Bukefalos 28 år!

aj då hur gör jag nu..

Sv: aj då hur gör jag nu..

I värmland.
Men jag förstår inte ert intresse av dem. Vad har det med saken att göra?
Börjes Pintosadel är långt ifrån en kvalitetssadel, men det finns hästar som den passar bra på också. (och ja, det finns raka exemplar med jämn och fin stoppning också)
Det finns en och annan häst/ponny som deras billiga sele också passar. Vad är det som är så konstigt med det?
Snacka om storm i ett vattenglas. Vidga vyerna och inse att det alltid finns undantag. Allt följer inte normen eller det generella.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Men det handlar väll inte om att selen passar, utan att den inte är väldens bästa.
Tycker nog inte någon häst passar med en sån sele. Gillar inte att skaklarna kommer så långt ner och rör sig hela tiden. Och slår hästen på bogen,vill ha dom mer still.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Jo det var just det det handlade om i det här fallet. att selen passade hästen. bröstan satt på rätt ställe och skaklarna satt inte fel de heller. (och slog såklart inte ponnyn i bogen) Selen passade just den ponnyn. Sen är det säkert så att de billiga módellerna passar ganska få hästar.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Men du verkar inte förstå vad det är för sele vi pratar om, den sele vi pratar om som kallas "skitsele" kanske passar en ponny om man bara tänker på passformen, men den passar ingen häst eller ponny om man ska dra något bakom, eftersom den inte är gjord för att dra. På en sådan sele kan du inte komma ifrån att skacklarna kommer lågt och tar emot i hästens bog eftersom den är konstruerad så, även om den "passar" hästen. Man kan bygga om den så den är ok att köra med, det kanske var det dom hade gjort?
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Jo det var just det det handlade om i det här fallet. att selen passade hästen. bröstan satt på rätt ställe och skaklarna satt inte fel de heller. (och slog såklart inte ponnyn i bogen) Selen passade just den ponnyn. Sen är det säkert så att de billiga módellerna passar ganska få hästar.

När jag hade en sån sele passa den också hästen. Satt som den skulle i passform. Men den passar inte om man ska köra ofta och långa turer.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Nej selen var inte omgjord på något sätt. Den hängde ju i min sadelkammare och ponnys stod i mitt stall så jag såg dem ofta både vid selning och körning.
Selen hon hade var av Börjes billigaste modell. (inte Hööks som det pratades om, men det är väl knappast någon större skillnad på dem?)
Ponnyn kördes varannan vecka och då i stort sett varje dag. Turerna varierade mellan 1 och 3 timmar. oftast var de väl ute någonstans där emellan.
För att jag ska säga att en sele är bra i passformen så menar jag givetvis att den sitter så att den är bra att dra med. (en sadel ligger inte heller bra om den inte är bra att rida i)
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

För att jag ska säga att en sele är bra i passformen så menar jag givetvis att den sitter så att den är bra att dra med.


Okej.... :confused:
Då vet du nog inte så mycket om just den selen. Men det är inget fel med det! Jag hade heller ingen aning om det förut.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

För att jag ska säga att en sele är bra i passformen så menar jag givetvis att den sitter så att den är bra att dra med. (en sadel ligger inte heller bra om den inte är bra att rida i)

Jag håller med de andra om att du inte verkar har förstått vad det är som är dåligt med selen. Och som sagt, det är ju iofs OK - det visste inte jag heller för inte så jätte länge sedan. Vad som dock ÄR lite ledsamt är att du inte verkar villig att ens lära dig? Det handlar inte om läderkvaliet (utom för just hållbarhetens skull då) eller egentligen ens passform (för det kan ju SE UT som om en skitsele passar hästen) - utan vad som händer när hästen börjar dra med selen.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Nej selen var inte omgjord på något sätt.
Ponnyn kördes varannan vecka och då i stort sett varje dag. Turerna varierade mellan 1 och 3 timmar. oftast var de väl ute någonstans där emellan.

Det är nog inte bara jag som får en klump i halsen när du skriver hur länge ponnyn fick jobba i denna sele.
Jag tar illa vid mig av detta iallafall. Hade det varit din ponny och det pågick nu skulle jag bjuda hem dig på en riktig utbildningdag med alla sorters selar, även skitselar så du fick se skillnaden i hur hästen jobbar i de olika selarna.

Du kan förresten testa själv hur ponnyn upplever det:

Ta en brösta (skitsele eller tolksele går jättebra.) sätt fast draglinor eller använd tolklinorna. Gå efter hästen och känn om du på något sätt kan hålla dina händer och armar stilla när hästen går.
Svaret kan jag ge dig här: Nej. Hästen har ett rörelsemönster som gör att linorna fästa till bröstan rör sig i takt med bogen och hästens framben. INget i hela världen kan hindra dem från det. Så-när man spänner fast en ponny i en skitsele mellan två skaklar och kärver att den ska jobba. Vad är det som rör sig? Inte är det järnskaklarna, utan då rör sig hela bröstan och gnider mot bogen tills det en dag inte finns någon päls kvar.

För att åtgärda detta har en klurig människa uppfinnit både LÖSA bröstor fastsatta i svängalr på vagnen som tar upp kraften och rör sig i hästens takt. Skaklarna ligger stilla och bröstan ligger still och följer hästens rörelser.

En skitsele motarbetar hästens rörelser och kan ALDRIG passa en häst som ska arbeta med hjul bakom. Inte ens om Tärnsjö eller någon annan proffssadelmakare syr upp den i det dyraste läder. Konstruktionen är fel.

Nu har många människor sagt åt dig att du brister i kunskap, och jag hoppas du tar åt dig och stannar kvar om du vill lära dig mera om selar och hur de funkar...och träffar du grannen så ge henne detta som en utskrift!
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Okej.... :confused:
Då vet du nog inte så mycket om just den selen. Men det är inget fel med det! Jag hade heller ingen aning om det förut.

Jag pratar givetvis om en sele som jag sett på hästen. Hur skulle jag annars kunna uttala mig? Hennes sele vet jag tillräckligt om.
Hur den skulle sitta på andra hästar vet jag såklart inte, men jag vet hur den satt på den ponnyn.

Jag är fortfarande lite förundrad över hur svårt det verkar vara att se vad jag skrivit. Det är tydligt och klart. Kan ni inte sluta lägga in en massa andra tolkningar?
Det här blev verkligen en hel hönsgård av en enda liten fjäder.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Har ni verkligen inte fattat vad jag skrivit??? :confused:Jag har intenågon stort kunskap om körning. Min erfarenhet om körning är mycket begränsad och framförallt ligger den ganska långt tillbaka i tiden. Jag har aldrig påstått att jag är kunnig på området. Min granne hade hjälp av utbildningen OCH införskaffandet av utrustning till sin ponny av mycket erfarna körmänniskor. Deras kunskap tvivlar jag inte ett ögonblick på.
Jag kan tillägga att jag aldrig såg skakande skaklar när hon körde och ponnyn fick inga skav på bog eller bringa som den borde haft enligt dig. Den var pigg och frisk och mycket arbetsvillig. Fin i hullet och välmusklad. Eftersom ponnyn stod i mitt stall hade jag bra koll på hästens allmäntillstånd och den visade bara tecken på att må bra.
Jag har mitt intresse på annat håll än körning som jag sagt innan. Tömkörning är det enda i den vägen jag ägnar mig åt. (gick kurs för duktig körtränare innan jag började med det) Om jag skulle bli intresserad av körning tar jag även då hjälp av erfarna människor som kan sin sak.
Min granne har redan all hjälp hon behöver.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

suck.. vi pratar tydligen om varandra.

Du är omgiven av okunniga människor och du lyssnar inte på den kunskapsbas som finns här. Jag tror inget i världen kan förändra din syn förrän du får se det LIVE. Jag hoppas du en dag får göra det. Köra med riktig sele och se en svängel, baksele och järn i däckeln. Sånt som alla körhästar är värda.

Din granne borde ta hjälp av andra om de rekommenderade henne att köpa en sån sele till en shettis som ska dra en vuxen flera timmar per dag. Jag kallar det i min tanke för djurplågeri, men sånt får man ju inte säga till folk.

Dina inlägg gör mig förtvivlan och jag river mitt hår i alla försök att få dig att inse vad som felar på en enkel bröstsele med läderputor. Men jag ger upp...
Min förhoppning är att många nybörjare läser denna tråden, och förstår mer än du gör.
Välkommen med frågor.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Visst jag hade godkänt det att ponnyn drar en person med en skit sele + baksele en gång i månaden (skritt lite trav INTE MER), men inget annat.

En häst kan vara i prima kondis och form, men frågan är insidan? Undrar lite hur bogarna kan se ut efter mycket körning med sådan sele? Hästen musklas även fel om den har tryck mot bogarna. Vist det syns inte utan på men jag lovar hästen känner det!

Jag kör medryttar hästen med en skitsele (stryp mig inte :o) ca: 1gång varannan månad, då innehåller ett pass skritt och lite trav i max 30 minuter, jag vågar inte mer. Sedan kan jag lixx inte sluta köra henne iheller för då kommer hon ev. förlora kunskapen och det vill inte ägaren :(. Och jag har inte råd att köpa en egen sele.

Mvh
Emma
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Jag pratar givetvis om en sele som jag sett på hästen. Hur skulle jag annars kunna uttala mig? Hennes sele vet jag tillräckligt om.
Hur den skulle sitta på andra hästar vet jag såklart inte, men jag vet hur den satt på den ponnyn.

Jag är fortfarande lite förundrad över hur svårt det verkar vara att se vad jag skrivit. Det är tydligt och klart. Kan ni inte sluta lägga in en massa andra tolkningar?
Det här blev verkligen en hel hönsgård av en enda liten fjäder.

Suck säger jag bara :p
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Självklart kör din granna med vad hon vill, och du får tycka som du vill men nu vet du i alla fall lite om just den selen. Kanske din granne också vill veta lite om den ?
Eftersom hon ändå kör så mycket som hon gör, tycker kör man då och då är det ingen fara men dagligen varanan vecka låter mycket.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Suck säger jag bara :p

Suck räcker inte för mig. Det här har blivit riktigt löjligt.:crazy: Fakta är fakta och de som inte vill acceptera det låter bli helt enkelt. Allt det andra som ni envisas med att prata om och som INTE jag har pratat om, det får ni diskutera med någon som öht är intresserad av den diskussionen.
Jag har tex aldrig givit mig in i en diskussion huvida selen är av bra eller dålig kvalitet. Den har andra startat och inte vet jag varför. (det är ju redan konstaterat att kvaliteten inte är hög)
Poängen i mitt svar drunknade snabbt i alla tolkningar som gjordes runtomkring.
Men... allt här i världen följer inte det generella och vanliga. Det finns alltid undantag. Det tycker jag man måste vara medveten om om man vill komma framåt här i livet.
Nu säger jag tack och adjö i den här tråden. Ni får ha ert lilla sandlådebråk för er själva. Jag är inte intresserad av att delta.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Självklart kör din granna med vad hon vill, och du får tycka som du vill men nu vet du i alla fall lite om just den selen. Kanske din granne också vill veta lite om den ?
Eftersom hon ändå kör så mycket som hon gör, tycker kör man då och då är det ingen fara men dagligen varanan vecka låter mycket.

Du har uppenbart inte läst mina inlägg. Jag söker inte kunskap om selen. Grannen har redan kunskap om den och mycket kvalificerad hjälp med sin körning.
Ponnyn i fråga har de inte kvar.
Hur jag vet att selen passade har jag skrivit ett flertal gånger. Läs innan du svarar. det brukar bli bättre då. Då kanske vi skulle slippa alla dessa missuppfattningar och tolkningar.
(allt detta har jag redan skrivit)
Tack för mig!
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Fakta är fakta och de som inte vill acceptera det låter bli helt enkelt.


Den enda som inte vill inse fakta är du. Jag vet inte om du pratar om en helt annan sele, du verkar ju inte kunna något alls om körning så hur du vet att selen din granne körde med verkligen var en "skitsele" (vilket ju faktiskt diskusionen handlade om från början) vet jag inte, du verkar ju helt klart inte prata om samma sak som vi iaf. Det är ingen som har lagt in massa andra tolkningar i ditt svar eller vinklat det på något konstigt sätt. Diskusionen från början handlade om skitselar, då lägger du in ett inlägg där du skriver att din granne körde med en sån och den passade hästen alldeles ypperligt, även enligt välkända körmänniskor (som vi ännu inte vet vilka det är...) då är det klart att folk försöker förklara för dig hur en skitsele fungerar och att den inte passar någon häst om man ska dra något bakom, DET är fakta! Det kan hända att det var en annan typ av sele din granne körde med, men ge dig då inte in i en diskusion som du inte vet något om, det finns faktiskt nybörjare som tror att det är helt ok att köra med en skitsele och om dom läser dina inlägg så kanske dom fortsätter med det i tron om att det fungerar utmärkt istället för att se att man borde ha en sele som är anpassad för att dra med.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Den här tråden blev ganska intressant att läsa mot slutet. Jag har läst alla inlägg. Märker ni inte att ni pratar om olika saker? att ni pratar förbi varandra hela tiden? Ni pratar om att en sele har dålig passform och inte är bra att dra med. Hon pratar om hur selen satt på en ponny. Varför litar ni inte på det som sägs? det förstår inte jag.
Ni pratar om fakta från båda håll men inte om samma fakta. Ni mnåste ju mötas och prata om samma sak om ni vill komma framåt. Läser ni inte ordentligt innan ni svarar eller?
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 172
Senast: Vogue
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 729
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 828
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 030
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp