Jag har hyrt airbnb hos andra och det är liksom underförstått att man får använda hela bostaden. Man måste ju få ha tillgång till exempelvis badrum och kök? Aldrig varit med om att man inte skulle få upprätthålla sig i övriga bostaden. Hade inte hyrt av en sådan värd som övervakade.
Jag uppskattar dessutom när det är flexibel och självständig in- och utcheckning som exempelvis kodlås på ytterdörren eller en kodbox där nycklarna ligger. S
Jag tror inte att airbnb är rätt grej för dig.

Jag tycker inte det måste vara hela bostaden så länge det är tydligt i annonsen och rimligt prissatt. Har sett annonser där man t.ex. inte har kök och då är det oftast lägre pris än andra jämförbara alternativ. Bra om man bara vill övernatta och komma undan med så lite pengar som möjligt.
 
Du kan ju kolla i Airbnb:s bokningskalender på olika datum för din region för att se hur mycket bokningar dina "konkurrenter" har.
Dvs om mycket är fullbokat så är det hög efterfrågan.

Via sidan kan du även kolla hur prisbilden ser ut.

Vad tänker du dig för pris för ett rum hos dig?
Jag har aldrig hittat en sådan kalender, trots att jag letat.

Jag vet inte vad jag skulle ta. 300 kanske. Men vet verkligen inte.
 
Men kalendern är ju bland det första som kommer upp när man går in på sidan?

Först ska man välja ort, och sen välja datum.

Jag valde slumpmässigt Lysekil här, för att komma in på kalendern som följande steg:

Screenshot_20221111-235645__01.jpg


När man väljer datum och klickar på nästa får man fram alla lediga alternativ.
 
Om du grundar en profil på airbnb, och sedan går in på din profil som inloggad, klickar på hosting och host a home, så får i varje fall jag upp en karta som visar var de andra boendena i trakten finns, hur mycket de i medeltal tjänar per natt, och hur många nätter per månad de är uthyrda. :)
 
Så här såg sidan ut då jag helt random zomade in på Örebro, bara som exempel.
Obs att priserna råkar vara i euro, hade av någon anledning det inställt så.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221111-220224_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221111-220224_Samsung Internet.jpg
    86,6 KB · Visningar: 105
Jag skulle vilja veta lite mer om hur det funkar när man hyr ut rum via airbnb. Checkar man in på kvällen och ut på morgonen? Eller när checkar man ut om man stannar flera nätter?

Om gästerna stannar flera nätter, är det då alltid någon hemma och håller koll på gästerna så de inte rör sig där de inte ska vara? Eller har folk dörrar i huset som låses?

Jag skulle vilja hyra ut via airbnb men känner mig väldigt osäker på om det är görbart, då jag saknar dörr mellan hall och kök. Och jag kan inte sitta hemma och hålla koll hela tiden.
Jag har inte hyrt ut. Men har bott på airbnb en del. Då har vi alltid hyrt så att vi har hela bostaden utan att dela med någon.
Vi hyrde en gång lägenhet som bara användes som airbnb. Där hade de satt samman en pärm med info om området med sevärdheter, restauranger/fik, shoppingställen, matbutiker, info om lokaltrafiken och gratis kort för att åka på.
Det tyckte vi var kanon! Även om man kollar upp själv innan så var det toppen med den infon.
När vi bott på airbnb kollar vi så klart recensioner. Vi lämnar själva bättre omdöme om det är lite extra tanke eller omsorg som med pärmen, om det är rent, sköna sängar etc.
Så om du kan sammanställa lite info om området är det väl alltid bra. Kanske finns det något särskilt som kan locka folk till ditt område.

Jag tycker det är väldigt olika hur och när man checkar in. Ibland möter någon upp och ibland är det boxar med kodlås som de lämnar nyckeln i.
 
Utomlands är det oftast helt annorlunda, som någon skrev. Men en gång har jag bott på air bnb i Finland där värden var hemma. Det var en stuga bredvid hennes stuga. Där vi sov fanns inget kök eller dusch, utan det fick man låna hos ägsreb. Hon vsmar underbar. På kvällen frågade hon när vi skulle åka (vi var på tävlibgsresa med hundarna, så två nätter hos henne), och så fixade hon världens lyxigaste frukost åt oss. Under tiden vi var i hennes hus gick hon någonstans.

Fortfarande vill jag absolut hyra hela lägebheten/huset utan att någon ägare ska finnas nära. Jag vill ha lugn och ro.
 
Jag tror att det är skitsvårt och osannolikt att göra signifikant positivt netto utanför storstäderna på det.
Jag bor i Skaraborg mitt ute i ingenstans mellan Falköping och Skara. Min granne äger en stuga som ligger 300 meter innan mig. (Jag bor sist på grusvägen). Stugan är väl typ 30 kvm. Helt okej skick, men ingen tv. Tomten är pytteliten, men det finns en liten altan med två stolar och ett bord. Den är inte vinterbonad så den hyrs ut mellan mars-april till oktober. Det är inte många veckor under säsongen den stått tom. Den kostar 500:-/natten.

Det är tyskar, holländare, etc som hyrt, men självklart även svenskar och andra från Skandinavien.

Här finns ju ingenting direkt såå. Visst, det är 2,5 mil till skara sommarland, men stugan rymmer inte en barnfamilj. Det har bara varit par som hyrt faktiskt nu när jag tänker på det.
 
Jag bor i Skaraborg mitt ute i ingenstans mellan Falköping och Skara. Min granne äger en stuga som ligger 300 meter innan mig. (Jag bor sist på grusvägen). Stugan är väl typ 30 kvm. Helt okej skick, men ingen tv. Tomten är pytteliten, men det finns en liten altan med två stolar och ett bord. Den är inte vinterbonad så den hyrs ut mellan mars-april till oktober. Det är inte många veckor under säsongen den stått tom. Den kostar 500:-/natten.

Det är tyskar, holländare, etc som hyrt, men självklart även svenskar och andra från Skandinavien.

Här finns ju ingenting direkt såå. Visst, det är 2,5 mil till skara sommarland, men stugan rymmer inte en barnfamilj. Det har bara varit par som hyrt faktiskt nu när jag tänker på det.
Min kommentar var mest riktad mot ”ett rum” i ägarens bostad som jag tror är mycket lättare att få rull på i en eftertraktad storstad.

Min erfarenhet från 17 år med uthyrningsverksamhet av ett hus och ett rum genom ett antal olika internationella och nationella (men aldrig airbnb) är att det är ganska svårt att fylla kalendern utanför slutet av juni och mitten av augusti. Dvs effektivt ca 8 veckor. Det som har fungerat bättre är i kombinationen med hästar. Många år är jul och nyår eftertraktat också bland annat av hundägare (för att slippa fyrverkerier och smällare).

(Men vi har ingen skidanläggning, ingen sjö i direkt anslutning, ingen kollektivtrafik - mest bara hästarna och ett enskilt läge i slutet av vägfraktalen i magisk natur vid ett fågelparadis. Några enstaka har lockats hit av det medeltida slottet som är granne, både i samband med arrangemang där och mer som en bonusgrej att kunna besöka. )

Självklart kan det också bero på att jag är kass på att välja rätt förmedlingar, göra rätt marknadsföring eller har ett unikt kasst läge eller hus i utomståendes ögon att erbjuda. Även om jag tror att det också beror på att det faktiskt är svårt att få god ekonomi i det.

Det i sig är inte ett argument att inte försöka om man vill och har löst de praktiska frågorna, mer om att ha begränsade förväntningar på den extra nettoinkomsten.

Man måste också kunna hantera besvikna och emellanåt oresonliga kunder på ett bra sätt, även om de varit få till antalet genom åren. Där kanske man blir extra sårbar om man hyr ut inne i sitt eget hem?
 
Har bott hemma hos andra med värden hemma. Fått röra mig fritt i bostaden, förutom då underförstått sovrum jag inte betalat för. Inte i Sverige dock. Detta var som yngre när lågt pris var viktigt och har främst erfarenhet från Italien, så klart annorlunda mot Sverige.

Jag tycker det har fungerat bra men för att det ska bli bekvämt som gäst så måste värden vara välkomnande och öppen, gärna lite familjär men samtidigt ha utvecklad känsla för andra människors integritet. Har man som värd ens tankar på att övervaka så tror jag inte det blir en bra lösning för någon.
 
Ute i ingenstans? Här finns vacker natur att njuta av året runt och en skidbacke inte så långt ifrån. M.m.

Och det där med övervakning var mer en fråga om hur andra gör. Törs man ge folk tillträde till hela ens hem? Det känns så läskigt.
Du kan ju välja på att hyra ut ett rum, eller hela bostaden. Väljer du hela bostaden, så kan du inte själv vara där samtidigt. Väljer du ett rum, så kan du vara i de andra rummen. Det anges i annonsen. Priset blir ju såklart mycket lägre om du bara hyr ut ett rum, och efterfrågan lägre.
 
Jag tänker att huvudsaken är väl att matcha gästens förväntan med vad hen får och så är det upp till gästen att nappa på erbjudandet. Och om jag förstått saken rätt så bor TS ganska mitt i ett område där det inom rimligt bilavstånd finns en hel del turistupplevelser som är attraktiva för besökare från t ex Tyskland och Nederländerna. Efterfrågan lär vara större på sommaren än på vintern. @Wille ta en sväng in på turistbyrån för inspiration nästa gång du åker till människobyn!
 
Jag tänker mest att det stora problemet här är TS problem med att städa och plocka undan. Det finns ju otaliga trådar som TS startat om detta Och TS har även boendestöd. Om man hyr ut via AirBnB måste det vara rent, städat och undanplockat. Där ser jag den stora svårigheten.
 
Jag tänker mest att det stora problemet här är TS problem med att städa och plocka undan. Det finns ju otaliga trådar som TS startat om detta Och TS har även boendestöd. Om man hyr ut via AirBnB måste det vara rent, städat och undanplockat. Där ser jag den stora svårigheten.
Och emellanåt får man gäster som är imponerande bra på att stöka ner, ha sönder saker och smutsa ned på bara en dygnsvistelse, som tar många timmar att återställa. Ibland i tidsnöd för att man har nya gäster direkt efteråt. Så det bör man ta med i kalkylen, både ekonomiskt och i tid.
 
Det här som @sjoberga är inne på: att gäster ibland kan vara oresonliga och ha väldigt konstiga krav är något som jag tror man måste tänka igenom flera gånger innan man sätter igång.

Jag skulle bli ledsen av att läsa negativa recensioner om mitt hem, där jag bor och trivs. Men sådana lär man få om man håller på med den här typen av verksamhet. Alla kan inte gilla det man själv gillar.

Hyr man ut något där man inte bor själv så är det kanske inte lika personligt.

Folks förmåga att stöka ner/lämna skräp efter sig ska heller inte underskattas. Jag har bott hos värdar som tagit 150 :- städavgift (utöver själva vistelsen) helt enkelt för att så många människor inte klarar av att lämna boendet i uthyrbart skick efter sig.
 
Tänker lite tvärtom. Det kanske blir lättare att hålla ordning om man vet att man får besök/gäster/inneboende?

Är det inte fräscht = inga kommmer vilja bo= inga pengar kommer rulla in.

Pengar kan onekligen vara en motiverande faktor.
Ska ju till att det faktiskt är enbart motivation det hänger på då. Finns det andra bakomliggande faktorer kan det bli rätt elakt mot en själv om en har otur.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Läs inte om du inte vill slösa din tid. Jag hittar inga bra jobb att söka. Jag har bokmärkt 3 jobb på af just nu, men jag vill inte ha...
2
Svar
20
· Visningar
1 954
Senast: Wille
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 971
Senast: Otherside
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp