Bukefalos 28 år!

Aggresiv häst?

Sv: Aggresiv häst?

Jo, det har fått varit i hennes takt till viss del, i vissa saker.
Det är kanske bara att inse att det är som det är.

Men en annan tanke, detta med hennes otrygghet i att vara ensam, hur tränar man det om det ens går?

Hon har haft sällskap i hagen utan att hon blir bättre för det, hon skriker ändå om man rider iväg med en tredje.
Hon har gått i egen hage bredvid andra och det hjälper inte.
Dom går mestadels på lösdrift men jag märker och tror att hon förmodligen skulle bli bättre i boxen om hon fick komma in till den varje natt, då inser hon väl till slut att det händer inget eller hon förlorar inte sina kompisar.
Eller kompisar är fel ord, hennes artfränder. Hon är inte direkt kompis med dom.
Det måste vara stressmoment som heter duga:crazy:
 
Sv: Aggresiv häst?

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag aldrig haft problem med mina EGNA hästar när det gäller ensamhet.

När jag har köpt dessa i rätt så ung åldrar har dom fått gå i själva i hagarna pga skadorisk. Men alltid haft kompisar nära intill. Det har kvittat efter ett par dagar vilken man tar in först eller sist för dom har inte brytt sig och tycker nästan det är skönt att gå själva tillslut. Sen tycker människor att det är synd om hästarna att dom går själva , jo visst men min ena ponny blev "mobbad" och jagad i hagen och fick ingen mat och var orolig när hon kom in , när hon sen fick gå själv fick jag en helt annan häst. Har även haft skador på andras hästar när dom gått flera och känner inte att jag velat riskera hälsan på dessa. Men om två hästar går bra ihop självklart ska dom gå ihop.

Tycker inte du ska göra så stor grej av det . Låt henne stå och skrika när dom andra går in , detta är en vanesak och inget att stressa upp sig över.
Sen kan det vara svårare beroende på hur gammal din häst är?
 
Sv: Aggresiv häst?

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag aldrig haft problem med mina EGNA hästar när det gäller ensamhet.

När jag har köpt dessa i rätt så ung åldrar har dom fått gå i själva i hagarna pga skadorisk. Men alltid haft kompisar nära intill. Det har kvittat efter ett par dagar vilken man tar in först eller sist för dom har inte brytt sig och tycker nästan det är skönt att gå själva tillslut. Sen tycker människor att det är synd om hästarna att dom går själva , jo visst men min ena ponny blev "mobbad" och jagad i hagen och fick ingen mat och var orolig när hon kom in , när hon sen fick gå själv fick jag en helt annan häst. Har även haft skador på andras hästar när dom gått flera och känner inte att jag velat riskera hälsan på dessa. Men om två hästar går bra ihop självklart ska dom gå ihop.

Tycker inte du ska göra så stor grej av det . Låt henne stå och skrika när dom andra går in , detta är en vanesak och inget att stressa upp sig över.
Sen kan det vara svårare beroende på hur gammal din häst är?

Jag tänker lika, jag har delat på vissa för att minska skaderisken.
Sen så tror jag inte hon skulle tillföra en annan häst någon glädje i att gå tillsammans med tyvärr.
Men jag har nyligen släppt ihop henne med en av dom andra igen, det är nog det bästa i längden.

Hon är 10 år.
 
Sv: Aggresiv häst?

Ok. Har hon gått ihop med andra hästar hela tiden innan? Kan vara bra om hon redan är lite svårhanterlig på andra vis. Ändra saker och ting successivt.
 
Sv: Aggresiv häst?

Ok. Har hon gått ihop med andra hästar hela tiden innan? Kan vara bra om hon redan är lite svårhanterlig på andra vis. Ändra saker och ting successivt.

Ja hon har nog inte varit ensam alls tror jag.
Jag TROR hon gick ilag med sin mor och andra tills hon kom till mej.

Jag har för få hästar för att få ihop en bra flock med en bra ledare, kanske det som gör henne otrygg.
Hon vill ha en ledare men tycker ingen duger så då försöker hon ta den rollen själv:crazy:

Där jag köpte henne gick hon med många fler och där tog hon inte på sej ledarrollen, där var hon "mammas lilla föl" typ.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 683
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Roheryn
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 013
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp