Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
Jag har rest jättemkt med tåg i mina dagar. Men som det ser ut nu fungerar det sällan. Det är dyrt, opålitligt och helt omöjligt att planera in om man inte har minst ett halvt dygn tillgodo för förseningar (för långresor) eller någon vän med bil i beredskap för inställda och försenade tåg (kortare resor).

Saken är den att människor kommer inte välja tåg som läget ser ut. Det är lika dyrt eller dyrare att åka tåg som att flyga den sträcka jag oftast behöver resa. Jag tar ofta bilen då det är för meckigt att flyga med hund. Eftersom det är lika dyrt så är det ett enkelt val. Och för den smo förfasas över miljöaspekten så kan jag meddela att ersättningsbussar varit mer regel än undantag på mina tågresor de sista åren... så dieseldrivet blir det oavsett intentionen med det miljövänliga resandet...

Skillnad dock på full buss och egen bil ;)
 
Över 20 min förstår jag att det kan ställa till det, det skrev jag inget om - bara att det inte är så vanligt enligt min uppfattning och där jag kör. Men har man något viktigt att hinna till, tex ett flyg så har man för dålig marginal om 20 min gör att man missar sitt flyg.

Om man tycker att 5-10 min gör det problematiskt att hinna till jobbet, får man ta ett tidigare tåg.
Ja det kan man ju och nu har de ställt in alla alternativ så det gör man också.
 
Ja, eller så tar man bilen istället och kan sova lite längre på morgonen alt ha en lugnare morgon innan man måste köra.
Precis, haken är ju miljö och klimat dock. Men det är ju onekligen så att allting i samhället är vinklat till att det ska vara lite lättare, mysigare och lyxigare att förstöra miljön.

Utom då för att gamla SJ tåg faktiskt när de går som de gjorde i oktober 2021 är mycket lyxigare, mysigare och lättare, mycket snabba och gick direkt och motionen får man dessutom jämfört med att köra bil. (och billigare) Haken är sedan att alla system kraschade ihop i december 2021 och SJ skaffade sig lokförarbrist och en usel upphandling gjordes i vårt län som inte bara har en pinsam ägare och obekväma tåg utan också inte kör tåg pålitligt. Nu efter nyår har fem avgångar i bästa tid bytts till 0 och man kan välja på en som är för tidig och pålitlig, SJ och en som är för sen och alltid ... för sen MTR.
 
Kan man göra, alla gör som man vill. :up:
Fast vi har ett klimatproblem? Så det är inte så bra om alla vill ta bilen och flyget. Speciellt inte personer som åkt tåg i många år mellan två små städer här som fått praktiskt taget alla avgångar inställda.

Det är ju ingen som klagar på lokförare och tågpersonal (snarare att man misstänker att SJs nya schemaläggningssystem orsakar lokförarbrist på ena eller andra sättet), utan det någon vajsing på underhåll och utbyggnad av systemet och på upphandlingsproblemet som gör att allt spårbundet snart ägs av Kina (och jag vet inte vad de har för anställningsavtal men vår spårbundna lokaltrafik norrut gick utmärkt med lagom personal tills det över natten inte fanns personal längre, när de bytte till MTR, nu måste lokalbussarna ställa in turer i stan för att ersätta inställda tidigare spårbundna avgångar.).
 
Senast ändrad:
Det är två helt olika tågtyper 😊
Sj 3000 är en en nyare variant av Reginan, ingen korglutning och uppför sig ungefär som ett Öresundstg på spåret.
@Lingon
Samma tillverkare, iochförsig petig skulle kunna säga X2000 har samma tillverkare med. Men Reginan och Contessan(öresundståget) (X55, X50 varianterna och X31K) är syskonvagnar kan typ säga inte så konstigt upplevs lika i sina gångegenskaper (hur kör på spåret) där största skillnaden är Regina bredare och Contessan kan bilda genomgång till andra fordoner vid multippelkoppling (kör mer än ett fordon).. sen finns mer som skiljer åt givetvis men grovt förklarat iaf 😅
Yes, tvungen nörda lite :rofl:


Men exakt som @Bison säger så är pga saknar korglutning. FlixTrain och MTRX finns som alternativ om talar Stockholm - Göteborg sträcka om vill slippa korglutning om vill åka snabbtåg. Sen fundera om vill stötta Tyskland eller Hong Kong typ 😅
 
Fast vi har ett klimatproblem? Så det är inte så bra om alla vill ta bilen och flyget. Speciellt inte personer som åkt tåg i många år mellan två små städer här som fått praktiskt taget alla avgångar inställda.

Det är ju ingen som klagar på lokförare och tågpersonal (snarare att man misstänker att SJs nya schemaläggningssystem orsakar lokförarbrist på ena eller andra sättet), utan det någon vajsing på underhåll och utbyggnad av systemet och på upphandlingsproblemet som gör att allt spårbundet snart ägs av Kina (och jag vet inte vad de har för anställningsavtal men vår spårbundna lokaltrafik norrut gick utmärkt med lagom personal tills det över natten inte fanns personal längre, när de bytte till MTR, nu måste lokalbussarna ställa in turer i stan för att ersätta inställda tidigare spårbundna avgångar.).
1670935938319.png
 
Fast vi har ett klimatproblem? Så det är inte så bra om alla vill ta bilen och flyget. Speciellt inte personer som åkt tåg i många år mellan två små städer här som fått praktiskt taget alla avgångar inställda.

Det är ju ingen som klagar på lokförare och tågpersonal (snarare att man misstänker att SJs nya schemaläggningssystem orsakar lokförarbrist på ena eller andra sättet), utan det någon vajsing på underhåll och utbyggnad av systemet och på upphandlingsproblemet som gör att allt spårbundet snart ägs av Kina (och jag vet inte vad de har för anställningsavtal men vår spårbundna lokaltrafik norrut gick utmärkt med lagom personal tills det över natten inte fanns personal längre, när de bytte till MTR, nu måste lokalbussarna ställa in turer i stan för att ersätta inställda tidigare spårbundna avgångar.).
Jo, klart jag håller med att alla som kan borde åka tåg, men vad ska jag säga? Visst, underhållet är inte bra men jag upplever det inte så fruktansvärt som media kanske vill få fram och vad som är allmän bild. Tycker nästan att det är konstigt att det strular så lite som det gör. Spårspring är en otroligt vanlig orsak tex, det kräver ju andra åtgärder och är svårt att helt bygga bort i ett så "ödsligt" land där många spårkilometer går i obyggd.

Kapacitetsbrist är också ett stort problem, spelar ingen roll om vi har tåg som går i 300 om pendlar och godståg går på samma spår. Men att bygga ut fyrspår i större delen av landet är kanske också svårt att se inom rimlig framtid.

Flyget måste ju sluta subventioneras av staten, kan inte förstå alla lättnader de får. Det måste bli dyrare att flyga än vad det är idag.

Lägger till att jag är för okunnig i hur politiken ser ut kring detta utförligt osv, mitt inlägg i grunden i tråden var bara att få fram och tågen inte är så ofta försenade som det vill framställas alla gånger, enligt mig.

Tillägg 2: om man hellre tar bilen än att ta tåget, pga att om det blir 5 min sent rasar hela dagen då är man en del av problemet.
 
Jo, klart jag håller med att alla som kan borde åka tåg, men vad ska jag säga? Visst, underhållet är inte bra men jag upplever det inte så fruktansvärt som media kanske vill få fram och vad som är allmän bild. Tycker nästan att det är konstigt att det strular så lite som det gör. Spårspring är en otroligt vanlig orsak tex, det kräver ju andra åtgärder och är svårt att helt bygga bort i ett så "ödsligt" land där många spårkilometer går i obyggd.

Kapacitetsbrist är också ett stort problem, spelar ingen roll om vi har tåg som går i 300 om pendlar och godståg går på samma spår. Men att bygga ut fyrspår i större delen av landet är kanske också svårt att se inom rimlig framtid.

Flyget måste ju sluta subventioneras av staten, kan inte förstå alla lättnader de får. Det måste bli dyrare att flyga än vad det är idag.

Lägger till att jag är för okunnig i hur politiken ser ut kring detta utförligt osv, mitt inlägg i grunden i tråden var bara att få fram och tågen inte är så ofta försenade som det vill framställas alla gånger, enligt mig.

Tillägg 2: om man hellre tar bilen än att ta tåget, pga att om det blir 5 min sent rasar hela dagen då är man en del av problemet.
Ja subventionerna av flyget är onekligen ett problem. Sedan har priserna på kollektivtrafik och tåg ökat lite snabbare än bensin över åren.

Fyrspår verkar tyvärr staten bara vilja bygga om kommuner betalar någonting i ersättning.

Håller med om att spårspring är ett elände.
 
Min erfarenhet är att tåg är oändligt mycket lättare än bil när man har barn med sig. Utrymmet är bättre. Mindre åksjuka. Tillgång till toalett. Man kan underhåybarnet eftersom man inte kör tåget själv. Osv.
Ja, alltså, för barnet är det nog lättare många gånger, men för de runtom, inte lika mycket. Menar mer att det hade varit bra om det fanns en vagn för barn/familjer där de kan "härja fritt" utan att störa alla andra.
 
@Lingon
Samma tillverkare, iochförsig petig skulle kunna säga X2000 har samma tillverkare med. Men Reginan och Contessan(öresundståget) (X55, X50 varianterna och X31K) är syskonvagnar kan typ säga inte så konstigt upplevs lika i sina gångegenskaper (hur kör på spåret) där största skillnaden är Regina bredare och Contessan kan bilda genomgång till andra fordoner vid multippelkoppling (kör mer än ett fordon).. sen finns mer som skiljer åt givetvis men grovt förklarat iaf 😅
Yes, tvungen nörda lite :rofl:


Men exakt som @Bison säger så är pga saknar korglutning. FlixTrain och MTRX finns som alternativ om talar Stockholm - Göteborg sträcka om vill slippa korglutning om vill åka snabbtåg. Sen fundera om vill stötta Tyskland eller Hong Kong typ 😅

Nä, Stockholm-Göteborg reser jag aldrig. Bor i Skåne och utgår från Lund.

Är Öresundstågen både Regina och Contessa?
 
Nä, Stockholm-Göteborg reser jag aldrig. Bor i Skåne och utgår från Lund.

Är Öresundstågen både Regina och Contessa?

Nej, det här är en Regina 😁
Det finns olika färger beroende på vart de körs, SJ, Tåg i Bergslagen, X-trafik osv.
De jobbade på hade gulliga namn som Hammaren, Järnet, Misteln.
15-52-26-extX50_9003_Halleforsnas120715.jpg
 
Nej, det här är en Regina 😁
Det finns olika färger beroende på vart de körs, SJ, Tåg i Bergslagen, X-trafik osv.
De jobbade på hade gulliga namn som Hammaren, Järnet, Misteln.
Visa bifogad fil 107833

Ok

Så som jag förstår det är mina alternativ till Stockholm X2000 (vägrar), Snälltåget, bil eller flyg. Jag vet inte vad Snälltåget är för tågtyp. Funderar på flyg nästa gång så jag slipper må illa. Vill inte ta bilen så långt om jag inte måste.
 
Ok

Så som jag förstår det är mina alternativ till Stockholm X2000 (vägrar), Snälltåget, bil eller flyg. Jag vet inte vad Snälltåget är för tågtyp. Funderar på flyg nästa gång så jag slipper må illa. Vill inte ta bilen så långt om jag inte måste.

Snälltåget är lok och vagnar, gammalt klassiskt tåg 😊
Jag tycker de är charmiga med riktig restaurangvagn.
 
Nä, Stockholm-Göteborg reser jag aldrig. Bor i Skåne och utgår från Lund.

Är Öresundstågen både Regina och Contessa?
Öresundstågen, X31K, Contessa
Sen finns vissa pendeltåg (samma sort som pågatågen) som vikariera som Öresundståg, dessa kallas X61 eller tillverkarens namn Coradia Nordic..

Regina, X50, X51,X52,X53, X54 och X55 och precis som @Bison massa olika tågbolag som kör dessa.
 
IMG_0352.JPG

@Lingon Kan se skillnad mellan dom.. 100år gammal bild jag tagit, nä men från 2012 stod bilden varifrån :rofl:


När DSB körde i Sverige för Västtågen samt Öresundstågen, och Västtågen hade Regina brist, har jag fått veta i efterhand.
 
Ja, alltså, för barnet är det nog lättare många gånger, men för de runtom, inte lika mycket. Menar mer att det hade varit bra om det fanns en vagn för barn/familjer där de kan "härja fritt" utan att störa alla andra.
Minns när jag var liten och åkte tåg med mamma, då fanns en familjevagn med en "lekplats" i. Det var ju helt fantastiskt, och något jag verkligen saknar när jag åker tåg med mina barn. Det är inte kul att sitta still med småbarn i 5 timmar, de tröttnar till slut på all form av underhållning.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 252
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 836
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 933
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp