Här har du ett fall kan prövats i rätten (gäller Brf).

https://www.svd.se/a/c4c33438-4d2f-4366-80a1-54f3883d638c/hyresnamnden-stoppar-airbnb-uthyrning

Att du hyr ut ett rum har ingen betydelse eftersom det är verksamhetens art dvs att du kan anses bedriva hotellverksamhet det handlar om.

Det bästa är nog att prata med din Brf för att helt enkelt undvika en tvist

Åh, tack för hänvisningen, ska kolla! Tänker inte göra något otillåtet, vill absolut inte skapa problem.
 
Åh, tack för hänvisningen, ska kolla! Tänker inte göra något otillåtet, vill absolut inte skapa problem.

Tror det är en jättebra inställning! Tycker du ska ta kontakt med din Brf och börja där. Uppskattas garanterat att du är ärlig :) Det är ju tråkigt om brfen hittar din uthyrning på rbnb (det hände hos oss).
 
Jag funderar på att börja hyra ut ett rum i min lägenhet genom Airbnb för att få extra inkomster om något år när mina bolån löper ut och räntan blir högre.

Är det någon här som gör det och vill berätta om sina erfarenheter? Jag har försökt leta på nätet men hittar bara vad man ska tänka på när det gäller det juridiska och det är inte riktigt det jag undrar.

Jag funderar mer över praktiska saker att tänka på för att man ska vara en bra värd och för att det ska fungera bra, samt sådant att undvika eller vara försiktig med.

Typ bör det ingå en hylla i skafferi/kyl? Brukar folk vilja laga mat i köket? Ska det ingå duschtvål/handduk/sängkläder/snabbkaffe/te? Brukar folk vilja umgås eller hålla sig på rummet? (förstår såklart att det varierar men undrar över era erfarenheter).
När vi har bott på Airbnb har vi hyrt en hel bostad. Det har då främst varit lägenheter som används till just detta och ej boende.
Det har då funnits handdukar, sängkläder, lite te/kaffe etc i köket, tvål och schampo/balsam.

En grej som var smart var en pärm mitt på vardagsrumsbordet med information om närområdet med matbutiker, restauranger, strand etc. Sen var det info staden öht och de hade listat sevärdheter, shoppingställen etc. Det låg också kort för lokaltrafiken där fria att använda och karta över den.
 
Här har du ett fall kan prövats i rätten (gäller Brf).

https://www.svd.se/a/c4c33438-4d2f-4366-80a1-54f3883d638c/hyresnamnden-stoppar-airbnb-uthyrning

Att du hyr ut ett rum har ingen betydelse eftersom det är verksamhetens art dvs att du kan anses bedriva hotellverksamhet det handlar om.

Det bästa är nog att prata med din Brf för att helt enkelt undvika en tvist

Ja det var det fallet jag syftade på. Det handlar alltså om andrahandsuthyrning som liknar hotellverksamhet.

Citat från artikeln: "Till exempel behövs inget tillstånd för att bara hyra ut ett rum i en lägenhet, säger Anne Bratt Norrevik.

Det är alltså inte vid inneboende utan när hela lägenheten hyrs ut som det är särskilt viktigt för boende att veta från sin förening att det är okej att hyra ut, oavsett om det sker via Aribnb eller på annat vis."

Fallet kom upp när voende fick vissa rättigheter till andrahandsuthyrning. Och de rättigheterna gåller ej för hotelliknande verksamhet. Den vanliga rätten att hyra ut rum i bostaden påverkas inte. I alla fall inte såvitt jag kan förstå och inte heller enöigt den länkade artikeln.
 
Ja det var det fallet jag syftade på. Det handlar alltså om andrahandsuthyrning som liknar hotellverksamhet.

Citat från artikeln: "Till exempel behövs inget tillstånd för att bara hyra ut ett rum i en lägenhet, säger Anne Bratt Norrevik.

Det är alltså inte vid inneboende utan när hela lägenheten hyrs ut som det är särskilt viktigt för boende att veta från sin förening att det är okej att hyra ut, oavsett om det sker via Aribnb eller på annat vis."

Fallet kom upp när voende fick vissa rättigheter till andrahandsuthyrning. Och de rättigheterna gåller ej för hotelliknande verksamhet. Den vanliga rätten att hyra ut rum i bostaden påverkas inte. I alla fall inte såvitt jag kan förstå och inte heller enöigt den länkade artikeln.

Jag förstår inte riktigt allt du skriver men låter som att vi är överens?

1. Helt okej att ha en inneboende
2. Inte ok att bedriva uthyrningsverksamhet

Dvs vill ts ta in en inneboende är det ok. Kanske kan Brf-en vilja ha kopia på ett kontrakt/veta vem denne är dock.
Skillnaden är ju som flera påpekat i tråden att en inte får bedriva uthyrningsverksamhet vilket rbnb ju räknas som.

Jag hade en fd kollega som hade en cirkus med detta när det uppdagades att hon hyrt ut via rbnb. Dessutom blev Skatteverket inblandat. Inget att rekommendera av det jag uppfattade av den där härvan
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag förstår inte riktigt allt du skriver men låter som att vi är överens?

1. Helt okej att ha en inneboende
2. Inte ok att bedriva uthyrningsverksamhet

Dvs vill ts ta in en inneboende är det ok. Kanske kan Brf-en vilja ha kopia på ett kontrakt/veta vem denne är dock.
Skillnaden är ju som flera påpekat i tråden att en inte får bedriva uthyrningsverksamhet vilket rbnb ju räknas som.

Jag hade en fd kollega som hade en cirkus med detta när det uppdagades att hon hyrt ut via rbnb. Dessutom blev Skatteverket inblandat. Inget att rekommendera av det jag uppfattade av den där härvan

De regler du beskriver gäller just andrahandsuthyrning.

Vad jag försöker säga är att det är okej att hyra ut ett rum om du bor kvar. Det är inte andrahandsuthyrning och det finns inget lagstöd för en brf att hindra dig.

Andrahandsuthyrning, alltså när du inte bor kvar, har du rätt till i vissa fall. Men brf kan förbjuda dig att hyra ut i andra hand, t.ex. om du anses bedriva uthyrningsverksamhet.

Det är alltså olika regler för andrahandsuthyrning, dvs när du sjäv lämnat lägenheten, och uthyrning av rum, inneboende, när du är kvar.

Som sagt så står det även i artikeln du länkade till.

Men men, du behöver inte förstå. TS får väl läsa själv och avgöra vad som menas med
"Det är alltså inte vid inneboende utan när hela lägenheten hyrs ut som det är särskilt viktigt för boende att veta från sin förening att det är okej att hyra ut"

Och såklart kolla upp ordentligt vad som gäller och inte förlita sig på en artikel. Undrar man över sina rättigheter kan det vara bra att vända sig till någon annan än BRFen för de vet inte alltid vad som gäller.
Undrar man om brfen är vänligt inställd till det man tänker göra kan man fråga dem.
 
Jag förstår inte riktigt allt du skriver men låter som att vi är överens?

1. Helt okej att ha en inneboende
2. Inte ok att bedriva uthyrningsverksamhet

Dvs vill ts ta in en inneboende är det ok. Kanske kan Brf-en vilja ha kopia på ett kontrakt/veta vem denne är dock.
Skillnaden är ju som flera påpekat i tråden att en inte får bedriva uthyrningsverksamhet vilket rbnb ju räknas som.

Jag hade en fd kollega som hade en cirkus med detta när det uppdagades att hon hyrt ut via rbnb. Dessutom blev Skatteverket inblandat. Inget att rekommendera av det jag uppfattade av den där härvan

Alltså jag säger inte att du har fel angående att det är ottillåtet att hyra ut rum på airbnb pga att det räknas som kommersiellt. Jag säger bara att de rättsfall och artiklar som kommit upp o tråden inte svarar på den frågan.

Vad jag förstår har inget sådant fall varit uppe i rätten än.

Men du kan så klart ha rätt också
 
De regler du beskriver gäller just andrahandsuthyrning.

Vad jag försöker säga är att det är okej att hyra ut ett rum om du bor kvar. Det är inte andrahandsuthyrning och det finns inget lagstöd för en brf att hindra dig.

Andrahandsuthyrning, alltså när du inte bor kvar, har du rätt till i vissa fall. Men brf kan förbjuda dig att hyra ut i andra hand, t.ex. om du anses bedriva uthyrningsverksamhet.

Det är alltså olika regler för andrahandsuthyrning, dvs när du sjäv lämnat lägenheten, och uthyrning av rum, inneboende, när du är kvar.

Som sagt så står det även i artikeln du länkade till.

Men men, du behöver inte förstå. TS får väl läsa själv och avgöra vad som menas med
"Det är alltså inte vid inneboende utan när hela lägenheten hyrs ut som det är särskilt viktigt för boende att veta från sin förening att det är okej att hyra ut"

Och såklart kolla upp ordentligt vad som gäller och inte förlita sig på en artikel. Undrar man över sina rättigheter kan det vara bra att vända sig till någon annan än BRFen för de vet inte alltid vad som gäller.
Undrar man om brfen är vänligt inställd till det man tänker göra kan man fråga dem.

Jag sitter själv i styrelsen för min Brf med ansvar för dessa frågor.
Jag försöker igen.
JA du får hyra ut ett rum i din lägenhet.
NEJ du får inte hyra ut så att det anses kommersiell uthyrningsverksamhet.
Det är alltså inte andrahandsuthyrningen som sådan utan ”verksamhetens art” som avgör.

Jag kan inte svara för alla Brf-er men jag har inte hört någon som tillåter uthyrning via airbnb. Tror sannolikheten är låg att en Brf skulle godkänna detta, men jag har tipsat TS in att starta med att lyfta frågan med sin Brf. Det är alltid bra att börja där.
 
Vi hyrde ut en del i vårt hus under några år, men det blev rätt slitigt med mycket tvätt och städ. Vissa gästar var väldigt trevliga och sociala, andra inte. Tyckte attityden förändrades en del under de år vi hade uthyrning, från mestadels trevliga förbiresande semesterfolk, till en del gästarbetare på genomresa som ville ha hotellstandard för inga pengar. Vi började åka mer på tävlingar med hundarna, och var iväg för mycket för att det skulle vara hållbart.
 
Jag sitter själv i styrelsen för min Brf med ansvar för dessa frågor.
Jag försöker igen.
JA du får hyra ut ett rum i din lägenhet.
NEJ du får inte hyra ut så att det anses kommersiell uthyrningsverksamhet.
Det är alltså inte andrahandsuthyrningen som sådan utan ”verksamhetens art” som avgör.

Jag kan inte svara för alla Brf-er men jag har inte hört någon som tillåter uthyrning via airbnb. Tror sannolikheten är låg att en Brf skulle godkänna detta, men jag har tipsat TS in att starta med att lyfta frågan med sin Brf. Det är alltid bra att börja där.

Okej en sista gång. Jag förstår vad du menar. Och du kanske har rätt. Jag undrade bara om du hade någon länk som bekräftade informationen, eftersom jag själv är intresserad av vad som gäller.

Som sagt, tror inte att du hittar på. Men men, jag ska googla vidare själv istället.
 
Okej en sista gång. Jag förstår vad du menar. Och du kanske har rätt. Jag undrade bara om du hade någon länk som bekräftade informationen, eftersom jag själv är intresserad av vad som gäller.

Som sagt, tror inte att du hittar på. Men men, jag ska googla vidare själv istället.

Jag tror att bästa sättet istället för att googla är att kontakta jurist på exempelvis SBC. Beroende på vilken förvaltning Brf-en använder sig av finns ofta juridisk rådgivning som en del av de tjänster förvaltaren erbjuder.

Beroende på hur uppdaterade brf-ens stadgar är kan svaret också finnas där. Sen kan en ju välja att inte följa stadgarna och pröva det juridiskt, men min erfarenhet är att det är trevligt att följa Brf-ens stadgar om man har valt att bli medlem i en förening. Jag förutsätter att man som blivande medlem i en Brf läser Brf-ens stadgar och har som målsättning att förhålla sig till dessa :)

Det fallet jag skrev om tidigare kan anses vägledande även om det rörde sig om uthyrning av hela lägenheten. Det jag försökte förklara är att det inte handlar om andrahandsuthyrning även om hela lägenheten hyrs ut. Det spelar alltså ingen roll om du bor där eller ej då det är uthyrningens art som avgör.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tror att bästa sättet istället för att googla är att kontakta tex jurist på SBC. Beroende på vilken förvaltning Brf-en använder sig av finns ofta juridisk rådgivning som en del av de tjänster förvaltaren erbjuder.
Det fallet jag skrev om tidigare kan anses vägledande även om det rörde sig om uthyrning av hela lägenheten. Det jag försökte förklara är att det inte handlar om andrahandsuthyrning även om hela lägenheten hyrs ut. Det spelar alltså ingen roll om du bor där eller ej då det är uthyrningens art som avgör.

Okej. Som sagt förstår jag vad du menar.
Skatteverket definierar kommersiell uthyrning efter hur mycket man omsätter.

https://sverigesradio.se/artikel/7143429

Alltså artikeln ovan är inte för att jag inte förstår dig utan bara exempel på att andra uppfattningar om vad som gäller är vanliga.
 
Okej. Som sagt förstår jag vad du menar.
Skatteverket definierar kommersiell uthyrning efter hur mycket man omsätter.

https://sverigesradio.se/artikel/7143429

Alltså artikeln ovan är inte för att jag inte förstår dig utan bara exempel på att andra uppfattningar om vad som gäller är vanliga.

Skatteverket bör nog inte blandas ihop med detta. Däremot kan man ju absolut få problem med Skatteverket, men jag tycker inte det hör ihop med diskussionen. Skatteverket bryr sig ju inte om du har en olovlig uthyrning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Skatteverkets definition av näringsverksamhet bör nog inte blandas ihop med detta. Däremot kan man ju absolut få problem med Skatteverket, men jag tycker inte det hör ihop med diskussionen. Skatteverket bryr sig ju inte om du har en olovlig uthyrning.

Vems definiton gäller då?

Vem säger att airbnb alltid är hotellverksamhet?

Det fallet du länkar till är inte prejudicerande och de tog hänsyn till flera andra omständigheter.

Om det är helt bestämt att all airbnbuthyrning är hotellverksamhet måste det ju stå någon stans?
 
Vems definiton gäller då?

Vem säger att airbnb alltid är hotellverksamhet?

Det fallet du länkar till är inte prejudicerande och de tog hänsyn till flera andra omständigheter.

Om det är helt bestämt att all airbnbuthyrning är hotellverksamhet måste det ju stå någon stans?

Av hyresnämndens praxis framgår att Airbnb är att betrakta som hotellverksamhet av kommersiell natur, vilket är någonting som bostadsrättsföreningar inte behöver godkänna.

Som jag skrev till TS bör hon kontakta styrelsen helt enkelt för att kolla av. En Brf har alltså ingen skyldighet att förhålla sig till hyresnämndens praxis även om det är min erfarenhet att de flesta gör det i denna fråga.
 
Av hyresnämndens praxis framgår att Airbnb är att betrakta som hotellverksamhet av kommersiell natur, vilket är någonting som bostadsrättsföreningar inte behöver godkänna.

Som jag skrev till TS bör hon kontakta styrelsen helt enkelt för att kolla av. En Brf har ingen skyldighet att förhålla sig till hyresnämndens praxis även om det är min erfarenhet att de flesta gör det i detta fråga.

Men hyresnämnen har INTE avgjort det som du påstår och det står uttryckligen i avgörandet och i artikeln du länkar att det INTE är prejudicerande.

Ett enda rättsfall som tar hänsyn till föera specifika omständigheter och inte är prejudicerande kan väl inte kallas för praxis?
 
Men hyresnämnen har INTE avgjort det som du påstår och det står uttryckligen i avgörandet och i artikeln du länkar att det INTE är prejudicerande.

Ett enda rättsfall som tar hänsyn till föera specifika omständigheter och inte är prejudicerande kan väl inte kallas för praxis?

Jag har fått denna info från jurist som vi arbetat med. Jag tycker som jag skrev att du ska kontakta jurist förslagsvis på SBC som kanske kan hänvisa dig till rätt lagtext/förklara vidare.

Ang TS så verkar hen ju vara inriktad på att följa Brf-ens regler. Varvid hen nog kommer få bäst svar genom att helt enkelt kontakta sin Brf för en förutsättningslös fråga kring detta. Naturligtvis kan TS gå emot Brf-ens bestämmelser och anlita juridisk hjälp för att låta en ev tvist avgöras rättsligt. Jag får dock uppfattningen att TS inte är intresserad av ngn sådan.

Som jag tidigare skrev så måste inte en Brf förhålla sig till tex hyresnämnden och det KAN finnas Brf-er som inte har ngt regelverk kring detta. Dock har jag personligen inte stött på ngn.
 
Okej, här har någon skrivit vad jag försöker säga och hänvisar till aktuella lagar och rättsfall: min fetning.

"Den som vill hyra ut hela sin lägenhet ska alltid fråga föreningen om lov. Om inte föreningen samtycker så kan en bostadsrättshavare begära att hyresnämnden prövar frågan och meddelar lov. Hyresnämnden bör kunna meddela tillstånd om det inte rör sig om uthyrning av alltför stor omfattning.

Om man ska hyra ut ett rum i sin lägenhet blir saken både enklare och svårare. Bostadsrättshavare har ingen skyldighet att fråga föreningen om lov att hyra ut enstaka rum. Vid sådana typer av upplåtelser är det 7 kap. 8 §BRL som sätter gränsen. En sådan typ av uthyrning får inte ske på ett sätt som medför men för föreningen eller annan medlem i föreningen. Så länge uthyrningen inte medför men för föreningen eller annan medlem i föreningen så kan föreningen inte hindra en sådan uthyrning. En förening bör få svårt att angripa dessa typer av uthyrningar om de är av förhållandevis begränsad omfattning och inte faktiskt leder till problem för föreningen eller dess medlemmar. Saken är dock ännu oprövad."

https://juristjouren.se/airbnb-att-tanka-pa-innan-du-hyr-ut/

Sammanfattningsvis behövs inget godkännande för att hyra ut ett rum.

Det finns inget prejudicerande rättsavgörande om att all airbnb skulle vara hotellverksamhet utan det är omfattningen som avgör. Det fall som folk hänvisar till i denna tråden är inte prejudicerande och slår inte heller fast att det enskilda fallet var hotellverksamhet enbart på grund av airbnb. Utan det baserades på flera saker, bland annat omfattningen.
Vad jag vet är det fallet det enda fallet.

Som sagt, läs länken @tornblomma postade eller någon av de jag postat, de säger alla samma sak.

Den största chansen för en brf att försöka stoppa någon från att hyra ut ett rum är att visa att det innebär en olägenhet.

Så lycka till TS. Be om lov om du vill men du behöver inte. Se bara till att inte orska någon olägenhet!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 093
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 575
Senast: Reville
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 423
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp