Bukefalos 28 år!

aj då hur gör jag nu..

Sv: aj då hur gör jag nu..

Jag menar bara att det finns en risk för den okunnige att få felaktiga fakta om man inte är försiktig och medveten om att allt som skrivs inte stämmer.

Precis, och skriver man att en sk "skitsele" fungerar alldeles utmärkt att köra med så riskerar man att folk med mindre kunskap om körning faktiskt tror på det och låter sina stackars hästar dra med utrustning som är både obekväm och kan orsaka skador, det är det vi vill försöka förhindra.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Precis, och skriver man att en sk "skitsele" fungerar alldeles utmärkt att köra med så riskerar man att folk med mindre kunskap om körning faktiskt tror på det och låter sina stackars hästar dra med utrustning som är både obekväm och kan orsaka skador, det är det vi vill försöka förhindra.

Dina ord får du stå för själv. Jag har aldrig sagt att en skitsele fungerar utmärkt. Det är helt och hållet dina ord.
Det jag skrivit står jag för och jag har inte lämnat ut någon felaktig fakta.
Jag har sagt till leda att jag bara förmedlade vad körutbildaren tyckt var utrustning som passade till den ponnyn. (Som var frisk, glad och mycket arbetsvillig.)
Jag jämför detta med sadlar. En sadel som passar en häst kan ligga helt fel på en annan. Vem har påstått att grannens sele skulle passa hästar i allmänhet? inte jag i alla fall. Ponnyns sele passade honom, han drog deras rockard och var frisk och glad. Det är allt jag vill ha sagt. Om någon drar förhastade slutsatser av det kan inte jag rå för det.
Det är just detta som blir problem när man inte LÄSER ordentligt utan lägger till vad man tror står mellan raderna. (och i detta fallet inte stämmer)

Jag undrar bara: Vad är du ute efter egentligen? eftersom du fortsätter med samma påståenden hela tiden och som jag hela tiden påpekar att jag inte sagt. Det jag HAR sagt har jag upprepat evinnerliga gånger nu, men ändå kommer det galna påståenden. Kan du inte bara läsa vad jag säger?
Jag förstår inte. Vad är syftet???
Säg det rakt ut i stället så vi kan få ett slut på det här. Jag lovar att svara lika rakt. Detta är inte alls roligt.
Jag har inte varit på just det här forumet så ofta, men den här tonen i diskussionen har jag inte märkt av i andra forum. Är det en slump?
 
Senast ändrad:
Sv: aj då hur gör jag nu..

Om det inte är roligt så behöver du väl inte svara eller? Jag skrev i ett tidigare inlägg vad jag försökte med, det kanske är så att du inte heller läser ordentligt? Syftet är alltså att lära ut hur en riktig sele faktiskt fungerar och om du visste det hade du aldrig lagt in ditt första inlägg, därav de efterföljande frågorna och förklaringarna. Ditt första inlägg kan jag inte tolka på något annat sätt än att du tycker att dessa selar är helt ok till vissa hästar, varför ens starta en diskusion annars?? Men jag lägger ner det nu, det märks ju tydligt att du varken kan tillräckligt eller är intresserad av att lära dig för att fortsätta en diskusion om huruvida dessa selar passar att köra med eller inte. Så varsågod och ta sista ordet ;)
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Du vill ju inte förstå. Jag har läst dina inlägg ordentligt. Men. jag har aldrig frågat efter hur en bra sele fungerar. När jag blir intresserad av det pratar jag med "min" sadelmakare.
Jaghar ingen åsikt om vad som är en bra eller dålig sele. Jag förmedlade vad grannen hade och som fungerade bra på den ponnyn. Ingenting annat.
Jag har inte velat starta en diskussion om det, men när någon börjar diskutera med mig så visst svarar jag. Hade jag varit ute efter diskussion hade jag antingen startat en tråd eller lagt in frågor i mitt inlägg.
(Anledningen till att jag svarar är förstås att om jag blir helt feltolkad vill jag ju rätta till det och förtydliga när det behövs.)
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Men nu räcker det va?

Ja nu räcker det du verkar ändå inte villa förstå. Tycker det är väligt konstig att kunniga körfolk rekomendrar den selen bara. Om man ska köra så ofta, som hon gjode.
Du har startat en diskussion, precis alla andra som skriver här i denna tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: aj då hur gör jag nu..

Ja nu räcker det du verkar ändå inte villa förstå. Tycker det är väligt konstig att kunniga körfolk rekomendrar den selen bara. Om man ska köra så ofta, som hon gjode.
Du har startat en diskussion, precis alla andra som skriver här i denna tråden.

Nix nu har du fel. Jag har inte startat en diskussion. Jag har bara svarat på en fråga. Mitt svar tolkades helt åt skogen och då vill jag givetvis förtydliga.
Det enda jag inte förstår är varför ni envisas med att lägga in en massa annat i mina svar och inte bara ta det jag skrivit. Det ni sagt om selen och selar i allmänhet tvivlar jag inte på alls. Jag har ingen anledning till det.
Att det är konstigt att de tyckte den nämnda selen passade ponnyn kanske är konstigt. Säger ni det så är det säkert så. Ni har ju mycket större kunskap om körning än jag. Jag bara talade om att det var så det var.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Jag förstår vad du försöker säga även om jag inte riktigt fått ned det i text. Man kan använda andra alternativ än de ända "rätta", till syvende och sist är det kunskapen som avgör vad som är rätt. Att använda fel grejor är inte att föredra, men även "rätt" saker kan orsaka mkt skada.
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 172
Senast: Vogue
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 729
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 828
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 030
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp