Bukefalos 28 år!

Åke Svanstedts protest mot TV4

(Aftonbladet)
I TV4:s program ”Kalla Fakta” pekades Svanstedt ut för att ha använt el på sina hästar.
I dag vann kusken ett V75-lopp. Efter loppet ville en reporter från tv-kanalen göra en intervju, då sade Svanstedt så här:
– Jobbar inte du på TV4? och åkte därifrån i protest.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3935765.ab
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Du har gapat över att hans agerande stridder mot allt vad djurskydd heter men inte svarat på frågan om hur arrangörens beredskap såg ut.
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Humelibumlan:
vad exakt är det som gör att du envetet framhåller just Kalla fakta som devis och bevis för att allt är felaktigt som kritiserar travsporten. Jag fattar faktiskt inte. Även när du kallar AD för en tomte, så hänger du envist vid just Kalla fakta - utan att ha en endaste koll på den STORA artikel och de STORA rubriker denna artikel väckte - i samtliga större dagstidningar i sverige, inte bara NT, över AD's uttalanden och kritik mot hur systemet är uppbyggt och veterinärernas konflikt att vara fastklämda i detta system, samtidigt som de ska ha ett ansvar ur djurskydds synpunkt. När jag tog upp detta för att belysa vad AD faktiskt står för, kontrar du med att "den artikeln och det uttalandet känner jag inte till, och jag tror ingen i travsporten gör det heller".
Då kanske det är dags att fundera på detta - om du och andra travsportmänniskor missat en sån viktig debatt, men samtidigt väljer att hänga fram enbart detta program Kalla Fakta och använda det som argument att det minsann inte förekommer ngra skumrask affärer som hotar djurskydds aspekten inom sporten, och att AD är en tomte osv. Ja då borde du fundera.

Jag håller med PL och oavsett vad du vänder och vrider på orden så framstår du som att du försvarar sporten in i sista andetaget ja - det tror jag att de flesta här tolkar dig som, oavsett att du argumenterar att så inte är fallet, vilket blir mkt märkligt med tanke på vad du samtidigt skriver.

Fast är det inte ganska konstigt att vi inte fått ta del i en debatt som faktiskt handlar om oss?
Och du verkar inte nu heller vilja röja källan?

Nää AD gjorde bort sig i Kalla Fakta, i en artikel i en tidning med liknande fakta tidigare, sen tycker jag han gjorde bort sig efteråt oxå..
Men det är ju inte viktigt egentligen för utvecklingen, jag tycker bara att det är synd att han gör som han gör... För hans del.

Jag är ingen media bevakare, långt ifrån, jag är faktiskt inte ens tillräckligt intresserad av Travsport så jag läser dess egen tidning om jag inte råkar komma över den i samband med ett toalett besök, så jag har tydligen missat alla dessa stora artiklar om Djurplågeriet i svensk travsport o jag antar du fortfarande inte vill hänvisa...

Men jag skulle jätte gärna vilja se vart jag påstår det inte pågår felaktigheter inom travsporten??
Ganska konstigt med tanke på att jag startat en hel tråd i just det ämnet :confused:

Att du fortsatt har vänligheten tala om för mig hur jag tolkas, är snällt, men de spelar mig ingen större roll, ni får tolka det hur ni vill.
Jag bemöter de argument som kommer med min sida av saken, försvar eller inte? Har jag fel i mina "försvar"?

Jag tycker oxå jag försökt leda debatten in på lösningar istället för påhopp, där har jag gått bet efterom det verkar vara roligare kasta skit och fundera över vad jag egentligen tycker o inte, än fundera över konstruktiva lösningar på problemen.
Jag är iallafall inte lika inskränkt IRL som jag tydligen verkar vara här och det är ju där vi lever :)

Men som sagt, du får tolka mig hur du vill o hur du nu bestämt dig för att göra, det spelar ju ingen roll vad jag säger ändå..
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ett annat problem är åsikten att spelarna inte skall ha någon rätt till åsikt om travet.
Vad händer när de drar??
Finns det inte spelare som bryr sig mer om djuren än vissa hästägare o tränare?
PL

Ehhh?? Ska du debattera så se för jösse namn till att du slutar ge mig åsiker jag varken har eller har sagt :mad:

Jag tycker inte travet ska vara på spelares villkor, jag tycker hästen ska vara utgångs punkten o dess väl o ve stå i första rummet.
Så, går travet mer på spelares linjer o hästens välbefinnende får stå tillbaka, så tycker jag vi kan lägga ner travsporten oavsett!!

Och då talar jag såklart om spelaren som vill vinna pengar o lika väl kan spela på hundkamp som trav o som skiter ett långt stycke i om hästen mår bra eller inte.
Och som inte sätter hästen i första rummet.
Men det trodde jag på något sätt var underförstått! :grin:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Du har gapat över att hans agerande stridder mot allt vad djurskydd heter men inte svarat på frågan om hur arrangörens beredskap såg ut.
PL


Ska vi fortsätta bjebba o älta samma sak om o om o om igen? :crazy:

Men jag vet fortfarande inte svaret på frågan och precis som vi kom fram till förra gången vi debatterade samma sak, så tycker jag inte en veterinär gör så.. SEn bryr jag mig inte så mycket om reglerna.

Och du har gapat om mitt förslag var dåligt, men fortfarande har jag inte fått ta del av ditt?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Nej jag tycker inte att det är underförstått att alla spelare skiter i hästarna lika lite som det är underförstått att alla hästägare bryr sig om hästarna!
Men visst skit i de som betalar oberoende om de är intresserade eller ej om du tror att det är framtiden!
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag har flera gånge tydligt skrivit att ful drivning skall ge diskning om den på något sätt kan ha bidragit till en placering. Enda sättet att bibehålla trovärdigheten mot andra ekipage o mot spelarna.
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Nej jag tycker inte att det är underförstått att alla spelare skiter i hästarna lika lite som det är underförstått att alla hästägare bryr sig om hästarna!
Men visst skit i de som betalar oberoende om de är intresserade eller ej om du tror att det är framtiden!
PL

Kan man verkligen missuppfatta att jag vill ha sporten så bra för hästen så möjligt o inte så bra för spelaren som möjligt om hästens välbefinnande får stå tillbaka?? :confused:

Och tycker spelare att det är för trist spela på trav då, ja då tycker jag travsporten kan läggas ner istället för att bli nån hästvariant av Folkrace... Bara för att spelare ska vara nöjda o tycka de är kul o spännande..
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men vad du verkar vägra att förstå är att alla spelare inte skiter i djurskyddet eller att alla ägare inte bryr sig om djurskyddet.
För att det hela skall fungera måste sporten vara rättvis mot hästar, spelare, hästägare o tränare! Att ta mot pengar från spelet o säga att vi skiter i spelarna för de bryr sig inte är fruktansvärt inskränkt!
Det är ju du som inte har mer tilltro till intresset från travspelarna än att de lika gärna kunde spela på folkrace!
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men vad du verkar vägra att förstå är att alla spelare inte skiter i djurskyddet eller att alla ägare inte bryr sig om djurskyddet.
För att det hela skall fungera måste sporten vara rättvis mot hästar, spelare, hästägare o tränare! Att ta mot pengar från spelet o säga att vi skiter i spelarna för de bryr sig inte är fruktansvärt inskränkt!
Det är ju du som inte har mer tilltro till intresset från travspelarna än att de lika gärna kunde spela på folkrace!
PL

Eh?? Du verkligen vägrar ta in det jag skriver?? :eek:
Jag blir verkligen häpen??

Jag talar inte om att alla spelare skiter i djurskyddet, jag talar om att jag tycker inte travsporten ska utvecklas till något som sätter hästen i andra hand, för att spelaren tycker travet börjar bli tråkigt.

Du bör ju ha i minnet att mitt inlägg om att jag struntar i spelaren, var just som svar på just det
- Travet kommer läggas ner för spelarna börjar tycka de är tråkigt.

Och då ser jag heller det läggs ner än blir nån form va sport som bara tillgodoser spelarens behov av spänning. :idea::idea::idea:

Vad du svammlar om sen, det vet inte jag.
Men inte är de vad jag menar iallafall o jag trodde inte det gick missuppfatta o vränga till som du gör, men bra gjort där :bow:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Det "vrängs" nog lika mycket åt båda håll här. Bland det senaste jag läser här tror jag faktiskt att du skulle försöka förstå lite mer vad den andra sidan försöker få fram. De behöver också försöka förstå dig, min känsla är dock att de för närvarande är lite mer lyhörda.

Det uppfattas faktiskt som du försvarar travet lite väl mycket.

Att säga att om inte spelarna är för djurskydd så är det lika bra att lägga ner är i mitt tycke att smita ifrån diskussionen och göra det lätt för sig och dessutom lägga fram något som är orimligt.

Trav utan spelare utgår jag ifrån skulle innebära ungefär lika mycket trav som vi har distanstävlingar eller körtävlingar. Jag tror knappast att någon inom travet skulle vilja ha en sådan utveckling.

Jag tror väldigt få spelare fullkomligt skiter i djurskyddet.
Alltså, hur lösa detta så att så många som möjligt blir glada och nöjda.

Sedan blir jag även irriterad på att du kallar en person för tomte, i ditt fall var det dessutom inget positivt, mina barn tycker helt klart att tomtar är något positivt ;)

Som andra försökt säga till dig tidigare, om kalla fakta nu vinklade för att så många som möjligt skulle tro att ÅS var skum på något sätt är det väl kanska självklart att de ville klippa inslagen med de som påpekade problem inom travet så att det verkade som om det fanns massor av problem och att travet bara är pengar och djurplågeri. Man vet inte vad som klippts bort av det kritikerna sa, men jag utgår ifrån att det positiva och det nyanserade de framförde om travet med största säkerhet försvann först. Journalister skall hårdra och vinkla, även om det här nog i mitt tycke blev lite väl mycket ;)

Vi är väl nu en bra bit från det ursprungliga artikelämnet. Kanske vi alla kan försöka vara lite kontruktiva nu.
Den normala hanteringen av något sådant här är väl att, man på ett så objektivt sätt som möjligt perkar på vilka felaktigheter som framkommit vilket som stämmer och att man så fort som möjligt försöker få till stånd förbättringar på de områden där det finns problem, i detta fall djurskyddsproblem. Kanske man även måste ta tag i några problem som kanske inte är så stora men som av den stora allmänheten anses stora, om man inte enkelt och snabbt kan utbilda allmänheten om att den har fel, vilket inte alltid brukar vara så lätt ;)
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Det "vrängs" nog lika mycket åt båda håll här. Balnde de senaste jag läser här tror jag faktiskt att du skulle försöka förstå lite mer vad den andra sidan försöker få fram. De behöver också försöka förstå dig, min känsla är dock att de för närvarande är lite mer lyhörda.

Det uppfattas faktiskt som du försvarar travet lite väl mycket.
Kan mycket väl blivit så, jag tycker mest jag sitter o förklarar o förklarar hur jag menar o sen missuppfattas det ändå..

Fast jag tycker egentligen inte ens jag försvarar travet som helhet, utan från det felaktiga som kom ur kalla fakta o sen erbjudit en debatt om hur man ska förbättre i stället i en annan tråd.

Lite kul för jag tycker inte ens travet är så bra som det verkar som jag fått till det här..

Att säga att om inte spelarna är för djurskydd så är det lika bra att lägga ner är i mitt tycke att smita ifrån diskussionen och göra det lätt för sig och dessutom lägga fram något som är orimligt.

Trav utan spelare utgår jag ifrån skulle innebära ungefär lika mycket trav som vi har distanstävlingar eller körtävlingar. Jag tror knappast att någon inom travet skulle vilja ha en sådan utveckling.
Återigen så är det ju inte ur sin rätta källa P-L debatterar.
Jag besvarade ett inlägg som handlade om att travet kommer läggas ner för spelarna tycker det är för trist.
-Då ansåg jag det kunde läggas ner om det inte längre ska vara med hästen i fokus, inte med spelaren.

Jag har aldrig sagt att spelare inte är för djurskydd eller att travsport bör läggas ner i allmänhet.
Jag bara besvarade ett inlägg.

Men får mina spelar polare bestämma, så skulle travsporten mer likna Folkrace med alla medel tillåtna, i deras värld finns inte försiktighet, tänka på framtiden, snälla lopp osv..
Och blir det så, så kommer iallafall inte jag ta ut mina hästar till tävling.

Har jag en häst som är streck favorit på 98% så struntar jag fullkomligt i att spelarna blir sura om jag stryker i sista stund för hästen inte känns fräsch..
Jag struntar i om de inte tyckte kusken drev tillräckligt för seger, min häst stannar om man driver..

Ett sammarbeteär toppen, men jag tycker fortfarande travet ska vara på hästens villkor, inte på spelarens.



Jag tror väldigt få spelare fullkomligt skiter i djurskyddet.
Alltså, hur lösa detta så att så många som möjligt blir glada och nöjda.
Som sagt, det kom ur ett kort inlägg som jag besvarade.

Jag tycker sporten ska vara med hästen i spets o som flagga o det ska vara på hästens villkor.
Jag är som sagt tidigare inte det minsta insatt i travpolitik.

Men för att öka spänning o så, kan jag tänka mig olika banor-olika varv som tyskland. Fler distanser som tex lopp på 100-200m o mer variation.

Sedan blir jag även irriterad på att du kallar en person för tomte, i ditt fall var det dessutom inget positivt, mina barn tycker helt klart att tomtar är något positivt ;)
Sorry, ska köra på oseriös i fortsättningen.

Som andra försökt säga till dig tidigare, om kalla fakta nu vinklade för att så många som möjligt skulle tro att ÅS var skum på något sätt är det väl kanska självklart att de ville klippa inslagen med de som påpekade problem inom travet så att det verkade som om det fanns massor av problem och att travet bara är pengar och djurplågeri. Man vet inte vad som klippts bort av det kritikerna sa, men jag utgår ifrån att det positiva och det nyanserade de framförde om travet med största säkerhet försvann först. Journalister skall hårdra och vinkla, även om det här nog i mitt tycke blev lite väl mycket ;)
Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma här? :o
Jag tycker Kalla fakta var vinklat ja, med grund i felaktiga vinklade fakta o jag tycker sanningen räckt bra som en granskning att utgå ifrån. Och en sån granskning hade varit välkommen!

Däremot hoppas jag det kommer något positivt ur detta i slutänden, trots det dåliga program som gjordes. :)

Vi är väl nu en bra bit från det ursprungliga artikelämnet. Kanske vi alla kan försöka vara lite kontruktiva nu.
Den normala hanteringen av något sådant här är väl att, man på ett så objektivt sätt som möjligt perkar på vilka felaktigheter som framkommit vilket som stämmer och att man så fort som möjligt försöker få till stånd förbättringar på de områden där det finns problem, i detta fall djurskyddsproblem. Kanske man även måste ta tag i några problem som kanske inte är så stora men som av den stora allmänheten anses stora, om man inte enkelt och snabbt kan utbilda allmänheten om att den har fel, vilket inte alltid brukar vara så lätt ;)

Jag antar att undersökningen mot Å-S kommer få tala i media själv.
Jag hoppas han är oskyldig, anledningen till de är att motsatsen vore fruktansvärd o hemsk.
Men jag hoppas oavsett han blir dömd/friad med bevis, saknas bevis känns de som han alltid kommer vara "dömd" ändå..

Återigen känner jag mig missuppfattad o får förvara mig mot åsikter jag inte känner igen mig i..
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Fast är det inte ganska konstigt att vi inte fått ta del i en debatt som faktiskt handlar om oss?
Och du verkar inte nu heller vilja röja källan?
..

vad svamlar du om?! vaddå källan?! den har jag redogjort för klart och tydligt upprepade gånger, reportaget var gjort av NT dvs. Norrköpings tidningar och det var debatt som följde i flera andra tidningar samt även TV.

Gunnar, tack för ett konstruktivt inlägg i debatten. Jag känner inte att jag kommer längre i diskussionen så jag håller en låg profil framöver i tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

vad svamlar du om?! vaddå källan?! den har jag redogjort för klart och tydligt upprepade gånger, reportaget var gjort av NT dvs. Norrköpings tidningar och det var debatt som följde i flera andra tidningar samt även TV.

Gunnar, tack för ett konstruktivt inlägg i debatten. Jag känner inte att jag kommer längre i diskussionen så jag håller en låg profil framöver i tråden.

Ja, den artikeln har varit upp för diskussion här på bukefalos upprepande gånger. Den hette något med travsportens mörka baksida och där stod det ett långt inlägg om DA och hans åsikter. Allt han sade var inte fel, men en hel del och det gick b la Peter Forssberg ut och bemötte och många andra travmänniskor.
Så vad var det för speciellt med den artikeln?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Det här kanske kan bli intressant att se på, många frågetecken kanske reds ut... eller inte:

(travnet.se onsdag 17 dec 2008 08:35)
Plågas travhästarna i jakten på pengar, eller är travsporten utsatt för orättvisa anklagelser?

Detta skall diskuteras i Kvällsöppet med Ekdal i TV4 ikväll. Skälet är naturligtvis att TV4-programmet Kalla fakta nyligen försökte avslöja att det förekommer djurplågeri i travsporten. Ett program som har fått stark kritik från många håll och som väckt starka känslor.

Ikväll får Stig H vara med

Inför Kalla fakta-programmet hade Stig H Johansson intervjuats under cirka en timma. När programmet visades fanns dock inte Stig H med över huvud taget. Ikväll får Stig H en ny chans, han är en av de medverkande i debatten. Med i programmet är också veterinären Anders Darenius som i Kalla fakta var starkt kritisk till hur travhästarna hanteras. Även journalisten Micke Nybrink är med ikväll liksom Sara Asteborg från Djurens rätt.

Svanstedts medarbetare träder fram

Enligt TV4 kommer också en före detta medarbetare till Åke Svanstedt att medverka. Den förre medarbetaren kommer att berätta om Svanstedts metoder. Programmet sänds klockan 22.40.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ja, den artikeln har varit upp för diskussion här på bukefalos upprepande gånger. Den hette något med travsportens mörka baksida och där stod det ett långt inlägg om DA och hans åsikter. Allt han sade var inte fel, men en hel del och det gick b la Peter Forssberg ut och bemötte och många andra travmänniskor.
Så vad var det för speciellt med den artikeln?

att Humlan inte känner till den ö.h.t utan baserar alla utalanden om tomtar utifrån ett enda extrem program dvs Kalla Fakta.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

De flesta i den tråden anser endast att man ej kan avgöra av en endaste bild att ryttaren spöat sin häst. Ingen försvarar agerandet om det skulla visa sig vara sant, däremot är en del tydligen mkt benägna att sprida ut rykten om hästmisshandel trots att man inte har något bevis utan endast tror sig veta att det ägt rum.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Varför inte böja? Känna igenom alla, kolla halsar, magsår o allt annat oxå?
Finns inte ekonomi o resurser kanske?
ja varför görs inte det? Det måste väl finnas ekonomi till det, det är jag alldeles övertygad om. Inom hoppning, om ett ekipaget startar högre än lokal dvs regional tävling är vet koll obligatorisk.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Hon har tydligt och klart förkunnat att hon baserar sitt uttalande och åsikt på programmet Kalla fakta och inget annat.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Nu får du din utredning! Tydligen anser dom att tillräckliga bevis finns för att kolla upp honom och för hans skull hoppas jag han håller humöret i ordning tills utrednig är klar!!! :eek:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Björn Goop, Jorma Kontio, Stefan Melander eller Åke Svanstedt. Det är stjärnorna som kan bli Årets kusk på Hästgalan. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mr Picolit svek - men vann ändå V75 loppet i lördags. Nu väntar operation för Åke Svanstedts stora snackhäst. - Det rosslade i halsen...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) historisk på V75 Åttonde starten - åttonde segern. Superstoet Global Midnight gjorde Åke Svanstedt historisk. - Det är en...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Åke Svanstedt missnöjd - trots seger: "Blev onödigt hårt" Domarna beslutade att köra om loppet efter en olycka mitt i...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp