Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
Det är 25% på duobiljetter, en enkelresa med 2 vuxna och 2 barn 7-19 år skulle gå på 779 kr enkel väg Malmö-Göteborg med Öresundståg. Är barnen under 7 åker de gratis, då åker två vuxna för bara 487 kr. Lägg på parkeringsavgifter för dagarna/tiden i Göteborg, trängselavgift och slitage på bil så är det inte jättemånga kronor det skiljer.

Ja, 779 kr är nästan 1000 kr. Jag avrundade. Parkeringen utanför Liseberg går på 110 kr för en heldag och mitt i sommaren när vi körde dit så var det ingen trängselavgift. Fortfarande stor marginal mellan kostnaden för bil och tåg. Med bil kunde vi dessutom ha med oss mer grejor än vi hade kunnat med tåg. Eftersom vi alla fyra åkte allt så hade vi inte med oss en "packåsna" att bära/passa väskorna när vi åkte karuseller. T.ex. extra kläder ifall man blev alldeles för blöt i Kållerado, kylväska med lunch som vi åt innan vi kom fram och snacks och dricka till hemresan.

Och ja, det finns förvaringsboxar på Göteborg C. De kostar 299 kr/dygn. D.v.s. med marginal mer än parkeringen.
 
Jag mår pyton på X200 men vet att jag mår bra på Öresundstågen så jag är inte sugen på att testa X3000 faktiskt.
Mitt fel, sj 3000 heter det, mycket stabilare och har ingen korglutning (det som många mår illa av på x2000), men förstår om det tar emot att testa, själv avskyr jag Öresundstågen!
 
Jag åker tåg till och från jobbet, men utöver det kör jag bil. I och med att jag bor på en liten ort finns det bra med tåg under de vanligaste timmarna på dagen, och det finns tillräckligt med plats för att jag ska kunna sitta ner i tysta avdelningen (och tillräckligt med plats så tar oftast ingen sitter direkt bredvid, utan oftast är det ett säte emellan). Så fort det är utanför vanlig arbetstid (t.ex. när det börjar närma sig 18 på kvällen, eller under helger) kör jag dock bil delar av sträckan eftersom tågen har för dåliga tider då - det kan t.ex. plötsligt vara ett hopp på två timmar utan något tåg en lördagsförmiddag. Och ska jag t.ex. till familjen i Skåne så kör jag bil eftersom jag då ska ha med mig packning och tre hyfsat stora hundar, vilket blir lite väl jobbigt på tåg (delvis också eftersom den ena är rädd för de gamla tågen i Småland som låter mer, och jag vill inte åka SJ med bestämda platser).

Jag har inga problem om tågen är några minuter försenade så länge det inte krockar med byten, men jag tycker inte det är helt rätt att tågen kan vara en massa timmar försenade utan att de tar fram t.ex. buss som alternativ och att det enda man får som ersättning är biljetten åter. Eller att det är ett planerat stopp några timmar där de har ersättningsbuss men där bara 1/20 av passagerarna får plats, resten får stanna kvar. Då känns det ju som om det inte är tänkt att man ska kunna ta tågen om man ska göra något viktigt, eller något du har betalt för. Hur funkar det till exempel om man sitter fast med tågen i några timmar och inte kan hämta på förskola innan förskolan stänger? Om man missar en jobbintervju? Om du har något inbokat du betalt för som du missar? Jag har t.ex. en kollega som bott i Norrköping och åkt tåget till Linköping dagen innan och sovit hos någon släkting för att hen hade en föreläsning direkt på morgonen och inte kunde riskera vara sen till den om tågen skulle krångla. Visst, man kan bli sen när man kör bil också, men då handlar det kanske om 10-45 minuter och inte 3-5 timmar.
Nej de har ingen respekt alls för folks tid, när jag skulle hämta på förskolan och fritids bilpendlade jag, förskolan kan ju inte ta hem ungen till någon i personalen bara för att det är ngt stopp tågbolaget vetat om men inte brytt sig om att berätta när det var möjligt att ringa reservhämtare men nu har de stannat i en död zon för mobiltelefon i två timmar.

(vidhåller att folk med ansvar för transport verkar tycka att personer som cyklar och åker tåg bara är sämre än de som kör bil, eller åker flyg rätt och slätt, speciellt om de köper enstaka biljetter (inte pendlarkort). Ska betala mer (än bensinpriserna som folk tycker är dyra) och mer än flygpriserna och förseningar behöver man inte berätta om.)

Åker dock mycket tåg och tycker om tåg, så länge inte en ouppfostrad barnfamilj åker med :). Vilket som tur är inte händer så ofta, de flesta barn är snälla och sitter still. (det är inte som att de jobbiga äälskar sina barn heller, hade de gjord det skulle de tagit med ritblock, bok eller padda så barnen inte fick panik av att vara fast på en plats utan förströelse i 3 timmar. Men flyget har faktiskt samma problem.) Pendlarfolket brukar vara knäpptyst och man får bara prata i max tio minuter i början av en resa.
 
Senast ändrad:
Jag mår pyton på X200 men vet att jag mår bra på Öresundstågen så jag är inte sugen på att testa X3000 faktiskt.

Det är två helt olika tågtyper 😊
Sj 3000 är en en nyare variant av Reginan, ingen korglutning och uppför sig ungefär som ett Öresundstg på spåret.
 
Jag har rest jättemkt med tåg i mina dagar. Men som det ser ut nu fungerar det sällan. Det är dyrt, opålitligt och helt omöjligt att planera in om man inte har minst ett halvt dygn tillgodo för förseningar (för långresor) eller någon vän med bil i beredskap för inställda och försenade tåg (kortare resor).

Saken är den att människor kommer inte välja tåg som läget ser ut. Det är lika dyrt eller dyrare att åka tåg som att flyga den sträcka jag oftast behöver resa. Jag tar ofta bilen då det är för meckigt att flyga med hund. Eftersom det är lika dyrt så är det ett enkelt val. Och för den smo förfasas över miljöaspekten så kan jag meddela att ersättningsbussar varit mer regel än undantag på mina tågresor de sista åren... så dieseldrivet blir det oavsett intentionen med det miljövänliga resandet...
 
Håller med. Eller så har dessa människor väldig otur när de reser, alternativt bor nånstans där det av någon anledning fungerar extremt dåligt. Jag som jobbar som lokförare (snabbtåg och regional) och kör tåg nästan varje dag brukar ha försening i snitt kanske 2-3 gånger i månaden, räknar då inte under 5-10 min. Större försening, alltså mer än en timme har jag haft kanske 2-3 gånger på 4 år.

Också det där att många tycker att det alltid är förseningar men ändå bokar med kort varsel. Har haft resenärer som tappat det för att tåg till Arlanda blir typ 20 min sent för att de då missar sitt flyg, då får man skylla sig själv.
Det är ju det som är en hake, du tycker inte att det är en större försening förrän man förlorat en timma. Men allt över 20 minuter rubbar halva dagen och man får ont i magen. Pratar vi över en timma så pratar vi ju kanske om att komma till jobbet klockan 11 och förlora tre timmar flex på ett bräde. Om man har flex, har man inte flex utan en klass skolelever som blir utan lärare och en rektor som inte vet var läraren är i tre timmar. Till och med 20 minuter sent med en skolklass eller ett rum studenter som väntar är ju extremt mycket. 10 minuter sent in till Stockholm är 20 minuter sent till jobbet för läraren (tunnelbanan).

Om jag ska flyga tar jag ofelbart bussen, även om man åker med en timmas marginal är 20 minuters försening stressigt.

Alltså jag gillar verkligen tåg, men 5-10 minuters försening är en verklig försening för mig. 20 minuter ont i magen. En timma då är ju allt bara kört. Över en timmas försening på en 38 minuters sträcka är en katastrof. Man vill bara gråta, att komma till jobbet klockan 11 när man skulle varit där 8, det är inte kul! Speciellt om man kom klockan 10 dagen innan och klockan 9:30 försent till mötet dagen innan det osv. (ja jag har gjort det)

Jag vet ju inte hur det är med ditt jobb, själv har jag flex till nio och snälla kollegor, men det är ändå jobbigt att ständigt komma 15-20 minuter sent (5-10 minuters sent tåg - sedan ska man ta tunnelbanan...) till 30 minuter sent flera dagar i veckan. Det tär hårt på flexen eftersom man måste ta marginal och inte kan jobba igen den på eftermiddagen eftersom tågen är 5-10 minuter försenade åt det hållet också flera gånger i veckan.

5-10 minuter är en försening för mig, även om det inte är det för tågbolaget.
 
Håller med. Eller så har dessa människor väldig otur när de reser, alternativt bor nånstans där det av någon anledning fungerar extremt dåligt. Jag som jobbar som lokförare (snabbtåg och regional) och kör tåg nästan varje dag brukar ha försening i snitt kanske 2-3 gånger i månaden, räknar då inte under 5-10 min. Större försening, alltså mer än en timme har jag haft kanske 2-3 gånger på 4 år.

Också det där att många tycker att det alltid är förseningar men ändå bokar med kort varsel. Har haft resenärer som tappat det för att tåg till Arlanda blir typ 20 min sent för att de då missar sitt flyg, då får man skylla sig själv.
Sedan har jag kört bil samma sträcka och en stor försening med jätteköer har liksom väldigt sällan blivit mer än 30 minuter och eftersom det inte är anslutningar blir det exakt 30 minuter. Man har mobiltäckning hela sträckan och kan ringa mamma som kan hämta på förskolan om trafiken står still och allt är liksom lugnt, alltså vansinnig stress och katastrof betyder jag hämtar fem minuter efter stängning på förskolan och har backup. Istället för sitter på ett tåg i en timma i mobilskugga och föreställer mig att mitt barn blir hemtaget till personalen.

Men jag föredrar verkligen tåg, när de fungerar är de helt underbara :) så jag åker det igen nu när jag har barn som kan ta sig hem självt och kan vänta en timma extra ensam på mamma. Lungt, sova, läsa bok, snabbt, och lite motion på morgonen med cykel och gå. Det finns ingenting som är så fantastiskt som tåg som går bra tider och kommer i tid.
 
En viktig bit tycker jag är det @Sharpless nämner om bristande underhåll. För några decennier sedan var tågen generellt - åtminstone i min minnesbild - helare. Tågen hann städas. Perronger och stationsbyggnader var definitivt helare och i många fall faktiskt hjälpligt underhållna. Förseningar förekom, men var inte lika frekventa eller långa som idag. Tågtoaletter fungerade med få undantag. Det fanns riktiga restaurangvagnar. (Jag vet att vissa uppstickare kör med restaurangvagnar i nutid.) Tågvagnar hade kupéer. Det gick nattåg litet hit och dit, fler än idag. Rent allmänt stannade tåg på fler orter än idag.
Ibland om man åker Snälltåget kan man få åka i SJs gamla vagnar med kupeer och restaurangvagn osv, jättetrevligt. De kunde dock levt med ett byte av tygdelar i inredningen ibland men så härliga tåg!

En av mina favoritresor från när jag var liten var till Abisko, med kupé som bäddades för att sova i efter några timmar :) älskade att sova på tåg som liten. (har inte gjort som vuxen).
 
Åker lokalbanan här ibland, och ibland pendeln med mina föräldrar från Sundbyberg till stan om jag ställt bilen hos dom. Annars är det i princip bara bil jag åker, pga var jag bor och hur jag jobbar.
 
Jag som bumlar runt skulle ju kunna åka tåg mer - MEN det är ju så himla knöligt!

Vill jag flyga så finns det ett otal hemsidor där jag kan gå in och fixa biljetter till alla världens hörn och hotellrum. Jag behöver inte veta något om flygbolag etc. Jag får veta priserna direkt.

Vill jag åka bil så är det tuta och köra

Vill jag däremot åka tåg så måste jag först ta reda på vilka tågföretag som trafikerar alla aktuella delsträckor och sedan börja sy ihop en resa. Ofta måste jag kontakta många bolag i olika länder. Vissa vill ha mail, andra svarar i telefon... och priserna varierar vilt. Och man måste ofta men inte alltid ha biljett och platsbiljett - och jag har aldrig fattat varför de säljs separat om man måste ha båda. Ibland kan t.ex. DB hjälpa till. Ibland kan de som kan hjälpa till hjälpa till med biljetten men inte platsbiljetten.... En resa mellan Stockholm och Göteborg kan kosta allt från någon hundralapp till ett par tusen. Och vill man ha med sin hund varierar villkoren mellan bolag och ibland mellan delsträckor hos samma bolag. På SJ måste jag ofta köpa en hel liggvagnskupé om hunden är med. Vissa bolag som t.ex. de som kör kanaltågen vägrar husdjur totalt. Många tar betalt som för en passagerare. Vissa bolag kräver att man åker djurkupé - men sedan finns inte djurkupé på alla tåg... :banghead:
 
Jag hittade tåg till Berlin, men många resor innebär fem(!) byten, och de går en annan och längre sträcka än den jag åkte för 30 år sedan. Det tar mycket längre tid än vad det till och med gjorde på östtiden då tågen undersöktes ordentligt med hundar och poliser med vapen. Jag åkte färja Trelleborg - Sassnitz och därifrån till Berlin är det inte särskilt långt. Nu ska man resa över Hamburg och det tar 19 timmar.
 
Jag hittade tåg till Berlin, men många resor innebär fem(!) byten, och de går en annan och längre sträcka än den jag åkte för 30 år sedan. Det tar mycket längre tid än vad det till och med gjorde på östtiden då tågen undersöktes ordentligt med hundar och poliser med vapen. Jag åkte färja Trelleborg - Sassnitz och därifrån till Berlin är det inte särskilt långt. Nu ska man resa över Hamburg och det tar 19 timmar.

Verkar vara lite dåligt med direkttrafik på sträckan, med tanke på att de bara verkar köra fram till årsskiftet: https://www.snalltaget.se/destinationer/kontinenten/berlin
 
Ja, tågtrafiken är långt ifrån perfekt, särskilt inte på lokal nivå. Mycket jobb skulle behöva göras med anpassning för i princip alla som inte tillhör normen (djur, barn, funktionsvariationer etc.etc.). Jag åker tåg för att jag inte har något annat val (ingen bil), men har då oftast turen att kunna förlägga mina resor utanför rusningstrafik vilket gör väldigt stor skillnad. De få gånger jag måste åka i rusningstrafik på pendeltåg kommer jag hem totalt utmattad, så jag förstår att folk inte orkar det varje dag. Men, fortfarande mycket bättre än buss eller flyg. För längre resor tycker jag det är det absolut bästa färdsättet.
Min erfarenhet är att tåg är oändligt mycket lättare än bil när man har barn med sig. Utrymmet är bättre. Mindre åksjuka. Tillgång till toalett. Man kan underhåybarnet eftersom man inte kör tåget själv. Osv.
 
Min erfarenhet är att tåg är oändligt mycket lättare än bil när man har barn med sig. Utrymmet är bättre. Mindre åksjuka. Tillgång till toalett. Man kan underhåybarnet eftersom man inte kör tåget själv. Osv.
Precis samma här, när barnet var mellan 1-6 så var tåg oändligt mycket bättre än att köra om man inte var två föräldrar i bilen.
 
Det är ju det som är en hake, du tycker inte att det är en större försening förrän man förlorat en timma. Men allt över 20 minuter rubbar halva dagen och man får ont i magen. Pratar vi över en timma så pratar vi ju kanske om att komma till jobbet klockan 11 och förlora tre timmar flex på ett bräde. Om man har flex, har man inte flex utan en klass skolelever som blir utan lärare och en rektor som inte vet var läraren är i tre timmar. Till och med 20 minuter sent med en skolklass eller ett rum studenter som väntar är ju extremt mycket. 10 minuter sent in till Stockholm är 20 minuter sent till jobbet för läraren (tunnelbanan).

Om jag ska flyga tar jag ofelbart bussen, även om man åker med en timmas marginal är 20 minuters försening stressigt.

Alltså jag gillar verkligen tåg, men 5-10 minuters försening är en verklig försening för mig. 20 minuter ont i magen. En timma då är ju allt bara kört. Över en timmas försening på en 38 minuters sträcka är en katastrof. Man vill bara gråta, att komma till jobbet klockan 11 när man skulle varit där 8, det är inte kul! Speciellt om man kom klockan 10 dagen innan och klockan 9:30 försent till mötet dagen innan det osv. (ja jag har gjort det)

Jag vet ju inte hur det är med ditt jobb, själv har jag flex till nio och snälla kollegor, men det är ändå jobbigt att ständigt komma 15-20 minuter sent (5-10 minuters sent tåg - sedan ska man ta tunnelbanan...) till 30 minuter sent flera dagar i veckan. Det tär hårt på flexen eftersom man måste ta marginal och inte kan jobba igen den på eftermiddagen eftersom tågen är 5-10 minuter försenade åt det hållet också flera gånger i veckan.

5-10 minuter är en försening för mig, även om det inte är det för tågbolaget.
Över 20 min förstår jag att det kan ställa till det, det skrev jag inget om - bara att det inte är så vanligt enligt min uppfattning och där jag kör. Men har man något viktigt att hinna till, tex ett flyg så har man för dålig marginal om 20 min gör att man missar sitt flyg.

Om man tycker att 5-10 min gör det problematiskt att hinna till jobbet, får man ta ett tidigare tåg.
 
Jag hittade tåg till Berlin, men många resor innebär fem(!) byten, och de går en annan och längre sträcka än den jag åkte för 30 år sedan. Det tar mycket längre tid än vad det till och med gjorde på östtiden då tågen undersöktes ordentligt med hundar och poliser med vapen. Jag åkte färja Trelleborg - Sassnitz och därifrån till Berlin är det inte särskilt långt. Nu ska man resa över Hamburg och det tar 19 timmar.
Precis!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 419
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 865
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp