Bukefalos 28 år!

Aggresiv häst?

Norrlänning

Trådstartare
Har ett sto som inte är att lita på för okända människor, hon bits och skulle kunna sparka.
Hon har varit mycket värre men har långsamt blivit bättre.

Hon väljer själv vilka hon gillar och inte, och jag kan inte begripa vad det är hon går efter:confused:
En grej är iaf högljudda, "tramsiga" människor, dom gillar hon inte och skulle hugga om dom inte går undan eller pressar henne till nåt hon inte vill.

Hur hjälper man en sån häst?
Eller tränar på att få bort det eller minska mer?
Svårt då jag inte vet vad hon "ser".

Hur gör ni andra?
 
Sv: Aggresiv häst?

Går på känsla. Din häst skulle jag gilla och jag är övertygad om att det skulle vara ömsesidigt. Jag använder varken hårda nypor eller är högljudd, jag tror på dom små medlens effekt istället och brukar formligen krypa upp i "knät" på såna hästar och bara vara, och hittills har ingen surat på allvar eller försökt bitas på allvar utan tvärt om tyckt det var mysigt med närkontakt. Nåt naffs i ansiktet brukar jag få lite då och då men aldrig elakt utan bara-för-att och jag gör ingen affär av sånt, en kram tillbaks är bra mycket trevligare än en smäll.

Sen gör jag nåt som tydligen ingen annan gör, nämligen noshälsar precis som hästar gör mot varann. Först blir dom lite förvånade, sen kräver dom det varje gång och steg tre är att dom naffsar när man hälsat bara för att det går, ;) och då får dom en puss på mulen tillbaks. Träffar jag hästen ofta så brukar det slutligen bli en puss från andra hållet med till slut. :p


Kärlek och vänskap är smittsamt, låt oss starta en epidemi. :love:
 
Sv: Aggresiv häst?

Hur gör ni andra?

Ser till att häststackaren inte utsätts för de där högljudda tramsiga människorna :)
Jag fick flytta många gånger med mitt "original" till häst innan vi fann ett stall med härligt kärleksfulla och vänskapliga människor.
Jag valde mao att inte försöka ändra på min häst utan snarare se till att han befann sig i en omgivning han trivdes med.
Håller med MacGyver om att kärlek och vänskap är mycket smittsamt :)
 
Sv: Aggresiv häst?

Jag har själv haft ett sånt sto som hade väldigt bestämda åsikter om vem hon gillade eller inte och mitt tips är att låt så få personer som möjligt hantera henne. Kan de inte läsa henne så ska de inte hantera henne, min häst blev farlig jag vet inte hur din blir.
 
Sv: Aggresiv häst?

Jo det är mycket möjligt att hon skulle godta dej:)
Dom som stojar och skrattar går oftast bort direkt.
Men även "såna" som tror sej förstå henne, som vill visa att dom inte är rädd, dom kan hon oxå blir "sur" på.
Min sambo, som har ganska dålig koll på hästars språk funkar jättebra med henne, han tycker jag överdriver:D
Men han va ej heller med i bilden då jag köpte henne och vet inte hur hon var från början.
Jag va tvungen att ha en käpp/pinne för att skydda mej i hagen när jag skulle jobba lite med henne i grimma bara.
Vet inte hur du menar riktigt med noshälsning, men menar du en svag "blåsning" mot hennes mule/näsborre kan du vara säker på att få ett hugg. Och inget litet oskyldigt nafs.
Numera kan jag dock blåsa bort nåt skräp hon har i ansiktet utan att hon rynkar på näsborrarna och visar vitögat.

Samtidigt som hon kan verka väldigt dominant så tror jag hon är väldigt osäker oxå.
Hon är fruktansvärt flockbunden.
Hon tycker det är hemskt att bli lämnad i stallet även om det bara är för att gå ut med en annan i hagen och sen är det hennes tur.
Rider jag iväg med nån av dom andra så springer hon längs hagen och skriker.
Vissa gånger när hon rids kan hon skrika efter dom andra under större delen av ridturen.
Ser hon inte dom andra hästarna i sina hagar blir hon olycklig.
Hon vill vara ledare i hagen men i mina ögon en dålig sådan.
Elak och dom andra vet aldrig vart dom har henne.
Ena stunden står hon och äter lugn sida vid sida för att sen jaga bort dom från maten. Samtidigt förföljer hon dom hela tiden, kan inte slappna av om hon inte har dom runt sej.

Jag har det så bra att jag har eget stall med bara mina hästar så hon behöver sällan träffa andra människor.
Hon skulle absolut inte må bra i ett stall med många hästar och människor:crazy:
Men jag skulle ju önska att det vore lättare för henne att gilla andra människor...om jag blir sjuk tex eller måste resa bort.
Hon blir ju sakta bättre men det har tagit 5 år...
Första gången hon träffa hovslagaren som är en mycket hästvan människa så skulle hon bita henne, hade oxå gjort det om hovslagaren inte va varnad och kunde va beredd.
Det som funka bäst är att hon får nosa själv på dom, dom få inte titta på henne, inte sträcka fram någon hand, inte prata...bara stå still.
Jag fick från början hålla i hennes bakhovar för att dom skulle kunna verkas, annars lyfte hon inte eller sparkade ist.

Problemet som jag ser det, är att jag vet sällan vilka personer hon gillar/godtar.
Personer som ska vara hästvan är ingen garanti.
Lugna personer funka ju klart bättre har jag märkt.

Kan ju säga att hon är helt "normal" när hon rids, då är hon inte arg oavsett vem som rider.

Jag TROR att hon varit med om någon dålig erfarenhet i unga år, fast ingen vill kännas vid det som jag pratat med.

För skulle det suttit i huvudet borde hon väl inte bli bättre med tiden?
Samt att hon reagerar mycket starkt om man står utanför hennes hage och tittar och pratar, eller utanför hennes box.

Hon är mattes hjärta men jag önskar så att jag skulle veta hur jag kan hjälpa henne.
 
Sv: Aggresiv häst?

Min var j*vligt svår tidigare. Bet och sparkade folk, sparkade sönder sin box, slog omkull folk... Det var ett jäkla stök med honom. Men efter att ha flyttat till ett lugnt ställe med avslappat hästfolk så funkar han bättre och bättre.

Jag skulle dock inte heller idag utsätta honom för främmande personer som ska tjafsa helt i onödan. Det ser jag ingen orsak till när han nu blir så uppskärrad. Han har sina människor som han känner väl, och är trygg med. Då funkar allting fint.

För din sinnesros skull (tänker på sjukdom etc) så skaffa en medis eller "stallperson" som Fru Häst får vänja sig vid i lugn och ro. Du måste ju kunna ha en avbytare.
 
Sv: Aggresiv häst?

Min var j*vligt svår tidigare. Bet och sparkade folk, sparkade sönder sin box, slog omkull folk... Det var ett jäkla stök med honom. Men efter att ha flyttat till ett lugnt ställe med avslappat hästfolk så funkar han bättre och bättre.

Jag skulle dock inte heller idag utsätta honom för främmande personer som ska tjafsa helt i onödan. Det ser jag ingen orsak till när han nu blir så uppskärrad. Han har sina människor som han känner väl, och är trygg med. Då funkar allting fint.

För din sinnesros skull (tänker på sjukdom etc) så skaffa en medis eller "stallperson" som Fru Häst får vänja sig vid i lugn och ro. Du måste ju kunna ha en avbytare.

Hur lång tid har det tagit att få honom "bättre", på ett ungefär?
Ja jag har ju sambon som kan ta hand om henne.
Har egentligen ingen i min närhet som skulle kunna vara en "stallperson" som jag skulle känna mej trygg med. Men ja, någon skulle jag ju haft vid nödfall....

Kom på en gång att hon chockade mej, när jag fick ta hem veterinären då hon blev sjuk.
Tänkte innan hur i hela friden det skulle gå, då de vanliga veterinärerna inte är så lugn och tystlåten:crazy:
Men som tur va så kom det en annan som hon utan större missnöje godtog:laugh: Ändå va han väl inte direkt tystlåten men nåt va det iaf som va bra med honom:confused:
Han fick ge henne sprutor utan problem.

Jag skulle inte kalla henne uppskärrad i kontakt med andra människor, hellre då när hon inte ser sin flock eller blir lämnad själv.
Då springer hon fram och tillbaka och skriker.
Med människor kommer hon gärna fram själv och visar hur ful hon kan vara:cool:
Hon skulle inte gå undan om det kom in okända i hagen, så hon är ju nyfiken.
Men sen blir hon farlig då om hon inte tycker människorna är ok, vilket hon sällan tycker om det är fler än 2-3 st.
 
Sv: Aggresiv häst?

Vet inte hur du menar riktigt med noshälsning, men menar du en svag "blåsning" mot hennes mule/näsborre kan du vara säker på att få ett hugg.
Jag vet, noshälsning har inget med att blåsa att göra, man bara står tätt intill varann och det är hästen som ska ta initiativet annars går det snett. Hästen måste själv välja och hittills har alla valt att "komma upp i knät" och vara tätt intill då jag inte har nåt "personligt spejs" alls.
 
Sv: Aggresiv häst?

Jag har själv haft ett sånt sto som hade väldigt bestämda åsikter om vem hon gillade eller inte och mitt tips är att låt så få personer som möjligt hantera henne. Kan de inte läsa henne så ska de inte hantera henne, min häst blev farlig jag vet inte hur din blir.


Precis så är mitt sto med och jag har gjort likadant.Låter endast de jag litar på som läser min häst hantera henne.
Hon går på lösdrift b¨vilket gör att hon slipper umgås med massa folk i stallet och ska hon sova inne någon natt eller så så har jag gjort klart för folk att dom ska låta henne vara i fred.....
 
Sv: Aggresiv häst?

Ja oavsett vilket så hade det varit väldigt riskfyllt att sätta dit sitt huvud intill hennes innan man vet vad hon tycker om personer i fråga:crazy:
Hon skräms inte bara, utan fatta man inte vinken så hugger hon.
Ansiktet är ganska ömtåligt att sätta närmast.
 
Sv: Aggresiv häst?

Hur lång tid har det tagit att få honom "bättre", på ett ungefär?
Ja jag har ju sambon som kan ta hand om henne.
Har egentligen ingen i min närhet som skulle kunna vara en "stallperson" som jag skulle känna mej trygg med. Men ja, någon skulle jag ju haft vid nödfall....

Kom på en gång att hon chockade mej, när jag fick ta hem veterinären då hon blev sjuk.
Tänkte innan hur i hela friden det skulle gå, då de vanliga veterinärerna inte är så lugn och tystlåten:crazy:
Men som tur va så kom det en annan som hon utan större missnöje godtog:laugh: Ändå va han väl inte direkt tystlåten men nåt va det iaf som va bra med honom:confused:
Han fick ge henne sprutor utan problem.

Jag skulle inte kalla henne uppskärrad i kontakt med andra människor, hellre då när hon inte ser sin flock eller blir lämnad själv.
Då springer hon fram och tillbaka och skriker.
Med människor kommer hon gärna fram själv och visar hur ful hon kan vara:cool:
Hon skulle inte gå undan om det kom in okända i hagen, så hon är ju nyfiken.
Men sen blir hon farlig då om hon inte tycker människorna är ok, vilket hon sällan tycker om det är fler än 2-3 st.


Det gick ganska snabbt för honom att varva ned rent fysiskt.

Däremot längre tid att börja acceptera att folk kom nära, och fortfarande är han inte ok med att främlingar ska ta på honom, utan en ordentligt introduktion först.

Den stora skillnanden är att han helt enkelt går iväg nu (står på lösdrift), istället för att reagera defensivt.

Jag låter dock fortfarande ingen främmande hantera honom utan att jag är med, och bara jag hanterar honom i boxen. Om han skulle skada någon så är det ju mitt ansvar - och det tar jag på allvar.


Det låter så gulligt med MacGyvers inlägg, men främmande människor kan jag inte bara säga till att leka med min häst eller ha honom i knät... Jag måste kunna garantera att de inte blir bitna/sparkade/skadade. Så jag ser till att han enbart hanteras av kunnigt folk, som känner honom väl sedan tidigare.
 
Sv: Aggresiv häst?

Ja oavsett vilket så hade det varit väldigt riskfyllt att sätta dit sitt huvud intill hennes innan man vet vad hon tycker om personer i fråga:crazy:
Hon skräms inte bara, utan fatta man inte vinken så hugger hon.
Ansiktet är ganska ömtåligt att sätta närmast.


Exakt.

Min har ju knuffat omkull människor och sparkat mot dem på marken. Jag chansar aldrig med honom och nya människor.
 
Sv: Aggresiv häst?

Ja oavsett vilket så hade det varit väldigt riskfyllt att sätta dit sitt huvud intill hennes innan man vet vad hon tycker om personer i fråga:crazy:
Hon skräms inte bara, utan fatta man inte vinken så hugger hon.
Ansiktet är ganska ömtåligt att sätta närmast.

Du missuppfattade mig, det är inte jag som tar första steget utan det gör hästarna. Jag har fått så många varningar genom åren att "vänd inte ryggen åt den där" men det är precis det jag gör, och det tar inte många sekunder innan det kommer en gosemule över axeln som frågar. "heeeej vännen, ska vi hälsa på varann och snacka lite"? Hästar är inga komplicerade varelser utan väldigt enkla och raka i sitt sätt och dom gillar likadana, okomplicerade människor som dom kan läsa rätt igenom.


För många år sen väntade jag på en hästägare i ett stort travstall och en häst formligen skrek "kom in till mig, jag vill snacka med dig" och när hästägaren kom så höll han på att få en hjärtattack för där satt jag på en halmbal med stallets avelshingst som hade lagt huvudet i mitt knä och bara njöööt, :p hingsten var hela grannskapets skräck som dom vanligtvis var två att hantera. Enkel-rak kommunikation utan krusiduller där hästarna får hantera MIG har alltid funkat och hittills har ingen häst försökt hugga mig nånstans på allvar utan bara naffsat "för att det går", och gjort det snällt och på bus.


Min filosofi är att hästarna ska trivas i mitt sällskap, sen kommer det andra av sig själv.
 
Sv: Aggresiv häst?

Däremot längre tid att börja acceptera att folk kom nära, och fortfarande är han inte ok med att främlingar ska ta på honom,
Jag är precis likadan själv, accepterar först efter ett tag att främlingar kommer nära mig och att sen ta på mig, DÄR går gränsen. Får jag ta första steget med människor så funkar det, annars inte. Djur däremot, där bjuder jag in dom och uppskattar (kräver) att dom "tar för sig" för då blir det aldrig farligt eller fel.

Jag tror det är därför jag och "farliga" djur funkar så bra för vi har ett likadant sätt. Kaka söker maka, ni vet. :idea:
 
Sv: Aggresiv häst?

Ok, det är en långtgående process kan man säga då.

Nä precis, jag känner ju att det är mitt ansvar att se till att det inte händer något.

Hon har "råkat" sparkat min far för att han stod och pratade med henne då en annan häst i hagen bredvid kom för nära tyckte hon.
Så det är inte alltid med flit utan ibland blir det lite kaos i hennes hjärna tror jag.

Annars är det framänden hon använder, är hon rädd och osäker vänder hon rumpan till.
 
Sv: Aggresiv häst?

Du missuppfattade mig, det är inte jag som tar första steget utan det gör hästarna. Jag har fått så många varningar genom åren att "vänd inte ryggen åt den där" men det är precis det jag gör, och det tar inte många sekunder innan det kommer en gosemule över axeln som frågar. "heeeej vännen, ska vi hälsa på varann och snacka lite"? Hästar är inga komplicerade varelser utan väldigt enkla och raka i sitt sätt och dom gillar likadana, okomplicerade människor som dom kan läsa rätt igenom.

Enkel-rak kommunikation utan krusiduller där hästarna får hantera MIG har alltid funkat och hittills har ingen häst försökt hugga mig nånstans på allvar utan bara naffsat "för att det går", och gjort det snällt och på bus.

Min filosofi är att hästarna ska trivas i mitt sällskap, sen kommer det andra av sig själv.

Ja helt klart är det bättre att vända ryggen till henne och inte titta på henne.
Men för det inte säkert att "du" får godkänt och då ser du heller inte vad hon tänker göra utan då känner du det ist:crazy:

Det är så mina två hovslagare fått göra hela tiden för att det ska ha fungerat att verka henne.
Dom får ignorera henne, inte prata och titta på henne. En strykning innan dom lyfter foten är ok.
Numera kan nuvarande hovslagare prata hyfsat med henne.
Men fortfarande håller jag hennes huvud i grimskaft så hon inte skulle kunna bita honom när han håller på med framhovarna.
Varken jag, mina få hästvänner och hovslagarna är komplicerade människor, vi är rätt så lika hela bunten, vanliga naturmänniskor som älskar djur av olika slag och som mår bäst omkring djur och natur. Trots det är det bara jag som är ok.
Det va så det vart när jag köpte henne...
Det enda jag visste om henne innan var att hon va "speciell", inte arg eller nåt utan bara speciell.
Ägaren sa att jag fick gå fram och hälsa på henne och utefter det se om det skulle bli köp.
Det blev det, då hästen inte va det minsta sur mot mej, jättefin och glad såg hon ut.
I början kunde jag inte förstå vad det skulle va för särskilt med henne, förrän jag började jobba med henne och kräva saker.
Då kom häxan fram:crazy:

Och sen märktes ju även hennes ovilja mot andra människor och hästar, då jag på den tiden hade inhysningar i stallet:crazy:

Sen undrar jag, vad är ett nafs "bara för att det går"?
Jag tolererar inte bett/nafs med tänder, inte från någon av mina hästar.
Dels för att det kan göra ont även om dom bara leker eller smakar på kläderna och sen har vi barn, då kan jag inte riskera att hästarna "nafsar" för att leka.
 
Sv: Aggresiv häst?

Sen undrar jag, vad är ett nafs "bara för att det går"?
När man får ett "busnaffs" över tex. ansiktet fast utan tänder inblandade. Jag bannar aldrig hästarna, jag tolererar det mesta utom elakheter men hittills i mitt över 30-åriga umgänge med massor av hästar (och kossor och hundar bla.) så har jag aldrig känt mig hotad utan välkomnad av våra fyrbenta vänner kreaturen. Busa har sin tid och allvar sin och dom är inte dummare än dom begriper skillnaden och jag är ingen vän av höga röster eller en massa flams (om det inte är bus på högsta nivå) utan jag kan mera tolkas som hästviskare som får djuren att stressa av.
 
Sv: Aggresiv häst?

När man får ett "busnaffs" över tex. ansiktet fast utan tänder inblandade. Jag bannar aldrig hästarna, jag tolererar det mesta utom elakheter men hittills i mitt över 30-åriga umgänge med massor av hästar (och kossor och hundar bla.) så har jag aldrig känt mig hotad utan välkomnad av våra fyrbenta vänner kreaturen. Busa har sin tid och allvar sin och dom är inte dummare än dom begriper skillnaden och jag är ingen vän av höga röster eller en massa flams (om det inte är bus på högsta nivå) utan jag kan mera tolkas som hästviskare som får djuren att stressa av.

Ja utan tänder låter ju klart bättre:D
 
Sv: Aggresiv häst?

Tar det i hästens takt och försiktigt.

Undviker det hon är mest känslig för tills hon blir lite lugnare.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Roheryn
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 013
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 866
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp