Aha-upplevelser och frågetecken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var jag till stallet och red igen. Jag hade precis hunnit värma upp i skritt när stallägaren kom ner och frågade om jag ville ha lite hjälp. Det tackade jag ja till.

Hästen vill ju gärna krulla ihop sig, men hon tyckte att han skulle gå där, med nosen mot bringan, åtminstone till en början. Så småningom var dock tanken att han skulle komma upp med nacken, men tills vidare var det alltså en hopkrullad form som gällde. Den filosofin ställer jag mig väldigt frågande till. Jag vill ha fram hästens nos. En annan grej var att hästen blev rätt stressad av att ha henne på ridbanan och vi fick några idiotbackningar då han bara gick baklänges och var allmänt stökig. Hon sa att hästen inte gillar henne för det innebär att han får arbeta O_o. Konstigt resonemang. Arbete ska ju vara kul. Om arbete leder till spänning så får man ju tänka om och göra annorlunda för att hästen ska slappna av.

Men på den positiva sidan så lyckades jag faktiskt få fram en bra skritt, typ en halv 20-metersvolt eller så. Och så lyckades jag få till en bra övergång till trav också där traven blev ren direkt från skritten. Jäkligt najs! Men det är bara att öva vidare så vi kan förbättra de halvbra, halvdåliga och usla övergångarna också så det blir så där bra oftare.

Men jag funderar lite på det här med varför man ska bromsa hästen med yttertygeln. Vad är anledningen till det? Jag använder ju mest min kropp för att bromsa upp och tycker ju att en bromsande tygel inte riktigt får en fullgod effekt utan kroppens bromsande verkan.

För övrigt fick jag beröm för att min sits var bra :D. Det tackar jag för. Men jag får ju hjälp att sitta bra med den sadel som hästen har. Den passar mig.
 

En islandshäst som jag var medryttare på var så där trygg. Jag red längs en smal landsväg (utan sällskap) och fick stanna när en jävla buss kom farande alldeles för nära oss. Jag höll på att skita på mig och kände hur hästen skakade till i hela kroppen men han STOD STILL. Jösses vilken hjälte han var. (Utom i stallet, det höll han på att riva om inte nån hästkompis var med)
 
Jag blev filmad en stund idag. Så därifrån har jag tagit ut en liten bild. Det är väl inte mycket att hurra för, men något är det väl i alla fall.

Visa bifogad fil 31052
I det där läget tyckte hästen att han hade jobbat klar för dagen och var lite frågande inför att springa runt ett par varv till.
Vilket trevligt ekipage! Här är en till som blir glad av tråden! Heja @Magiana och vad bra du rider!
 
En islandshäst som jag var medryttare på var så där trygg. Jag red längs en smal landsväg (utan sällskap) och fick stanna när en jävla buss kom farande alldeles för nära oss. Jag höll på att skita på mig och kände hur hästen skakade till i hela kroppen men han STOD STILL. Jösses vilken hjälte han var. (Utom i stallet, det höll han på att riva om inte nån hästkompis var med)
Min blev hysterisk av klippmaskiner och borrmaskiner i stallet. Han bokstavligen rev ner allt han kom åt en gång, då började de förstå att han var verkligen rädd. Men ute gick sågverket bra fast med samma hemska ljud. Fattar inte hur de tänker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag red jag varmblodet för andra gången. Han har en otroligt arbetsvilja och är en total motsats till ponnyn jag red i vintras och som...
2
Svar
25
· Visningar
3 123
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på CR-kurs för Lotta i helgen igen och blev tilldelad ett stort halvblod som jag ridit 2 gånger tidigare. Han är ganska kraftigt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp