Bukefalos 28 år!

Åk/ståbräda till 2.5åring

taccotad

Trådstartare
Funderar lite på det där med vagn. Vår son är ungefär 2.5 år när nästa barn kommer. I dagsläget åker han enbart vagn när vi går långrunda i skogen, vilket vi gör i stort sett varje dag. Men åker vi till stan eller annat så går han själv.
TIll den lille köper vi en smidig liggvagn, kan det räcka att köpa till åk/ståbräda då? Hur funkar en sådan på grusvägar? Är ju mestadels där vi går, grusvägar och i skogen. Eller ska man satsa på en billig rejäl syskonvagn att använda på våra långrundor?

Såklart är det enklast att testa sig fram men tänkte att det borde finnas andra som redan provat sig fram!
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Ståbräda fungerar på grusvägar om de är hyfsat jämna och fastkörda. Annars är det :devil:igt tungt att köra vagnen i gruset...
Jag har 2 år mellan ettan och tvåan, 15 månader till till trean. Har aldrig haft annat än ståbräda som extra tillbehör, för oss har det fungerat bra. Våra barn har också varit vana vid att gå mycket.
Sen är ju "långpromenad" en definitionsfråga. Kanske får du korta av dem litegrann i början?
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Om du inte vill ge avkall på långa skogspromenader så är det nog vettigast att köpa en billigare men rjäl tvillingvagn ...
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Ja man får väl isåfall anpassa rundorna och inte ge sig in i värsta terrängen ;)
Känns som det hade varit absolut smidigast att slippa ha ytterligare en vagn.

Mina vanliga "långrundor" brukar innebära att vi promenerar runt 8 km, med lite variation uppåt och neråt. Eftersom vi bor i skogen blir det oftast enbart på grusvägar och skogsstigar.
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Självklart är det så! Har redan kikat lite på blocket på begagnade syskonvagnar. Men var mest lite nyfiken på hur just sådan bräda funkar ute på grusvägarna. Känner jag mig själv rätt så står det säkert en syskonvagn här lagom till nästa är ute... Men samtidigt hade det varit så skönt att bara ha liggvagnen + bräda.
Just långpromenaderna är så viktiga för mig! Älskar att ut och gå, hunden får springa lös och en annan får lite motion och friskluft.
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

8 km-rundor är ju iofs ganska långa, riktigt så långa promenader har det nog aldrig varit här även om våra barn är vana att röra på sig.
Däremot brukar maken ta med sig barnen ut på halvlånga promenader (typ hälften av dina, kanske något mer) och ha en picknick med barnen på "målet" eller halvvägs på rundan eller så. Jag går inte med på dessa promenader pga att min kropp inte håller för det - varken fötter, leder eller rygg.
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Den ståbrädan jag hade till sonen då två år, använde jag kanske tio gånger sedan köpte jag en tvillingvagn med helt liggläge och en lift till dottern.

Det räcker med lite grus på asfalten för att det ska bli tungt att köra, inget kul alls när man nyligen fött barn:crazy:

Min son gick till 90% själv, när han var trött ville han sitta, då orkade han inte stå heller.
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

om ni ska gå långrundor kan du bära bebisen i sjal och köra stora barnet i sittvagn, alternativt ha liggvagn till bebis och en bärsele till stora om det skulle behövas. Jag vet inte hur långt min 2,5-åring orkar gå men mer än nån dryg km skulle jag nog inte planera för utan paus tex på en lekplats. Vi klarar oss bra utan syskonvagn. Det enda tillfället jag har saknat vagn har egentligen varit när det är mycket bilar, då vore det skönt att kunna stoppa ner dottern i vagnen, det är inte så lätt att bara släppa liggvagnen och börja jaga. Köp en ståbräda som man kan fästa upp om den inte används så slipper man ha den i vägen, min erfarenhet är att de gärna hoppar av och på så en modell som man måste koppla loss för att få bort är opraktisk.
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Jag skulle köpt en syskonvagn. 8 km är ändå en runda att gå och det kommer kanske dagar då han inte riktigt är helt frisk. Då kan det vara mysigt att bädda ned sig i vagnen och komma ut ändå!

Eftersom det är en skogsvagn kan du säkerligen hitta något enkelt och billigt på annaons!
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Måste ändå tillägga att det är ju inte säkert att man kan räkna med att gå en skogspromenad på 8 km varje dag med en 2,5-åring. Vår tjej som är 2,5 sover inte längre på dagarna och hon skulle nog ha en hel del åsikter om att gå långpromenad alt sitta i vagn så länge varje dag.
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Jag satt och kollade runt efter vagnar till mig själv när jag såg denhär vagnen på en sida och tänkte direkt på dig :)

90496_f520.jpg


Vet dock inget om den mer än att det är en Phil & Teds och dom är jätte populära här i Gbg ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Min kompis har en sådan och är jättenöjd. Deras äldre son är snart 3 år och de vet inte hur länge till han kommer åka vagn. Dock vill de ha honom fastspänd när de passerar vägar och så på väg till förskolan. Ja de har en tjej på 1 månad också :p

Dock blir det väldigt vingligt om man har en hund som drar till i kopplet! (Som de har)

Nackdel: Inget fullt liggläge och lilla bebisen kan bara åka framåt.
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Ja hm men det ser ju ut som bebisen ligger inne i typ "säcken", så att den bara kan ligga framåt kanske inte är så "störande"?

Eftersom dom inte kommer använda denna vagn jämt menar jag ?
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Nej att gå såna rundor varje dag räknar man ju knappast med. Vår son sover inte heller om dagarna men finner sig än så länge rätt bra i att sitta i vagnen.

Sen har man kanske inte ork/lust att ge sig ut på längre rundor när man väl i mitt i det med en 2.5åring och en liten plutt.
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Ja en sån har jag med kikat på men är lite allergisk mot trehjulingar... Fast vi har fått erbjudande om att köpa en sådan begagnad av en bekant.

Tur att det är några månader kvar så man hinner älta saker fram och tillbaka. Sambon tyckte vi skulle vänta köpa vagn till januari men nu har jag hittat en jättefin som finns nära. Har ju även börjat titta lite efter syskonvagn men det får nog vänta ett tag.
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Haha jag som älskar trehjulingen, kan dock inte uttala mig om just denna ( Phil & Teds ) då jag inte provkört den :)
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Jag förstår att du undrar, satt och läser igenom vad jag skrev och förstår knappt själv...

Jo, anledningen till att man inte ska barnen framåtvända är väl för synintrycken (anser vissa? ), men i den vagnen ser det inte ut som om bebisen får så mycket av yttre intryck? ( men jag kan ha fel )..

Eller så menar du inte alls det och jag är dumförklarad nu ;)
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Jag kan rekommendera dig att skaffa en syskonvagn! Den har varit ovärderlig för oss. Jag gillar att gå och visst jag har bara 2 år mellan killarna. Men när vi var ute och gick och båda somnade var den guld värd. Stora killen slutade sova middag i somras när han var 3,5 år.

Men jag har kört mycket singelvagn ochså och kan rekommendera en ergo sele till det stora barnen. Dessutom är ergon underbar när man går in i affären. Man slipper springa efter ettåring, två åring eller så.

Nu kommer det att vara 26 månader mellan barnen igen och jag har ju kvar syskonvagnen, men inte någon singelvagn. Det ska bli spännande.

Stora killen kan ju cykla så han får cykla när vi är ute och går.
 
Sv: Åk/ståbräda till 2.5åring

Jag satt och kollade runt efter vagnar till mig själv när jag såg denhär vagnen på en sida och tänkte direkt på dig :)

90496_f520.jpg


Vet dock inget om den mer än att det är en Phil & Teds och dom är jätte populära här i Gbg ;)

Jag har en sådan! Är kanonnöjd!! Nackdelen är att det nu för tiden när båda sitter blir lite bråk om vem som ska sitta vart. En annan nackdel är att det inte går att tippa den flyttbara sittdelen, ifall barnet somnar.
Fördelarna väger absolut över. Och det bästa är att den fungerar jättebra på skogspromenader. Ståbräda går säkert att fixa till en sådan, jag ska börja leta nu.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 368
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 801
Senast: Fetaost
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: lillamy73
·
Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 630
Senast: Effie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp