Jag räknar inte med att det kommer en massa folk hela tiden, men då och då skulle vara bra.
Min andra oro är hur det kommer funka med att städa och hålla standard på boendet. Boendestöd lär säga hej då för gott om det handlar om näringsverksamhet som är till för tredje part. Gästerna lär vända i dörren om det inte är okej när de anländer.

Tänker ändå att det ändå kanske går bra att prova och undersöka så länge det är enstaka vistelser.
 
Hur är det med försäkring o sånt när man hyr ut? Skattar man speciellt?
Airbnb tar ju avgifter, har du räknat med det? Vad händer om tex resenärer kommer med vägglöss eller liknande ohyra?
Sådana saker funderar jag på, jag har ibland funderat på att hyra ut nått rum på sommaren, jag kan stänga "korridor" till rummet samt att rummet kan få eget badrum. Men sen blir jag osäker när det gäller ovanstående och också om jag verkligen orkar ha okända människor springande i huset. En annan sak hade det varit om jag haft en stuga att hyra ut.

Så förstår att du funderar!
 
Jag skulle vilja veta lite mer om hur det funkar när man hyr ut rum via airbnb. Checkar man in på kvällen och ut på morgonen? Eller när checkar man ut om man stannar flera nätter?

Om gästerna stannar flera nätter, är det då alltid någon hemma och håller koll på gästerna så de inte rör sig där de inte ska vara? Eller har folk dörrar i huset som låses?

Jag skulle vilja hyra ut via airbnb men känner mig väldigt osäker på om det är görbart, då jag saknar dörr mellan hall och kök. Och jag kan inte sitta hemma och hålla koll hela tiden.
Jag har hyrt airbnb hos andra och det är liksom underförstått att man får använda hela bostaden. Man måste ju få ha tillgång till exempelvis badrum och kök? Aldrig varit med om att man inte skulle få upprätthålla sig i övriga bostaden. Hade inte hyrt av en sådan värd som övervakade.
Jag uppskattar dessutom när det är flexibel och självständig in- och utcheckning som exempelvis kodlås på ytterdörren eller en kodbox där nycklarna ligger. S
Jag tror inte att airbnb är rätt grej för dig.
 
Hur är det med försäkring o sånt när man hyr ut? Skattar man speciellt?
Airbnb tar ju avgifter, har du räknat med det? Vad händer om tex resenärer kommer med vägglöss eller liknande ohyra?
Sådana saker funderar jag på, jag har ibland funderat på att hyra ut nått rum på sommaren, jag kan stänga "korridor" till rummet samt att rummet kan få eget badrum. Men sen blir jag osäker när det gäller ovanstående och också om jag verkligen orkar ha okända människor springande i huset. En annan sak hade det varit om jag haft en stuga att hyra ut.

Så förstår att du funderar!
Har inte kollat försäkring men har för mig att man är försäkrad genom airbnb. Måste kolla upp det.

Sen har jag för mig att man får tjäna 50000 innan man behöver börja skatta för det. Måste kolla det också.
 
Skulle du själv kunna testa att bo på ett par Airbnb först, hos andra, för att se hur det fungerar och för att se hur man brukar göra? Innan du själv går längre med dina planer?

Då får du en uppfattning om hur systemet fungerar och om det hela är något som är lämpligt för dig.
 
Skulle du själv kunna testa att bo på ett par Airbnb först, hos andra, för att se hur det fungerar och för att se hur man brukar göra? Innan du själv går längre med dina planer?

Då får du en uppfattning om hur systemet fungerar och om det hela är något som är lämpligt för dig.
Jag har verkligen inga pengar för det. Tänker inte ta av sparkapitalet för detta.
 
Toalett och badrum delas med gästerna. Köket kommer de inte ha tillgång till. De kommer däremot ha tillgång till ett litet kylskåp, liten spis, vattenkokare och kanske micro
Okej! Har du kollat hur mycket bokningar de andra Airbnb i området har, och vad de har för bekvämligheter?

Beroende på vad det finns för andra boendemöjligheter i området och anledningen till vistelsen, hade jag själv valt bort ett boende där man delar hus. Jag hade definitivt inte velat dela toalett med husets ägare. Menar inte att vara negativ, men en reflektion då andra kanske tänker likadant? Eller så är jag känslig.
 
Okej! Har du kollat hur mycket bokningar de andra Airbnb i området har, och vad de har för bekvämligheter?

Beroende på vad det finns för andra boendemöjligheter i området och anledningen till vistelsen, hade jag själv valt bort ett boende där man delar hus. Jag hade definitivt inte velat dela toalett med husets ägare. Menar inte att vara negativ, men en reflektion då andra kanske tänker likadant? Eller så är jag känslig.
Jag har kollat lite vad som finns men har ju ingen aning om hur bokade de är. Det vet jag inte hur man kollar.
 
Jag har kollat lite vad som finns men har ju ingen aning om hur bokade de är. Det vet jag inte hur man kollar.
Man kanske kan komma i kontakt med uthyraren via Airbnb eller kolla med dem? Så du kan ta reda på mer om marknaden innan du lägger för mycket energi?
 
Jag kan ingenting om AirBnb men jag känner några sportfiskare som bott på sånt på platser ”mitt ute i ingenstans” för att kunna fiska i specifika sjöar. Om du har sjöar i närheten kanske det är en målgrupp att rikta sig mot? Dom brukar mest vilja ha en säng, toalett och någonstans att parkera bil + släp. 🙂 Sen är dom borta från tidig morgon till sen kväll.
 
Man kanske kan komma i kontakt med uthyraren via Airbnb eller kolla med dem? Så du kan ta reda på mer om marknaden innan du lägger för mycket energi?
Det är jag nog lite för feg för.
Jag kan ingenting om AirBnb men jag känner några sportfiskare som bott på sånt på platser ”mitt ute i ingenstans” för att kunna fiska i specifika sjöar. Om du har sjöar i närheten kanske det är en målgrupp att rikta sig mot? Dom brukar mest vilja ha en säng, toalett och någonstans att parkera bil + släp. 🙂 Sen är dom borta från tidig morgon till sen kväll.
Sjöar finns det gott om. Vet dock inte hur fisket är i dem.
 
Min andra oro är hur det kommer funka med att städa och hålla standard på boendet. Boendestöd lär säga hej då för gott om det handlar om näringsverksamhet som är till för tredje part. Gästerna lär vända i dörren om det inte är okej när de anländer.

Tänker ändå att det ändå kanske går bra att prova och undersöka så länge det är enstaka vistelser.
Jag har börjat städa en kvart om dagen. Är det inte städat kan jag inte hyra ut.
 
Du kan ju kolla i Airbnb:s bokningskalender på olika datum för din region för att se hur mycket bokningar dina "konkurrenter" har.
Dvs om mycket är fullbokat så är det hög efterfrågan.

Via sidan kan du även kolla hur prisbilden ser ut.

Vad tänker du dig för pris för ett rum hos dig?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Läs inte om du inte vill slösa din tid. Jag hittar inga bra jobb att söka. Jag har bokmärkt 3 jobb på af just nu, men jag vill inte ha...
2
Svar
20
· Visningar
2 009
Senast: Wille
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 115
Senast: Otherside
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp