Åke Svanstedts protest mot TV4

(Aftonbladet)
I TV4:s program ”Kalla Fakta” pekades Svanstedt ut för att ha använt el på sina hästar.
I dag vann kusken ett V75-lopp. Efter loppet ville en reporter från tv-kanalen göra en intervju, då sade Svanstedt så här:
– Jobbar inte du på TV4? och åkte därifrån i protest.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3935765.ab
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

vad svamlar du om?! vaddå källan?! den har jag redogjort för klart och tydligt upprepade gånger, reportaget var gjort av NT dvs. Norrköpings tidningar och det var debatt som följde i flera andra tidningar samt även TV.

Gunnar, tack för ett konstruktivt inlägg i debatten. Jag känner inte att jag kommer längre i diskussionen så jag håller en låg profil framöver i tråden.

Jag ber om ursäkt att jag inte fick med mig att det var den artikeln i NT du talade om. DEn har ju tagits upp flera gånger tidigare så jag vet inte hur jag kan ha bludat för den?
Ja kan länka:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3095599
Den artikeln möttes med detta från Peter Fossberg Veterinär STC :
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3095595

Å återigen skapar fakta fel en falaktig bild o det blir stopp i debatten eftersom man först måste reda ut de sakfel som finns innan man kan fortsätta en konstruktiv debatt som tar sitt avstamp i korrekta fakta.

Ja de blir nog stopp här precis som du säger, för de verkar inte som du vill debattera konstrukltivt utan jag tycker fortfarande du bara vill ha det till att jag blundar för fakta, medans jag försöker få in rätt fakta, men då blir jag anklagad för att blunda o försvara travet...
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

att Humlan inte känner till den ö.h.t utan baserar alla utalanden om tomtar utifrån ett enda extrem program dvs Kalla Fakta.

Det kära du är inte heller sant, jag missupfattade vilken artikel du menat och som jag nu redan sagt har den redan varit uppe till diskussion o tror du mig inte så kan du läsa tidigare inlägg...
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Hon har tydligt och klart förkunnat att hon baserar sitt uttalande och åsikt på programmet Kalla fakta och inget annat.

Oj, för att hålla låg profil driver du en hel del skitsnack :mad:

När gjorde jag det o vart diskvalificerade det i såfall min personliga närvaro på Mantorp när Manituba kvävde sig, samtal med vänner både här o irl, och faktiskt den artikel du själv hävdar att jag inte läst...:confused:

Ha gärna en åsikt men sitt inte här o ljug!! :devil:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Det här kanske kan bli intressant att se på, många frågetecken kanske reds ut... eller inte:

(travnet.se onsdag 17 dec 2008 08:35)
Plågas travhästarna i jakten på pengar, eller är travsporten utsatt för orättvisa anklagelser?

Detta skall diskuteras i Kvällsöppet med Ekdal i TV4 ikväll. Skälet är naturligtvis att TV4-programmet Kalla fakta nyligen försökte avslöja att det förekommer djurplågeri i travsporten. Ett program som har fått stark kritik från många håll och som väckt starka känslor.

Ikväll får Stig H vara med

Inför Kalla fakta-programmet hade Stig H Johansson intervjuats under cirka en timma. När programmet visades fanns dock inte Stig H med över huvud taget. Ikväll får Stig H en ny chans, han är en av de medverkande i debatten. Med i programmet är också veterinären Anders Darenius som i Kalla fakta var starkt kritisk till hur travhästarna hanteras. Även journalisten Micke Nybrink är med ikväll liksom Sara Asteborg från Djurens rätt.

Svanstedts medarbetare träder fram

Enligt TV4 kommer också en före detta medarbetare till Åke Svanstedt att medverka. Den förre medarbetaren kommer att berätta om Svanstedts metoder. Programmet sänds klockan 22.40.

Åh Va spännande :banana:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

När gjorde jag det o vart diskvalificerade det i såfall min personliga närvaro på Mantorp när Manituba kvävde sig, samtal med vänner både här o irl, och faktiskt den artikel du själv hävdar att jag inte läst...:confused:



Ska man verkligen avla så hårt på att de ska springa så fort?

Det känns lite konstigt att de kväver sig för att de inte kan hålla ordning på tungan, måste ha uppkäk för att inte trilla omkull, alltså en massa hjälpmedel för att de egentligen inte klarar av att springa så fort som de gör?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men nu låter faktiskt du som...ja, Anders Darenius, det verkar som ni tycker rätt lika ändå.:cool:

Eh? Jag har aldrig sagt att han tycker fel!
Jag tycker han framstod som oseriös o hans handlande efteråt var obra. Men jag har aldrig sagt att hans åsikter varit fel?! Tycker han borde ha hållit sig till sanningen för att få travfolket med sig!

Men hans åsikter är de inget fel på.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ska man verkligen avla så hårt på att de ska springa så fort?

Det känns lite konstigt att de kväver sig för att de inte kan hålla ordning på tungan, måste ha uppkäk för att inte trilla omkull, alltså en massa hjälpmedel för att de egentligen inte klarar av att springa så fort som de gör?

Jag tycker det är försvarbart, aveln har gått så fort framåt att bara på de senste 20 åren ser man en stor skillnad på travtyperna.
De flesta hästar idag klarar tävla utan käk o de flesta har käken nu väldigt lång o ger hästen möjlighet ta stöd i den när den behöver. Alltså inget tvång som man såg på 80 talet o tidigare där hästarna hade huvudet rakt upp.
.
Sen är det väl inget de MÅSTE ha för ATT INTE, utan säkerhetstänkade för hästen skull.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag tycker det är försvarbart, aveln har gått så fort framåt att bara på de senste 20 åren ser man en stor skillnad på travtyperna.
De flesta hästar idag klarar tävla utan käk o de flesta har käken nu väldigt lång o ger hästen möjlighet ta stöd i den när den behöver. Alltså inget tvång som man såg på 80 talet o tidigare där hästarna hade huvudet rakt upp.
.
Sen är det väl inget de MÅSTE ha för ATT INTE, utan säkerhetstänkade för hästen skull.

Precis som en del ridfolk använder martingal på sina hästar. Och andra diverse inspänningar och nosgrimmor. Pullargrimma är nog mer vanligt i ridsporten än i travsporten.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Oj, för att hålla låg profil driver du en hel del skitsnack :mad:

När gjorde jag det o vart diskvalificerade det i såfall min personliga närvaro på Mantorp när Manituba kvävde sig, samtal med vänner både här o irl, och faktiskt den artikel du själv hävdar att jag inte läst...:confused:

Ha gärna en åsikt men sitt inte här o ljug!! :devil:

Håll din ton och din attityd på en civil nivå tack!
Du får ursäkta men jag går på vad du skriver. och du skrev TYDLIGT efter att jag skrivit NT inte en utan 2 gånger, att du inte kände till den debatten alls. det är vad jag går på, dvs jag kan bara gå på det du skriver, inte vad du "egentligen" menar. sorry! så skippa din attityd att jag kommer med skitsnack och ljuger, du skrev även att du gick på vad AD uttalade sig om i just KALLA FAKTA, och återigen -det du skriver är det jag kommentererar, jag kan lämpligen inte gissa mig till annat än det du skriver som du eventuellt menar!
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Håll din ton och din attityd på en civil nivå tack!
Du får ursäkta men jag går på vad du skriver. och du skrev TYDLIGT efter att jag skrivit NT inte en utan 2 gånger, att du inte kände till den debatten alls. det är vad jag går på, dvs jag kan bara gå på det du skriver, inte vad du "egentligen" menar. sorry! så skippa din attityd att jag kommer med skitsnack och ljuger, du skrev även att du gick på vad AD uttalade sig om i just KALLA FAKTA, och återigen -det du skriver är det jag kommentererar, jag kan lämpligen inte gissa mig till annat än det du skriver som du eventuellt menar!

Sluta dra dina egna slutsater o läsa mellan radern tack.

Märkligt att du, som cerkligen har sån koll på allt jag skriver, vad jag tycker o anser totalt missat alla inlägg om AD, om hans beteende på mantorp, diskussionen om artikeln i NT, pratstunden om ev. polisanmälan.. :angel:

Men sorry, jag missade vilken artikel du menade, men de ger dig iallafall inte rätt att påstå att jag baserar alla mina fakta o åsikter på AD från Kalla Fakta..

AD besökte personligen en tråd på trav o skrev ett inlägg där, detta var innan kalla fakta o efter det så Googla jag, dte brukar jag göra när något intresserar mig, något du kan notera inför framtiden.

Så tyvärr, du har missuppfattat någonstans.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Om du går tillbaks i tråden så ser du dina svar, så jag drar inga lösa slutsatser, och återigen, håll dig till en civil ton i tråden tack och sluta kalla mig för diverse saker.
jag går på det du skrivit här, hur mycket du googlat och haft dig kan jag tyvärr inte basera det hela på, och i DENNA tråden skrev du om AD som en tomte baserat på Kalla fakta framträdandet, och när jag påpekade NT debatten som är välkänd, sade du att du inte kände till den och att de flesta i trav världen nog inte följde debatter i media men däremot kollade på tv som Kalla fakta. ska jag behöva gå tillbaks och citera dig?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Om du går tillbaks i tråden så ser du dina svar, så jag drar inga lösa slutsatser, och återigen, håll dig till en civil ton i tråden tack och sluta kalla mig för diverse saker.
jag går på det du skrivit här, hur mycket du googlat och haft dig kan jag tyvärr inte basera det hela på, och i DENNA tråden skrev du om AD som en tomte baserat på Kalla fakta framträdandet, och när jag påpekade NT debatten som är välkänd, sade du att du inte kände till den och att de flesta i trav världen nog inte följde debatter i media men däremot kollade på tv som Kalla fakta. ska jag behöva gå tillbaks och citera dig?

Du har fortfarande missuppfattat.
För oavsett hur du ältar så vart det missförstånd.

Du skriver:
ang. AD så skrev jag tydligt att det AD står för har gjorts tydligt i det STORA reportage som NT hade, DET reportaget illustrerade hans attityd och åsikt runt det hela. Jag har INTE diskuterat Kalla fakta här. Att kalla fakta svängde det på ett sätt som inte heller AD själv var nöjd med, och därför har kommenterat, är ju en annan femma och står inte för AD själv eller hur?
Jag tycker det är väldigt starkt och modigt av en så prominent profil att kliva fram och så pass konstruktivt framföra kritik mot den sport och det yrke han tillhör. synd att folk som sagt reagerar så oerhört mot att konstruktiv kritik riktas ö.h.t - det är lite för att inte säga rätt så ordentligt, tragiskt och väldigt talande i övrigt.

Jag skriver:
Fast det är ju inte artikeln i NT som gör att folk reagerar så kraftigt som de gör, eller hur.

Och kritiken mot AD är ju inte pga. att han är kritisk utan på det sätt han gör det o som får honom att framstå som en Tomte o travet som ett stort Djurplågeri på felaktiga grunder.

Det är synd, för det hade varit intressant med en granskning med ett seriöst program som verkligen ville visa hela travet och folk fick komma till tals o få fram va de egentligen menar, inte massa lögner hit o dit.

Källa:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11681419#post11681419
För att slippa fortsatta missuppfattaningar så är det inlägg
55 och 67 och 68 du bör koncentrera på så ser du vart missförståndet kom till :)
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Du har fortfarande missuppfattat.
För oavsett hur du ältar så vart det missförstånd.

För att slippa fortsatta missuppfattaningar så är det inlägg
55 och 67 och 68 du bör koncentrera på så ser du vart missförståndet kom till :)

Ja inlägg 67 och 68 såg ut såhär:

Jag skrev:
du får ursäkta en naiv idiot, men jag förutsätter i travkretsar att ni är väl införstådda med AD's grund filosofi och uttalanden, och att man därför kanske ska gå till det han uttalat sen länge snarare än att haka upp sig på ett program som man samtidigt i samma andetag bedömer som snedvridet och vinklat, det borde väl inkludera möjligheten att det är snedvridet och vinklat även ur de perspektiv man gillar mindre än andra, i detta fallet gillar man AD mindre än ÅS eller hur?

svar:
Nej det tror jag inte alls alls travfolk är insatta in.
Travfolk är nog som de flesta andra, nöjer sig med att titta på en dokumentär o utgår därifrån..

Hade inte hört talas om A.D innan Kalla Faktas Trailer började sändas.[/QUOTE]

det är lite svårt att läsa in annat än det du specifikt skriver här eller hur?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men Gud ,vad du svamlar !!!
Först säger du att A.Darenius framstår som oseriös -och i nästa mening säger du att hans åsikter inte är fel !
--men obra !!!
Vet du SJÄLV vad du tycker i frågan !
Och är det inte typiskt -nu när vittnen kliver fram -i TV-DÅ ÄR DE INTE TROVÄRDIGA FÖR DE HAR INGA B I L D E R på ekipagen !
Hur mycket ska det behövas.
Vet ngn. vilket mod det krävs för att öppet schavottera så här i TV, som Disa + THOMAS GÖR ? I love them .
Jag hoppas vid Gud att fler säger sanningen och adekvat bevisföring läggs fram så Å.S. blir avstängd for ever.
Och Gud ,vad den där Leif Silbersky svamlar. också .
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ang Kvällsöppet igår kväll,: Nu kan man ju säga att det här tagit en annan vändning. Trodde att programmet skulle fria ÅS från alla falska anklagelser men istället blev det precis det motsatta!! :eek:
Man blir ju helt förvivlad!!! då jag faktiskt inte trott på uppgifterna tidigare.
men min bedömning är att vittnena är mkt trovärdiga och jag väljer att tro på dom.. TYVÄRR!!!! Och sekvensen där man fick se kusken piska och piska på hästen som snällt gjorde sitt bästa och bara sprang och sprang för livet bara för att få mer pisk!!! USCH!!!
Kalla det drivning eller vad ni vill, men jag tycker det är misshandel!!
Anders Darenius ska ha en eloge för sitt mod och sin insats i programmet, likaså vittnena! Jag trodde inte det var så illa ställt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Björn Goop, Jorma Kontio, Stefan Melander eller Åke Svanstedt. Det är stjärnorna som kan bli Årets kusk på Hästgalan. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mr Picolit svek - men vann ändå V75 loppet i lördags. Nu väntar operation för Åke Svanstedts stora snackhäst. - Det rosslade i halsen...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) historisk på V75 Åttonde starten - åttonde segern. Superstoet Global Midnight gjorde Åke Svanstedt historisk. - Det är en...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Åke Svanstedt missnöjd - trots seger: "Blev onödigt hårt" Domarna beslutade att köra om loppet efter en olycka mitt i...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp