Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det känns absurt att anklaga försäkringstagare för att de enligt avtal får ut ersättning från försäkringsbolaget och propsar på det. Om det är något det är fel på är det systemet i så fall. Veterinärkostnaderna påverkas överhuvudtaget inte av exemplet här, hur menar du att det skulle vara relaterat?

Här finns det bra dokumentation och hästägaren har förmodligen samma möjlighet till ersättning oavsett om fölet avlivas omedelbart eller vid senare tillfälle så det finns ingen rimlig anlednign att hålla liv i fölet över huvudtaget. Skadan är inte behandlingsbar om TS beskrivning är korrekt och oavsett ersättning så bör fölet få somna in.

Det finns däremot många skador av mindre akut art där prognosen är mer osäker och där händer det då och då att hästar hålls vid liv för att få ut försäkringspremier. Om det är ägaren som är girig eller försäkringsbolaget kan dock diskuteras.
Som i all annan marknadsekonomi handlar allting om tillgång och efterfrågan.

I länder där man inte försäkrar hästar i samma omfattning som i Sverige fakturerar kliniker och veterinärer en bråkdel av det som faktureras i Sverige för samma behandlingar. Detta eftersom dessa i Sverige istället betalas av försäkringspremier och inte direkt av hästägarna.

Utomlands har man dessutom inte heller alla gånger någon form av "apoteksmonopol" på läkemedel vilket gör att veterinärer och kliniker har inkomstkällor utöver de rent kliniska.

Lägger man i Sverige sedan till de där som prompt ska ha ut på försäkingen - kosta vad det kosta vill - så skjuter både försäkringspremierna och veterinärkostnaderna i höjden!
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Som i all annan marknadsekonomi handlar allting om tillgång och efterfrågan.

I länder där man inte försäkrar hästar i samma omfattning som i Sverige fakturerar kliniker och veterinärer en bråkdel av det som faktureras i Sverige för samma behandlingar. Detta eftersom dessa i Sverige istället betalas av försäkringspremier och inte direkt av hästägarna.
Du förenklar ordentligt, man måste även tänka på löne/inkomstnivå och evenutella statliga stöd eller motsvarande till veterinär vård.
1n bråkdel tolkar jag som om vi i svege betalar 100 kr så betalar man i andra länder kanske någonstans runt 1-20 kr. Så tror jag faktiskt inte det är. I synnehet inte i västvärlden, inte om inte någon annan betalar notan. Billigare jovisst, men veterinärer i andra länder måste också leva.

Utomlands har man dessutom inte heller alla gånger någon form av "apoteksmonopol" på läkemedel vilket gör att veterinärer och kliniker har inkomstkällor utöver de rent kliniska.
Det är den totala kostnaden för veterinärvård inklusive medicin som är intressant när det gäller priset och inte vem som tjänar pengar på det.

Lägger man i Sverige sedan till de där som prompt ska ha ut på försäkingen - kosta vad det kosta vill - så skjuter både försäkringspremierna och veterinärkostnaderna i höjden!
Så du anser att ett sätt att få bukt med kostnaderna för försäkringen är att folk inte bryr sig om att kräva att få den ersättning de betalar försäkringsavgifterna för att få. varför då ens bry sig om att teckna försäkring???
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Du förenklar ordentligt, man måste även tänka på löne/inkomstnivå och evenutella statliga stöd eller motsvarande till veterinär vård.
1n bråkdel tolkar jag som om vi i svege betalar 100 kr så betalar man i andra länder kanske någonstans runt 1-20 kr. Så tror jag faktiskt inte det är. I synnehet inte i västvärlden, inte om inte någon annan betalar notan. Billigare jovisst, men veterinärer i andra länder måste också leva.


Det är den totala kostnaden för veterinärvård inklusive medicin som är intressant när det gäller priset och inte vem som tjänar pengar på det.


Så du anser att ett sätt att få bukt med kostnaderna för försäkringen är att folk inte bryr sig om att kräva att få den ersättning de betalar försäkringsavgifterna för att få. varför då ens bry sig om att teckna försäkring???
Vad är förenklat?

Att hästhållning och allt som hör därtill är absolut dyrast i det land i Europa där det finns mest sly och natur att släppa hästar och annat kritter på?

Att man i Sverige tror sig kunna försäkra sig för alla eventualiteter medan man i övriga Europa inte alls på samma sätt främjar svågerpolitiken mellan försäkringsbolaget och veterinärklinikerna eftersom man i stort kort och gott klippt av ett band i näringskedjan, nämligen försäkringsbolagen!

Du använder kräver i ditt ordval gällande försäkringsbolagens utbetalning. Bara en sån sak får mig att vilja brista ut i ett gigantiskt I rest my case!

Vet du hur många som kräver pengar av försäkringsbolagen varje år utan att ha minsta tillstymmelse till fog för sin såkallade krav?

Vet du hur många som väntar och väntar in i det sista med veterinärbehandling och avlivning för att vara 100% säkra på att casha in försäkringspengar för sina hästar?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sverige kanske har sly, men hur sly påverkar veterinärkostnaderna mer än lönenivåerna, skattetrycket och eventuell skattefinansiering av veterinärvård är för mig obegripligt.

Självklart försöker en del få ut ersättning som de inte har rätt till, är normalt när det gäller bedömningsfrågor, och det är sunt att testa gränsfall. Det är ett måste att kunna överklaga så att örsäkringsbolaget inte ensidigt har rätt att tolka avtalet. Normalt får man bara ut det man har rätt till så utbetalningarna är sådant försäkringen ska täcka.

Det är veterinärens uppgift att förhindra att försöken till behanding inte bryter mot djurskyddslagen, är en häst under behndling så är det dessa man bör rikta kritiken emot.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag akutopererade min hund en lördagsmorgon i Italien, där man inte försäkrar djur, gick på ca 2000 SEK. Samma operation i Sverige hade kostat 15000 SEK. Italien har liknande lönenivå och skattetryck, men veterinärmomsen är lägre, om jag har förstått det hela rätt.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Har du någon statistik på löneläget mellan Sverige och Italien alla siffror jag kan hitta tyder på att det är bra mycket högre löner i Sverige och då är alla siffror från fören den ekonomiska krisen som ofta sänkt lönen ytterligare men knappast nog för att förklara skillnaden. Lägger jämkar man för moms och skatter så kan skillanden bli mindre.

Vad var det för operation? Kostnader på operationer skiljer stort inom Sverige också.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det "bästa" man kan göra är att säga att djuret är oförsäkrat. Då kan man få ett billigare pris.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Du förenklar ordentligt, man måste även tänka på löne/inkomstnivå och evenutella statliga stöd eller motsvarande till veterinär vård.
1n bråkdel tolkar jag som om vi i svege betalar 100 kr så betalar man i andra länder kanske någonstans runt 1-20 kr. Så tror jag faktiskt inte det är. I synnehet inte i västvärlden, inte om inte någon annan betalar notan. Billigare jovisst, men veterinärer i andra länder måste också leva.


Det är den totala kostnaden för veterinärvård inklusive medicin som är intressant när det gäller priset och inte vem som tjänar pengar på det.


Så du anser att ett sätt att få bukt med kostnaderna för försäkringen är att folk inte bryr sig om att kräva att få den ersättning de betalar försäkringsavgifterna för att få. varför då ens bry sig om att teckna försäkring???

Jag bar tidigare skrivit i tråden om att det är betydligt billigare att behandla häst i tex Tyskland än i Sverige. Det har varit länge känt att man åker dit med många tävlingshästar för behandlingar eftersom det är betydligt billigare.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det jag tror driver upp kostnaderna är försäkringarna i sig, inte hur folk utnyttjar dem egentligen. Har man hästen försäkrad och bara betalar en minde del av kostnaden så är man mindre priskänslig när det gäller vård över huvudtaget. Det blir mer sällan diskussioner om behandlingsform utifrån kostnader, det är lättare att salta en räkning när ingen enskild drabbas direkt.

Det som fick mig att reagera här var parallellen till fölet som diskuterades här kom in i bilden alternativt TS problem. TS får inte ut en krona på försäkringen och fölägaren skulle troligen få ut sina pengar oavsett om det prövades i förväg eller inte. Det känns omotiverat att ge sig på någon av dem för att ha fördyrat försäkringarna. Hur får man ihop det över huvudtaget?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det har jag aldrig fått däremot har man låtit bli att göra saker i hopp om att det blir bra ändå. Tex en kanin som borde lagts in men som skickades hem istället (matvägran, väldigt farligt för en kanin).
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag bar tidigare skrivit i tråden om att det är betydligt billigare att behandla häst i tex Tyskland än i Sverige. Det har varit länge känt att man åker dit med många tävlingshästar för behandlingar eftersom det är betydligt billigare.

Dom har ju gjort en stor undersökning i Ridsport och i slutänden var det inte så enorma skillnader som folk påstår. Det som var billigare togs igen på annat. Bl.a. fungerar försäljningen av djurmedicin på annat sätt och det var många gånger en stor inkomstkälla för klinikerna i tex Tyskland.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det jag tror driver upp kostnaderna är försäkringarna i sig, inte hur folk utnyttjar dem egentligen. Har man hästen försäkrad och bara betalar en minde del av kostnaden så är man mindre priskänslig när det gäller vård över huvudtaget. Det blir mer sällan diskussioner om behandlingsform utifrån kostnader, det är lättare att salta en räkning när ingen enskild drabbas direkt.

fast just denna problematik har belysts för ett par år sen drygt, av Uppdrag granskning, där både f-blolagsrepresentanter, djurskydd och veterinärer deltog med reflektioner. Där framgick problematiken som inte i första hand faller på djurägarna själva, utan snarare på att veterinärer kopplade till kliniker som tex bedriver forskning, finner ett intresse i att behandla djur om de är försäkrade upp till försäkringsbeloppet, för att komma vidare i bla. forskning, men även för att tjäna pengar och gå runt allmänt. var ett mycket bra reportage som verkligen belyser problematiken, och där pengar inte sällan, blir rådande över etiska och moraliska beslut, i alla avseenden.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag bar tidigare skrivit i tråden om att det är betydligt billigare att behandla häst i tex Tyskland än i Sverige. Det har varit länge känt att man åker dit med många tävlingshästar för behandlingar eftersom det är betydligt billigare.

Och det beror på att folk som här inte får ut på försäkringen, eller vill ha godkännande på att ta bort ett föl för att få ut livförsäkringen? Den första fick inte ut något och den andra rör inte veterinär kostnader. Det var ur det perspektivet jag diskuterade. Jag undrade hur i hel afridens namn dessa kan påverka. Att det är billigare i många länder vet jag, men att kostnaden skulle vara en bråkdel om man tar hänsyn till landets kostnadsläge, bidrag, skattetryck etc är jag tveksam till.

Jag undrar också hur mycket billigare det är, är det en bråkdel i tyskland, dvs kanske 200 kronor istället för 1000 kr? Exemplet i Italien behövs onekligen granskas vidare för att kunna säga mycket alls, jag är exemplevis mycket skeptisk till att löneläget skulle vara det samma, Sverige brukar ligga högt där och italien lite under mitten om man jämför länderna i europa, och det före krisen som lett till en del lönesänkningar.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jo det är just sådant jag misstänker driver upp försäkringskostnaderna.

Uppdrag granskning kan knappast angripa frågor som enskildas villighet att behandla lite mer för att de inte betalar allt själv. Utöver det så hör man många historier som troligen har någon grund där det är mycket billigare att behandla en oförsäkrad häst än försäkrad. Stämmer det så lär de med försäkringar sponsra detta också.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

det är inte ens en misstanke, det är ett faktum. tragiskt nog.
Uppdrag granskings reportage kom till rent konkret, efter att konflikt mellan f-bolag och veterinärkliniker växt sig stora från bägge parters håll, sen många år, och djurskyddets reflektioner mitt i den konflikten.

synd att programmet inte finns att se längre, det fanns fortfarande att gräva upp i arkivet för ngt år sen, har inte kollat nu, men kanske ngn vill leta efter det och kan finna, om intresse finns. alla djurägare borde se det.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Och det beror på att folk som här inte får ut på försäkringen, eller vill ha godkännande på att ta bort ett föl för att få ut livförsäkringen? Den första fick inte ut något och den andra rör inte veterinär kostnader. Det var ur det perspektivet jag diskuterade. Jag undrade hur i hel afridens namn dessa kan påverka. Att det är billigare i många länder vet jag, men att kostnaden skulle vara en bråkdel om man tar hänsyn till landets kostnadsläge, bidrag, skattetryck etc är jag tveksam till.

Jag undrar också hur mycket billigare det är, är det en bråkdel i tyskland, dvs kanske 200 kronor istället för 1000 kr? Exemplet i Italien behövs onekligen granskas vidare för att kunna säga mycket alls, jag är exemplevis mycket skeptisk till att löneläget skulle vara det samma, Sverige brukar ligga högt där och italien lite under mitten om man jämför länderna i europa, och det före krisen som lett till en del lönesänkningar.

även ang. detta så fanns det ett STORT reportage med redovisad statistik i Ridsport förra året, som jämförde kostnaderna och olika behandlingar mellan sverige och x antal EU länder med annorlunda försäkringsskydd osv.
Det var inte så dramatiskt i fråga om skillnader i kostnad för själva operationer/behandlingar/ingrepp osv. Som mest vill jag erinra mig, skiljde det ngn tusenlapp på ngt ställe jmf med ngt annat. Den stora skillnaden var kostnaden att stalla upp häst på klinik - där skiljde det sig oerhört. Det vet nog alla som haft sin häst stående på klinik också, att det är logi vistelsen som drar kostnaderna i första hand, inte det övriga i sig jämförelsevis.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Lite som jag misstänkte, folk behöver lön även i andra länder och lönekostnaderna är den stora biten.

Undrar hur det blir om man jämför mer i detalj om uppstallning och hur mycket klinikerna egentligen tjänar på det.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

redovisningen/sammanställningen borde gå att få som sagt för den som är intresserad, säker på att den finns arkiverad och på flera ställen redovisad. man kan ju kontakta Ridsport om inte annat och be att få tips om var den kan hämtas osv. är ju inget Ridsport publicerat/konstruerat på egen hand så att säga , så källangivelse borde finnas att få tag på definitivt om man frågar för att man vill läsa .

ja det vore intressant att få vidare utrett ang. uppstallning osv, och vad det är som driver upp kostnaderna. Skiljer sig nog på många sätt logiskt utifrån landet i sig och vilka villkor/möjligheter osv som finns, med alla aspekter i beaktande.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Och det beror på att folk som här inte får ut på försäkringen, eller vill ha godkännande på att ta bort ett föl för att få ut livförsäkringen? Den första fick inte ut något och den andra rör inte veterinär kostnader. Det var ur det perspektivet jag diskuterade. Jag undrade hur i hel afridens namn dessa kan påverka. Att det är billigare i många länder vet jag, men att kostnaden skulle vara en bråkdel om man tar hänsyn till landets kostnadsläge, bidrag, skattetryck etc är jag tveksam till.

Jag undrar också hur mycket billigare det är, är det en bråkdel i tyskland, dvs kanske 200 kronor istället för 1000 kr? Exemplet i Italien behövs onekligen granskas vidare för att kunna säga mycket alls, jag är exemplevis mycket skeptisk till att löneläget skulle vara det samma, Sverige brukar ligga högt där och italien lite under mitten om man jämför länderna i europa, och det före krisen som lett till en del lönesänkningar.

Operation lös benbit kostar ca 5000kr för att jämföra något
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 954
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp