Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Dom har ju gjort en stor undersökning i Ridsport och i slutänden var det inte så enorma skillnader som folk påstår. Det som var billigare togs igen på annat. Bl.a. fungerar försäljningen av djurmedicin på annat sätt och det var många gånger en stor inkomstkälla för klinikerna i tex Tyskland.

Djurmediciner kan du få tag i Sverige, man gör själva behandlingen i Tyskland sedan åker man hem med hästen.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Har du någon statistik på löneläget mellan Sverige och Italien alla siffror jag kan hitta tyder på att det är bra mycket högre löner i Sverige och då är alla siffror från fören den ekonomiska krisen som ofta sänkt lönen ytterligare men knappast nog för att förklara skillnaden. Lägger jämkar man för moms och skatter så kan skillanden bli mindre.

Vad var det för operation? Kostnader på operationer skiljer stort inom Sverige också.


Hundbiten i halsen, mat- och luftstrupen var helt av precis vid adamsäpplet så han lyckades inte andas för egen maskin efter operationen och dog.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det har jag aldrig fått däremot har man låtit bli att göra saker i hopp om att det blir bra ändå. Tex en kanin som borde lagts in men som skickades hem istället (matvägran, väldigt farligt för en kanin).

När det gäller häst så är det betydligt billigare för exakt samma behandling om du säger att den är oförsäkrad.

Vet många som gör så dvs säger att ingen försäkring finns sedan är det bara att skicka in papperna till försäkringsbolaget och reglera själv.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Djurmediciner kan du få tag i Sverige, man gör själva behandlingen i Tyskland sedan åker man hem med hästen.

så du finner det skäligt, i resonemanget, att folk skulle spara pengar på att åka ner till tyskland, operera, och sen försöka beställa lämplig medicin utifrån det i sverige? låter väldigt krångligt och orealistiskt att gemene man som det handlar om här på buke, skulle ha nytta av det rådet, - både rent tekniskt, praktiskt, och ekonomiskt.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

så du finner det skäligt, i resonemanget, att folk skulle spara pengar på att åka ner till tyskland, operera, och sen försöka beställa lämplig medicin utifrån det i sverige? låter väldigt krångligt och orealistiskt att gemene man som det handlar om här på buke, skulle ha nytta av det rådet, - både rent tekniskt, praktiskt, och ekonomiskt.

Jag vet bara att det är många som gör det, vi var själva på väg med en för att göra en stamcell eftersom de kommit betydligt längre med det när det gäller senskador.

Min väninnas häst var en av de först svenska hästar som genomgick en transplantation och det blev bra. Den hade ca 60% senskada på böjsenan och gick sedan hoppning igen efter konvelacensen.

Min syster och dåvarande svåger behandlade i princip alla sina i Tyskland.

Nej absolut inte är det ett råd, du behöver kontakter och bo lägligt för att det skall vara möjligt ;)
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

jamen då är vi överrens ;)
din redogörelse handlar ju om helt andra premisser än det som gemene bukefalos handlar om i fråga om läsare och de som huserar här liksom...

knappast applicerbart på dessa, det var min poäng. så din redogörelse blir lite överkurs så att säga i sammanhanget .
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

När det gäller häst så är det betydligt billigare för exakt samma behandling om du säger att den är oförsäkrad.

Vet många som gör så dvs säger att ingen försäkring finns sedan är det bara att skicka in papperna till försäkringsbolaget och reglera själv.

Gäller inte kliniker vi har varit på. Det är samma prislista vare sig dom är försäkrade eller inte. Både mindre och större kliniker.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Gäller inte kliniker vi har varit på. Det är samma prislista vare sig dom är försäkrade eller inte. Både mindre och större kliniker.

Har de prislisterna uppsatta i väntrummet eller hur har du kommit till den slutsatsen? Det är inget de vanligen skyltar med skulle jag tro, eller ens erkänner på förfrågan.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag har av min bror som bor i Tyskland fått veta en del vad veterinärvården kostar där.

Brorsans hund fick svår öroninflammation och veterinärbesöket inkl. mediciner (droppar samt antibiotikatabletter) gick på 63 euro. Det var dessutom hyfsat avancerad teknik som användes - bl.a en liten kamera fördes in i örat för att se hur svår inflammationen var (aldrig sett att man gör i sverige).
Året innan hade min veterinärnota för öroninflammation slutat på knappt 1700 kr exkl. medicin som kostade ca 400 kr.

Samma hund fick senare malignt lymfom och brorsan valde att behandla med cellgifter. Han gick då en gång i veckan hos vetten. Varannan vecka tog man blodprov och gav tabletter och varannan vecka fick hunden en spruta. Det kostade mellan 30-50 euro per gång.
Brorsan skulle sedan komma till sverige över sommaren och för att inte avbryta behandlingen så tänkte han att han skulle fortsätta med det i Sverige (vilken han också gjorde).
Han höll på att smälla av när kostnaden för cellgiftsbehandlingen här var mellan 2800 och 4200 per gång (beroende på vad som skulle göras). :crazy:

I tyskland existerar inte djurförsäkringar.

Även veterinärvården i Finland är billigare än här. Jag betalde 80 euro för två prog. test samt insemination där man t o m använde livmoderkamera. Här i sverige kostade ett prog.prov 450 kr.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Har de prislisterna uppsatta i väntrummet eller hur har du kommit till den slutsatsen? Det är inget de vanligen skyltar med skulle jag tro, eller ens erkänner på förfrågan.

Det gäller både rid och travhästar. Samma utredningar, samma behandlingar och samma pris.

Travhästarna har alltså ingen försäkring medan ridhästarna har.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag gissar att kliniker mer behandlar travare som tävlar mer som försäkrade hästar ( i aspekten att har man råd med en travhäst i träning har man råd med veterinärnotan), de jag hört om är oförsäkrade ridhästar som fått så pass låga priser så man undrar om det täckt lönen för behandlande veterinär.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Nja det är hästar tränade av amatörtränare alltså inga hästar i proffsträning.

Säkert finns det oseriösa kliniker men de flesta har säkert rent mjöl i påsen. Dessutom har jag svårt att tänka mig att försäkringsbolagen skulle finna sig i att bli lurade på en massa pengar.

Det har ju varit uppe i ridsport även om försäkringsbolag kontra veterinärkostnader men det visade sig vid noggrannare granskning att det inte var några fel.

Jag tycker man hör en väldigt massa saker om man däremot petar lite i det så är inte alltid allt vad det ser ut att vara.

Ett tag gick det ett rykte inom travvärlden att det skulle vara såååå billigt att behandla hästar i Danmark. Men när vi kollade upp det så var det ingen jätteskillnad ändå och då åkte vi ändå ner med hästar för att tävla (har men en häst i transporten ner kan man lika gärna ha en till liksom).

De veterinärer som hade vissa specialiteter var lika dyra var dom än var.

Vet att någon har opererat bort benbitar väldigt förmånligt men då hade dom tex gratis logi för både häst och människa 1 kilometer från kliniken.

Så visst kan det ibland bli billigare men några jättesummor för den enskilde hästägaren rör det sig inte om.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Djurmediciner kan du få tag i Sverige, man gör själva behandlingen i Tyskland sedan åker man hem med hästen.

Poängen är att tyska veterinärer får inkomster ifrån läkemedelsföretagen om de säljer läkemedel och DEN inkomsten gör att prissättningen för vården och det som djurägaren betalar blir lägre än i sverige. Sen om du köper just din hästs medicin i sverige är ju bara en mindre inkomstförlust för veterinären.
Förenklat sett kan man väl säga att i tyskland (och troligen andra länder) sponsrar läkemedelsföretagen hästägarnas veterinärräkning, utan att det syns.

*kl*
Ang olika prislistor. Försäkringsbedrägeri? Tror inte någon klinik skulle uppskatta att bli påkomna att syssla med sådant och det är ju inte direkt osynligt då många, oavsett anledning, väljer att reglera själva så de har ju rätt många underlag att jämföra.
Däremot kan ju fakturan bli lägre då den optimala vården kanske inte ges för att hålla kostnader nere på ett oförsäkrat djur. Resultatet kan ju fortfarande bli detsamma men med ett större risktagande längs vägen.

På allabolag.se kan man kolla upp just sin kliniks ekonomi (om det är ett aktiebolag). Intressanta siffror många gånger.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

När det gäller häst så är det betydligt billigare för exakt samma behandling om du säger att den är oförsäkrad.

Håller helt med. Det är många som kommer in och inte fyller i försäkringsbolag vid inskrivningen.

Vid undersökning och diagnos föreslås behandling, hästägaren säger då "oj, ja, det får jag fundera på, hästen är inte försäkrad". Och får då till svar att "jaha, då får vi vara lite snälla med debiteringen".

Visst finns det två prislistor, och absolut på våra större kliniker.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Håller helt med. Det är många som kommer in och inte fyller i försäkringsbolag vid inskrivningen.

Vid undersökning och diagnos föreslås behandling, hästägaren säger då "oj, ja, det får jag fundera på, hästen är inte försäkrad". Och får då till svar att "jaha, då får vi vara lite snälla med debiteringen".

Visst finns det två prislistor, och absolut på våra större kliniker.

Jag har som sagt aldrig råkat ut för det och då har jag varit med flertalet hästar både försäkrade och oförsäkrade. Skulle vara väldigt intressant att få veta vilka kliniker det rör sig om.

Däremot har jag varit med om att veterinären tex rekommenderar en konservativ behandling på en oförsäkrad häst för att den helt enkelt är billigare.

Säkert finns det någon enstaka klinik som luras och sedan har det spridit sig så mycket så att det har blivit en sanning och att det är så på alla ställen. Sen tror jag även att det många gånger är hästägaren som har missförstått innebörden av förslaget med en konservativ behandling.

Att försäkringsbolagen skulle låta sig luras på så stora summor låter absurd. Det har dessutom redan gjorts utredningar om det utan att något fusk har framkommit (har bl.a. stått om det i Ridsport).
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Hur jämför man en summa? Med sig själv eller? Och var kostar det 5000kr, i vilket land?

Eftersom jag tog upp Tyskland som exempel så är det väl mest rimligt att jag menar just Tyskland.

Jag betalade 15000kr för samma behandling här i Sverige.

Det är billigare i Tyskland!
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Kl

Jag kommer bara på en gång som en hästägare har fått fördelar. Det gällde ett föl och det var när taket på försäkringen hade passerats med råge. Fölet hade en väldigt ovanlig komplikation och en del av kostnaden lades då på ett forskningskonto. Dessutom blev kostnaden per dag för skötsel nedskriven men det var för att ägaren var där själv dygnet runt och gjorde mycket av jobbet som personalen egentligen skulle ha gjort.

Tror taket på försäkringen gick på 50 000 och ägaren då betalade ur egen ficka ytterligare 60 000-70 000 till (detta var efter nedskrivningen så det är inga små summor det rörde sig om i vilket fall som helst).
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Gäller inte kliniker vi har varit på. Det är samma prislista vare sig dom är försäkrade eller inte. Både mindre och större kliniker.

Jag har varit på i princip alla kliniker i södra Sverige och jo sedan man tar faktura istället för direktreglering så är priset annat.

Du behöver inte uppge om hästen är försäkrad eller inte till kliniken det väljer du själv.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Poängen är att tyska veterinärer får inkomster ifrån läkemedelsföretagen om de säljer läkemedel och DEN inkomsten gör att prissättningen för vården och det som djurägaren betalar blir lägre än i sverige. Sen om du köper just din hästs medicin i sverige är ju bara en mindre inkomstförlust för veterinären.
Förenklat sett kan man väl säga att i tyskland (och troligen andra länder) sponsrar läkemedelsföretagen hästägarnas veterinärräkning, utan att det syns.

*kl*
Ang olika prislistor. Försäkringsbedrägeri? Tror inte någon klinik skulle uppskatta att bli påkomna att syssla med sådant och det är ju inte direkt osynligt då många, oavsett anledning, väljer att reglera själva så de har ju rätt många underlag att jämföra.
Däremot kan ju fakturan bli lägre då den optimala vården kanske inte ges för att hålla kostnader nere på ett oförsäkrat djur. Resultatet kan ju fortfarande bli detsamma men med ett större risktagande längs vägen.

På allabolag.se kan man kolla upp just sin kliniks ekonomi (om det är ett aktiebolag). Intressanta siffror många gånger.



Saken är att det faktiskt är fri prissättning så att det är bedrägeri är väl att ta i.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 960
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp