Bukefalos 28 år!

aj då hur gör jag nu..

Sv: aj då hur gör jag nu..

Var det riktat till mig? Jag har läst alla hennes inlägg flera gånger om och det hon skriver är att den selen hon pratar om (som hon påstår är samma sele som vi pratar om, men det tror jag ju inte att det är...) både sitter bra på den ponnyn (vilket vi inte har sagt att den inte kan göra) och rekommenderades av kunniga körmänniskor, den selen vi pratar om skulle ALDRIG rekommenderas av körkunniga människor, alltså kan vi inte prata om samma sele. Men eftersom bigganl inte verkar kunna något om körning så kan hon heller inte förklara vilken sele hon verkligen menar, och då är det ju inte konstigt att det blir missförstånd, eller? Hon skriver att det är Börjes billigaste variant (som är en sk skitsele) men sen skriver hon också att alla selar hon sett haft justerbara bröstor, vilket det INTE är på Börjes billigaste variant, alltså pratar vi om olika selar men det har inte bigganl insett, utan hon hävdar fortfarande att Börjes billigaste variant är jätte bra att köra med till vissa hästar, och det är ju helt enkelt fel, den är inte gjord för att dra något med.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Den enda som inte vill inse fakta är du. Jag vet inte om du pratar om en helt annan sele, du verkar ju inte kunna något alls om körning så hur du vet att selen din granne körde med verkligen var en "skitsele" (vilket ju faktiskt diskusionen handlade om från början) vet jag inte, du verkar ju helt klart inte prata om samma sak som vi iaf. Det är ingen som har lagt in massa andra tolkningar i ditt svar eller vinklat det på något konstigt sätt. Diskusionen från början handlade om skitselar, då lägger du in ett inlägg där du skriver att din granne körde med en sån och den passade hästen alldeles ypperligt, även enligt välkända körmänniskor (som vi ännu inte vet vilka det är...) då är det klart att folk försöker förklara för dig hur en skitsele fungerar och att den inte passar någon häst om man ska dra något bakom, DET är fakta! Det kan hända att det var en annan typ av sele din granne körde med, men ge dig då inte in i en diskusion som du inte vet något om, det finns faktiskt nybörjare som tror att det är helt ok att köra med en skitsele och om dom läser dina inlägg så kanske dom fortsätter med det i tron om att det fungerar utmärkt istället för att se att man borde ha en sele som är anpassad för att dra med.

Ok, egentligen är jag dum som öht svarar igen, men jag kan inte låta bli. Jag har inte svårt att inse vad ni säger om den selen. Den är att betrakta som en dålig sele. det har jag helt klart för mig. Tar alltså till mig den faktan utan problem. Selen jag pratar om är fortfarande Börjes billiga sele. (och den hade justerbar brösta) Hon köpte en likadan till nästa ponny också, men en storlek större. Den hade också justerbar brösta. (men den ponnyn blev aldrig inkörd)
Däremot har jag aldrig sagt att denna sele är jättebra. Det har du inte läst i mina inlägg ialla fall. Har sagt att hon hade denna sele och att det fungerade bra. (lätt att köra+frisk och glad häst)
Jag har ingen stor kunskap om körning, det har jag också sagt. Däremot har jag en viss kunskap. Min egen kunskap skulle inte vara tillräcklig i det här sammanhanget, men jag har sett ponnyn köras och selas och vet också vilken kvalificerad hjälp ägaren hade till ponnyns körutbildniing och till inköp av utrustning. Jag litar helt och fullt på dessa människor. Jag hade ponnyn i mitt stall och träffade den alltså dagligen och hade mycket bra koll på hans allmäntillstånd, hull och muskulatur.
Ni har pratat massor om hur denna sele fungerar men ingen av er har sett ponnyn dra sin rockard med den och därför förstår jag inte ´varför ni inte kan lita på vad jag säger om det. En skitsele sitter inte likadant på alla hästar. De är nämligen inte lika byggda. En skitsadel ligger heller inte lika på alla hästar. Det finns faktiskt de hästar de passar på, även om det inte är vanligt.
Flera konstiga tolkningar av mina inlägg har jag läst här och diskussionen har handlat om en massa annat än vad jag skrev från början. Snälla sluta. Det är otroligt jobbigt. "Jag ska alltid ha rätt syndromet" är inte roligt.
Man bör vara mottaglig för att allt inte är som man trott. Världen vidgas hela tiden om man är öppen för det.
Utveckling!
 
Senast ändrad:
Sv: aj då hur gör jag nu..

P.S Jag fick en sele förra året. (som jag gav bort) En Börjes billiga. Den hade också reglerbar brösta.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Då kan jag ju bara dra slutsatsen att vi inte pratar om samma sele, men det hade ju underlättat om du kunde länkat till vilken sele du pratade om, så hade det sluppit bli missförstånd från början, men jag förstår heller inte varför du ger dig in i en diskusion om en sele som du inte ens vet vilken det är och påstår att den är bra, men men.

"Jag ska alltid ha rätt"-syndromet vet jag inte var du får ifrån, det finns ju massa folk här inne som försökt förklara för dig att den selen vi pratar om inte passar någon häst för körning, men det verkar inte riktigt gå in, så det är nog knappast vi som behöver vidga våra vyer. Jag har bara svarat på det du frågat eller påstått, inget annat, men eftersom det uppenbarligen inte är samma sele vi pratar om så är det ju inte så konstigt att det blev missförstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: aj då hur gör jag nu..

Selen är Börjes billigaste sele. Finns att se på deras hemsida. Det har jag skrivit flera gånger. Alltså tycker jag att jag varit tydlig med vilken sele jag pratar om. Jag har sagt att den passade ponnyn och fungerade bra på DEN ponnyn. Ingenting annat. Och ingenting om att det är en jättebra sele som passar alla hästar eller liknande.
Eftersom selen passade henes ponny kan man ju inte säga att den inte passar någon. Det gjorde den ju uppenbarligen, men det kanske är väldigt ovanligt? Så kan det mycket väl vara.
Eftersom du är så övertygad om att vi pratar om olika selar. Vilken sele pratar du om?
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Hur jag vet att selen passade har jag skrivit ett flertal gånger.

Kan du skriva det igen hittar inte vad du har skrivit om det.

Eller jo att den satt bra i passform men passar inte för att köra med så ofta.
 
Senast ändrad:
Sv: aj då hur gör jag nu..

Vad du inte förstår att även om selen passar så är den FELKONSTRUERAD för att hästen ska kunnna dra optimalt. Den kan sitta perfekt på ponnyn. Men del är feldesignad.

En kurva kan se bra ut, men är den feldoserad är det inte alls roligt att köra i den. Förstår du den liknelsen bättre?

Jag visade bilderna på sidan 4 åt min pv. Han har knappt sett en häst i verkligheten. Jag höll för texten och bad honom gissa vilken sele är bäst om hästen ska dra upp och nerför backar. Han plockade ut rätt sele. Han kan inte ett skit om hästar - men han kan fysik.
 
Senast ändrad:
Sv: aj då hur gör jag nu..

Hur i hela friden får du denna meningen att gå ihop?:
""
Min egen kunskap skulle inte vara tillräcklig i det här sammanhanget, men jag har sett ponnyn köras och selas och vet också vilken kvalificerad hjälp ägaren hade till ponnyns körutbildniing och till inköp av utrustning.""


Din kunskap räcker inte till (där är jag med) men sen...? Kvalificerad hjälp att välja BÖRJES billigaste skitsele av alla selar som ginns i hela sverige att välja på?!!!!!! Det är där det brister. Det var alltså INTE kvalificerad hjälp, det var bluff folk som säkert använder börjes billigaste felkonstruerade sele själv och rekommenderar det till en okunning stackare som blir jättenöjd och kör flera timmar om dagen i den selen. STACKARS HÄST Och STACKARS Ägare... när hon får reda på detta en dag att hon blev felinstruerad, då slänger hon selen illa kvickt och går ut o ber om förlåtelse mot den duktiga shettisen.
Börjes billigaste kan ingen häst arbeta rätt i.

Notera: en justerbar brösta har två justeringsbara remmar på var sida halsen och tömring i nackstycket. Börjes har en rem att justera och ingen tömring i nackstycket. Dvs den är ganska ojusterbar jämfört med en riktig sele.

Den har heller inget järn i däckeln, det måste en bra sele ha för att undvika punkttryck och felbelastning, den har ingen baksele eller draglinor, ett måste för att hästen ska kunna arbeta korrekt.

Det finns mängder med shettisar och större hästar som har denna felaktiga utrustning, men det betyder inte att det är rätt.
Många har börjes billigaste westernsadel med (skit!) eller rider med kassa skitsadlar. Hästarna lullar på ändå år ut och år in, men är det bra?
De allra flesta ryttare är lite sneda i sin sits, men hästarna hoppar säkert 1.20 för det. Hästar är tålmodiga djur saom gillar att arbeta även om förutsättningarna är fel, vilket det blir när man använder en billig sele från hööks , lillhästen i stav, eller börjes.

Nu ska jag med lägga ner, har du inte förstått efter alla inlägg att din granne inte använde ändamålsenlig utrustning, då får du stå för din okunskap själv. Bara du inte sprider den fler gånger.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Det är väl bara att titta på bilden och föreställa sig hur hästen parerar en vagn i nerförsbacke?
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

man kan ju tycka det :) Lätt som en plätt!

Men även jag har en gång i tiden (preskriberat) gått på myten om skitselen. Den säljs ju! Efter det är jag så arg på både hööks o börjes att jag tar varje tillfälle i akt och går in i butiken o frågar hur de motiverar sig varje morgon till att sälja de selarna. Har hittills inte fått några svar merän att "folk vill ha dem, alltså säljer vi dem. "

skulle inte jag sluta skriva i denna tråden? :) som det kan bli!
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Selen är Börjes billigaste sele. Finns att se på deras hemsida. Det har jag skrivit flera gånger. Alltså tycker jag att jag varit tydlig med vilken sele jag pratar om. Jag har sagt att den passade ponnyn och fungerade bra på DEN ponnyn. Ingenting annat. Och ingenting om att det är en jättebra sele som passar alla hästar eller liknande.
Eftersom selen passade henes ponny kan man ju inte säga att den inte passar någon. Det gjorde den ju uppenbarligen, men det kanske är väldigt ovanligt? Så kan det mycket väl vara.
Eftersom du är så övertygad om att vi pratar om olika selar. Vilken sele pratar du om?

Jag pratar också om Börjes billiga sele, men eftersom du påstod att den selen du pratade om passade en ponny att dra rockard med så var jag övertygad om att det var en annan sele du pratade om. Det enda sättet den selen kan vara funktionsduglig (skilj nu på funktion och passform) till någon ponny eller häst är om denna inte rör på bogarna när den drar, och den hästen skulle jag gärna vilja se (eller inte...) Jag tror du får ta och läsa på lite hur en sele ska fungera och sen titta på Börjes billigaste sele och se om du tycker att den fungerar (inte passar, fungerar). Som Snigelfarmor förklarade i ett tidigare inlägg så är det uppenbart att denna sele inte är tillverkad för att dra med, det vet alla som hållt på med körning ett tag, förhoppningsvis även de påstådda körproffsen som körde in din grannes häst. Tror du mig inte så ring till en selmakare och fråga vilken funktion bröstan ihop med draglinor och svängel ska ha när man kör, och fråga sedan om detta är möjligt med Börjes enkla bröstsele, så kanske du blir övertygad sen, även om alla här inne ínte verkar få dig att förstå.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Jag var oxå den som gick på, att den billiga skitselen dög alldeles utmärkt att köra med!
Men eftersom jag ville lära mig mer om körning innan jag sätter igång att köra in min häst så har jag läst mycket här på forumet, nu kan jag inte förstå hur jag ens tänkt tanken att köra henne med en sån sele! :confused:
Tack vare Snigelfarmor har jag beställt en de luxe som jag går och väntar spänt på! :bump:
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

OK Jag förklarar en gång till.
Som jag sagt ett flertal gången hade hon kvalificerad hjälp, både med körutbildning och med anskaffning av utrustning. Dem litar jag på helt och fullt. Den delen tycker alltså inte jag att jag själv är kapabel att bedöma, men de är det.
Den andra delen är hur hästen mådde. Det kan jag mycket väl bedömma. Jag såg ponnyn varje dag. Han var pigg och glad. fin i hull och muskulatur och frisk som en nötkärna. Noggrant genomgången av veterinär vid försäljning sen och helt utan anmärkning.
1+1=2
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Tycker personligen det är bättre att vända sig till kunniga människor irl än att "lära sig" via ett forum. Visst kan man få mycket nya infallsvinklar, tips och ideer vilket är jättebra, men vill jag lära mig om något jag har för lite kunskap om skulle jag inte förlita mig på ett forum. Anledningen är att det dräller av människor här som har fått för sig att de vet och som lägger ut massor av missvisande och felaktig information. Man ska läsa och sortera och vara kritisk tycker jag. Forumet får inte bli en källa till kunskap, men väl en källa till nya tankebanor, inspiration osv.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Se inlägg 116. Det svaret ger jag dig också.
Men nu räcker det va? Jag känner mig grymt tjatig som skrivit samma sak om och om igen. Kan vi inte sluta nu? Snälla! Tror ingen av oss tycker det här är kul nu. Vi gör något roligare istället.
Jag tror vi pratar förbi varandra hela tiden. Det känns så ialla fall.
Liksom: Vad är klockan? -Torsdag. ????
Jag vill inte bråka. Peace?;)
 
Senast ändrad:
Sv: aj då hur gör jag nu..

På forumet finns folk som tävlar på elit-nivå i körning, och alla dom håller med om vad vi försöker förklara för dig. Som jag skrev till dig tidigare så kan du ringa till vilken bra selmakare som helst och fråga om funktionen om du inte tror oss, då får du informationen "live" om det hjälper. Det finns en lista på tränare och andra duktiga körmänniskor på www.kuskringen.nu som du kan ringa och fråga, du får inget annorlunda svar från dom. Det enda som skulle göra dig trovärdig var om du berättade vilka kvalificerade människor det är du pratar om, hjälper dom ofta till och kör in hästar så kan dom väl inte ha något emot att du rekommenderar dem med namn, eller? Annars är du tyvärr i mina ögon inte särskilt trovärdig eftersom du inte ens vet något om körning och ändå står på dig om något som du inte vet något om med enda grund att din granne anlitade folk som är jätte duktiga men du kan inte ens nämna vem... oftast brukar folk vilja "skryta" med vilka dom tränat för, om det är duktigt folk, men så verkar ju uppenbarligen inte fallet vara hos din granne.

Du får gärna sluta, inte mig emot. Jag bråkar inte, försöker bara att få dig att förstå varför selen du påstår är bra, omöjligt kan vara bra för någon häst.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Nu har du missuppfattat mig igen. :)Jag har fortfarande inte sagt att jag inte litar på er kunskap för det gör jag. Ni har garanterat mycket större kunskap än mig när det gäller körning. För 78:e gången så är det inte min bedömning av denna sele utan de kvalificerade kuskar som hjälpte hästägaren. Jag har alltså inte på stått att denna sele är bra. Jag förmedlade vad jag vet. DVS Att denna sele användes och att ponnyns ägare fått hjälp med körutildning samt utrustning av duktig kusk. Dessa litar jag på helt och fullt. Ponnyns hälsa däremot kunde jag bedömma och där litar jag på min bedömning. I det fallet påstår jag att ponnyn mådde bra. (som också stämde med veterinärens) Det är det enda påstående jag gjort.
Men det jag skrev sist handlade inte om mig öht utan om fenomenet FORUM. Det är klart att det finns människor med stora kunskaper som är jättedukiga på forumen. Likaväl som det finns människor som är nybörjare och allt däremellan. Svårigheten för den vetgirige är ju att veta om den som svarar verkligen ärduktig eller inte. Hur ska det kunna framgå av text i ett forum? Den som är ganska kunnig själv kan oftast se vem som kan och inte kan, men den okunnige kan inte det. Det är då det kan bli fel.
Det är ju bara att läsa på forumen så kan man hitta massor av inlägg där felaktigheter presenteras som fakta.
Intressanta diskussioner som leder framåt är lärorikt för alla. Jag tycker det är jätteintressant att läsa på forumen. Jag menar bara att det finns en risk för den okunnige att få felaktiga fakta om man inte är försiktig och medveten om att allt som skrivs inte stämmer.
Detta är absolut ingen kritik mot forumen. Jag både läser och skriver mycket och har stort utbyte av det.:bow:

Det jag lärt mig den här gången är att det inte alltid är så lätt att prata om något som någon annan än jag själv gjort.
Hade det gällt min egen häst hade det hela varit mycket enklare. (beroende på vem man "pratar" med förstås)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 172
Senast: Vogue
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 729
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 828
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 030
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp