Aha-upplevelser och frågetecken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var jag till stallet och red igen. Jag hade precis hunnit värma upp i skritt när stallägaren kom ner och frågade om jag ville ha lite hjälp. Det tackade jag ja till.

Hästen vill ju gärna krulla ihop sig, men hon tyckte att han skulle gå där, med nosen mot bringan, åtminstone till en början. Så småningom var dock tanken att han skulle komma upp med nacken, men tills vidare var det alltså en hopkrullad form som gällde. Den filosofin ställer jag mig väldigt frågande till. Jag vill ha fram hästens nos. En annan grej var att hästen blev rätt stressad av att ha henne på ridbanan och vi fick några idiotbackningar då han bara gick baklänges och var allmänt stökig. Hon sa att hästen inte gillar henne för det innebär att han får arbeta O_o. Konstigt resonemang. Arbete ska ju vara kul. Om arbete leder till spänning så får man ju tänka om och göra annorlunda för att hästen ska slappna av.

Men på den positiva sidan så lyckades jag faktiskt få fram en bra skritt, typ en halv 20-metersvolt eller så. Och så lyckades jag få till en bra övergång till trav också där traven blev ren direkt från skritten. Jäkligt najs! Men det är bara att öva vidare så vi kan förbättra de halvbra, halvdåliga och usla övergångarna också så det blir så där bra oftare.

Men jag funderar lite på det här med varför man ska bromsa hästen med yttertygeln. Vad är anledningen till det? Jag använder ju mest min kropp för att bromsa upp och tycker ju att en bromsande tygel inte riktigt får en fullgod effekt utan kroppens bromsande verkan.

För övrigt fick jag beröm för att min sits var bra :D. Det tackar jag för. Men jag får ju hjälp att sitta bra med den sadel som hästen har. Den passar mig.
 

Så glad för din skull att du hittat en ny häst att rida. De är rena medicinen för välbefinnandet. :love:
Han är riktigt rolig att rida :). Jag gillar den där känsligheten han har och att han är så superbussig och arbetsvillig. Sen har jag sån supertur att jag kan rida honom ofta och gratis och med kompisen i samma stall. Vi red ihop idag.
 
Han är riktigt rolig att rida :). Jag gillar den där känsligheten han har och att han är så superbussig och arbetsvillig. Sen har jag sån supertur att jag kan rida honom ofta och gratis och med kompisen i samma stall. Vi red ihop idag.

Så otroligt härligt att du hittat något som funkar och får dig att må så mycket bättre ! Dessutom med kompisen i samma stall . Blir så glad att läsa!
 
Får vi se bild snart? :D
Jag blev filmad en stund idag. Så därifrån har jag tagit ut en liten bild. Det är väl inte mycket att hurra för, men något är det väl i alla fall.

Flying 2-redigerad.png

I det där läget tyckte hästen att han hade jobbat klar för dagen och var lite frågande inför att springa runt ett par varv till.
 
Jag blev filmad en stund idag. Så därifrån har jag tagit ut en liten bild. Det är väl inte mycket att hurra för, men något är det väl i alla fall.

Visa bifogad fil 31052
I det där läget tyckte hästen att han hade jobbat klar för dagen och var lite frågande inför att springa runt ett par varv till.
Åh! Ursäkta mina fördomar men kan travare se så fina ut? :o

Och du ser inte ut att ha något att skämmas för där, ni ser ut att vara ett jättefint ekipage! :up:
 
Åh! Ursäkta mina fördomar men kan travare se så fina ut? :o

Och du ser inte ut att ha något att skämmas för där, ni ser ut att vara ett jättefint ekipage! :up:
Han är skitfin! Och i korta stunder känns han som en miljon. Han tycker själv att allt ska gå jättefort, men när vi hittar takt, balans och form så känns det riktigt bra. Idag gick väl ridningen lite så där, men kan bero på att ribban höjs hela tiden.
 
Det ser ju jättetrevligt ut och formen är väldigt trevlig även den tycker jag. Vad roligt att det går så bra för er :heart
 
Vi övar på mycket övergångar just nu där jag bestämmer mig för en viss punkt i förväg och sen gör övergången där. Och så försöker jag få både skritten och traven att hålla rätt rytm/takt. Så det är mycket basic grejer.
Det är väl jättebra, ni är ju dessutom nya för varann. Och sitter inte basic blir det bara skit i slutänden ändå.
 
Jag blev filmad en stund idag. Så därifrån har jag tagit ut en liten bild. Det är väl inte mycket att hurra för, men något är det väl i alla fall.

Visa bifogad fil 31052
I det där läget tyckte hästen att han hade jobbat klar för dagen och var lite frågande inför att springa runt ett par varv till.

Jättefin ju!
Så himla roligt att läsa den här tråden nu! De kan vara såna himla mysiga arbetsmyror vb-travarna.
Ska bli jättekul att följa er resa. 😊
 
Jättefin ju!
Så himla roligt att läsa den här tråden nu! De kan vara såna himla mysiga arbetsmyror vb-travarna.
Ska bli jättekul att följa er resa. 😊
Han är dessutom fullständigt trafiksäker och tappar inte ens fattningen om han måste stå still vid järnvägsövergången och det kommer ett tåg. Och saker som han blir "rädd" för kan han en stund senare vilja ta en närmare titt på. Det är så skönt med en så cool häst men som samtidigt har motor.
 
Han är dessutom fullständigt trafiksäker och tappar inte ens fattningen om han måste stå still vid järnvägsövergången och det kommer ett tåg. Och saker som han blir "rädd" för kan han en stund senare vilja ta en närmare titt på. Det är så skönt med en så cool häst men som samtidigt har motor.

Ja, jag upplever faktiskt ofta vb-travare som rätt stabila. Även de som inte travtränats och iom det sett mycket cirkus sas på stora banor med mkt folk, bilar, transporterats i lastbil etc..
Det är jätteskönt med såna hästar som också av sig själv kan lugna sig om de nu faktiskt blev rädda.
Vissa hästar måste man ju in och sas bryta rädslan och hjälpa dem tillbaks. Men det som automatiskt själva har den egenskapen är ju toppen. Och det har jag mött hos många hos vb-travare.
Det med bra psyke har man lyckats bättre med i trav-aveln gentemot dressyrhästen!
 
Så skönt med trafiksäkra hästar. Jag hade min nära järnväg och ångloksjärnväg med tut . Inte ens när de drog i tutan för att varna oss brydde sig min , fullständigt cool. Sen red vi under järnvägen (SJ) och när tåget kom och man var precis under blir det bara basljud, helt läckert. Sen red jag längs järnvägen 5-6 meter ifrån och då låter det hemskt när ett långt tåg kommer , ljudet wee-wee gör ju nästan ont . Första gången tänkte jag nu dör vi- nä inte då . Bara knatar på. Han har ju inte lärt sig det hemma på Island där inga tåg finns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag red jag varmblodet för andra gången. Han har en otroligt arbetsvilja och är en total motsats till ponnyn jag red i vintras och som...
2
Svar
25
· Visningar
3 131
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på CR-kurs för Lotta i helgen igen och blev tilldelad ett stort halvblod som jag ridit 2 gånger tidigare. Han är ganska kraftigt...
Svar
1
· Visningar
582
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp