanke på hur mycket av ditt liv som kretsar kring dina diagnoser och hur kunnig du är i ämnet borde väl det vara något att prata om?

Tänker att tex Josh Zilberberg gjort miljoner på att skämta om sin ångest.

Så kan du vara ärlig med att trädgården är ångestdämpande och så lägger du upp trädgårds- och bigrejerna om du vill.

Hur lever man ett liv med konstant ångest är väl mer intressant än dina odlingar?! Så tänker jag.
Det där är väl högst personligt. Man ska ju inte dela saker man inte vill, och att diskutera sin hälsa på sociala medier kan ju kännas väldigt privat och utelämnande. Oavsett hur intressant det än kan vara.
 
Tänkte på det här, jag kanske är galen men jag skulle verkligen uppskatta fler ”lägre tempo”-konton i sociala medier. Jag har mycket begränsningar med ork (mental och fysisk) iom olika sjukdomar, och hade jag haft hus hade jag nog tilltalats av någon med den synen på trädgård.
Det där vilsamma i att skapa en trädgård som i mycket framförallt ska sköta sig själv, vilken dröm? En trädgård där man mest bara kan vara, om man inte vill eller orkar göra mer. Tips och tankar till vad man kan odla/plantera utifrån det vore ju toppen, och hur man kan tänka på sin trädgård kort och långsiktigt så. Varför inte knyta det hållbara odlandet till mental och fysisk hållbarhet och återhämtning också i vissa inlägg. Kanske kan det ge ytterligare ett lager till ditt konto, om du tycker det känns intressant förstås.

I en värld av maximalistiska konton tror jag att minimalism inte behöver vara så dumt.

Bäst nästan att sätta sig ner och skissa på papper tycker jag, så man får framför sig hur man skulle vilja ha det och laborera lite med vad man tänker sig för innehåll (enkla utkast med ämne och typ av bild). Kanske göra ett årshjul så man på förhand kan portionera ut innehåll lämpligt för att få lite hjälp i processen om man känner sig oinspirerad någon gång.

Vilken superidé!
 
Varför gör du inte det? Varför är inte dina diagnoser det som ett instagram-konto handlar om? Med tanke på hur mycket av ditt liv som kretsar kring dina diagnoser och hur kunnig du är i ämnet borde väl det vara något att prata om?

Tänker att tex Josh Zilberberg gjort miljoner på att skämta om sin ångest.

Så kan du vara ärlig med att trädgården är ångestdämpande och så lägger du upp trädgårds- och bigrejerna om du vill.

Hur lever man ett liv med konstant ångest är väl mer intressant än dina odlingar?! Så tänker jag.
Det är väl en högst personlig sak om man vill dela eller inte. Och det kan nog vara klokt när det är ganska ”nytt” att inte göra content av det. Jag har en vän som delar mycket om psykisk ohälsa på sitt rätt stora konto (ett friluftskonto primärt) och jag vet att det är ganska påfrestande och att hon aldrig hade klarat av det när hon var ”i det”, utan det är många års bearbetning bakom.
Däremot tror jag Ts att du kan vinna på att vara lite mer personlig utan att vara privat, tex fick ju din selfie både likes och kommentarer väl? Och så tror jag på att ställa frågor både till andra men också i dina inlägg.
 
Varför gör du inte det? Varför är inte dina diagnoser det som ett instagram-konto handlar om? Med tanke på hur mycket av ditt liv som kretsar kring dina diagnoser och hur kunnig du är i ämnet borde väl det vara något att prata om?

Tänker att tex Josh Zilberberg gjort miljoner på att skämta om sin ångest.

Så kan du vara ärlig med att trädgården är ångestdämpande och så lägger du upp trädgårds- och bigrejerna om du vill.

Hur lever man ett liv med konstant ångest är väl mer intressant än dina odlingar?! Så tänker jag.
Det är väl fullt förståeligt att inte vilja gräva ner sig i sin diagnos och göra att livet handlar om den. Det kan bli väldigt destruktivt i många fall. Det är långt ifrån alltid nyttigt eller bra för alla att gräva ner sig och fokusera på problemen.
 
Kan inte annat än att hålla med. Även de som försöker göra det roligt pratar mest om saker de inte kan göra pga sin diagnos. Eller 'idag fick jag ett meltdown i affären pga en vattenfläck'

Jag får mest 'men va i! Ta dig i kragen och fixa digsjälv!' Tankar om alltihop.

(Ja. Jag har autism. Jag har massor av det. Och jag är trött på att det används som ursäkt för att inte jobba med sig själv. Är det jobbigt? Ja. Är det omöjligt? Nej.)
Haha jag känner samma sak.

Ju mer man cementerar och internaliserar att något är omöjligt pga sin diagnos desto svårare blir det att faktiskt göra något åt sina svårigheter. Finns en enorm kultur i att bara se sig som ett offer pga sin diagnos och att man är helt menlös och lamslagen och aldrig kan förbättras och om hur samhället är så himla elakt som inte anpassar sig helt efter diagnosen.
 
Om du är bra på att göra hemsidor, kan du inte göra det som lönearbete då? I ditt fall borde prio 1 vara mesta möjliga pengar för minsta möjliga insats, och om du redan kan göra hemsidor så slipper du lära dig en massa nytt. Instagram är säkert kul och så, men passar kanske bäst som hobby om man inte har oändlig kreativitet och känsla för vad som säljer/väldigt mkt tur.
Man måste kunna så mycket mer än vad jag kan om man ska göra det professionellt. Exempelvis har jag ett problem på min hemsida nu som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Det är väl en css-grej, men jag är inte alls bra på css. Ja, jag skrev min förra hemsida i html och css och fick den att validera, men jag kan inte göra det professionellt. Nu kör jag med wp för att slippa krångla med kod. På mitt förra jobb var det it-personal som gjorde själva byggandet. Jag tillförde mest innehåll.

Varför gör du inte det? Varför är inte dina diagnoser det som ett instagram-konto handlar om? Med tanke på hur mycket av ditt liv som kretsar kring dina diagnoser och hur kunnig du är i ämnet borde väl det vara något att prata om?

Tänker att tex Josh Zilberberg gjort miljoner på att skämta om sin ångest.

Så kan du vara ärlig med att trädgården är ångestdämpande och så lägger du upp trädgårds- och bigrejerna om du vill.

Hur lever man ett liv med konstant ångest är väl mer intressant än dina odlingar?! Så tänker jag.
Jag har inget intresse av att snacka om min diagnos eller om min panikångest eller fobi. Det är för utlämnande. Jag vill inte vara så naken offentligt.

Och vad gäller min autism så vet jag inte riktigt på vilket sätt jag är autistisk. Jag ska snacka med psykolog om det.

Och som sagt så är jag inte intresserad av mina diagnoser. Jag har miljarder med andra intressen som är 100 gånger hetare. Men det är främst odling och trädgård som mitt liv kretsar kring. För mig är det meningen med livet. Jag bygger ett system som kommer att förse mig med mat även när jag blir gammal och skröplig. Det har en massa andra fördelar också.
 
Man måste kunna så mycket mer än vad jag kan om man ska göra det professionellt. Exempelvis har jag ett problem på min hemsida nu som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Det är väl en css-grej, men jag är inte alls bra på css. Ja, jag skrev min förra hemsida i html och css och fick den att validera, men jag kan inte göra det professionellt. Nu kör jag med wp för att slippa krångla med kod. På mitt förra jobb var det it-personal som gjorde själva byggandet. Jag tillförde mest innehåll.


Jag har inget intresse av att snacka om min diagnos eller om min panikångest eller fobi. Det är för utlämnande. Jag vill inte vara så naken offentligt.

Och vad gäller min autism så vet jag inte riktigt på vilket sätt jag är autistisk. Jag ska snacka med psykolog om det.

Och som sagt så är jag inte intresserad av mina diagnoser. Jag har miljarder med andra intressen som är 100 gånger hetare. Men det är främst odling och trädgård som mitt liv kretsar kring. För mig är det meningen med livet. Jag bygger ett system som kommer att förse mig med mat även när jag blir gammal och skröplig. Det har en massa andra fördelar också.
Om du vill ha hjälp med css-grejen så kanske jag kan hjälpa dig om det är ett kodfel som behöver fixas. :)
Kan dock inget om typ Wordpress och sådana saker. :laugh: Så kanske inte alls den hjälpen du behöver.
 
Varför gör du inte det? Varför är inte dina diagnoser det som ett instagram-konto handlar om? Med tanke på hur mycket av ditt liv som kretsar kring dina diagnoser och hur kunnig du är i ämnet borde väl det vara något att prata om?

Tänker att tex Josh Zilberberg gjort miljoner på att skämta om sin ångest.

Så kan du vara ärlig med att trädgården är ångestdämpande och så lägger du upp trädgårds- och bigrejerna om du vill.

Hur lever man ett liv med konstant ångest är väl mer intressant än dina odlingar?! Så tänker jag.
Har du sett många såna konton? Det finns säkert de som klarar att hantera ett sådant på ett vettigt sätt, för att de har bra förståelse för sina problem och dessutom är duktiga på sociala medier. Men för de allra flesta är jag övertygad om ett konto om deras psykiska ohälsa bara dra ner dem. De drar till sig en massa andra och så hjälps de åt gräva ner sig ännu mer.

Ångest/NPF osv är inga accessoarer.
 
Vill du tjäna pengar på Instagram eller vill du bara få likes/uppmärksamhet?

Jag la upp en film på min ena katt på tiktok för 37 minuter sen och har 678 visningar och 51 likes. Hade jag lagt den på Instagram hade jag kanske fått runt 20 likes och då av folk jag känner.

Så är det uppmärksamhet så rekommenderar jag tiktok och då kanske lite mixat på trädgård, katterna, bina, osv
Är det pengar så tror jag youtube är bättre.
 
Vill du tjäna pengar på Instagram eller vill du bara få likes/uppmärksamhet?

Jag la upp en film på min ena katt på tiktok för 37 minuter sen och har 678 visningar och 51 likes. Hade jag lagt den på Instagram hade jag kanske fått runt 20 likes och då av folk jag känner.

Så är det uppmärksamhet så rekommenderar jag tiktok och då kanske lite mixat på trädgård, katterna, bina, osv
Är det pengar så tror jag youtube är bättre.
Kan man inte tjäna rätt bra på TikTok med affiliatelänkar (eller vad det heter). Som i ditt exempel, länka till kattleksak?
 
Vill du tjäna pengar på Instagram eller vill du bara få likes/uppmärksamhet?

Jag la upp en film på min ena katt på tiktok för 37 minuter sen och har 678 visningar och 51 likes. Hade jag lagt den på Instagram hade jag kanske fått runt 20 likes och då av folk jag känner.

Så är det uppmärksamhet så rekommenderar jag tiktok och då kanske lite mixat på trädgård, katterna, bina, osv
Är det pengar så tror jag youtube är bättre.
Jag tänker att jag vill ha fler följare och att det genererar trafik till min hemsida.
 
Du kan länka till din hemsida från Instagram om du inte redan har gjort det.
Ja, det har jag gjort. Men om ingen ser länken så är den inte mycket värd.

Testa tiktok. Där kan du länka till din Instagram och hemsida
Kan man ha tiktok i datorn? Min mobil är nämligen sjukt full med grejer och saknar plats. Jag rensar och rensar oftare och oftare, men fattar inte vad som tar upp plats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp